آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

« تجدید» حاشیه سازها در خرداد



اخبار,اخبارسیاسی,  اختلال عوامل خودسر در  سخنرانی‌ها

«تشنج‌آفرینی عده‌ای در سخنرانی رئیس‌جمهوری»؛ در میان ارزش‌های خبری، ارزشی به نام «شگفتی» وجود دارد. این ارزش خبری به نادر بودن یک اتفاق دلالت دارد و جذاب بودن خبر را در همین نادر بودن رویداد می‌بیند.

اما این روزها به نظر می‌رسد که خبری این چنین لااقل از نظر ارزش شگفتی تهی باشد. شعار و تشنج‌آفرینی و حمله تبدیل به راهکار عادی دلواپسان برای برخورد با تفکری غیر از تفکر خود شده است؛ راهکاری که می‌رود همچون دوران اصلاحات بار دیگر در فضای سیاسی کشور جا بیفتد و تبدیل به یک روال شود. حجت‌الاسلام حسن روحانی که به منظور سخنرانی در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مرقد مطهر امام خمینی حضور یافته بود، با شعار عده‌ای خاص مواجه شد.

 

به گزارش انتخاب، در حالی که رئیس‌جمهوری در حال ایراد سخنرانی خود بود، برخی سعی کردند با سر دادن شعار سخنان او را قطع کنند. این عده شعارهایی از قبیل «مرگ بر منافق» و «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند. شعارهای این عده باعث شد روحانی چند ثانیه‌ای سخنان خود را قطع کند. وی سپس خطاب به شعاردهندگان گفت: متشکرم، بفرمایید. وی در سخنان خود گفت: اگر ما امروز از اعتدال و امید می‌گوییم، آن را از امام(ره) آموخته‌ایم. روحانی در حالی سخنرانی خود را به پایان برد که این عده «خودجوش» مجددا در صدد بر هم زدن سخنرانی رئیس‌جمهوری برآمدند، اما او سخنان خود را قدری بلندتر ایراد کرد.

 

تاکید رئیس‌جمهوری بر موضوع وحدت بین مردم و ایجاد اتحاد داخلی، در حالی که با صدایی بلندتر از معمول و محکم‌تر از همیشه با مشت گره کرده سخن می‌گفت، تصویری است که شاید تا مدت‌ها از این سخنرانی در ذهن‌ها بماند. این اولین بار نیست که چنین تشنج‌آفرینی در مراسم و سخنرانی یک چهره سیاسی روی می‌دهد. در سال‌های دولت اصلاحات بارها و بارها شاهد چنین رویه‌ای بودیم. در ابتدای دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و در سال 85 بود که سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم سالگرد 15 خرداد در مدرسه فیضیه قم با اقدام چند نفر که برخی از آن‌ها لباس روحانیت هم به تن داشتند به اختلال و تشنج کشیده شد.


بعدتر از علی لاریجانی نیز در سخنرانی گرامیداشت 22 بهمن در قم با شعار و پرتاب مهر نماز، کفش و دمپایی استقبال شد. حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری هم در سال 89، در مراسم احیای شب قدری که به دعوت آیت‌الله واعظ طبسی در مشهد شرکت کرده بود، مورد هجمه قرار گرفت. از ابتدای دولت اعتدال نیز این حرکات نه تنها پایان نپذیرفته که شدت نیز یافته است. اولین قربانی این گروه‌های تندرو هم خود رئیس‌جمهوری بود. روحانی در بازگشت از حضور در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با شعارهای گروهی 30-40 نفره علیه خود و دولتش مواجه شد.

 

این عده همچنین با پرتاب اشیایی به خودروی رئیس‌جمهوری از وی استقبال کردند. بعدتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز در هنگام خروج از فرودگاه در بازگشت از یکی از مراحل مذاکرات هسته‌ای، با لنگه کفش مورد حمله قرار گرفت. حال از ماجرای معروف حمله به علی مطهری در شیراز تا ایجاد اختلال در سخنرانی علی یونسی دستیار رئیس‌جمهوری در همین شهر، از تلاش برای بر هم زدن سخنرانی حجت‌الاسلام سید هادی خامنه‌ای در کرمان تا تهدید حجج اسلام سید حسن خمینی و علی‌اکبر ناطق نوری در مورد حضور و سخنرانی در گرگان، همگی وجه‌های مختلف یک حرکت هستند.

 

این اقدام صرفا مختص سخنرانی‌های سیاسی هم نیست و برهم زدن کنسرت‌ها یا حتی تئاترهای مجوزدار از دیگر فعالیت‌های گروه‌های خودسر بوده است. تکرار این رویدادها باعث شد که چندی پیش به دنبال لغو جلسه سخنرانی مجوزدار چند چهره سیاسی در کرج به دلیل تهدید برخی جریان‌های تندرو و پاسخگو نبودن استانداری البرز و فرمانداری کرج، علی مطهری در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، ضمن درخواست مقابله با باب شدن چنین رفتارهایی، دولت را به جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر کشور تهدید کند. انتظاری که حالا و در شرایطی که این رفتار باز هم گریبان خود رئیس‌جمهوری را گرفته است، ملموس‌تر به نظر می‌رسد.


