آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

اتوبان وحدت اصلاح‌طلبان و سنگلاخ همگرايي اصولگرايان



اخبار,اخبارسیاسی,جناح سياسي

در شرايطي که با فرارسيدن روزهاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و در روزهايي که اتحاد و همبستگي ملي مورد تاکيد جناح‌ها و چهره‌هاي مختلف سياسي قرار داشت، بحث‌هاي انتخاباتي و بين جناحي موقتا نيمه تعطيل و تعليق شده بودند، با پايان يافتن دهه فجر، دوباره شاهد اين هستيم که جناح‌هاي سياسي کشور به آرايش حضور خود و ترسيم آينده اين حضور پرداخته‌اند.

البته در اين ميان بايد اشاره کرد که محمود احمدي‌نژاد و نزديکانش تحرک جديد و شکستن سکوت خود را از دهه فجر آغاز کردند؛ روزهايي که البته با درگذشت مادر رئيس دولت‌هاي نهم و دهم، براي وي چندان خوش‌يمن هم نبود. در غياب برخي چهره‌هاي شاخص اصولگرايي و کمرنگ شدن سازوکار جامعتين در نگاه بعضي گروه‌هاي تندرو و نيز نواصولگرايان، در حال حاضر رسيدن به وحدت و همگرايي مهم‌ترين چالش پيش روي جناح راست سياسي کشور است.

 

اصولگرايان با درس گرفتن از شکست در انتخابات رياست جمهوري سال 92، با برگزاري جلسات و همايش‌هاي وحدت سعي دارند در انتخابات آتي اين نقيصه خود را برطرف کنند. در شرايطي که بدنه اصولگرايي ديدگاه‌هاي مختلفي در اين باره – به ويژه در همگرايي با گروه‌هاي تندرويي مثل جبهه پايداري – دارند، به نظر مي‌رسد تعامل بزرگان اين عرصه راهکاري براي حل اين معضل باشد؛ موضوعي که هنوز بعد از چند ماه به نتيجه نرسيده است.


لغو دوباره جلسه بزرگان روحاني اصولگرا
در شرايطي که به دفعات از جلسه سه‌جانبه آيات محمد يزدي، مصباح يزدي و موحدي کرماني براي رايزني درباره همگرايي اصولگرايان خبر داده شده است، يک بار ديگر نيز اين جلسه لغو شد. آيت‌الله مرتضي مقتدايي، نايب رئيس اول جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تائيد اين خبر اظهار کرد: برگزاري اين جلسه منتفي شده است و لغو اين جلسه دليل خاصي ندارد.وي همچنين درباره جلسه جمعه شب جامعه مدرسين حوزه علميه قم به ايسنا گفت: اين جلسه به رياست آيت‌الله محمد يزدي برگزار شد و مهمان ويژه نداشت. مباحث مطرح شده در جلسه در صورت لزوم از طريق دفتر جامعه مدرسين به اطلاع عموم خواهد رسيد.


اصلاح‌طلبان با قدرت بيايند
در شرايطي که پس از برگزاري چندين جلسه وحدت اصولگرايان، اوضاع اين جبهه براي رسيدن به همگرايي همچنان نامطلوب به نظر مي‌رسد، دبير کل جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري با اين پيش‌بيني که احتمال اصولگرا بودن مجلس دهم خيلي زياد است، اعتقاد دارد اصولگرايان به وحدت مي‌رسند و رقابت جدي با اصلاح‌طلبان خواهند داشت. محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با ايسنا تاکيد کرده است که رسيدن به وحدت در انتخابات مجلس بسيار راحت‌تر از انتخابات رياست‌جمهوري است.

 

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: ما مدعي هستيم در مواردي که احتياج به انسجام، کار و پيشرفت است موفق بوديم به همين دليل است که احتمال آن که مجلس دهم نيز در اختيار اصولگرايان باشد خيلي بالاست.وي در عين حال از حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان در عرصه سياسي استقبال کرده و مي‌گويد: اصلاح‌طلبان بيايند و با جديت کار کنند. وصيه‌ام اين است که اصلاح‌طلبان حتما در صحنه انتخابات فعالانه حضور پيدا کنند و بانشاط‌‌تر شوند.


چاره‌اي جر وحدت با پايداري‌ها نداريم
باهنر در پيش‌بيني از انتخابات آتي مجلس گفت: در انتخابات مجلس نهم اصولگرايان به وحدت رسيدند اما از آنجا که اصلاح‌طلبان کم‌رمق بودند طبيعتا رقابت بين خانواده اصولگرايي شکل گرفت، اگر قرار بود اصلاح‌طلبان کم‌رنگ باشند و اصولگرايان نيز هيچ رقابتي با هم نداشته باشند هيجاني در انتخابات وجود نداشت.

