آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

يکسال گذشت!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


  اخبار سیاسی  - يکسال گذشت!

 امروز، مصادف با يکمين سالگرد پيروزي دکتر حسن روحاني در انتخابات سرنوشت ساز رياست جمهوري است. در اهميت انتخابات 24 خرداد 92 بسيار گفته و نوشته اند. اما ارزش و جايگاه اين انتخاب وقتي نمايان مي شود که شرايط روزهاي قبل از 24 خرداد را به ياد آوريم. روزهايي که به دليل سوءمديريت و فشار سنگين تحريم ها به نحوست تعبير مي شوند.

ناامني، دلهره و اضطراب بر زندگي مردم سايه انداخته بود. کولاک حوادث، روابط انساني را دچار انجماد کرده بود. حوصله ها لبريز شده و تحمل مردم به صفر رسيده بود.


افسردگي چهره تک تک مردم حکايتي نانوشتني است. نتيجه شکستن اعتماد عمومي، ايجاد شکاف در حوزه هاي ديگر بود. در چنين شرايطي، انتخابات 24 خرداد زمينه ساز دميدن برق اميد و نشاط گرديد. مردم جاني دوباره گرفتند و براي تغيير وضعيت دست به انتخاب زدند. انسجامِ اجتماعي بازيابي شد و نشاط به زندگي اجتماعي مردم بازگشت.


پيام تغيير نه در قالب يک خواست سياسي، که به شکل مطالبه اي اجتماعي شنيده و به عنوان يک واقعيت پذيرفته شد. اجماعي از نيروهاي اجتماعي و شخصيت هاي صاحب نفوذ شکل گرفت و حاصل آن انتخاب حسن روحاني بود. مردم دست به کار بزرگي زدند و در بين نامزدهاي موجود به کسي اقبال نشان دادند که مهم ترين وعده اش تغيير بود. اين که چه مقدار از وعده ها ظرف نه ماه پس از استقرار دولت جامه عمل پوشيد، خود نيازمند تحليلي مستقل است؛ هرچند اين زمان براي ارزيابي تک تک وعده ها کافي و وافي نيست. ولي با نگاه به رويکردها مي توان افقها را بهتر شناخت. واقعيت اين است که آرامش از دست رفته به ساحت اقتصاد، سياست و فرهنگ بازگشته است.


در گذشته کمر فرهنگ زير سايه نظارت امنيتي و سياسي خميده بود و اکنون با سياستهاي دولت تدبير، در حال قدبرافراشتن است.


اقتصاد نيز زير ضربات چکمه هاي رانت و فساد له شده و در حال احتضار بود و حالا در حال نفس کشيدن دوباره است. اگر چه چاه ويل مشکلات اقتصادي با اين ميزان از تدبير پرناشدني است، ولي گامهاي برداشته شده همچنان اميد آفرين است. به همين مناسبت و با تکيه بر تجربه به دست آمده، توجه دکتر روحاني را به چند نکته و برخي بايد ونبايدها جلب ميکنم:


1)آقاي روحاني به جاي واکنش نشان دادن به بازيگران صحنه سياست، ميبايست ميدان بازي را به درستي و با منطق اعتدال مديريت نمايد. مخالفين دولت تلاش مي کنند در قالبهاي مختلف، مانند دلواپسي، انرژي و وقت دولت را به امور حاشيه اي مصروف دارند. توجه بيش از حدِ دولت به مخالفت اين گروهها، بازي در زمينشان و البته با قواعدي است که آنان تعيين مي کنند. رفتار واکنشي در مقابل رفتار گروههاي معلوم الحال وقت کشي و فرصت سوزي است.


2)مشکل دولت روحاني رفتار آنارشيستي گروههاي فشار نيست، اگر چه در جامعه ايراني آنارشيسم مقدمه فاشيسم مي باشد، ولي "بايدِ" دولت در جاي ديگري است. مشکل دولت در رفتار برخي از دولتمردان نهفته است. البته که دولت هماهنگ مي باشد ولي هم آهنگ نمي باشد. هم آهنگي از رهگذر حضور چهره هاي همفکر و از خود گذشته و پايبند به شعار هاي دولت به دست مي آيد. حضور برخي چهره هاي خاکستري در بدنه دولت نه فقط باري از دوش دولت کم نکرده، که خود باري بر بارهاي دولت افزوده است. اينان به هيچ وجه آماده پرداخت هزينه نيستند، چرا که دل در گرو مأموريتها و مسئوليتها ندارند. حضور در دولت را براي خود فرصتي شخصي ميدانند و نگاه غنيمتي به جايگاههاي تصرف شده دارند. بر اين اساس خطر دولت روحاني دلواپسان و مخالفانش نيست، بلکه نفوذ و رخنه فرصت طلبان و نيروهاي خاکستري در درون دولت است. حضور اين دسته از نيروها به جامعه القاء مي کند که گويا " نه خاني آمده و نه خاني رفته است."


3)در گذشته صداقت در رفتار دولتمردان کيميا بود. هيچ مصلحتي نبايد دولت کنوني را از مسير صداقت خارج کند. دولتمردان نبايد تحت هيچ فشاري تن به دروغ و آمارسازي کاذب دهند. مردم ايران مرز صداقت و دروغ و خدمت و خيانت را به درستي تشخيص مي دهند. اگر جايي ناکامي وجود دارد و يا قصوري رخ مي دهد، ميبايست با صداي رسا با مردم در ميان گذاشته شود و به جاي توجيه و فرافکني، از محضر مردم عذر تقصير طلب شود.


4)نمره دولت روحاني در سياست خارجي بيست است. دولت با گام هايي که در اين حوزه برداشته نمره خوبي کسب کرده است. جنجال هاي داخلي و شيطنت هاي خارجي هيچکدام قادر به کاستن از ارزش اين اقدامات نيست، ولي زمان لازم و کافي صرف اين حوزه شده است. لازم است دولت تمرکز و انرژي خود را بر مسائل داخلي از جمله اشتغال، مقابله با تورم و پويايي فضاي کسب و کار بگذارد. خوشبختانه قطار سياست خارجي بر ريل صحيح قرار گرفته است و مسير را به درستي خواهد پيمود. ولي مسائل داخلي به ويژه معيشت مردم نيازمند عزمي جدي تر است.

اخبار سیاسی - محمدعلی وکیلی،ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------