آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

موگرینی : در برجام می مانیم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , موگرینی

 

سرانجام دونالد ترامپ به زمانی رسید که در رقابت‌های انتخاباتی خود وعده داده بود. او گفت از برجام خارج می‌شود. از همان زمان که ترامپ مخالفت‌های خود را با برجام علنی کرد که دستاوردی مهم برای ایران و 1+5 به‌شمار می‌آمد، پیدا بود تا چه اندازه تحت تاثیر لابی پرکار صهیونیستی و دلارهای عربستانی است. از آخرین باری که ترامپ تعلیق تحریم‌ها را امضا کرد گفت که برای آخرین بار تمدید تعلیق‌ها را امضا می‌کند، اروپایی‌ها که در شکل‌گیری برجام نقش مهمی داشتند، در تلاش برآمدند که ترامپ را راضی به ماندن کنند.

 

اما ترامپ که قبلا از پیمان آب‌وهوایی پاریس خارج شده بود و با این کار نشان داده بود برای معاهده‌های جهانی ارزشی قائل نیست، همچنان برسر حرف خود ماند. نکته مهم این است که ترامپ گمان می‌کند که با این کار به اقتصاد ایران ضربه می‌زند. این درست که ممکن است با لغو برجام اقتصاد کشور دچار فشار شود اما به هیچ وجه اتفاق مهمی نخواهد افتاد. اول اینکه اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده که حتی بدون آمریکا هم به برجام پایبند خواهد ماند. فدریکا موگرینی در نشست خبری بعد از اعلام خروج ترامپ از برجام گفت: «اتحادیه اروپا موضع شفاف خود درباره توافق هسته‌ای ایران را اعلام و مجددا تاکید می‌کند که برجام نتیجه ‌بخش بوده است. اتحادیه اروپا مصمم است برجام را به عنوان عنصر کلیدی در عدم اشاعه تسلیحاتی بین‌المللی، حفظ کند زیرا در جهت منافع امنیتی استراتژیک ما است». ضمن اینکه دو قدرت شرق، روسیه و چین هم اعلام کرده‌اند که به برجام پایبند می‌مانند.

 

در مقابل، نتانیاهو بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ از وی به دلیل آنچه «رهبری شجاعانه برای مقابله با ایران» خواند قدردانی کرد. خوشحالی رژیم صهیونیستی با خوشحالی عربستان سعودی ممزوج شد. عربستان سعودی در ماجرای داعش هنوز از ایران خشمگین است چرا که برنامه‌ها و هزینه‌کردهای منطقه‌ای خود را برباد رفته می‌بیند. این همه در حالی است که شبکه خبری CNN در یک نظر سنجی نشان داده است که 62 درصد آمریکایی‌ها مخالف خروج آمریکا از برجام می‌دانند. اما دونالد ترامپ که از ابتدای رسیدن به ریاست جمهوری‌اش با حاشیه‌های متعدد و کمرشکن داخلی درگیر بوده نیاز داشته که مشکلات خود را به این وسیله تحت‌الشعاع قرار دهد. در همین حال نماینده‌های مجلس در نامه‌ای به مقام معظم رهبری نسبت عهدشکنی بین‌المللی آمریکا واکنش نشان دادند. خروج یکجانبه ترامپ از برجام حتی مشاور اوباما را به واکنش واداشته است. بن رودز نوشت: 7 سال دیپلماسی بر باد رفت. ترامپ آن را بر باد داد بدون آن که بفهمد این توافق چیست، هیچ برنامه‌ای برای بعد آن ندارد و نزدیکتران متحدان اروپایی ما و چین و روسیه او را حمایت نکرده‌اند.

 

آنتونیو گوترش نسبت به خروج آمریکا واکنش نشان داد و از دیگر کشورهای امضا‌کننده توافق هسته‌ای با ایران خواست به این توافق پایبند بوده و از آن خارج نشوند. مقایسه جالب خواهد بود، خوشحالی دلواپسان و واکنش باراک اوباما به خروج آمریکا از برجام. اوباما اعلام کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خطای جدی بود و این تصمیم ممکن است آمریکا را در برابر دو گزینه ایران مسلح به سلاح هسته‌ای یا جنگ دیگر در خاورمیانه قرار دهد. اوباما تصمیم ترامپ در خروج از برجام را تصمیمی از سر گمراهی توصیف کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت اروپایی 90 تا 180 روز مهلت داد تا فعالیت‌های اقتصادی خود را در ایران متوقف کنند. به ‌گزارش المیادین، سفیر آمریکا در برلین نیز از شرکت‌های آلمانی خواست که فعالیت‌های خود را در ایران فورا متوقف کنند!

