آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

حصر خانگی از اختیارات قاضی‌ست و منحصر به جرائم سیاسی نیست



اخبار,اخبارسیاسی,حصر خانگی

 

اخبار سیاسی  -  کی از طراحان طرح جرم سیاسی :
حصر خانگی از اختیارات قاضی‌ست و منحصر به جرائم سیاسی نیست

در طرح جرم سیاسی هیچ اشاره‌ای به موضوع حصر خانگی نشده است اما قضات از باب تکمیل مجازات درصورتی که مجازات خفیف‌تر از اصل مجازات باشد؛ می‌توانند به اختیار خودشان از شیوه‌های محدود کردن مجرم استفاده کنند.

یکی از طراحان طرح جرم سیاسی با تاکید بر اینکه حصر خانگی فقط مربوط به جرم سیاسی نیست و در طرح جرم سیاسی نیز ذکر نشده است، اعلام کرد: حصر خانگی برای تمامی مجرمان در صورت صلاحدید قاضی می‌تواند درنظر گرفته شود و منحصر به جرائم سیاسی نیست. درعین حال قاضی باید نوعی تناسب و ارزیابی درباره مجازات و جرائم درنظر گرفته و باتوجه به آن؛ زمان و شرایط محدودیت را تعیین کند. البته زمانی که قاضی این تناسب را برقرار می‌کند باید به تایید مراجع عالی‌تر مثل دیوان عالی کشور و تجدیدنظر برسد چون محدودیت باید خفیف‌تر از اصل مجازات باشد.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با ایلنا؛ با تاکید براینکه حصر خانگی در طرح جرم سیاسی تعریف نشده است، گفت: در این طرح هیچ اشاره‌ای به موضوع حصر خانگی نشده است اما  قضات از باب تکمیل مجازات درصورتیکه مجازات خفیف‌تر از اصل مجازات باشد؛ می‌توانند به اختیار خودشان از صدور حکم حصر خانگی، دستبند الکترونیکی یا محدود کردن مجرم استفاده کنند. به چنین اختیاری مجازات تتمینی و تکمیلی گفته می‌شود که در اختیار قاضی بوده و  منحصر به جرائم سیاسی نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سول که برخی حقوقدانان حصر دائم را حکمی غیرقانونی عنوان کرده‌اند لذا قاضی چگونه می‌تواند چنین اختیاری براساس این ادعا داشته باشد، اظهار کرد: موضوع به عنوان تامین و تکمیل در قانون وجود دارد. براساس این قانون؛ قاضی زمانی که فرد مجرم به حبس محکوم می‌شود؛ می‌تواند یکسری محدودیت‌ها را علاوه بر حبس درنظر بگیرد. البته این درصورتی است که محدودیت‌ها از اصل حکم سبک‌تر باشد.

ابوترابی در ادامه خاطرنشان کرد: حصر خانگی برای تمام مجرمان در صورت صلاحدید قاضی می‌تواند درنظر گرفته شود و منحصر به جرائم سیاسی نیست. درعین حال قاضی باید نوعی تناسب و ارزیابی درباره مجازات و جرائم را درنظر گرفته و باتوجه به آن؛ زمان و شرایط محدودیت را تعیین کند. و زمانی که قاضی این تناسب را برقرار می‌کند باید به تایید مراجع عالی‌تر مثل دیوان عالی کشور و تجدید نظر برسد چون محدودیت باید خفیف‌تر از اصل مجازات باشد.
 اخبار سیاسی  - ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------