آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

گزارش‌تكان‌دهنده رئيس‌مجلس‌به‌روحاني



اخبار,اخبارسیاسی,فساد در كشور

معاون اول رئيس‌جمهور از ارسال گزارشي كه يك دستگاه نظارتي آن را تهيه كرده بود از طرف رئيس مجلس به رئيس‌جمهور خبر داد. فارس نوشت؛ اسحاق جهانگيري در نشست اعضاي كار گروه‌هاي ارتقاي سلامت نظام اداري دستگاه‌هاي اجرايي كه بعدازظهر ديروز در نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد، طي سخناني عنوان کرد: در ماه گذشته آقاي لاريجاني رئيس مجلس گزارشي را به رئيس‌جمهور فرستادند كه ضميمه آن گزارش، گزارش يك دستگاه نظارتي بود كه پس از دريافت آن نيز آقاي رئيس‌جمهور رونوشت مفصلي كردند و به بنده دادند و من هم آن را به اعضاي دولت فرستادم.

گزيده سخنان جهانگيري را در ادامه مي‌خوانيد.


 اين گزارش كه از سوي دستگاه نظارتي تهيه شده بود واقعا تكان‌دهنده بود، دوستاني كه گاهي مي‌گويند چرا دو ميليارد دلار به آن شكل اختصاص داده شد و بعد جلسه مي‌گذاريم كه مشخص مي‌شود اصلا دو ميليارد دلار نبوده و 140ميليون دلار بوده و نتيجه مي‌گيريم كه كلا رانتي در كار نبوده است، بروند و اين گزارش را كه رئيس‌مجلس ارائه داده بخوانند و اعداد و ارقام آن را ببينند.


 بخش خصوصي با تمام تلاش‌ها و رنجش‌هايي كه دارد كار اقتصادي را جلو مي‌برد اما در يك لحظه يك نفر مي‌آيد و يكشبه به ثروت باد آورده مي‌رسد. درباره آن آقايي كه پيرامون پرونده 3هزار ميلياردي اعدام شد من همان موقع در يك مصاحبه‌اي گفتم با توجه به شناخت خوبي كه از بخش خصوصي و صنعت دارم، صنعتگري را مي‌شناسم كه سه نسل كار صنعتي انجام داده و براساس دانسته‌هاي خود اعلام كردم بعيد مي‌دانم سيستم بانكي كشور به اين فرد بيش از 200ميليارد تومان وام داده باشد.

 

بعد در همان زمان يك فردي در سال 85 وارد صنعت مي‌شود و در سال90 دستگير مي‌شود و آن وقت مي‌گويند 3هزار ميليارد تومان تسهيلات استفاده كرده و حتي بعدا كه دارايي‌هايش را بررسي كردند مشخص شد اموالش بيش از آن پولي كه دريافت كرده مي‌ارزد. مگر مي‌شود فردی در عرض 5 سال بيش از 3هزار ميليارد تومان پول كسب كند. لذا بدانيد بخش خصوصي وقتي اينها را مي‌بيند مأيوس‌تر مي‌شود.


 فساد در كشور ما تبديل به يك بيماري ساختاري شده است. فساد چرخ حكمراني را از كار مي‌اندازد و باعث مي‌شود مردم احساس بي‌پناهي و بي‌دولتي كنند، شما فكر مي‌كنيد موضوع بابك زنجاني از ذهن مردم پاك مي‌شود؟


 اينكه يك فردي راحت بيايد يك ميليارد دلار نفت بگيرد و بگويد مي‌خواهم بروم بفروشم و مسئولان اين كار را انجام دهند بدون اينكه سابقه آن را بررسي كنند و اينكه اين فرد چگونه مي‌خواهد ال‌سي باز كند را بررسي كند، وقتي اين ماجرا را واكاوي و بررسي مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه اگر ذره‌اي دقت وجود داشت اين كار نبايد انجام مي‌شد.


 از آن بدتر اين بود كه به فرد مورد نظر اعتماد مي‌كنند و پول كشور را در اختيارش مي‌گذارند و بيش از يك ميليارد دلار پول مي‌دهند و مي‌گويند ما نمي‌توانيم پولهايمان را بين پيمانكارانمان توزيع كنيم و آن فرد برود اين كار را انجام دهد كه مجموعا 2ميليارد و 700ميليون دلار پول مملكت را به اين شخص مي‌دهند و حالا كه يك سال در زندان است ما نمي‌دانيم ماجرا در آخر چه شد.


