آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

تلاش نافرجام براي لغو اعتبارنامه علي مطهري



اخبار,اخبارسیاسی,علی مطهری


 اخبار سیاسی  - تلاش نافرجام براي لغو اعتبارنامه علي مطهري

اعتراض كريمي قدوسي به موضع‌گيري‌هاي مطهري در جلسه بررسي صلاحيت محمد فرهادي و همينطور سخنراني او در دانشگاه مشهد بود. دو موضع‌گيري‌اي كه صداي خيلي‌هاي ديگر را هم از اردوگاه مخالفان دولت درآورد.

دعوا بر سر «اعتبار»ها بالا گرفته؛ علي مطهري اعتبار تصميمات مخالفان دولت را به چالش كشيد و‌ آنها اعتبار نمايندگي او را. كريمي‌قدوسي مي‌خواهد مطهري را در ميانه راه مجلس نهم «بي‌اعتبار» كند. دليلش نطق او در جلسه بررسي صلاحيت محمد فرهادي است، همان‌جايي كه مطهري گفته بود «تصميمات مجلس تناقض دارد». فعلا كه موضع‌گيري مخالفان در مقابل او اين «تناقض» را اثبات كرده؛ مهدي كوچك‌زاده گفته كه اظهارات مطهري اهميتي ندارد و همزمان با او كريمي‌قدوسي آنقدر اين موضع‌گيري‌ها را مهم دانسته كه براي دادن كارت قرمز به علي مطهري آستين‌هايش را بالا زده است.

به گزارش اعتماد، صحبت‌هاي جواد كريمي‌قدوسي درباره لغو اعتبارنامه علي مطهري قدري خاطره جلسه روز ١١ آبان سال ٩٠ را در بهارستان زنده مي‌كند، روزي كه قرار بود استعفاي علي مطهري به راي نمايندگان گذاشته شود. در آن جلسه ستار هدايت‌خواه كه چند ماه بعد به صف جبهه تازه تشكيل شده پايداري پيوست در مخالفت با استعفاي مطهري گفته بود: «با استعفاي مطهري مخالفم چون او بايد در مجلس بماند تا توسط مردم حذف شود و در اين عرصه حاضر نشود.»

يك سال و اندي بعد، در اسفند ٩١ اين خود هدايت‌خواه بود كه نتوانست راهي به مجلس نهم پيدا كند و علي مطهري كه در هيچ كدام از ليست‌هاي اصولگرا نبود به عنوان منتخب مردم به مجلس رفت. اما در اين ميان بدعت‌گذاري‌ها و نوآوري‌هاي نمايندگان مجلس نهم به طرز غيرقابل باوري رو به پيشي گرفتن است. ركوردهايي را كه اين مجلس زد شايد سال‌ها بعد بتوان درك كرد. درخواست لغو اعتبارنامه يك موضوعي است كه طي ٣٦ سال گذشته در تاريخ جمهوري اسلامي ايران بي‌سابقه بوده است و در هيچ يك از مجالس درخواستي براي اين موضوع مطرح نشده بوده است. آن هم براي نماينده‌يي كه خود يك‌بار درخواست استعفا داده بود تا طرحي را كه مدت‌ها براي آن وقت گذاشته بود يعني «سوال از رييس‌جمهور» مطرح شود.

درخواست براي لغو اعتبارنامه
حالا جواد كريمي قدوسي هم با جمله‌يي بحث لغو اعتبارنامه علي مطهري را شروع كرده كه خيلي به جمله آن روز ستار هدايتخواه، نماينده سابق مجلس شباهت دارد؛ «به آقاي مطهري گفتم با اين مواضع از ملت سيلي سياسي مي‌خوري.» اعتراض كريمي قدوسي به موضع‌گيري‌هاي مطهري در جلسه بررسي صلاحيت محمد فرهادي و همينطور سخنراني او در دانشگاه مشهد بود. دو موضع‌گيري‌اي كه صداي خيلي‌هاي ديگر را هم از اردوگاه مخالفان دولت درآورد.

