آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

غُر یک عده‌ را به پای مردم ایران نگذارید



 

اخبار,اخبارسیاسی, سید رضا اکرمی

آقای روحانی و دکتر ظریف می‌تواند به عنوان اهرم فشاری بر طرف‌های غربی بهره بگیرد و می‌تواند بگوید که ما با شما مذاکره می‌کنیم، اما مخالفانی داریم که آن‌ها چنین می‌گویند. عوض این‌که زرنگ باشند و این مخالفت‌ها را به عنوان اهرم استفاده کنند. فکر می‌کنند این مخالفت‌ها با آن‌ها انجام می‌شود در حالی که این‌طور نیست.

حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی از چهره‌های اصول‌گرای منتقد رفتار‌های تندرو‌ها است او بر رعایت قانون و تمکین از قانون تاکید می‌کند و می گوید هر کسی که اقدام به برگزاری تجمع می‌کند در صورتی که مجوز نداشته باشد باید با آن‌ها برخورد شود. این چهره‌ی اصول‌گرا مردم را جمعیت چند ده میلیونی ایران می‌داند و می‌گوید اعتراض یک اقلیت به سیاست‌های خارجی و داخلی دولت را نباید به پای همه‌ی مردم نوشت.

او در گفت‌وگو با ابتکار تصریح می‌کند «ببینید ما یک کشور پهناوری با جمعیت هفتاد و هشت میلیونی داریم. اگر هفتاد و هشت نفر یک جا تجمع کردند این‌که مردم نیست . این اسمش مردم نیست. مردم یعنی هفتاد و هشت میلیون. یعنی همه‌ی ایران. یک گوشه‌ای کسی سخنرانی می‌کند چند نفر هم بلند می‌شوند تجمعی می‌کنند. مثلا در حرم حضرت امام جمعیت میلیونی حضور دارد و پنجاه نفر هم غری زدند و حرفی زدند این اسمش که مردم نیست.»

اکرمی نقد‌های مخالفان را به نوعی برای دستگاه سیاست خارجی فرصت می‌داند و می‌گوید «اگر مخالفت مبنای حقوقی و عقلانی و شرعی داشته باشد نقطه قوت است نه نقطه‌‌ی ضعف. آقای روحانی و دکتر ظریف می‌تواند به عنوان اهرم فشاری بر طرف‌های غربی بهره بگیرد و می‌تواند بگوید که ما با شما مذاکره می‌کنیم، اما مخالفانی داریم که آن‌ها چنین می‌گویند. عوض این‌که زرنگ باشند و این مخالفت‌ها را به عنوان اهرم استفاده کنند.

 

 

فکر می‌کنند این مخالفت‌ها با آن‌ها انجام می‌شود در حالی که این‌طور نیست. معلوم است که باید با آمریکا مخالفت کرد.» او در عین حال از عدم سیاست‌های کارآمد رحمانی فضلی در وزارت کشور و فعالیت و عملکرد او انتقاد می‌کند و می‌گوید « این وزارت کشوری که از آن صحبت می‌کنید ماه‌ها معاونت سیاسی نداشت. آیا این وزارت کشور است؟ این وزارت خانه ماه‌ها برای استان‌ها، استاندار انتخاب نمی‌کند. خوب این‌ها ایراد است دیگر.» سیدرضا اکرمی سال 1321 به دنیا آمده ست.

جریان‌های تندرو مدتی است اقدام به برپایی تجمع‌های غیرقانونی می‌کنند، آیا به اعتقاد شما ضرورت دارد وزارت کشور با اقتدار بیش‌تر با این جریان‌ها برخورد کند؟
ببینید، آن‌چه برای من در کشور در رابطه با همه امور حکم و داور است قانون و رهبری است. هر کس بر اساس قانون مجوز می‌گیرد برای اجتماع، تجمع و شعار دادن و راهپیمایی محترم است وزارت کشور هم باید امنیتش را تامین کند و هر آن‌ کسی مجوز قانونی ندارد، نباید انجام شود و هرکس بدون مجوز اقدام به برگزاری تجمع کرد باید بر اساس قانون با او برخورد کرد. می‌خواهد در دانشگاه، خیابان و تالار باشد. برای من رهبری و قانون حکم است.