رویه نامیمون در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)
روی دادن چنین اتفاقی حتی در حرم مطهر امام خمینی(ره) و سخنرانی‌های مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) هم ارزش خبری «شگفتی» خود را از دست داده است. محمود احمدی‌نژاد بعد از ماجرای خانه‌نشینی 11 روزه خود در همین جا با واکنش مواجه شد. این در حالی است که از یکی دو سالی پیش از آن، ایجاد اختلال در سخنرانی حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) به عنوان یک رویه معمول برای تندروها در آمده است.

 

هر چند این اقدام در سال‌های پس از اولین باری که چنین اتفاقی افتاد کم و کم‌تر شده است، اما حتی سخنرانی امسال سید حسن خمینی نیز از شعارهای اختلال‌آفرین این عده عاری نبود. با این حال رویه نواده و یادگار امام(ره) در برخورد با این شعارها، ادامه سخنرانی خود بوده است. جالب این جاست که حتی دست تفقد رهبر معظم انقلاب بر سر حجت‌الاسلام سید حسن خمینی نیز نتوانسته است جلوی شعارهای این عده مدعی ولایتمداری را بگیرد. همچنین علاوه بر ایجاد اختلال در سخنرانی حسن روحانی در روز 14 خرداد، برخی شعاردادن‌ها حتی در هنگام سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر امام(ره) نیز دولت را هدف قرار داده بود.

 

در میانه این سخنرانی، عده‌ای از حاضران به صورت بی‌مناسبت شعار دادند: دولت تدبیر ما، بصیرت بصیرت. واکنش حسن روحانی به این شعارها تنها لبخند زدن بود.
اندک، سازمان‌یافته، با یونیفرم خاص محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم که از حاضران در مراسم سخنرانی رئیس‌جمهوری در سالگرد ارتحال امام(ره)بود، در این باره به ایلنا گفت: حاشیه‌سازان سخنرانی رئیس‌جمهوری در حرم امام، جمعی اندک اما سازمان‌یافته بودند و برخی با یونیفرم خاص، حاشیه‌سازان را هدایت می‌کردند.

 

وی افزود: به نظرم این افراد خیلی چشمگیر نبودند؛ تعداد اندکی بودند که از قبل برنامه‌ریزی شده در این مراسم حاضر شده و در صف‌های اول نشسته بودند. این استاد برجسته حوزه علمیه قم، گفت: این افراد هنگام آمدن روحانی شعار دادند و در حین سخنرانی هم در چند نوبت شعار دادند اما جمعیت کثیر مردم این‌ها را هدایت و آرام کرد و قضیه به نظرم خیلی مهمی نبود. غرویان اضافه کرد: به نظرم فعالیت این افراد از قبل هم قابل پیش‌بینی بود؛ چراکه متاسفانه اخیرا روش این دلواپسان این شده که در این گونه جلسات یک نمایشی می‌‌دهند ولی آقای دکتر روحانی هم کاملا مسلط به سخنرانی خودشان ادامه دادند و همان مطالب خودشان را تاکید کردند.

 

وی همچنین اظهار کرد: این که بلافاصله بعد از سخنرانی ریاست محترم جمهوری توسط برخی گفته شد که عده‌ای به خاطر حضور رئیس دولت اصلاحات شلوغ کردند و ...، اصلا رئیس دولت اصلاحات در این مراسم حضور نداشت و فقط عده‌ای علیه برهم‌زنندگان جلسه شعارهایی همچون مرگ بر منافق دادند. این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «قرائن و شواهد فعالیت دلواپسان در زمان سخنرانی رئیس‌جمهوری نشان می‌داد که حرکت این جمع اندک، خودجوش نبوده است»، گفت: متاسفانه در بین این افراد حاشیه‌ساز، برخی نیز با یونیفرم خاص حضور داشتند که شعار می‌دادند و آن جمع محدود را هدایت می‌کردند و این هم خوب نبود، چرا که با آن لباس فرم صورت خوبی نداشت و بسیاری از این قضیه گلایه‌مند بودند. وی در پاسخ به این پرسش که واکنش رئیس‌جمهوری بعد از اتمام سخنرانی نسبت به این مساله چه بود؟ گفت: آقای رئیس‌جمهور با دعا برای فرج امام زمان(عج) سخنرانی خود را تمام و رفتند و واکنش خاصی از سوی ایشان نبود. غرویان این اقدام را خلاف منویات رهبری دانست و تاکید کرد: این‌گونه اقدامات خلاف منویات مقام معظم رهبری است،

