آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

سیروس ناصری: برخی منتقدان حتی متن برجام را هم نخوانده‌اند



اخبار,اخبار سیاسی,سیروس ناصری

 

روزنامه آرمان در گفت و گویی با سیروس ناصری عضو اسبق تیم مذاکره کننده ایران نوشت:

* باید از کسانی که 60 یا 70 سوال را در خصوص برجام می‌پرسند و قلم نقد به دست می‌گیرند پرسید آیا متن برجام را به‌طور کامل خوانده‌اند. با این نقدها و این سوالات من فکر می‌کنم نه؛ اگر توهین نباشد برخی از نقدها واقعا کودکانه است.

* بدون هیچ‌گونه تردید این توافق بی‌نظیر، استثنائی و تاریخی است. همه طرف‌های درگیر و از جمله طرف مقابل یعنی گروه 1+5 نیز از این توافق به عنوان یک توافق تاریخی یاد می‌کنند. اما این توافق برای ما ایرانی‌ها تاریخی‌تر است. امتیازات متفاوت و زیادی از غرب گرفته ایم. مذاکرات انجام شده در وین به لحاظ عمق محتوا و نتیجه در خور توجه در تاریخ دیپلماسی ایران تنها با قطعنامه 598 قابل مقایسه است.

*بارها و بارها به مخالفان پیشنهاد مناظره داده‌ایم تا در مورد مسائل مختلف صحبت شود ولی تاکنون جواب مثبتی مبنی بر برپایی مناظره از سوی مخالفان دریافت نکرده‌ایم.


*خواسته اصلی شورای امنیت سازمان ملل تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران بود ولی شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که ایران بدون اینکه به خواسته‌ای آنان تن دهد به توافق دست پیدا کند. بی‌سابقه است؛ چون خروج از وضعیت تحریم و قطعنامه‌های پیشین تنها با مذاکره صورت گرفت. بی‌سابقه است؛ چون عادت شورای امنیت نیست که به این روشنی بخواهد قطعنامه‌های خودش را لغو کند. بالاتر از آن قطعنامه را در شرایطی لغو کرد که هیچ‌کدام از خواسته‌هایش برآورده نشد.

* اگر فرض کنیم تحریم‌ها وجود نداشت و هزینه زیادی هم به کشور تحمیل نمی‌شد باز توافق حاصله، توافق خوبی بود.آنچه در 8 یا ده سال گذشته اتفاق افتاد این بود که تحریم‌های بی‌جا و نادرستی بر ایران تحمیل شد. پیش از آن شرایط ما با دنیا عادی بود هرچند یک برنامه هسته‌ای داشتیم که دنیا قبول نداشت و برای اجرای هر کدام از بخش‌هایش که می‌خواستیم اجرا کنیم با مشکل روبه‌رو بودیم. اما بالاخره اقتصاد ایران فعال بود.

*اگر توهین نباشد برخی از نقدها واقعا کودکانه است. به کسانی که می‌پرسند چرا توافق برجام مرجعی برای رسیدگی و نظارت بر حسن انجام تعهدات ندارد باید گفت: چرا باید مسائل حیاتی خود را به یک داور ثالث بسپریم، ایران با آمریکا توافق کرده است و آژانس ماموریت دارد توافق طرفین را اجرایی کند. برجام می‌گوید داور تعهدات طرفین خودمان هستیم و هر زمان هر کدام از طرفین به تعهدات پایبند نبود طرف مقابل این اختیار را دارد که تعهداتش را اجرا نکند. پس درصورتی که 1+5 به تعهداتش در خصوص تحریم‌ها و... پایبند نبود ایران می‌تواند تعهداتش را اجرا نکند. اگر ایران رضایت داشت این توافق ادامه پیدا کند، اگر ایران رضایت نداشت هر آینه می‌تواند توافق را بر هم بزند. در ضمائم برجام بخش دوم راجع به آثار رفع تحریم‌هاست که در آنجا به روشنی آمده است نتیجه رفع تحریم‌ها یک سلسله اقداماتی باشد در همه بخش‌های اقتصادی.


 اخبار  سیاسی  - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------