رهبر انقلاب بار‌ها از مذاکره‌کنندگان حمایت کردند و وزیر کشور هم بر اساس قانون گفته مخالفان مذاکرات هسته‌ای حق برگزاری تجمع ندارند اما آن‌ها هم‌چنان کار خودشان را می‌کنند.
ببینید ما یک کشور پهناوری با جمعیت هفتاد و هشت میلیونی داریم. اگر هفتاد و هشت نفر یک جا تجمع کردند این‌که مردم نیست. این اسمش مردم نیست. مردم یعنی هفتاد و هشت میلیون. یعنی همه‌ی ایران. یک گوشه‌ای کسی سخنرانی می‌کند چند نفر هم بلند می‌شوند تجمعی می‌کنند. مثلا در حرم حضرت امام جمعیت میلیونی حضور دارد و پنجاه نفر هم غری زدند و حرفی زدند این اسمش که مردم نیست.

اما آن‌طور که رئیس جمهوری گفتند، اقلیتی کوچک بوق‌های بزرگ را در دست دارند.
خوب این عللی دارد اگر بخواهیم منصفانه نظر دهیم، وقتی من می‌گویم داور سخنان رهبری است. ایشان فرمودند مذاکرات را برای مردم توضیح دهید. آن فکت شیت را باید منتشر کرد. یک‌طرفه نمی‌شود به داوری رفت ولو این‌که آن طرف مخالف در اقلیت باشد. این‌که شما بگویید به حرف من اعتماد بکنید نمی‌شود. باید مذاکرت را برای مردم توضیح دهند. مصاحبه‌ای که آقای ولایتی در توضیح مسائل هسته‌ای کرد اگر مسئولان وزارت خارجه انجام می‌دادند بهتر بود. اما اگر بگوید چنین نمی‌کنیم و توضیح ندهند یا کم‌رنگ بگویند خوب معلوم است انتقاد‌ها بالا می‌گیرد.

البته وزیر امور خارجه بار‌ها با حضور در مجلس به نمایندگان مردم در مجلس توضیح دادند.
نه کافی نیست. می‌گویم مردم، مجلس دویست و نود نفر است. اگر رهبری می‌فرمودند برای نمایندگان خوب قبول بود. اما ایشان فرمود به مردم.

الان اکثریت مردم که به حسن روحانی رای دادند بر اساس نظرسنجی ها موافق مذاکرات هسته‌ای هستند.
من عرضم این است که الان حسن روحانی رئیس جمهوری هفتاد و هشت میلیون نفر هست و نه هیجده میلیون نفر که به او رای دادند. مردم ما هفتاد و هشت میلیون است. انتخابات هم نود و دو بوده است و الان هم نود و چهار است . امروز با همه مردم باید حرف زد.

اما این اقلیت قانع نمی‌شود.
عیبی ندارد قانع نشوند. مگر به نظام جمهوری اسلامی صد درصد رای دادند؟! نه نود و هشت درصد رای دادند در برخی انتخابات هشتاد و پنج درصد را می‌دهند و گاهی هفتاد و پنج درصد رای می‌دهند و هنگامی هم شصت و سه درصد رای می‌دهند. ولی بالاخره اکثریت هستند. بله در مقابل هم یک عده‌ای هم رای نداند. ایرادی ندارد.

اما عملا اقناع نشدن این اقلیت در مسیر کارشکنی دولت عمل می‌کند.
نه نه این‌طور نیست. اگر مخالفت مبنای حقوقی و عقلانی و شرعی داشته باشد نقطه قوت است نه نقطه‌‌ی ضعف. آقای روحانی و دکتر ظریف می‌تواند به عنوان اهرم فشاری بر طرف‌های غربی بهره بگیرد و می‌تواند بگوید که ما با شما مذاکره می‌کنیم، اما مخالفانی داریم که آن‌ها چنین می‌گویند. عوض این‌که زرنگ باشند و این مخالفت‌ها را به عنوان اهرم استفاده کنند. فکر می‌کنند این مخالفت‌ها با آن‌ها انجام می‌شود در حالی که این‌طور نیست. معلوم است که باید با آمریکا مخالفت کرد. این‌ها هر روز یک مساله‌ای را مطرح می‌کنند و خوب طبیعی است که باید با آمریکایی‌ها مخالفت کرد.