 كريمي قدوسي البته در اظهارات خود قدري هم وضعيت مطهري را آسيب‌شناسي كرده و به او گفته است؛ «مشكل شما اين است كه از خانه به مدرسه رفته‌يي و از مدرسه به دانشگاه و از دانشگاه به مجلس آمدي و از فراز و نشيب انقلاب چيزي را نديدي و با اينكه از خانواده شهيد هستي، بصيرت و تحليل نداري. »

 

كريمي قدوسي با تاكيد مجدد بر اينكه جريان‌هايي كه در برابر انقلاب ايستاده‌اند، حداقل يكي از سه ركن تهديد، تطميع و تزوير را دارند، افزوده كه «وقتي در انقلابي كه سر تا پايش بصيرت است، افرادي بيايند و اركان نظام را در اثر بي‌اطلاعي و بي‌بصيرتي به چالش بكشند، صحبت با اين افراد هيچ اثري ندارد. » اين يعني نا اميدي طيف مخالفان دولت از مواضع افرادي چون مطهري. البته آنها اين نا اميدي را بارها نشان داده‌اند، شكايت‌هاي پي در پي از اين نماينده به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان خودش يك نشانه از همين دست نا اميدي‌هاست.

حالا اما گويا ديگر طاقت‌شان طاق شده، شايد تاب تحمل نشستن كنار امثال مطهري را ندارند، يا تاب شنيدن حرف‌هاي او را. مطهري در ماه‌هاي گذشته كم مواضع آنها را به چالش نكشيده؛ صدر همه آنها هم مواضعش درباره جريان حصر است. مواضعي كه زمينه آخرين شكايت از او به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان بود. شكايت‌ها اما هيچكدام تا حالا راه به جايي نبرده‌اند. تازه سريال نامه‌نگاري‌هاي مطهري هم بعد از سريال شكايت‌ها از او آغاز شده، سريالي كه مخالفان او مي‌خواهند در ميانه راهش و نيمه پاياني عمر مجلس نهم آن را تمام كنند.

كريمي قدوسي گفته كه «مجلس نسبت به آقاي مطهري موضع شفافي دارد و با توجه به اظهارات ايشان چه در مشهد و چه در جلسه راي اعتماد به وزير علوم، مجلس مي‌تواند اعتبارنامه ايشان را به چالش بكشاند و چنين اختياراتي به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان داده شده است.» دلايل لغو اعتبارنامه مطهري هم از سوي كريمي قدوسي آنقدر جدي هست كه بتوان با تامل به آن نگريست؛ «ايشان خبرگان رهبري را كه با اصل ولايت فقيه ممزوج است، و عالماني برجسته و فقيه در آن حاضرند به چالش مي‌كشد كه اين جسارت را هيچكس نكرده لذا شما از مجلس پيگير باشيد و بخواهيد كه به سخنان ايشان پاسخ دهد.»

لغو اعتبارنامه ممكن يا غير ممكن؟
ناگفته مشخص است كه اظهارات كريمي قدوسي بيش از يك مانور سياسي چيزي نيست. هر چند بر اساس قانوني كه در سال ٩١ در مجلس تصويب شد در صورت تخلف شديد يك عضو مجلس در هنگام نمايندگي، «لغو اعتبارنامه» وي با تصويب شوراي نگهبان ممكن خواهد بود، اما به نظر نمي‌رسد چنين كاري در مرحله عمل امكان‌پذير باشد. چرا كه اگر قصد جدي براي حمله مخالفان دولت به اعتبارنامه علي مطهري وجود داشت، بايد موضعي هماهنگ در اين طيف ديده مي‌شد، حال آنكه هر كسي از ميان مخالفان دولت و نزديكان جبهه پايداري حرف خودش را مي‌زند.

 

 

حرف‌هايي كه تنها نكته مشترك آنها مخالفت با موضع‌گيري‌هاي علي مطهري است، نه چيزي بيشتر از آن. اين‌بار هم به نظر مي‌رسد كه جواد كريمي قدوسي مثل بسياري ديگر از حركت‌هايش نمي‌تواند هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهد. تجربه ماه‌هاي اخير نشان داده كه ديگر اعضاي جبهه پايداري و حلقه آنچنان موافق چنين حركت‌هاي ناگهاني و برگرفته از هيجان نيستند و تمايلي براي همراهي با آن ندارند چه برسد به بحث علي مطهري كه اين روزها با موضع‌گيري‌هاي شفافش پايگاه اجتماعي وسيعي ميان مردم هم پيدا كرده است.

