آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

عراقچی: ایرانیان تازه دستگیرشده‌ را آزاد کنید



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی ,عراقچی

سید عباس عراقچی با اشاره به دیدار دو جانبه هیات ایرانی با هیات آمریکایی در حاشیه برگزاری هشتمین نشست کمیسیون برجام در وین اظهار کرد: اخیرا تعداد جدیدی از ایرانیان در کشورهای مختلف به درخواست آمریکا به جرم واهی دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند که در این جلسه ما اعتراض خود را نسبت به این موضوع مطرح کرده و خواهان آزادی آنها شدیم.

به گزارش ایسنا، این عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده کشورمان با اشاره به برگزاری هشتمین نشست کمیسیون برجام، در روز جمعه در وین اظهار کرد: در این جلسه که در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شد، به ابعاد موضوع هسته‌ای در اجرای برجام و همچنین بحث تحریم‌ها پرداخته شد. در خصوص مباحث مربوط به هسته‌ای در اجرای برجام بحث‌هایی صورت گرفت و گزارشی از پیشرفت‌هایی که حاصل شده ارائه شد، از جمله در حوزه مدرن کردن رآکتور اراک آخرین تحولات صورت گرفته در این زمینه مطرح شد و هیات چینی و دیگر هیات‌ها صحبت‌ها و گزارش‌هایی در این ارتباط ارائه کردند.

 

وی ادامه داد: در این جلسه در مورد همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بحث و گفت‌وگو شد. هم‌چنین گزارش آژانس در مورد پایبندی ایران به تعهداتش در برجام مورد توجه قرار گرفت و هیات‌های شرکت‌کننده از همکاری کامل ایران با آژانس در خصوص اجرای برجام تشکر و قدردانی کردند.

 

معاون وزیر خارجه با بیان این‌که در این جلسه بحث مفصلی نیز در مورد بحث تحریم‌ها صورت گرفت، گفت: موارد نقض تعهدات از سوی طرف مقابل به خصوص آمریکایی‌ها را در این جلسه به صورت یک به یک شرح دادیم، مواردی که آنها به تعهدات خود یا کامل عمل نکرده‌اند یا با تاخیر عمل کرده‌اند یا مواردی که برجام از دید ما بر اساس عملکرد آنها نقض شده است . هم‌چنین مواردی را که فضا را تخریب کرده‌اند تا شرکت‌ها و کمپانی‌های اقتصادی از کار با ایران بترسند.

 

وی ادامه داد: همه اعضا متفق‌القول بودند که برجام باید حفظ شود و تعهدات از سوی همه طرف‌ها در فضای حسن نیت و سازنده اجرا شود.

 

عراقچی تصریح کرد: برخی از هیات‌های شرکت‌کننده در نشست با ما همراهی داشتند که آمریکایی‌ها تعهدات‌شان در برجام را به درستی عمل نکرده‌اند و فضای سازنده‌ای که لازم است برای اجرای برجام و منتفی شدن ایران از رفع تحریم‌ها ایجاد شود، به درستی محقق نشده است.

 

وی به جمع‌بندی که توسط «هلگا اشمید» در پایان این جلسه صورت گرفت اشاره کرد و افزود: در این جمع‌بندی ضمن قدردانی از ایران تاکید شد که تمام طرف‌ها باید به همه مفاد برجام به طور کامل پایبند باشند و با حسن نیت و در یک فضای سازنده تعهدات‌شان را انجام دهند. به نظرم جمع‌بندی که در جلسه صورت گرفت، از جهت ارسال پیام قوی به دنیا و به تمام جوامع اقتصادی، شرکت‌ها،‌ بازرگانان و بنگاه‌های اقتصادی و کسانی که می‌خواهند با ایران کار کنند، یک پیام قوی در حمایت همه اعضا از برجام بود. در عین حال که ما (ایران) تاکید داریم که آمریکایی‌ها در ارتباط با برجام بد عهدی‌ها و پیمان‌شکنی‌هایی داشته‌اند و ما در پایان جلسه اعلام کرده‌ایم که باید آمریکایی‌ها به خاطر بد عهدی‌هایشان در اجرای تعهدات‌شان در برجام مسوول شناخته شوند.

 

این مقام وزرات امور خارجه با بیان این‌که ما جمع‌بندی جلسه را به تهران منتقل می‌کنیم و ایران حق خود را برای هر نوع واکنشی نسبت به این بد عهدی‌ها محفوظ نگه می‌دارد، ادامه داد: ما گزینه‌های مختلفی در این ارتباط در دسترس داریم. برخی از این گزینه‌ها در متن برجام است و برخی از گزینه‌ها در دستورات مجلس،‌ شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری وجود دارد و این‌ها همه ملاک ما خواهد بود. ما با توجه به منافع کشور و حقوق خودمان تصمیم می‌گیریم و حتما نسبت به همه بد عهدی‌ها واکنش لازم را در زمان و شکل مناسب خواهیم داشت.

 

عراقچی در مورد دیدار هیات ایرانی و آمریکایی در حاشیه هشتمین نشست کمیسیون برجام در وین گفت: در حاشیه جلسات کمیسیون برجام به طور معمول همیشه دیدارهای دو جانبه‌ای با هیات‌های مختلف حاضر در کمیسیون داشته و داریم. در این دور از جلسات نیز با بیش‌تر هیات‌ها ملاقات‌هایی در سطح معاونان و کارشناسان داشتیم. با هیات آمریکایی نیز طبق معمول دیدار دو جانبه‌ای داشتیم. معمولا بیش‌تر اشکالات مربوط به اجرای برجام،  مربوط به هیات آمریکایی است،‌ از این رو ما با طرف آمریکایی تمام مسائل را مرور و مطرح کرده‌ایم. در این جلسه تمام مواردی که به نقض عهد، بد عهدی،‌ تاخیر و تعلل از سوی آمریکایی‌ها بود را ذکر کردیم. آنها توضیحاتی را ارائه کردند،‌ البته از نظر ما این توضیحات قابل قبول نیست و نتیجه مباحث را به تهران منتقل می‌کنیم.

 

معاون وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: همچون روال گذشته از فرصت دیدار با آمریکایی‌ها استفاده کردیم و از بعد مسائل انسانی به موضوع ایرانیانی که توسط آمریکا در این کشور یا در کشورهای دیگر به جرم واهی همچون دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند، پرداختیم. اخیرا افرادی جدید از ایرانیان در کشورهای مختلف به درخواست آمریکایی‌ها دستگیر شده‌اند. این موارد را منتقل کردیم. اعتراض کردیم و خواهان آزادی آنها شدیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------