آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

فساد سیاه سازمان‌یافته



اخبار,اخبار سیاسی,احمدی نژاد

جهانگیری درباره دولت سابق: سابقه نداشته این همه مقامات کشور، متهم یا در زندان باشند

 انگار دست دولتی‌ها خیلی «پر» است که هرکدامشان پس از اعلام شکایت احمدی‌نژاد و یارانش، از آن استقبال می‌کنند. نخست استقبال «اسحاق جهانگیری» و «اشرفی‌اصفهانی» از شکایت «محمود احمدی‌نژاد»؛ حالا هم استقبال حجت‌الاسلام «مصطفی پورمحمدی» از شکایت «اسفندیار رحیم‌مشایی».

 

وزیر دادگستری در حاشیه مراسم روز خبرنگار در «ایرنا» گفته: «هنوز شکایتی واصل و نسخه‌ای برای من فرستاده نشده است و من نیز این موضوع را از رسانه‌ها شنیدم». او البته افزوده «در گذشته برای پاسخ‌گویی به‌طور کامل آمادگی داشتم و الان نیز از هر نوع سؤال، اعتراض و شکایتی استقبال می‌کنم». پس از اینکه وزیر دادگستری از «نقش قابل توجه اسفندیار رحیم‌مشایی» در فساد مالی سه ‌هزار میلیاردی سخن گفت، نزدیکان احمدی‌نژاد از شکایت «یار گرمابه و گلستان» رئیس دولت دهم از «پورمحمدی» خبر دادند.

 

«پورمحمدی» به ضمیمه روزنامه «ایران» گفته بود: «در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دوطبقه‌کردن جاده چالوس به نور، جلسه‌ای در هتل استقلال كه به دستور مستقیم آقای مشایی بود. آقای مشایی نامه داده بودند و نقش قابل‌توجهی داشتند». آیت‌الله «آملی‌لاریجانی» رئیس قوه قضائیه نیز ٢١ اردیبهشت سال ١٣٩٠ گفته بود «جریان انحرافی در مفاسد اقتصادی هم غوطه‌ورند و بی‌امان جلو می‌روند». از «اسفندیار رحیم‌مشایی» به عنوان «لیدر جریان انحرافی» یاد می‌شود. «احمدی‌نژاد» روز ثبت‌نام «مشایی» برای انتخابات ١٣٩٢ در وزارت کشور، دست «مشایی» را بالا گرفت و گفت: «مشایی یعنی احمدی‌نژاد، احمدی‌نژاد یعنی مشایی».


اگر اصرار دارند خوب است
حالا وزیر دادگستری گفته: «نسبت به این موضوع مطلب جدیدی نگفتم. این بخش کوچکی از حرف‌های فراوانی بود که در گذشته مطرح شده و در شهریور ٩٠ در صحن غیرعلنی مجلس نیز مستنداتی در این باره ارائه کردم». فساد عظیم بانکی، موسوم به «فساد ٣ هزار میلیاردی» شهریور سال ١٣٩٠، توسط مسئولان رسانه‌ای شد. او ادامه داد: «از آنجا که (در آن زمان) رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودم و این سازمان درگیر این پرونده بود، اطلاعات زیادی در این رابطه داشت و مجموعه مطالب منظم شده و به مراجع قضائی تحویل داده شده است؛ بخش‌های زیادی نیز در محکمه توسط متهمان و حتی شهود به‌طور مفصل مطرح شده و در سایت‌ها و روزنامه‌ها موجود است».

 

او افزوده: «مطالب مفصل‌تر از اینها نیز گفته شده است. من یک تحلیل زیربنایی از فساد ارائه کردم و اگر بخواهند وارد گفت‌وگو شوند ما نیز آماده هستیم؛ هرچند مجادله را خوش ندارم، اما درعین حال آماده هستم». او ادامه داد: «البته اگر خیلی اصرار دارند خوب است؛ چون بخشی از پرونده که به او مربوط می‌شود، زودتر رسیدگی خواهد شد». وزیر دادگستری در ادامه سخنانش در مورد «رحیم‌مشایی» گفته: «پرونده او نیز در این مجموعه قرار داشته است، اما به‌دلیل حجم بسیار متهمین، مجلدات پرونده، تنوع موضوعات و وجود خط قرمز و فشارها، رسیدگی به پرونده او مقداری کند شده بود و طرح این شکایت موجب می‌شود به پرونده او نیز زودتر رسیدگی شود».

