آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

سفره های افطاری پای تریبون های افراطی



اخبار,اخبار سیاسی, اصلاح‌طلبان

جدل بین مرام‌های مختلف فکری از جمله تفکرهای سیاسی متعلق به امروز نیست. در طول تاریخ این جدل‌ها از جنگ‌های خونین تا تقابل‌هایی در قالب مناظره و گفت‌وگو و بیانیه را به خود دیده است. با این حال از دیدگاه عمومی، تقابل افکار می‌تواند و بهتر است از راه‌های عقلی و مباحثه‌ای با رعایت اصول اخلاقی انجام شود.

توهین و تهمت و افترا سازوکار افراد و گروه‌هایی دانسته می‌شود که یا در برابر نظر مقابل خود چیزی در چنته ندارند و یا از نظر توانایی استدلال و مباحثه در مرتبه پایین‌تری هستند و این چنین می‌خواهند ضعف خود را بپوشانند.

 

با وجود این که این رویه در انظار و افکار عمومی رویه‌ای ناپسند تلقی می‌شود، این روزها توهین و اتهام تبدیل به یکی از راهکارهای تقابل منتقدان دولت با روحانی و دولت تدبیر و امیدش شده است.حسن روحانی در سخنانی که روز چهارشنبه و در آستانه ماه مبارک رمضان در جلسه هیات دولت ایراد کرد، ضرورت جاری شدن فضای برادری و اخوت میان همه اقشار جامعه را یادآور شد و گفت: در این ماه علاوه بر اینکه خیابان‌ها و همه مناظر کشور اسلامی ما ماه رمضانی باشد، احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها همه باید احساس برادری بیشتری داشته باشند.

 

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: البته این ماه رمضان برای این است که در زبان، گفتار، برخورد و حرف‌زدن‌ها باید همه چیز ماه رمضانی باشد، ما همه جا و همه ساعات خودمان را در کنار سفره حق و میهمان حق ببینیم و بدانیم که تشویش اذهان عمومی و اتهام زدن گناهش چقدر زیاد است. اشاره روحانی در جمله پایانی خود به راه و روشی است که اخیرا از سوی برخی از منتقدان دولت و دلواپسان در پیش گرفته شده و اوج آن را می‌شد در سوءاستفاده از مراسم اخیر تشییع شهدا و حضور مردم مشاهده کرد. این رویه هرچند رویکرد جدیدی نیست، اما با آغاز ماه مبارک رمضان و حضور چهره‌های منتسب به منتقدان و مخالفان دولت در مراسم مختلف مذهبی و سوءاستفاده از این مراسم شدت یافته است.

 

بعد از این که یکی از مداحان معروف تهران در مراسم تشییع پیکر شهدا با اظهاراتی توهین آمیز به رئیس‌جمهوری تاخت، در شب‌های اول ماه رمضان نیز یک مداح دیگر در آغاز مراسم مرتبط با این ماه، سخنان تندی را علیه روحانی و دولتش به زبان آورده است. وی همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نیز از اظهارات خود بی‌نصیب نگذاشت و در سخنانی به تندی به وی تاخت.


این در حالی است که فارغ از نگاه منفی عمومی به رویه توهین و افترا از دید عمومی و حتی دینی، سوءاستفاده از مراسم ملی و مذهبی به عنوان تریبونی برای بیان دیدگاه‌های سیاسی آن هم با این زبان موهن، واکنش‌های منفی مختلفی را برانگیخته است.


خواست مردم آزادی بیان بود، نه توهین به دیگران
صادق زیباکلام با اشاره به توهین‌های پیش آمده در مراسم تشییع شهدا و همچنین در مراسم افطار توسط یکی از مداحان اظهار کرد: آن چه این افراد نمی‌دانند این است که برخی تغییرات چهره‌های سرشناس نظام همچون آقای هاشمی، باعث شده وی انقلابی‌تر شود و به اهداف انقلاب نزدیک‌تر شود و بار دیگر در ریل مبارزات 22 بهمن 57 قرار بگیرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ایلنا گفت: افرادی که این‌گونه در مراسم ملی اهانت می‌کنند، نمی‌دانند که خواست مردم انقلابی در سال 57 آزادی مطبوعات و آزادی بیان و حاکمیت قانون و آزادی اجتماعات و انتخابات بود، نه اهانت به دیگران، و برای رسیدن به این خواسته‌ها مبارزه کردند و شهید دادند.

 

وی افزود: امروز نظر بسیاری از اصلاح‌طلبان و اقشار تحصیل‌کرده مردم نسبت به هاشمی تغییر کرده، افزود بسیاری وقتی من را می‌بینند این مسئله را تایید می‌کنند؛ از سوی دیگر بسیاری از چهره‌ها در این سال‌ها تغییر کردند و فهمیدند راه توسعه کشور، اهانت به دیگران و توهین کشورهای دیگر نیست و باید به اهداف اصلی انقلاب مثل آزادی‌خواهی و حاکمیت قانون توجه کرد. زیباکلام با اشاره به اینکه اهداف انقلاب در سال‌های ابتدایی آن به خاطر شرایط خاص آن روزها توسط عده‌ای مصادره شد، گفت: آقای هاشمی دهه نود همان هاشمی سال 57 است و همین مسئله موجب شده هم اصلاح‌طلبان و هم غیر اصلاح‌طلبان، ایشان را تکریم کنند.


