آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

اصلاح‌طلبان، احياگر مطالبات گمشده



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اصلاح‌طلبان

 

«کارگروه‌هایی برای مشورت به دولت تشکیل شود»؛ این موضوعی بود که روز گذشته مرتضی حاجی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اعلام کرد. بی‌تردید اصلاح‌طلبان نقش بزرگی در پیروزی دکتر روحانی در انتخابات‌های 92 و 96 داشتند و البته وعده‌هایی به مردم دادند که تحقق آن را مستلزم رأی‌دادن به روحانی عنوان کردند. بنابراین طبیعی است در راستای تحقق وعده‌ها به دولت کمک کنند و خود را بخشی از یاران روحانی با وظیفه حفظ اعتماد جامعه بدانند. آن‌طور که خبر رسیده است، بزرگان جریان اصلاحات به تدوین برنامه‌ای پرداخته‌اند که در آن مراحل همراهی با دولت به‌صورت مشخص و شفاف تعیین شده است.

 

این برنامه شامل چند فصل است که هر بخش به موضوعی اختصاص دارد، مانند تعاملات دولت با احزاب و جریانات سیاسی، نحوه خدمات‌رسانی اجتماعی به بخش‌های آسیب‌پذیر و نهادینه‌کردن اجرای قانون در امور شهری، پیشنهاداتی برای خروج از رکود اقتصادی و آرام‌سازی فضای اقتصادی کشور و... است. از سوی هریک از این بخش‌ها، برنامه‌هایی تدارک دیده شده، یا در حال تدوین است تا به دولت ارائه شود. به‌نوعی می‌توان اذعان داشت که اصلاح‌طلبان مشاوران بدون حکم رسمی روحانی هستند که هدفشان تحقق وعده‌های دولت و نشاندن لبخند رضایت بر لبان جامعه است. البته موضوع مهمی در این میان است که دیروز مرتضی حاجی این‌چنین به آن اشاره کرد: «حمایت از دولت در دستورکار اصلاح‌طلبان است و در تمام این مدت ما آن را عملی کردیم. البته این حمایت نباید به آن معنی تلقی شود که هر اقدامی از طرف دولت یا بخش‌هایی از آن انجام شود، اصلاح‌طلبان چشم‌بسته حمایت می‌کنند.»

 

انتقاد و حمایت

حاجی تاکید کرد: نقد دولت، حمایت از دولت است و جلو اشکالات بزرگ‌تر را می‌گیرد و آن را در مسیر سریع‌تری قرار می‌دهد. اصل اساسی اصلاح‌طلبان، حمایت از دولت است، اما در مواقعی که لازم باشد، آن را نقد می‌‌کنیم. وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات با اشاره به اینکه مشورت‌دادن به دولت می‌تواند آن را در راستای عملکرد بهتر یاری کند، گفت: مناسب‌ترین شیوه آن است که کارگروه‌های مشترکی در حوزه‌های مختلف با حضور نمایندگان دولت و تشکل‌های حامی آن تشکیل شود که در آن برنامه‌هایی با محورهای عملکرد هرچه بهتر تدوین و به دولت ارائه شود که این اقدام می‌تواند دولت را در مسیر مطلوبی قرار دهد.

 

وی درباره فعالیت‌های کمیته تعامل اظهار داشت: کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری بعد از انتخابات یک دیدار با رئیس‌جمهور داشته است که در آنجا مقرر شد هر ۲ الی ۳ماه یک بار این دیدار تکرار شود البته به‌شخصه معتقدم که تنها دیدار، مفید نیست، بلکه کارگروه‌ها باید به یک جمع‌بندی برسند و گزارشات خود را در آنجا به رئیس‌جمهور ارائه کنند تا مسیر هرچه بهتر به پیش برود. وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره پیشنهاد برخی از اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه جریان اصلاحات کار خود را به‌صورت جبهه‌ای دنبال کند، گفت: در حال حاضر یک جبهه وجود دارد و در مقطع انتخابات توسعه پیدا می‌کند. اینکه بخواهیم بگوییم همه نظرات اصلاح‌طلبان از یک بلندگو و یک زبان جاری شود، علی‌القاعده ممکن نیست.

 

وی افزود: باید یک سازمان منسجم حزبی با سازوکار مناسب که در آن اصلاح‌طلبان نظرات خود را تجمیع کنند، تشکیل شود تا افراد بتوانند به توافق دست یابند. این عضو کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی عملا به‌نظر نمی‌آید که این نظریه تحقق پیدا کند.

 

باید این را بپذیریم در جبهه اصلاح‌طلبان مواردی وجود دارد که آن نظرات صددرصد یکسان نیست، اما مصلحت جمع ایجاب می‌کند که در مقاطعی حداکثر هماهنگی فراهم شود و با یک سازوکار دموکراتیک که با اکثریت آرا هم همراه باشد، تشکل‌هایی که زیر این نام تجمع می‌کنند، به یکدیگر احترام بگذارند و فعالیت کنند. وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات با اشاره به اینکه در زمان انتخابات رفتارهایی این‌چنینی بیشتر نمود پیدا می‌کند، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم یک سازوکار منسجم داشته باشیم، باید با رفع نواقص احتمالی و بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قدرت، بتوانیم بیش از پیش این تشکیلات را گسترش دهیم. وی در ادامه تصریح کرد: ما سال گذشته نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کردیم و تحت عنوان جبهه، نتایجی که مدنظرمان بود، به دست آوردیم. در سه انتخابات اخیر نیز همین روش را به‌کار بردیم؛ البته این به آن معنا نیست که دیگر پیشنهادها قابل بررسی نباشند. حاجی تاکید کرد: برای هر تغییری رویکرد بزرگان اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب باید با یکدیگر به جمع‌بندی برسند.

  

 اخبار  سیاسی - آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------