 

اشاره «پورمحمدی» به خط قرمز، احتمالا نهیبی است به «محمود احمدی‌نژاد». «احمدی‌نژاد» تیرماه سال ١٣٩٠ از «کابینه» خود به‌عنوان «خط قرمز» یاد کرده بود: «كابینه خط قرمزی است كه اگر بخواهند به آن دست‌اندازی كنند، دیگر من باید وظیفه‌ قانونی خود را انجام دهم و این حتما به كشور آسیب می‌زند». پس از چهار سال از این اظهارات، «محمدرضا رحیمی» معاون اول آن کابینه‌، دوران محكومیت خود را در زندان می‌گذراند؛ «حمید بقایی» معاون اجرائی او هم در بازداشت است.وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنانش گفت: «این را یک اصل مفید و ارزشمند در مناسبات اجتماعی می‌دانیم که کسی برای خود خط قرمز و حریم درست نکند و همه در برابر قانون باید پاسخ‌گو باشند و به حقوق همدیگر احترام بگذارند». او ادامه داد: «ما پاسخ‌گو هستیم و خط قرمزی برای خودمان قائل نیستیم؛ حقوق همه محترم است، همه حق دارند اگر حق کسی ضایع شده، شکایت کنند و حتما پاسخ می‌دهیم».


نیازی به فحاشی نیست
«پورمحمدی» به «فحاشی»، «اتهام‌زنی» و «خشم و غضب بعضی‌ها در رسیدگی به پرونده‌های فساد در برخی سایت‌ها» هم اشاره کرد و گفت: «نیازی به این کارها نیست، بگویید اطلاعات نادرست است و اگر اطلاعات درست است بگویند کار عادی بوده و توضیح دهند که موضوع چه بود، نیازی به فحاشی نیست».

 

سایت‌ «دولت بهار» که از حامیان «احمدی‌نژاد» به شمار می‌رود، دولت روحانی را با لقب «دولت بنفش» یاد می‌کند. این سایت در واکنش به سخنان «پورمحمدی» در مورد «رحیم‌مشایی» نوشته بود: «از آنجا که دوران بزن و دررو گذشته است، این وزیر بنفش نیز باید پاسخ‌گوی اظهارات خلاف واقع خود در محاکم قضائی باشد». وزیر دادگستری دولت یازدهم که زمانی «وزیر کشور» دولت نهم بود، ادامه داد: «مردم نسبت به فساد حساسیت فراوان دارند اما وقتی اسم پرونده‌های فساد سه هزار و هشت هزار میلیاردی می‌آید، برخی‌ها برنمی‌تابند و برافروخته می‌شوند، اعصابشان را ازدست می‌دهند و زود موضع‌گیری می‌کنند». او درعین‌حال گفته که «چون برخی برنمی‌تابند و به آنها برمی‌خورد، نمی‌توانیم حرف از مبارزه با فساد نزنیم».


پیگیری نمی‌کردیم کار   به اینجا نمی‌کشید
این «ازدست‌دادن اعصاب» که «پورمحمدی» از آن صحبت کرده، شاید به «شکایت» و «شکایت‌کشی» تشکیلات احمدی‌نژاد از مقامات دولتی در دو هفته گذشته بازگردد. چهارم مرداد ماه جاری، وکیل «محمود احمدی‌نژاد» اعلام کرد به دلیل آنچه «افترا و نشر اکاذیب» می‌خواند، از معاون‌اول رئیس‌جمهوری به قوه قضائیه شکایت کرده است.

