آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

تلاش براي مسكوت ماندن استيضاح وزير ارشاد



اخبار,اخبارسیاسی,استيضاح علی جنتی


 اخبار سیاسی  - تلاش براي مسكوت ماندن استيضاح وزير ارشاد

جداي از بحث استيضاح كه از سوي اقليت تندرو مجلس دنبال مي‌شود تذكرات متعدد به علي جنتي به طعم اصلي جلسات علني مجلس شوراي اسلامي تبديل شده است. تذكرات كتبي و شفاهي كه به نوع عملكرد وزير ارشاد داده مي‌شود ديگر به نوعي عادت جلسات علني شده است.

زمزمه‌هاي استيضاح وزير ارشاد ادامه دارد حالا هر چقدر هم كه رييس مجلس آن را به شوخي بگيرد و افرادي مثل غلامعلي حدادعادل آن را قابل حل بدانند اما تلاش استيضاح‌كنندگان براي جمع‌آوري امضاهاي بيشتر ادامه دارد.

به نوشته اعتماد، در شرايط فعلي كه حداقل استيضاح چهار، پنج وزير دولت يازدهم مطرح است به نظر مي‌رسد كه جدي‌ترين اين استيضاح‌ها مربوط به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد. وزيري كه از همان ماه اول روي كار آمدنش با تهديد به استيضاح مواجه بود حالا با تهديدات جدي‌تري روبه‌رو است.

 

در صحن علني مجلس براي استيضاحش امضا جمع مي‌كنند تا شايد در همين روزهايي كه يك وزارتخانه ديگر دولت هم بدون وزير مانده است، بتوانند وزارت ارشاد را هم بي‌وزير كنند. با اين همه آن گونه كه از متن حرف‌هاي عقلاي مجلس برمي‌آيد مشخص مي‌شود كه زمان از نظر آنان براي بي‌وزير كردن يك وزارتخانه ديگر مناسب نيست.

 

به نظر مي‌رسد كه آنان آنچنان دل خوشي از افراطي جلوه دادن چهره مجلس در افكار عمومي نداشته باشند و همين موضوع باعث شده است كه آنان در مصاحبه‌هاي‌شان تمام تلاش‌شان را بكنند تا اين استيضاح را آنقدرها هم جدي جلوه ندهند. ظاهرا جدي‌ترين دردسر اين روزهاي علي جنتي فيلم‌هايي است كه از نظر او قابل اكران و از نظر برخي ديگر كه همان مخالفان او در مجلس هستند قابل اكران نيست.

با اين همه علي جنتي با موضع‌گيري‌هاي اخيرش نشان داده كه همچون پدرش بر عقايد خود اصرار مي‌ورزد و به نظر نمي‌رسد كه در اين مورد هم كوتاه بيايد. تلاش مجلس براي استيضاح جنتي اما همچون استيضاح رضا فرجي‌دانا با استقبال نمايندگان تندروي مجلس مواجه نشد. آن گونه كه در نظر داشتند، نتوانستند براي آن به سرعت امضا جمع كنند و زود آن را به هيات‌رييسه مجلس ارايه بدهند و همين موضوع موجب شده است كه احتمال مخالفت جدي عقلاي مجلس با اين استيضاح بيشتر قوت بگيرد.

 

دو روز پيش بود كه علي لاريجاني در حاشيه بازديد از نمايشگاه مطبوعات در مورد اين استيضاح به مزاح اعلام كرد كه «مگر كسي جرات استيضاح وزير ارشاد را هم دارد؟» با اين همه يكي ديگر از واكنش‌هايي كه نسبت به اين استيضاح گرفته شد مربوط به غلامعلي حدادعادل بود. مردي كه اين روزها هنوز معلوم نيست چقدر در مسير مخالفت يا موافقت با دولت حركت مي‌كند.