 

خروج آمریکا از برجام

رئیس جمهور آمریکا طی یک سخنرانی در کاخ سفید رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. دونالد ترامپ اظهارداشت: آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه تهران را باز می‌گرداند. وی همچنین تأکید کرد که «سخت‌ترین تحریم‌ها» را علیه ایران اعمال می‌کند. ترامپ در ادعاهایی واهی تأکید کرد که هر کشوری که از ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای حمایت کند را نیز مورد محاسبه قرار می‌دهد. وی در سخنرانی خود این ادعاها را مطرح کرد: «ایران کشور پیشتاز حمایت از تروریست‌هاست! تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در مقابل چند خواسته ضعیف در برجام لغو شد، اما جلوی حرکات ایران در سوریه و بقیه جهان را نگرفت. توافق هسته‌ای قرار بود از آمریکا و متحدان ما حمایت کند، اما در واقع توافق هسته‌ای به ایران برای غنی‌سازی اورانیوم کمک کرد.توافقی که دولت سابق و جمعی از کشورها با ایران اجرا کردند، به این کشور اجازه داد به غنی‌سازی ادامه دهد و نهایتا در آستانه ساخت سلاح اتمی قرار گیرد.

 

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اسناد واهی و تقلبی رژیم صهیونیستی گفت: هفته گذشته اسرائیل اسناد اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایران چگونه به سمت سلاح هسته‌ای رفته است. توافق هسته‌ای موجب آرامش نشد و نخواهد شد. در سال‌های برجام، بودجه نظامی ایرانی ۴۰ برابر شد. در چند دقیقه آینده فرمانی را امضا می‌کنم که تحریم‌های اقتصادی ایران را بر می‌گرداند. ما به کشوری که به ما مرگ بر آمریکا می‌گوید اجازه نمی‌دهیم به سلاح‌های مرگبار دسترسی پیدا کند. ما بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را برای ایران در نظر می‌گیریم».

 

موگرینی: در برجام می‌مانیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام تاکید کرد که اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. فدریکا موگرینی پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ثانویه علیه ایران و اعمال تحریم‌های جدید در کنفرانس مطبوعاتی، اظهار کرد:‌ اتحادیه اروپا مکررا اعلام کرده است که برداشتن تحریم‌ها نتایج مثبتی بر روی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا و همچنین اقتصاد مردم ایران داشته است.

 

ما همچنان متعهد هستیم این وضعیت ادامه پیدا کند. وی گفت: اجازه دهید نگرانی خودم را از اجرای تحریم‌های جدید از سوی آمریکا اعلام کنم و بگویم که این مساله را با همکاران خود بررسی خواهیم کرد. در عین حال اتحادیه اروپا بر اساس مصالح و امنیت خود عمل می‌کند. موگرینی ادامه داد: توافق هسته‌ای حاصل 12 سال دیپلماسی بود و متعلق به همه جامعه جهانی است و این توافق جواب داد و به هدفش که دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای بود، دست یافت. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این کنفرانس مطبوعاتی به نظر عصبانی و با چهره‌ای سخت پشت تریبون حاضر شده بود، تاکید کرد:‌ ما متعهد و مصمم به حفظ این توافق هستیم و این کار را برای امنیت جمعی خود انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: این توافق نشان داد راه‌حل‌ها وقتی ممکن باشد می‌توانیم از طریق گفت‌وگو و مذاکره به آن دست یابیم و اینکه احترام زبان جهان‌ شمول است. موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به تعهدات خود پایبند است.

 

واکنش‌اروپایی‌ها

وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام ترامپ تأکید کرد که خروج ایالات متحده آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در واکنش به این اقدام جنجالی گفت: فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام ابراز تأسف می‌کنند. این در حالی است که رژیم اسرائیل از خروج ترامپ از برجام استقبال کرد. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترامپ به دلیل خروج از برجام تشکر کردو این تصمیم وی را شجاعانه خواند.

 

اروپا و برجام

سران اتحادیه اروپا در دیدار با معاون وزیر امور خارجه کشورمان، حمایت خود از برجام را ساعاتی قبل از اعلام تصمیم نهایی آمریکا، اعلام کردند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای، بار دیگر حمایت خود از برجام را اعلام کرد. اتحادیه اروپا در این بیانیه اعلام کرد که نمایندگان آلمان، فرانسه، بریتانیا و یکی از سران اتحادیه اروپا با عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بروکسل دیدار کرده و بار دیگر بر حمایت خود از برجام، تاکید کردند. در این بیانیه آمده است: «بریتانیا، آلمان، فرانسه و یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با عباس عراقچی دیدار کرده و از این فرصت برای بیان مجدد حمایت خود از ادامه اجرای کامل مفاد توافق هسته‌ای توسط تمامی طرف‌ها، استفاده کردند».

 

چند هفته صبر

رئیس جمهور شب گذشته طی سخنانی در واکنش به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: آمریکایی‌ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند؛ این در واقع تصریحی بود بر کاری که آنها در ماه‌های قبل به شکل دیگری انجام داده بودند. آمریکا بگوید که از زمان توافق تا به امروز چه زمانی به همه تعهدات خود عمل کرده است جز چند امضا و بیانیه، آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند یا نه؟ دکتر حسن روحانی با تاکید بر اینکه برجام توافق بین‌المللی ایران و آمریکا نبوده که آمریکا بخواهد از این توافق خارج می‌شود، گفت: برجام یک توافق چندجانبه و بین‌المللی بوده؛ برجام توافقی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته است بنابراین آمریکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد.