توهین به روحانی، توهین به اراده ملت است
کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه، با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس، تبلور اراده ملت هستند؛ یادآور شد: توهین به این بزرگان، توهین به اراده ملت است.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم به ایلنا گفت: این گروه «خود حق پندار» و رادیکال، گوش همگان را با اهانت به مسئولان و بزرگان نظام پر کرده‌اند و علی‌رغم اینکه اصلی‌ترین وصایای شهدا، بها دادن به ولایت فقیه و منویات ایشان است، و علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی و وحدت دولت و ملت اعلام کرده‌اند. پیرموذن تصریح کرد: اینها فقط استمرار اهداف اقتصادی و منافع خودشان را در نظر گرفته‌اند و جز ایجاد شر و مشکل برای دولت و مجلس، در جهت عدم موفقیت نظام در تعامل عزت‌مدار با دنیا، کاری بلد نیستند. وی افزود: این افراد که وابسته به گروه‌های خاص هستند، چکیده انقلاب را هدف گرفته‌اند، در جهت ایجاد سد برای چهره های بزرگ نظام، به هر ملعبه‌ای دست می‌زنند.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اینها روزی پشتیبان رئیس‌جمهور پیشین بودند که پروژه ایران‌هراسی را در دنیا کلید زد و با قهرش، ولایت فقیه را نیز رنجاند. اما اینها بدانند با وجود عملکرد مردم در 24 خرداد 92 چیزی عایدشان نخواهد شد و تردید نکنند با این عملکردشان بیش از پیش از مردم دورتر خواهند شد، همچنانکه مردم یار  قانون و آرمان‌های انقلاب و رهبری می‌شوند.

 

وی ادامه داد: اینها خواسته‌های کسانی را پیش می‌برند که در پی دنیازدگی و استمرار قدرتشان هستند و از مداحی برای ایجاد تشنج در مراسم ملی استفاده می‌کنند و حرف‌هایی می زنند که با احساسات و باورهای ملی و دینی سازگار نیست. پیر موذن در پایان یادآور شد: امیدوارم همچنان که مکتوب از رئیس قوه قضاییه خواسته‌ام ورود کند و با تشنج‌آفرینان مراسم‌ مختلف برخورد شود و دستگاه قضا با کسانی که در پی توهین و جسارت و اقدامات غیر قانونی هستند و بر چهره نورانی اسلام و قرآنی انقلاب خدشه وارد می‌کنند، تا حصول نتیجه نهایی برخورد کند، چراکه اگر سکوت پیشه کنند، این بی‌حرمتی و اهانت دامن همه را خواهد گرفت.


مدعی‌العموم ورود کند
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی دیگر نماینده‌ای بود که به رفتارهای اخیر مخالفان دولت واکنش نشان داد. وی با تاکید بر اینکه برخی با توهین به مسئولان نظام و پرخاشگری، ادبیاتی را باب می‌کنند که اعتماد جوانان به مسئولان را خواهد سوزاند، تصریح کرد: عده‌ای به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار از اول انقلاب تاکنون همه خیانت کرده‌اند. فکر می‌کنم ادامه این روند نتایج خوبی را برای کشور به همراه نخواهد داشت.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: اگر اعتماد به مسئولان از میان برود، اعتماد به نظام نیز از بین خواهد رفت. افرادی که به فحاشی کردن در مورد مسئولان لشکری و کشوری و نمایندگان اقدام می‌کنند، به دنبال مطرح کردن خود هستند و وظیفه مدعی‌العموم است که به این مسئله ورود کند و نگذارد یک شخصیت بزرگ بیاید و خود طرح شکایت کند. وی به ایلنا گفت: صیانت از مسئولان هم اکنون کجا قرار دارد؟ ما نمی‌گوییم کسی نقد نکند، نقد ایرادی ندارد اما این اقدامات از دایره نقد خارج شده و به فحاشی، توهین، تهمت و افترا کشیده شده و عده‌ای بی پروا نسبت به چنین مسائلی اقدام می‌کنند و هیچکس هم برخورد نمی‌کند.

 

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: هم اکنون بهترین فرصت برای مدعی‌العموم است که به این مسئله ورود کند و این افراد را در هر جایگاهی که هستند؛ اعم از مداح، مدیران رسانه یا گرداننده سایت، به اتهام توهین به مسئولان بازخواست کنند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: کسی نمی گوید در کشور نقد وجود نداشته باشد، اما برخی مطالبی که این شبها و این روزها در برخی از سایت‌ها، و منبر برخی مداحان و برخی روحانیون و همچنین برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها دیده می شود، اخبار خوبی نیست و فکر می‌کنم در تحقق فرمایش‌های رهبری که امسال را سال همدلی و همزبانی نام نهاده‌اند، گویا برخی عامدانه کوتاهی و قصور دارند.

 

 اخبار  سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------