آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

دغدغه های اعضای مجلس خبرگان چیست/ نمودار تحلیلی نطق های اعضای خبرگان را ببینید



اخبار,اخبارسیاسی ,مجلس خبرگان

 
اخبار سیاسی- دغدغه های اعضای مجلس خبرگان چیست/ نمودار تحلیلی نطق های اعضای خبرگان را ببینید

 نمایندگان خاص ترین مجلس در جمهوری اسلامی ایران به سنت حضورشان در کسوت روحانیت ،دغدغه های فرهنگی هنوز مهمترین موضوعاتی است که در سخنان خود طرح می کنند.

 مجلس خبرگان رهبری در روزهایی که آیت  الله مهدوی کنی در بستر بیماری است و آیت الله هاشمی شاهرودی نائب رئیس مجلس خبرگان مسئولیت برگزاری اجلاسیه آن را بر عهده دارد، در نطق های اعضای مجلس خبرگان  از آنان بیشتر درباره دغدغه های فرهنگی شان شنید.

آن طور که خودش در پایان نشست خبرگان به خبرنگاران گفت که نخستین« دغدغه اعضای مجلس خبرگان مربوط به مسائل فرهنگی، مخصوصاً مسئله حجاب و عفاف بود» البته مسائل دیگری نیز مطرح شد، ولی این دغدغه از مهمترین و بیشترین دغدغه‌های مد نظر اعضای خبرگان بود. هاشمی شاهرودی البته به دیگر دغدغه های خبرگان هم اشاره کرده که خطر کاهش نرخ جمعیت،لزوم توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری، بیکاری، خروج برخی نخبگان به‌جهت نبود شغل مناسب از جمله آنها بوده است.

تحلیل محتوای 10 نطق اعضای خبرگان هم نشان می دهد که مسائل فرهنگی بیش از 40 درصد دغدغه های اعضای مجلس خبرگان را تشکیل می دهد.رتبه های بعدی هم مربوط به مسائل سیاسی است که توجه به مساله گروهک تروریستی داعش و زمینه های شکل گیری آن بیش از دیگر مسائل در نطق های اعضای خبرگان مطرح شد. اقتصاد  و مسائل اجتماعی هم دیگر مسائل مورد توجه اعضای خبرگان بود که هر کدام سهمی 10 درصدی در نطق ها داشته است.

براساس اخبار منتشر شده از سوی مجلس خبرگان تنها اظهار نظر صریح سیاسی مربوط به آیت الله بهشتی نماینده فارس در مجلس خبرگان بود که از رئیس جمهور خواست اجازه ندهد برخی وزرا از جاده اعتدال خارج شوند.

 

جدول: نطق اعضای خبرگان رهبری در حوزه های مختل

حوزه

تعداد

فرهنگی

4 مورد

سیاسی

4 مورد

اقتصادی

1 مورد

اجتماعی

1 مورد

 

جدول: اهم اظهارات اعضای مجلس خبرگان در نطق های طرح شده در اجلاسیه این مجلس در شهریور 93

چهره

حوزه

شرح

آیت‌الله احمد بهشتی

سیاسی

همان‌طور که رئیس‌جمهور در شعارهای انتخاباتی‌اش گفته است، به‌تناسب اعتدال حرکت کرده و اجازه ندهد برخی وزیران به‌بهانه اعتدال از مسیر اعتدال، خارج شوند.

حجت الاسلام و المسلمین علی فلاحیان

سیاسی

وجوب مشارکت مردم در امر استقرار و استمرار حاکمیت براساس مبانی دینی ما مسلّم است.ملاک بودن رأی اکثریت در اسلام در قالب بیعت، به مشارکت و رأی مردم اعتبار می‌بخشد. لذا لازم است در محافل علمی؛ به ویژه مجلس خبرگان با استناد به آیات و روایات جلوی تشویش اذهانی از سوی معاندین را بگیریم.

آیت الله شبستری

فرهنگی

مسائل فرهنگی و کاستی در این زمینه تخریب ارزشهای اسلامی را به دنبال داشته و فرهنگ ابتذال را ترویج می‌دهد. اگر هم ترویج ندهد، لاابالی‌‌گری را میان جوانان افزایش خواهد داد.

حجت الإسلام و المسلمین حیدری آل‌کثیر

سیاسی

گروه‌های افراطی القاعده، داعش و بوکوحرام در نیجریه به دنبال نقشه‌های شوم دشمنان اسلام، به ویژه پیروان اهل البیت می خواهند چهره‌ای خشن از اسلام را به نمایش در آورند و در این راه با تمسک به فتواهای سخیف علمای وهابیت همچون جهاد نکاح و امثال آن دست به آدم‌کشی می زنند

حجت الإسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی

اقتصاد

اجرای سیاست‌های کل اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری از سوی دولتمردان و ریاست محترم جمهور و نیز اجرای عدالت و اصلاح قوانین اقتصادی براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از نخبگان و ریشه کن کردن فقر و رشوه و رکود تورمی و اشتغال جوانان از الزامات امروز کشور است

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی

فرهنگی

مسئولین و بویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری برخی کنسرت‌های موسیقی و تئاترها و چاپ برخی کتاب‌ها انتقاد تجدیدنظر و نظارت بیشتری در کیفیت برگزاری این گونه برنامه‌ها داشته باشد به گونه‌ای که با ارزش‌های اخلاقی و اصل سوم قانون اساسی همخوانی داشته باشد.

آیت‌الله نعیم‌آبادی

سیاسی

خاستگاه داعش و گروه‌های تروریستی مشابه، وهابیت و افکار افراطی این فرقه می‌باشد که بنیان آن از ده‌ها سال قبل، پایه‌گذاری شده تا امروز، ظهور و بروز پیدا کرده و اعمال وحشیانه و غیرقابل دفاع نسل‌کشی و کارهایی از این قبیل را در کشورهایی همچون سوریه و عراق، مرتکب شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی

فرهنگی

آداب و رسوم غربی و رسوخ فرهنگ بیگانه در تمام رسوم سنتی‌ ما، جنگ آداب و رسوم را کلید زده و ضروری است نهادهای فرهنگی به جای اتخاذ سیستم تدافعی، سیاست‌های هجومی و تهاجمی در پیش بگیرند.

حجت‌الاسلام محمد بهرامی خوشکار

اجتماعی

مسأله اسراف و توزیع نامتوازن منابع بین غنی و فقیر یکی از دغدغه‌های اساسی دلسوزان نظام است. دولتمردان برای رفع این نگرانی برنامه‌ریزی و در راستای بهره‌وری بیشتر و پرهیز از اسراف اقدامات مناسبی انجام دهند.

حجت‌الاسلام سیدعبدالهادی حسینی شاهرود

فرهنگی

بسیار خوب و ضروری است که مسؤولان فرهنگی برای احیای ارزش‌های اسلامی در جامعه با حوزویان همکاری و مشورت کنند.

حجت‌الاسلام حسن نمازی

فرهنگی

امروز، نیاز جهان اسلام و کشورهای اسلامی برگردانندن اخلاق اسلامی به بطن جامعه است و اگر این امر صورت نگیرد، شاهد استبداد فرهنگی در جوامع اسلامی خواهیم بود.

 

اخبار,اخبارسیاسی ,مجلس خبرگان

 

 اخبار سیاسی - خبر آنلاین

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------