 

دفتر جهانگیری و همچنین سخنگوی دولت هم از این طرح شکایت استقبال کردند. در ادامه سلسله شکایت‌های تشکیلات احمدی‌نژاد از مقامات دولت یازدهم، هفته گذشته، وکیل مشترک احمدی‌نژاد و بقایی (معاون بازداشت‌شده احمدی‌نژاد) اعلام کرد که از حجت‌الاسلام «اشرفی‌اصفهانی»، هم به قوه قضائیه شکایت می‌برد.حالا دو هفته پس از اعلام شکایت «محمود احمدی‌نژاد» از «اسحاق جهانگیری»، معاون‌اول رئیس‌جمهوری همچنان موضعش درباره فسادهای صورت‌گرفته در دولت قبل را ادامه می‌دهد. او معتقد است که اگر پرونده‌های دولت قبل را پیگیری نمی‌کرد، کار به اینجا نمی‌کشید.

 

«جهانگیری» که دیروز به مناسبت روز خبرنگار، به خبرگزاری «ایسنا» رفته بود، پیگیری مدام و عالمانه و درست در امر مبارزه با فساد سازمان‌یافته در کشور را از وظایف رسانه‌ها دانست. او باز هم برای توصیف فساد سازمان‌یافته، همان توصیفی را به کار برد که چندی پیش هم از آن استفاده کرده بود: «متأسفانه این پدیده شوم مثل موریانه به تن نظام و کشور افتاده و باید آن را از بین ببریم». جهانگیری در پاسخ به این سؤال که «آیا پیگیر پرونده مسئولان رسمی دولت گذشته هستید»، گفت: «اگر پیگیری نمی‌کردیم کار به اینجا نمی‌رسید. ما به دستگاه قضا اعتقاد و اعتماد داریم و معتقدیم در این‌گونه موارد هنگامی که پرونده‌ای ایجاد شد و به دستگاه قضا رسید این دستگاه به عنوان حاکم نهایی باید رأی پایانی را صادر کند».


این همه مقامات متهم و زندانی بی‌سابقه بوده
او از امری بی‌سابقه هم سخن گفت: «سابقه نداشته تاکنون این‌همه مقامات کشور متهم یا در زندان باشند و بعضا به جای عذرخواهی و پشیمانی طلبکار هم باشند. کسانی که به هر نحوی در ایجاد فسادها مقصر بوده‌اند، باید در جامعه و بین مردم سر به زیر باشند؛ چون نتوانستند به وظایفشان خوب عمل کنند». او پیش از این هم گفته بود: «با فساد سیاه سازمان‌یافته که مثل موریانه به جان اداره کشور افتاده است باید مبارزه کنیم و من ذره‌ای در این راه تردید ندارم. البته معتقدم راه دشواری است و باید هزینه آن را پرداخت». البته محتویات شکایت از جهانگیری هم می‌تواند جالب باشد؛ او دراین‌باره می‌گوید: «من شنیده‌ام یکی از مواردی که براساس آن شکایت شده این است که گفته‌اند چرا ایشان (جهانگیری) گفته سال٩٠، ١١٨ میلیارد درآمد وجود داشته و این درآمد چه شده است؟»

 
نان برخی در التهاب است
او با بیان اینکه توصیف و تبیین دستاوردهایی که کشور را از مخاطرات بزرگ دور کرده، مثل توافق هسته‌ای از وظایف رسانه‌هاست، گفت: «متأسفانه یا خوشبختانه ما دوران سخت را زود فراموش می‌کنیم و تا از آن فاصله می‌گیریم تلاش می‌کنیم باز دوران سخت دیگری به وجود بیاید. به نظر می‌رسد نان عده‌ای در التهاب است و اینکه کشور و مردم آرامش کمتری داشته باشند».


پرونده زنجانی از تلخ‌ترین اتفاقات  کشور
او همچنین به پرونده بابک زنجانی اشاره و با تأکید بر اینکه پرونده او یکی از بزرگ‌ترین و تلخ‌ترین اتفاقات دوران جمهوری اسلامی و حتی قبل‌تر از آن است، گفت: «بالغ بر دومیلیاردو ٧٠٠ میلیون دلار پول مردم به مدت زیادی در اختیار این فرد قرار گرفته است. بااین‌حال اکنون که او در زندان حضور دارد، تاکنون هیچ سرنخی برای دسترسی به این حجم از پول پیدا نشده است. امیدواریم با اقدامات قوه قضائیه و کمک دولت بتوانیم همه حقوق بیت‌المال را بازگردانیم».


اخبار  سیاسی  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------