 

او روز گذشته در مورد استيضاح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفته بود كه « اختلافات با آقاي جنتي از نظر من قابل حل است و مي‌توان اين اختلافات را كنار گذاشت و رويكرد ما چوب لاي چرخ دولت گذاشتن نيست.» او ادامه داد: من معتقدم گرهي را كه مي‌توان با دست باز كرد، نبايد با دندان گشود. فكر مي‌كنم مي‌توان اين مسائل را با گفت‌وگو حل كرد و به نتيجه رسيد. حدادعادل در پاسخ به سوالي درباره اينكه اختلافات مجلس با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر سر چه موضوعي است، گفت:« فكر مي‌كنم اكنون زمان مناسبي براي مطرح كردن اين مسائل نيست و بايد منتظر ماند.»

تذكر‌هاي متعدد به وزير ارشاد
جداي از بحث استيضاح كه از سوي اقليت تندرو مجلس دنبال مي‌شود تذكرات متعدد به علي جنتي به طعم اصلي جلسات علني مجلس شوراي اسلامي تبديل شده است. تذكرات كتبي و شفاهي كه به نوع عملكرد وزير ارشاد داده مي‌شود ديگر به نوعي عادت جلسات علني شده است.

 

روز گذشته هم يك تذكر بلندبالاي ديگر به نحوه عملكرد وزير ارشاد داده شد. تذكري از سوي يكي از اعضاي جبهه پايداري كه نشان مي‌دهد ظاهرا اعضاي اين جبهه در مورد وزير ارشاد تقسيم كار كرده‌اند كه عده‌يي با سوال، عده‌يي با تذكر و عده‌يي با استيضاح به ميدان بيايند. روز گذشته نصرالله پژمان فر بود كه در مورد نحوه عملكرد وزير ارشاد تذكر داد. به گزارش خانه ملت، وي در تذكر خود اظهار داشت: «ايشان رفت و آمدهاي زيادي به كميسيون فرهنگي مجلس داشته‌اند و تذكرات فراواني در مورد مشكلات اين وزارتخانه دريافت كرده‌اند كه اميدواريم همان طوري كه گفتند قانونمداري، اسلام‌مداري و توجه به مطالبات مقام معظم رهبري را در تمام لايه‌هاي وزارتخانه مدنظر قرار دهند و مطالبه كميسيون فرهنگي هم اين موارد است.»

قطار استيضاح وزير ارشاد به ايستگاه آخر مي‌رسد؟
وزير ارشاد را هم بايد جزو وزراي كمي بدشانس كابينه حسن روحاني بدانيم. وزيري كه از همان ابتداي كار با معضلات نظارتي نمايندگان مجلس مواجه بود. كارت زردي كه درست چندماه پس از روي كار آمدنش از طرف مجلس شوراي اسلامي به او داده شد تكليف بسياري از موضوعات را روشن كرد و از همان ابتدا مشخص بود كه علي جنتي براي آينده خود كار سختي را در پيش رو دارد.

 

مشخص كرد كه فرزند دبير شوراي نگهبان كه در برخي مسائل با پدر خود هم داراي اختلاف است حالا بايد در مواجهه با مجلس اصولگرا محتاط‌تر عمل كند.

 

در اين روزها اما با توجه به شكل موضع‌گيري‌هاي طيف‌هاي معتدل و افراطي مجلس آنچه كه اين روزها بيشتر جاي سوال دارد اين است كه آيا قطار استيضاح وزير ارشاد به ايستگاه آخر مي‌رسد يا خير؟ استيضاح وزير ارشاد آن هم در شرايط فعلي به نظر كمي براي طيف معتدل مجلس سنگين است كه يك استيضاح جديد مطرح شود و هزينه آن مجددا بر دوش مجلس شوراي اسلامي بيفتد. با اين همه حالا مجلس در برابر يك تصميم تاريخي بزرگ قرار دارد. تصميمي كه گرفتن يا نگرفتن آن شرايط را در يك سال باقي مانده از عمر اين مجلس و نوع مواجهه آن با دولت در مناسبات سياسي دچار تغيير مي‌كند.


 اخبار سیاسی  - اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------