آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

چراغ سبز اصلاح‌طلبان به ائتلاف با اعتداليون



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,عارف

عارف در ديدار با جوانان حزب اعتدال و توسعه: به ائتلاف با گروه‌هاي همسو اصرار داريم 

محمدرضا عارف كه اخيرا گفته بود اصلاح‌طلبان در انتخابات ١٤٠٠ كانديداي خود را خواهند داشت، در ديدار با اعضاي سازمان جوانان و دانشجويان حزب اعتدال و توسعه تاكيد كرد كه با ائتلاف درون جرياني كاملا موافق است. او گفت: «ما به ائتلاف در داخل يك جبهه سياسي و گروه‌هاي همسو البته با سازوكار شفاف و مشخص اصرار داريم. احزاب عضو يك جبهه در چارچوب‌هاي مشخص مي‌توانند ائتلاف كنند و تشكيل شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان هم در همين راستا بود. ائتلاف با جريانات رقيب هم به صورت اقتضايي و برحسب ضرورت مي‌تواند انجام شود.»

 

وي با تاكيد بر اينكه اعلام راهبرد انتخاباتي براي انتخابات سال ۹۸ بسيار زودهنگام است، مهم‌ترين مساله جبهه اصلاحات را در حال حاضر انسجام‌بخشي به تشكيلات دانست و از همه نخبگان اصلاح‌طلب خواست در مسير وحدت و همگرايي اين جريان سياسي گام بردارند و به انسجام‌بخشي اين جريان كمك كنند.

 

حواشي فراكسيون اميد

يكي از دلايل ايجاد ترديد در ائتلاف اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها عملكرد فراكسيون اميد است. اعضاي اين فراكسيون در جريان انتخابات ٩٤ با حمايت جريان اصلاحات به بهارستان راه يافتند اما برخي از آنها نشان دادند كه رفيق نيمه‌راه هستند و نبايد چندان روي همراهي آنها حساب كرد. برخي از فراكسيون اميدي‌هاي بعد از انتخابات هيات رييسه مجلس، در جريان راي اعتماد به كابينه دوازدهم برخلاف انتظار اصلاح‌طلبان عمل كردند. همين ماجراها موجب شد كه بحث انتشار فهرست اسامي با وجود داشتن مخالفاني در درون فراكسيون، مطرح شد.

 

محمدرضا عارف در ديدار با جوانان اعتدال و توسعه در مورد اين فراكسيون نيز توضيحاتي داده است. او گفت: «از همان ابتداي تشكيل فراكسيون اميد دو گروه تلاش كردند فراكسيون اميد را به حاشيه ببرند. يك گروه افرادي بودند كه تلاش كردند با شبيه‌سازي با يكي از ادوار مجلس، تشكيل فراكسيون اميد را به زعم خود در راستاي ضديت با نظام و تعبيرات بي‌ربطي از اين دست القا كنند. گروه دوم هم كساني بودند كه با نردبان ليست اميد وارد مجلس شدند و با همسو شدن با گروه اول و به بهانه آنچه دوري از تندروي ناميدند راه‌شان را از ما جدا كردند در حالي كه منش و روش اعضاي فراكسيون اميد نشان داد هيچ ميانه‌اي با تندروي ندارد و به دنبال مطالبات بحق مردم هستند و همواره به شعار اصلي خود كه اميد، آرامش و رونق اقتصادي است پايبند است.»

 

عارف ادامه داد: «اگر تاكنون در انتشار نام اعضاي فراكسيون اميد تعللي صورت گرفت به خاطر ملاحظه حال برخي افراد بود كه در جلسات خصوصي برخي ملاحظات شخصي را مطرح مي‌كردند ولي در آينده‌اي نزديك ليست اعضاي فراكسيون اميد اعلام مي‌شود.»

 

انتظار مي‌رود كه انتشار فهرست فراكسيون اميد به اين حاشيه‌ها خاتمه داده و وزن آن را مشخص كند. بعد از انتشار اين فهرست روشن خواهد شد كه چه كساني و در كدام مقاطع با اكثريت فراكسيون همراهي نمي‌كنند. به اين ترتيب كارنامه آنها نزد افكارعمومي مشخص خواهد بود و به اصلاح‌طلبان نيز كمك مي‌كند كه بعد از دو سال در مورد ائتلاف مجدد يا عدم ائتلاف با آنها راحت‌تر و قاطع‌تر تصميم بگيرند.

 

پيش از اين‌ محمدرضا نجفي، نماينده بابل و عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد در اين باره به «اعتماد» گفته بود: «تعدادي از نمايندگان در انتخابات با عنوان ليست اميد وارد مجلس شدند و بعدا به دلايل مختلف فعاليتي در فراكسيون اميد نداشتند. من معتقدم بايد اين دوگانه را در مجلس حل كنيم و اعلام اسامي اعضاي فراكسيون مي‌تواند گام نخست براي اين تصميم باشد. قواعد و ساز و كارهاي كار پارلماني و انتخاباتي و تشكيلاتي اقتضا مي‌كند فراكسيون با چارچوب روشن‌تر و تركيب مشخص‌تر فعاليت كند. اعضا، حقوق و تكاليف و تعهدات اعضا مشخص باشد. ضمن اينكه با اين كار پاسخ روشني به افكار عمومي خواهيم داد. اين مطالبه مردمي است كه به اين جريان راي داده‌اند.»

 

اعضاي فراكسيون اميد انتشار فهرست را به عنوان راهكاري براي شفاف كردن عملكرد خود برگزيده‌اند و گمان مي‌كنند كه شفافيت حاصل از آن تكليف ائتلاف با اعتداليون را مشخص خواهد كرد. البته منظور از اعتدال رويكرد ميانه‌رو‌ها است و نه عقب‌نشيني از مواضع اصلاح‌طلبي. اين را محمدرضا عارف مي‌گويد. او در ديدار با جوانان اعتدال و توسعه با بيان اينكه شخصا تلاش كردم فعاليت‌هايم رويكرد اعتدالي داشته باشد، عنوان كرد: واژه «اعتدال» نبايد به معناي كوتاه آمدن يا سازش تعبير شود. كشور ما هميشه از افراطي‌گري آسيب ديده است و بسيار خوشحالم كه جوانان ما در دهه ۹۰ به موضع اعتدالي روي آوردند.

 

 اخبار  سیاسی  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------