آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

استاني شدن انتخابات پايلوتي برگزار مي‌شود؟



 

اخبار,اخبارسیاسی,برگزاري استاني انتخابات

 

انتخابات مجلس نيامده حاشيه ساز شده است. يك روز تصميم مي‌گيرند اين انتخابات با انتخابات مجلس خبرگان تجميع شود، روز ديگر مي‌خواهند سبك برگزاري آن را تغيير دهند و الكترونيكي شدن آن را عنوان مي‌كنند. در اين اواخر نيز نمايندگان كنوني مجلس، خواهان برگزاري استاني انتخابات دهمين دوره قوه مقننه بودند. اين اولين باري نيست كه استاني شدن انتخابات مجلس در دستور كارقوه مقننه قرار مي‌گيرد و وجه تشابه تمام مدتی كه اين موضوع مطرح شد، اين بود كه شوراي نگهبان آن را رد كرد.

 

البته اين بار مجمع تشخيص مصلحت نظام پيش از ورود شوراي نگهبان، موضوع استاني شدن انتخابات مجلس را از سياست‌هاي كلان انتخابات حذف كرد. با وجود اين‌كه دو نهاد و مرجع نظارتي بر قوانين استاني شدن انتخابات را رد كرده‌اند، مجلس دست از طرح خود نمي‌كشد و مي‌خواهد اين بار طرح مذكور را ابتدا در چند استان برگزار و بعد از راستي آزمايي و بررسي مشكلاتش آن را در سراسر كشور برپا كند.


  شرح داستان
پنج شنبه گذشته شوراي نگهبان طرح مجلس در زمينه برگزاري انتخابات استاني را در دستور كار قرار داد و در نهايت دست رد به سينه اين طرح زد. شايد نمايندگان مجلس انتظار رد طرح از سوي شورا را نداشتند چرا كه در طول تدوين استاني شدن انتخابات مجلس، ادعا مي‌كردند نظر كارشناسان شوراي نگهبان را گرفته و در طرح پياده كرده‌اند. اما شوراي نگهبان بدون توجه به تمام اين تعاملات براي سومين بار طرح را رد كرد.

 

طرح استاني شدن انتخابات در مجالس پنجم و ششم نيز مطرح بود اما مخالفت شورای نگهبان با استاني شدن از آن زمان تا امروز ادامه دارد. بنابراين انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به سبك قديم برگزار مي‌شود مگر لايحه دولت كه وزير كشور وعده آن را داده است به مجلس برسد و شوراي نگهبان آن را تاييد كند. تا امروز خبري از لايحه دولت براي انتخابات مجلس آينده نيست و حتي گفته مي‌شود لايحه مذكور هنوز در هيات وزيران مطرح نشده است تا بعد از بررسي در جلسه دولت تقديم هيات رئيسه مجلس شود.


   استاني شدن، امنيت را زير سوال مي‌برد   
نجات ا... ابراهيمي زماني كه رد شدن استاني شدن انتخابات مجلس در شوراي نگهبان را خبري كرد، جزيياتي از آن نگفت. اما نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: شورای نگهبان پس از تصویب این طرح از سوی مجلس، موضوعاتی همچون کاهش سطح مشارکت مردم و بروز مشکلات امنیتی و قومیتی را مطرح و نسبت به آن ایراد گرفته است.

 

محمدابراهیم رضایی به خانه ملت نيز گفته است كه بر اساس نظر کارشناسان، اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس، ضمن اینکه درصد مشارکت مردمی در عرصه انتخابات را کاهش می‌دهد، این موضوع موجب بروز مسائل امنیتی در کشور می‌شود. وي اعتقاد راسخ دارد كه ايرادهاي استاني شدن انتخابات مجلس اصلاح شدني نبوده و اجراي آن به صلاح كشور نيست. اين نماينده نيز عنوان كرد: زیرا در زمان بررسی جزییات در کمیسیون شوراها، مسئولان وزارت اطلاعات و مقامات مربوطه بارها بر این موضوع تأکید کردند که مسائلی همچون موضوعات قومیتی و مذهبی قابل چشم‌پوشی نیست. با اين حساب به نظر مي‌رسد اصلاح ايرادهاي گرفته شده توسط شوراي نگهبان راه به جايي نمي‌برد و مجلسي‌ها بايد از طرح خود چشم پوشي كنند و در انتظار لايحه دولت در اين باره بمانند تا شايد آنها بتوانند نظر مثبت شوراي نگهبان را جلب كنند.


  استاني شدن پايلوتي اجرا مي‌شود
با وجود اينكه رضايي استاني شدن انتخابات را تهديد كننده امنيت كشور مي‌داند، اميرخجسته از طرح جديدي در اين زمينه خبر داده است. رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس به خانه ملت گفته است با وجود اينكه طرح از سوي شوراي نگهبان رد شده است اما آنها مي‌خواهند طرح جديدي تنظيم كنند كه در مرحله اول به صورت محدود اجرايي شود. نماينده مردم همدان در اين باره توضيح داد: قرار است این طرح به صورت پایلوت در 10 استان اجرایی شود، تا پس از آن در صورت مقبولیت و عدم بروز مشکلات مربوطه، طرح به صورت کلان در تمام استان‌ها اجرایی شود. وي اعتقاد دارد كه استاني شدن انتخابات در شرایط کنونی یکی از الزامات و ضروریات حوزه سیاسی کشور است، بر همين اساس 90 درصد نمايندگان پس از درك اهميت طرح  با آن موافق بودند و راي به بررسي فوريتي آن در صحن علني دادند.