 

رقابت در زمان انتخابات همواره وجود دارد اما تفاوت اين دوره از انتخابات در اين است که اگر اصلاح‌طلبان با قدرت و در چارچوب قانون اساسي حضور پيدا کنند و به وحدت برسند، ما هم ان‌شاءالله وحدت مي‌کنيم و رقابت جدي با هم خواهيم داشت.وي در عين حال درباره وحدت با گروه‌هاي تندروي اصولگرا از جمله جبهه پايداري گفته است: ما و جبهه پايداري اين نياز را احساس مي‌کنيم، البته يکسري اختلاف نظر و اختلاف موازين با هم داريم. شايد برخي از اين اختلاف‌نظرها به رقابت‌هاي دوره قبل انتخابات بر مي‌گردد که در اذهان و حافظه‌ها مانده است اما اکنون چون رقيب مشترک داريم و به اين حس هم رسيده‌ايم، چاره‌اي نداريم، بايد با هم ائتلاف کرده و نزديک‌تر شويم.


حرکت اصلاح‌طلبان در اتوبان وحدت
در جناح مقابل اما اوضاع آرام است. اصلاح‌طلبان با تجربه شيرين وحدت در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته، حال در آرامش سعي دارند پس از چندي حضور جدي و پرقدرتي اين بار در عرصه انتخابات مجلس داشته باشند تا شايد مجلس همسوتر با دولت اعتدال ببينند.

 

شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات دو مجموعه‌اي هستند که در برنامه‌ريزي حضور سياسي جناح چپ سياست ايران بر محور وحدت تلاش مي‌کنند.حجت‌الاسلام موسوي لاري، عضو شوراي مشورتي خاتمي در مورد شوراي مشورتي و اقدامات انجام شده براي انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه يکي از موضوعات مورد نظر کارگروه‌هاي اين شورا که به شکل جدي پيگيري شد، بحث انتخابات سال ‌آينده مجلس شوراي اسلامي از منظر جريان اصلاحات بود، اضافه کرد: در اين جلسات بررسي شد که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آينده چگونه بايد حضور داشته باشند، با چه شعاري وارد شوند، چه مکانيسم‌هايي براي حضورشان است و چه مشکلاتي در پيش رو دارند.وزير کشور دولت اصلاحات ادامه داد: اين دو کارگروه در نهايت به يک جمع‌بندي رسيدند که در آن اولين مسئله‌ اين بود که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات نقش فعالي داشته باشند، شرط اول و ضروري اين است که خودشان با هم تعارض نداشته باشند و در اردوگاه اصلاح‌طلبان يک سخن و يک نظريه راجع‌ به انتخابات وجود داشته باشد.

 

در حقيقت خروجي سلايق اصلاح‌طلبان به سمت انتخابات يکي باشد.وزير کشور دولت خاتمي ادامه داد: بحث‌هاي فراواني شد در نهايت به اين جمع‌بندي رسيديم که نقش اصلي در تهران بايد تعيين راهبردهاي کلي انتخابات باشد و مشخص کند اصلاح‌طلبان بايد در انتخابات به چه شکلي حضور داشته باشند. اما تصميم‌گيري در امور اجرايي انتخابات و تعيين نامزدهاي انتخاباتي در حوزه‌هاي انتخابيه، توسط اصلاح‌طلبان هر حوزه انجام مي‌پذيرد.وي ادامه داد: نقش دوم تهران، تماس و ارتباط با همه جريان‌ها براي ساماندهي يا هماهنگ کردن جريان‌هاي دروني اصلاحات از يک طرف، و حتي تماس و ارتباط با جريان رقيب از طرف ديگر است.

 

عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز در عين حال از باز کردن باب مذاکره با جريان رقيب براي جلوگيري از خروج انتخابات از چارچوب قانوني خبر داد.دز مجموع به نظر مي‌رسد هر چقدر اصلاح‌طلبان با آرامش به آينده چشم دارند، اصولگرايان هر روز براي رسيدن به پايه‌اي محکم از همگرايي زمان از دست مي‌دهند. بايد منتظر آينده بود و ديد که در پايان خط، کدام جناح بيشترين صندلي‌هاي مجلس را تصاحب مي‌کند. نتيجه‌اي که مي‌تواند در انتخابات آتي رياست جمهوري نيز تعيين کننده و اثرگذار باشد.


 اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------