 

چراکه ایشان بر همدلی و همزبانی ملت و دولت تاکید داشته‌اند و چنین حرکاتی انعکاس خوبی در خارج از کشور ندارد. این استاد حوزه در مورد اینکه این بار سخنرانی شخص رئیس‌جمهور توسط عده‌ای دچار اخلال شد، آیا از این به بعد اقدام جدی در برخورد با برهم‌زنندگان جلسات سخنرانی خواهد شد؟، اظهار کرد: عده‌ای می‌خواستند نظم را بر هم بزنند اما خود مردم خود این افراد را کنترل کردند. به نظرم تدابیر بهتری باید اندیشیده شود. این رویه، رویه غلطی است که عده‌ای بخواهند نظم جلسه را برهم بزنند. این رویه متاسفانه از زمان دولت قبل در کشور آغاز شده و هنوز عده‌ای آن را ادامه می‌دهند ولی خود مردم جلوی این افراد بی‌نظم را می‌گیرند.


هشدار سردار نقدی درباره اخلال در مراسم ارتحال امام
تلاش برای برهم زدن سخنرانی رئیس‌جمهوری در مراسم ارتحال امام، واکنش رئیس سازمان بسیج مستضعفین را نیز برانگیخت.

 

سردار محمدرضا نقدی در بازدید از قرارگاه اجرایی مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با تاکید بر لزوم نمایش وحدت در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)، گفت: نامگذاری امسال به همدلی و همزبانی و تاکید رهبر معظم انقلاب بر وحدت در امسال حاکی از اهمیت این مساله است. وی افزود: دشمن که نتوانسته در هیچ عرصه‌ای علیه ملت ایران پیشروی کند و همه توطئه‌هایش با شکست مواجه شده، تنهای تنها به تفرقه چشم دوخته است. وی با تاکید بر اینکه «همه باید هوشیار باشیم»، اضافه کرد: شعارهای این روزها که سالگرد ارتحال امام بزرگوار ماست، فقط و فقط باید شعارهای وحدت‌بخش باشد و از هرگونه شعار تفرقه‌انگیز جداً پرهیز شود. نقدی در ادامه اظهار کرد: مراسمی که با نام و یاد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود باید مظهر وحدت و یکپارچگی باشد و جای اعلام مواضع جناحی و حزبی نیست.

 

این مراسم جای نشان دادن صمیمیت‌ها است. وی افزود: ابزار وفاداری به انقلاب و ولایت و ابزار نفرت نسبت به استکبار و آمریکای جنایتکار، تنها شعارهای ملت است که در همه نمازهای جمعه و راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس شعارهای شناخته شده است و زنجیر وحدت ملت است. از شعارهایی جز اینها باید همه جداً پرهیز کنند و احترام شخصیت‌ها و شرکت‌کنندگان در مراسم را از هر طیف و جناح همه باید حفظ کنند. رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پایان تاکید کرد: اهانت و شعارهای تضعیف‌کننده علیه هر جناح و شخصیت در چنین مراسمی، خواست دشمن است و فقط آمریکا و آل‌سعود از آن سود می‌برند.


لزوم برخورد و جلوگیری از آفت سیاسی-اجتماعی تشنج
به نظر می‌رسد سلاح و حربه ایجاد اختلال و بر هم زدن سخنرانی‌ها و برنامه‌هایی که مطلوب برخی تندروها نیست، در سال انتخابات بیشتر و شدیدتر از گذشته به کار گرفته شود. جالب توجه است که اقدام این افراد حتی سالروزها و مناسبت‌های ملی و مذهبی را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد و در هر فرصتی بروز می‌کند که این خود علاوه بر بی‌حرمتی به مراسم مربوطه، باعث دلزدگی عمومی از گرامیداشت‌های مناسبتی خواهد شد. باید این نکته را در نظر گرفت که اقدام فراقانونی و غیرقانونی این گروه‌ها، نه تنها دهن کجی به قانون محسوب می‌شود، بلکه باعث ایجاد احساس ناامنی و بی‌اعتمادی عمومی به دست‌اندرکاران امنیت عمومی خواهد شد.

 

هرچند چنین اقداماتی شاید تاثیر منفی بر حضور مردم در انتخابات و حمایت از جریان‌های موردنظر خود نداشته باشد و حتی مردم را در این زمینه مصمم‌تر کند، اما به عنون یک عامل نامطلوب سیاسی و اجتماعی، برخورد جدی با عوامل این اقدامات و جلوگیری از تکرار آن‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد. باید دید دولت، قوه قضاییه و نهادهای انتظامی و امنیتی برای برخورد با این قبیل کارها چه عملکردی را در پیش می‌گیرند. عادی شدن چنین رفتارهایی به نفع هیچ کس نخواهد بود.

 

 اخبار  سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------