 

خجسته با انتقاد از برگزاري انتخابات مجلس به سبك هميشگي اظهار داشت : درشرایط کنونی به‌علت نبود ساختار درست، نمایندگان مجلس نمی‌توانند به وظایف قانونی خود بپردازند و به تبع آن بحث قانونگذاری و نظارت پارلمان دچار مشکلاتی می‌شود.لذا اين نماینده مردم در مجلس نهم، از طرح جدید کمیسیون شوراها و امور داخلی درباره طرح جايگزين استانی شدن انتخابات مجلس خبر داد و گفت: در این طرح قرار است تمام محورها و موضوعات مورد توجه قرار گیرد و همچنین ایرادات شورای نگهبان با حضور مسئولان و دستگاه‌های مربوطه رفع شود، همچنین قرار است این طرح به صورت پایلوت در چند استان مانند همدان و مرکزی اجرایی شود. وی ادامه داد: البته یکی دیگر از سناریوها، ارسال لایحه دولت و بررسی سریع آن در مجلس است، تا لایحه مذکور به انتخابات آتی مجلس برسد.

تقويت احزاب با استاني شدن انتخابات
كمال سجادي
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري
هر طرح و لايحه‌اي كه مطرح مي‌شود، مزايا و معايبي دارد، اين موضوع براي استاني شدن انتخابات مجلس نيز صدق مي‌كند. اما اعتقاد دارم كه مزاياي استاني شدن انتخابات مجلس بيش از معايب آن بود و اگر شوراي نگهبان آن را تاييد و اجرايي مي‌کرد، باعث تقويت احزاب در سطح كشور مي‌شد. در آن صورت احزاب مجبور مي‌شدند مطابق قانون انتخابات فهرست و برنامه مدون تنظيم كرده و در طول سال كانديداهاي خود را هدايت كنند.

 

در نظام مردم سالاري فعاليت احزاب و تشكل‌هاي سياسي اهميت خاصي دارد كه بايد در مسير پوياتر شدن آنها گام برداشت. علاوه بر تقويت احزاب، استاني شدن انتخابات بر سلامت انتخابات تاثير بسزايي دارد، چرا كه مانع ورود پول‌هاي نادرست در انتخابات مي‌شود. وقتي انتخاب نماينده در سطح شهرستان باشد، نامزدها راحت تر مي‌توانند پول را در حوزه انتخابيه خرج و راي آوري كنند اما در سطح استان چنين اقدامي سخت خواهد بود. البته نمي‌توان منكر شد كه ممكن است موارد نادري در اين زمينه يافت شود.

 

از سوي ديگر استاني شدن انتخابات باعث مي‌شد افراد شناخته شده ملي و استاني به مجلس شوراي اسلامي كه محل قانون نويسي و ريل گذاري كشور است وارد شوند. با روش هميشگي شاهد بوديم برخي افراد تازه وارد با شگردهاي جديد و خرج پول‌هاي هنگفت رقيب‌هاي شناخته شده و كاركشته را كنار ‌زدند و بر صندلي سبز بهارستان نشستند، اما در نهايت هر آنچه كه شوراي نگهبان بر اساس قانون و عرف تشخيص دهد بايد عمل كرد. اگر قانون استاني شدن انتخابات  رد شد، بايد منتظر اصلاح آن از سوي نمايندگان مجلس بود. در كل لازم است هر از گاهي قانون انتخابات كشور بررسي شود و نواقص قانوني آن شناسايي و رفع شود تا باعث افزايش مشاركت مردمي و كاهش ضريب خطا شود.

تغييرات در قانون انتخابات زيانبار است
محمد جوا دحق شناس
عضو شوراي مركزي اعتماد ملي
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و تا امروز متاسفانه شاهد تغيير در قانون انتخابات بوديم كه در اين موضوع ركورد زني شده است. هر سال تغييراتي در انتخابات كشور را تجربه كرده و هربار اصلاحات خرد و كلاني در روند برگزاري اين موضوع اعمال شده است. عمده تغييرات در سال آخر هر دوره از مجلس رخ داده و نمايندگان در آخرين سال حضور در قوه مقننه به سراغ اصلاح قانون انتخابات رفتند كه عموما تغييرات در اين قانون در راستاي منافع ملي  و افزايش جايگاه ملي انتخابات نبوده است. اعمال تغييرات در انتخابات هر دوره مجلس باعث شده است، هزينه‌هاي متعددي به كشور وارد شود چرا كه نمايندگان با تغيير در قانون انتخابات به دنبال راهي براي ادامه حضور خود در مجالس هستند. عمده اهداف تغيير در انتخابات، اهداف فردي و گروهي است كه لزوما اين اهداف منافع ملي را دنبال نمي‌كند. بر همين اساس موافق تغيير قانون انتخابات در سال پاياني مجلس شوراي اسلامي نيستم. البته قبول دارم كه قانون انتخابات كشور ايرادهايي دارد كه بايدنسبت به  رفع آن اقدام شود. اما اصلاح و تغيير آن نياز به زمان و بررسي‌هاي كارشناسي دارد.

 

به گونه‌اي بايد قانون انتخابات تغيير كند كه مطمئن باشيم در آينده اين قانون و قانون نويسي به منافع ملي كشور آسيب نمي‌زند و از سوي ديگر سدي براي حضور عده‌اي و ايجاد فرصت براي برخي گروه‌ها نباشد. تغييرات متوالي در هر قانوني تبعاتي دارد كه گاهي اين تبعات تا سال‌هاي سال مسير توسعه كشور را مخدوش مي‌كند. در سابقه تاريخي نيز اصلاح قانون انتخابات وجود دارد، مصدق بعد از تغيير در روند انتخاب نخست وزيري، اصلاح قانون انتخابات را در دستور كار داشت چرا كه اعتقاد داشت موضوع به شدت بر سياست، جامعه و فرهنگ اثر گذار است.

 

اخبار  سیاسی  -  قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------