 

رئیس‌جمهوری کشورمان با تاکید بر اینکه به سازمان انرژی اتمی دستور داده است که در صورت نیاز غنی‌سازی صنعتی را بدون محدودیت آغاز کند، تصریح کرد: ما برای اجرایی کردن این تصمیم چند هفته صبر می‌کنیم و با کشورهایی که پای برجام را امضا کرده‌اند و به آن وفادار مانده‌اند، مذاکره می‌کنیم و در این مذاکره همه چیز بر مبنای منافع ملی ماست، اگر تضمین شود به ماندن در برجام ادامه خواهیم داد ولی اگر برجام تنها یک سندی شود که منافع ملی ایران در آن لحاظ نشده باشد آن وقت راه و تصمیم ما روشن خواهد بود.

 

همنوایی دلواپسان و کاسبان تحریم با ترامپ

در مقابل همه مخالفت‌ها با خروج آمریکا از برجام عجیب این است که دلواپسان و کاسبان تحریم در مشهد با ترامپ همنوا شده و خروج آمریکا از برجام را جشن گرفتند.

 

نامه نمایندگان به رهبر انقلاب

شماری از نمایندگان مجلس درخصوص برجام و خروج امریکا از این توافق نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارستال کردند. در این نامه آمده است: پذیرش برجام توسط ملت ایران اهداف مهمی را دنبال می‌کرد که رفع تحریم‌ها و گشایش در اقتصاد کشور جزء مهم‌ترین آنهاست. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان فرزندان و سربازان حضرت عالی با گرایش‌های مختلف سیاسی، ضمن بیعت مجدد با آن رهبر بزرگوار و اظهار بی‌اعتمادی کامل به دولت عهد شکن آمریکا صریحا اعلام می‌کنیم که تحت هیچ شرایطی به دشمنان کشور اجازه نخواهیم داد که از نجابت ملت ایران سوء استفاده کرده و خواسته‌های نامشروع خود را به کشور ما تحمیل کنند .

 

روحانی: خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شد

رئیس جمهور سه شنبه شب درگفت وگوی تلویزیونی با مردم درباره برجام، با بیان اینکه برجام توافقی بین المللی و مورد تایید سازمان ملل بود، تصریح کرد: ایران به اذعان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمام تعهدات خود عمل کرد و دیشب مشخص شد که عهدشکن کیست. رئیس جمهور با بیان اینکه دیشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم، گفت: دیشب به همان سخنی رسیدیم که از چهل سال پیش آن را تکرار می‌کردیم و آن اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبندی دارد و آمریکا کشوری بوده که هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

 

رئیس جمهور با یادآوری اینکه برجام توافق بین ایران و آمریکا نبوده که آمریکا بخواهد اعلام کند از این توافق خارج می‌شود، گفت: برجام یک توافق چند جانبه و یک توافق بین‌المللی بوده، برجام توافقی است که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه 2231 قرار گرفته است. بنابراین آمریکا امشب رسماً اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد. دکتر روحانی با اشاره به اینکه قبل از برجام هم آقای ترامپ تعهدات خودش را نسبت به توافق تغییرات آب و هوایی پاریس نقض کرد و از این تعهد مهم و مفید برای محیط زیست جهانی خارج شد، اضافه کرد: او از توافقات دیگری هم مثل توافقات تجاری خارج شد. بنابراین این امر سابقه دار است. رئیس جمهور اظهار داشت: مردم در همین دقایق شاهد بودند که تنها رژیمی که از مواضع ترامپ حمایت کرد، رژیم نامشروع صهیونیستی بود؛ همان رژیمی که دانشمندان هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساند، همان رژیمی که روزی در تاریخ سیاسی و زندگی‌اش نیست که در آن ظلم و جنایت علیه مردم منطقه و به‌ویژه ملت بزرگ فلسطین نباشد. دکتر روحانی تصریح کرد: از این لحظه توافق برجام بین ایران و 5 کشور است. از این لحظه 1+5، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که این کشورهای بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

 

به وزارت امور خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر، یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها و هماهنگی‌ و مذاکرات لازم را انجام دهد. رئیس جمهور تاکید کرد: اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه به این نتیجه رسیدیم که با همکاری 5 کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم.

 

روحانی ادامه داد: اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد، به زودی با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مردم نباید هیچگونه نگرانی برای آینده کشور داشته باشند، گفت: از هفته‌ها و ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ به تعهدات بین‌المللی و از جمله به برجام وفادار نخواهد بود و بر این مبنا تصمیمات لازم را برای مسایل اقتصادی کشور اتخاذ کردیم و تصمیمی که نسبت به مسایل ارزی اتخاذ شد بر همین مبنا بود.

  

 آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------