جریان دلواپس به شایعه‌پراکنی، تخریب و هتاکی متوسل می‌شود شما این‌ها را کارشکنی نمی‌دانید؟
باید نشست با این اقلیت هم صحبت کرد. من سخنگوی این و آن نیستم دنبال دفاع از مخالف‌ها نیستم. باید طبق قانون و داوری رهبری عمل کرد. اقتصاد درون‌گرا یکی از نقاط مهمی است که رهبری مطرح می‌کند. قوه مجریه سی درصد اختیار دارد نیرو‌های مسلح و مجلس هم قدرتی دارند باید با هم دلی و هم‌زبانی عمل کنند و با هم مسائل را پیش ببرند.

دلواپس‌ها فقط نگران مذاکرات هسته‌ای نسیتند آن‌ها در سیاست داخلی هم دخالت می‌کنند و سخنرانی‌ها را بهم می‌ریزند، کنسرت‌ها را لغو می‌کنند.
پنجاه و پانصد نفر می‌خواهند‌ کنسرت بروند. توی این جامعه‌ای که گرانی، اعتیاد، بیکاری اصل مساله است. نبود امکانات برای ازدواج جوان‌ها چالش اصلی است. نمی‌فهمم اصلا واقعا چرا کنسرت برای ما بدل به مساله‌ای اصلی می‌شود؟!

رئیس جمهوری حسن روحانی بر حق آزادی بیان تاکید داشتند و یکی از وعده‌های ایشان گشایش در فضای فرهنگی اجتماعی بود.
ما هم بر رعایت قانون اساسی و اصول مصرح در آن تاکید داریم، من می‌گویم باید هر شهروندی قانون اساسی را بگذارد جلویش و آن را عمل کند. قانون اساسی می‌گوید آزادی مخل مبانی دین نباشد و مخل آسایش مردم نباشد. فتوا داریم که فقط اذان باید از بلندگوی مسجد پخش شود. همه باید به قانون روی بیاورند. بحث حسن روحانی نیست . او شعار داده رای اورده و نه تنها او که همه باید به قانون عمل کنند.

گشایش در فضای فرهنگی و فعالیت‌های هنری و اجتماعی یکی از مطالبات جدی مردم است. وزارت فرهنگ و وزارت کشور هم در همین راستا عمل می‌کنند اما جریان‌های تندرو...
این وزارت کشوری که از آن صحبت می‌کنید ماه‌ها معاونت سیاسی نداشت. آیا این وزارت کشور است؟ این وزارت خانه ماه‌ها برای استان‌ها، استاندار انتخاب نمی‌کند. خوب این‌ها ایراد است دیگر.

به اعتقاد شما رحمانی فضلی ضعیف عمل کرده است؟
من بر اجرای قانون تاکید دارم و به کسی نمره نمی‌دهم. همه باید به قانون بها بدهیم. از نویسنده، گوینده، وزیر و وکیل ، رئیس جمهور قانون را ملاک قرار دهیم بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. ما اکثرا غش می‌کنیم به آن سمتی که می‌خواهیم.

شما در ادوار مختلفی نماینده بوده‌اید، به اعتقاد افکار عمومی، رفتار‌های تندرو‌ها در هتاکی به وزیر خارجه و حمله علیه دولت به قصد کسب کرسی‌های مجلس آینده صورت می‌گیرد. نظر شما در این‌باره چیست؟
نه من مجلسی را که دویست نفر هستند هر کدام برای خودشان فکر می کنند و نظر و دیدگاه دارند و ممکن است گاهی با مسائل سیاسی برخورد کنند. این را به پای افراد باید نوشت و یا این‌که نمره می‌دهیم به غلط‌ها نمره ندهیم. من جز مجلس ششم که نسبت به آن نظر منفی دارم. معتقدم هر یک از این مجلس‌ها یک نگاه و رویکردی داشته‌اند و هر یک از نمایندگان درک و نظری داشته و دارند این‌طور نیست که تحت تاثیر دیگران باشند.

این اقدام‌ جبهه‌ی پایداری‌ با مقاصد سیاسی نیست؟
با آن‌ها هم باید نشست و حرف زد، بسیاری از مشکل‌های ما برای ابهام‌هایی هست که وجود دارد. ما آن‌ها را باز نمی‌کنیم و توضیح نمی‌دهیم.

در نشستی که وزیر قرار است با همین جریان در مجلس سخن بگوید مورد هتاکی و توهین قرار می‌گیرد.
باشد چه ایرادی دارد حالا دویست و پنجاه نفر قانع کردند و چهار نفر هم بگویند نه چه ایرادی دارد؟!


 اخبار  سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------