تندروها در تب و تاب
حركت جديد مخالفان دولت نشان مي‌دهد كه آنها نه تنها به دنبال ايجاد دست‌اندازهاي گسترده بر سر راه دولت هستند بلكه به دنبال حذف نيروهاي همسو با دولت و مخالف با جريان فكري خودشان در مجلس شوراي اسلامي هم هستند. آنقدر هم به تنگ آمده‌اند كه تاب يك‌سال و نيم باقي مانده تا پايان عمر مجلس نهم را هم ندارند و ترجيح مي‌دهند هر چه زودتر اين پاكسازي را در مجلس شوراي اسلامي انجام دهند. علي مطهري اما با اين برخوردها چندان هم بيگانه نيست، پيش از انتخابات مجلس نهم صلاحيت وي از سوي هيات‌هاي اجرايي وزارت كشور رد شده بود؛ اتفاقي كه مخالفان دولت تمايل زيادي دارند تا براي مجلس دهم خيلي جدي‌تر تكرار شود.

هم براي مطهري و هم براي خيلي از رقباي سياسي ديگر آنها و مخصوصا اصلاح‌طلباني كه يك بار ديگر سوداي بازگشت به بهارستان را در سر دارند؛ چيزي كه علي مطهري خود نيز آن را تاييد كرده و گفته مخالفان دولت براي مجلس دهم از همين الان دل به رد صلاحيت‌ها بسته‌اند. حالا اما بحث لغو اعتبارنامه فردي همچون علي مطهري اصلا جدي به نظر نمي‌رسد و مطرح كردن آن از سوي فردي كه شوراي عالي امنيت ملي بارها از او شكايت كرده است به همان چند درصد احتمال جدي شدنش ضربه وارد مي‌كند.
 
نگاهي به استعفا و اخراج نمايندگان در مجالس
 بحث «لغو اعتبارنامه» يك نماينده در طول دوران نمايندگي شايد موضوع جديد و تا اندازه‌يي بكر باشد. با اين همه در طول ٩ دوره از عمر كاري مجالس تا به حال چنين اتفاقي رخ نداده است و قطع همكاري نمايندگان با مجلس در صورت استعفا يا اخراج و بازداشت بوده است. در ادامه اشاره‌يي خواهيم داشت به موارد قطع همكاري نمايندگان با مجالس.


‌ نمايندگاني كه مستعفي شناخته شدند
به موجب ماده ١٦٦ آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي چنانچه يك نماينده به صورت متوالي ١٠٠ ساعت و به صورت غيرمتوالي ٢٥٠ ساعت از اوقات جلسات رسمي را غيبت كند بدون حق استرداد مستعفي شناخته مي‌شود. افرادي كه در راستاي همين ماده در مجالس مستعفي شناخته شده‌اند عبارتند از «محمد مهدي كرمي نماينده دشت آزادگان، احمد سلامتيان نماينده اصفهان، احمد غضنفرپور نماينده لنجان و علي گل‌زاده غفوي نماينده تهران»


‌ نمايندگاني كه خود استعفا دادند
اما نمايندگاني هم بوده‌اند كه خود به صورت اختياري استعفا داده‌اند. در مجلس اول «محمدنقي مطهري فريماني نماينده فريمان، محمد زيد بهبهاني نماينده ماهشهر، حسين كرماني نماينده آباده و محمد شجاعي نماينده زنجان بوده‌اند. همچنين علي مطهري نيز در مجلس هشتم در اعتراض به مطرح نشدن طرح سوال از رييس‌جمهور از نمايندگي استعفا داد كه مورد قبول نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار نگرفت.»


‌ نمايندگاني كه اخراج شده‌اند
اما برخي نمايندگان هم بوده‌اند كه از مجلس شوراي اسلامي اخراج شده‌اند از جمله سرگون بيت اوشانا، نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي در مجلس اول از اين نهاد اخراج شده است. همچنين عبدالمجيد شرع‌پسند، نماينده مردم كرج در مجلس سوم نيز وضعيت مبهمي داشته است. او به علت نطقي كه در مجلس داشت از سوي ١٥٤ نفر از نمايندگان مجلس با درخواست استعفا مواجه شد و در نهايت نيز استعفاي او با راي موافق بدون مخالف از ۱۹۷ حضار مورد موافقت مجلس قرار گرفت. از ديگر موارد مي‌توان به بازداشت سيد احمد كاشاني در دوره دوم مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد. او در دوران نمايندگي خود به مدت ٢٨ ماه به زندان رفت.

اخبار سیاسی  - اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------