آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

آقاي فرهادي ملاحظه نمايند!



اخبار,اخبارسیاسی,وزارت علوم

 

شايد كمتر كسي گمان مي‌كرد كه وزارت علوم به ميدان اصلي مخالفت با دولت تبديل شود و بيشترين كشمكش ميان تندروان مجلس با دولت در اين ميدان رقم بخورد.

از ابتدا هم هدف و محور اصلي مخالفت با گزينه‌هاي پيشنهادي آقاي رييس‌جمهور برملا نشد و آن قضيه تحت پوشش فتنه پنهان شد، در حالي كه هر كسي كه با الفباي سياست آشنا بود، مي‌فهميد كه اگر قرار است با انگ حضور در فتنه، بر حسب تعبير و تفسيري كه تندروان مجلس داشتند، صلاحيت وزراي پيشنهادي رد شود، حداقل ٥ تا ٧ وزير ديگر هم بودند كه تندروان مجلس مي‌توانستند اين اتهام نادرست را بهانه كرده و به صلاحيت آنان راي ندهند.

 

اتفاقاً وزرايي كه براي وزارت علوم پيشنهاد شدند و راي نگرفتند، در مقايسه با برخي وزراي موجود، از حيث ملاك‌هاي سياسي منتسب به اصلاح‌طلبان بسيار كم‌رنگ‌تر بودند و اگر به وزراي موجود راي اعتماد دادند، به طريق اولي بايد به وزراي پيشنهادي وزارت علوم راي اعتماد مي‌دادند. بنابراين معلوم شد كه قضيه از ابتدا نه فتنه كه چيز ديگري است.

 

برخي گمان مي‌كردند كه مساله مربوط به حساسيت فضاي سياسي دانشگاه‌ها مي‌شود، ولي الان روشن و مسلم شده كه قضيه فقط و فقط بورسيه‌ها بوده است. در واقع اگر وزير علوم، مطالبات ناحق درباره برگرداندن بورسيه‌ها را گردن نهد، هيچ كاري با او ندارند .

آقاي دكتر نجفي در مدت محدودي كه سرپرستي اين وزارتخانه را بر عهده داشتند، موضوع بورسيه‌ها را به سرانجامي رساندند. اگرچه آن تصميم مي‌توانست بهتر هم باشد، ولي با توجه به جميع شرايط قابل قبول بود. آقاي رييس‌جمهور نيز بر اهميت آن تصميم صحه گذاشتند. آقاي دكتر فرهادي هم كه آمدند، با توجه به سلامت اخلاقي و رفتاري ايشان، انتظار مي‌رفت كه متعهد به آن تصميمات باشند، ولي به نظر مي‌رسد كه اقدامات اخيري كه اخبارش به گوش مي‌رسد، بورسيه‌ها در حال بازگشت به وضعيت بسيار نابهنجار سابق هستند.


شايد پرسيده شود كه اين همه توجه به بورسيه‌ها از چه اهميتي برخوردار است؟ به ويژه آنكه هزاران ميليارد تومان در مقاطع گذشته فساد و اختلاس جابه‌جا شده و نوعي اتلاف سازماندهي شده منابع رخ داده بود. پس چرا بايد درباره بورسيه‌ها اين همه حساسيت نشان داد؟ خوب اينها را هم در كنار آن مفاسد اقتصادي بخورند و ببرند!

 

پاسخ اين است كه فساد و سوءاستفاده از موقعيت دانشگاهي و علمي، بسيار متفاوت از فساد در زمينه‌هاي پولي و مالي است. اثرات تخريبي آن بسيار وحشتناك و ويرانگر است.

 

اساس و آينده كشور را در خطر قرار مي‌دهد. اگر دانشگاه جولانگاه افراد رانتي و بي‌صلاحيت شود در اين صورت چه اميدي به آينده كشور مي‌توان داشت؟ بنابراين چاره‌يي نيست جز اينكه آقاي دكتر فرهادي را مخاطب قرار داد كه؛ شما يك عمر خوش‌نام زيسته‌ايد؛ اجازه ندهيد كه اين‌بار بر تمام آن گذشته قلم قرمز كشيده شود. تمام كساني كه از اين طريق بورسيه شوند، پرونده‌هاي‌شان باقي خواهد ماند و در آينده به بورسيه‌هاي فرهادي شهره خواهند گشت.

 

كلمه بورسيه را نابود و آن را به معادل بي‌صلاحيتي و سوءاستفاده تبديل نكنيد. مساله بورسيه‌ها را در داخل اتاق ميان چند نفر حل و فصل نكنيد. اگر عالم را محضر خدا مي‌دانيد، چه باكي داريد از اينكه اين عالم محضر مردم هم باشد و كليه اطلاعات پرونده‌هاي بورسيه را در دسترس مردم قرار دهيد. فراموش نشود كه اطلاعات كلي اين تخلفات پيش‌تر و از طريق اطلاعيه از سوي وزارتخانه منتشر شده است. بنابراين شما چاره‌يي نخواهيد داشت جز اينكه بازگرداندن بورسيه‌هاي غيرقانوني را لاپوشاني يا به بدترين شكلي توجيه كنيد. شما نيازي به پست وزارتي نداشتيد. قبلاً هم وزير بوده‌ايد. مديريت هلال‌احمر هم كمتر از وزارتخانه نبوده و نيست. بنابر اين حداقل كاري نكنيد كه به تاييد پايه‌هاي اين بناي كج در نظام دانشگاهي متهم و محكوم شويد.

 

اگر بورسيه شدن به واسطه صلاحيت علمي دانشجو بوده، پس گرفتن بورسيه نوعي افتخار است، همانند قهرماني در مسابقات ورزشي. پس هيچ باكي از انتشار اطلاعات افراد در اين باره نبايد وجود داشته باشد. در نتيجه پيشنهاد مي‌شود كه تمامي كساني كه بورسيه مي‌شوند، با اسم و رسم و ويژگي‌هاي علمي آنان مطابق ضوابط قانوني، زماني پذيرش آنان در اختيار افكار عمومي قرار گيرد. از آقاي رييس‌جمهور و معاون اول ايشان نيز درخواست مي‌شود مطابق آنچه كه درباره بحث بورسيه‌ها گفتند، اقدام كنند. اگر در اين مورد نتوانيد مطابق حقوق و عدالت و دانش‌محوري عمل كنيد، ساير ادعاهاي شما را چگونه بايد باور كرد؟


 اخبار سیاسی  -  اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------