 اين 2ميليارد و 700 دلار مطمئنا نمي‌تواند در يك دوره دو و سه ساله خورده و صرف عيش و نوش شود. خيلي هم كه اهل خرج كردن باشند فوقش 10 ميليون يا 100ميليون دلار خرج كردند. بقيه پول‌ها حتما در جايي هست. مسئولان قضايي در بياورند كه اين پول كجاست و ما نيز در اين دولت تمام همكاري‌ها را در اين رابطه انجام خواهيم داد.


 اگر مي‌خواهيم با فساد مبارزه كنيم بايد پشت پرده اين ماجرا مشخص شود، بايد مشخص شود بابك زنجاني چگونه وارد سيستم شده و چه كساني وي را حمايت كردند تا اين پول‌ها را بگيرد.

 چرا مي‌ترسيم كه اين مسائل را طرح كنيم، تا اين موضوع روشن نشود بابك‌زنجاني‌ها در اين كشور به وجود مي‌آيند.


 در هر دوره‌اي كه مسئولان احساس كردند نبايد پاسخ بدهند و همچنين احساس كردند كنترل و نظارت نمي‌شوند فسادها بيشتر شده.


 ما از اينكه امروز مي‌بينيم كاري انجام مي‌دهيم كه از نظر خودمان 100درصد قانوني است و يك عده داد مي‌زنند كه غيرقانوني است خوشحال مي‌شويم كه يك عده‌اي بر دستگاه‌هاي ما نظارت مي‌كنند. به هر حال اين دولت بايد كارنامه‌اي در عمل ارائه كند اينكه دستگاه‌ها احساس كنند از جاهاي مختلف نظارت مي‌شوند به مصلحت است.


 در جايي كه فساد تبديل شود به يك حربه سياسي عليه رقيب، حتما آسيب به وجود خواهد آمد، ما بايد از سياسي شدن مبارزه با فساد جلوگيري كنيم.


 همه دستگاه‌ها و مسئولان بايد پاسخگو باشند. ما بايد دولت را كوچك كنيم و بهره‌وري را افزايش دهيم و سيستم مدرن و سامانه‌ها را براي جلوگيري از فساد، مورد استفاده قرار دهيم.


 بايد در هر دستگاهي گلوگاه‌ها را مشخص كرده و بشناسيم، نگذاريد با آدرس و علامت غلط ما و مردم را سرگرم كنند.


 يك عده آدم دارند يك كارهاي عجيب و غريب مي‌كنند. بنده گزارش دارم و اطلاع دارم مخصوصا جاهايي كه مي‌بينيم بعضي‌ها صدايشان خيلي بلند است، خبر رسيده كه در اطراف آن افراد چه اتفاقاتي مي‌افتد. بايد جلوي همه اينها را گرفت.


 ما در اين دولت خط قرمزي نداشته و با هيچ‌كس رودربايستي نداريم.


 قبح فساد نبايد در كشور بشكند، روزي كه درباره مقامات اول دولت يكسري اتهاماتي مطرح شد برخي مثل ما كه بيرون بوديم همان موقع صحبت كرديم و گفتيم اين موضوع را سريعا تعيين تكليف كنيد اگر نيست بگوييد نيست و اگر وجود دارد برخورد كنيد چون وقتي كه گفته مي‌شود در سطح بالايي اين فساد رخ داده، ده‌ها مدير در پايين اين سطح حضور دارند كه شرايط را به وجود مي‌آورند كه آنها هم به تبعيت از مقامات بالاترشان آن كار را انجام داده‌اند بنابراين ما نبايد اجازه دهيم قبح فساد بشكند. بگذاريم فساد همچنان پيش مسئولان يك عمل زشت باشد.


 نتوانستيم در آن زمان اين كار را انجام دهيم و نتيجه‌اش را در اتفاقات بعد ديديم و اتفاقاتي كه نبايد بيفتد، افتاد.

 

 اخبار  سیاسی  - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------