آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

رد پای جلیلی در گزارش برجام



اخبار,اخبارسیاسی,برجام

  
 آغازین سطور گزارش نهایی را اینگونه به رشته تحریر درآورده اند که : « کمیسیون توفیق یافت 170 جلسه کاری» داشته‌باشد. گویی خودشان به خوبی دریافته اند که بررسی برجام ( برنامه جامع اقدام مشترک) آن هم در 170 ساعت ، موفقیتی است که به راحتی و از روی ساده انگاری هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نصیبشان شده است چرا که نیک می دانند برجام همان میوه ای است که دیپلمات های خبره ی هسته ای دولت تدبیر و امید بذر آن را کاشتند و بعد از 24 ماه رنج و محنت توانستند میوه آن را بچینند و این میوه آنقدر شیرین و مغذی بود که توانست موافقت تمام سران و بزرگان نظام ، مراجع عظام و اصلاح طلبان و اصولگرایان را به خود معطوف کند و آحاد ملت ایران را متحد سازد و نشان دهد که وقتی پای منافع ملی به میان آید، چپ و راست دیگر معنا ندارد .

 

با تمام این تفاسیر با وجود آنکه روز گذشته اعضاء دلواپس کمیسیون ویژه بررسی برجام به دستیابی 170 ساعته توفیق خود برای بررسی توافق اذعان کردند، با گزارش ضعیف خود ثابت نمودند که اهل فن نبوده و توفیق بررسی برجام نباید به آنها سپرده می شد چراکه آنها زرگر نبودند که قدر زر را بدانند اما در هر صورت به واسطه سهل‌انگاری هیئت رئیسه مجلس، شانس، کلون درب خانه یک به یک شان را کوبید و توفیق بررسی برجام نصیب‌شان شد اما آنها این شانس بزرگ را قدر ندانستند و به آن پشت نمودند و نفهمیدند و احتمالا هم نخواستند بفهمند که اگر به مسئولیت حقیقی شان یعنی بررسی توافق جامع عمل می کردند ممکن بود از شانس ضعیفی برای جلوس مجدد بر روی همین کرسی های سبزرنگی که امروز در بهارستان نشسته اند، برخوردار بشوند ولی قطع به یقین با این کاری که با برجام کردند، 6ماه دیگر تنها باید در خواب‌هایشان خود را نشسته بر کرسی‌های خانه ملت ببینند.


گزارشی از دلواپسی و ...
روز گذشته کمیسیون ویژه بررسی برجام بعد از 15 جلسه کمیته‌های تخصصی ، 170 ساعت جلسه کاری و حواشی و دلواپسی های فراوان، بالاخره گزارش نهایی خود را در صحن علنی مجلس قرائت کرد و آنچه از این گزارش نهایی بیرون آمد حاکی از آن بود که عده ای نگران، دغدغه های دلواپسانه ی خود را بر روی آن پیاده کرده اند و آن را ضعیف جلوه داده اند. در بخشی از مقدمه ی این گزارش دلواپسانه آمده است: «جمع‌بندی کلی کمیسیون آن است که مجموعه نقاط ضعف برجام و قطعنامه 2231، محصول تلاش آمریکا برای تبدیل کردن برجام به ابزاری برای مهار راهبردی ایران و همچنین ایجاد زیرساختی برای نفوذ در کشور به بهانه فضای پسابرجام بوده است. کمیسیون در طول فرآیند بررسی خود، بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا و اعتماد به مسئولان کشور به ‌ویژه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را مهمترین اصل راهنمای خویش قرار داده است. »

 

اگر از آن سطری که برجام و قطعنامه 2231 را ضعیف جلوه داده در حالی که تمام چهره های شاخص نظام مهر تایید خود را بر آنها کوبانده‌اند، گذر کنیم برمی خوریم به آن جمله ای که گفته است متن تنظیم شده توافق برپایه اعتماد به تیم مذاکره کننده هسته ای بوده است. افکار عمومی به خوبی می داند که برخورد تند قاطبه اعضاء کمیسیون وِیژه برجام با تیم مذاکره کننده نه تنها بویی از اعتماد به دیپلمات های هسته ای نبرده بود بلکه عطر بی‌اعتمادی را به مشام می‌رساند چراکه تیم مذاکره کننده محبوبشان یعنی دیپلمات های هسته ای دولت نهم و دهم جز 6 قطعنامه سازمان ملل علیه کشور دستاورد دیگری را به ارمغان نیاوردند.

 

عده ای هم در این میان هستند که بر این باورند که گزارش کمیسیون برجام غیرقابل پیش بینی نبوده است به طوری که غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت به خبرنگار آفتاب یزد گفت: «قابل پیش‌بینی بود که این گزارش از کمیسیونی که همه اعضاء آن در مقابل دولت جبهه می‌گیرند و به دولت و تیم مذاکره کننده می تازند آنقدر منفی و ضعیف باشد. شما چه انتظاری از این نمایندگان دلواپس دارید من خودم 150 بند مثبت برجام را نوشته‌ام. خود آقای روحانی هم گفته است که 3 گل زدیم و دو گل خوردیم ولی در هر صورت بردیم. آقایان انتظار داشتند 1+5 ساکت می نشست و تنها خواسته های ایران را برآورده می‌کرد به هرحال نگارش چنین گزارشی بسیار محتمل بود».


بوی آشنای جلیلی به مشام می رسد
آنقدر گزارش نهایی کمیسیون ویژه برجام ضعیف بود که روز گذشته صدای بسیاری از اعضاء این کمیسیون را هم درآورد به طوری که غلامرضا تاجگردون از معدود موافقان حاضر در کمیسیون برجام در نطق میان دستور خود با اشاره به روندی که در تنظیم گزارش نهایی کمیسیون برجام وجود داشت گفت:« به نظر من و جمعی از دوستان نگاه سیاسی و یکجانبه گری حاکم بر برخی نمایندگان در نتیجه نهایی بررسی برجام تاثیر گذاشت. تنظیم گزارش به این نحو یعنی ارائه گزارش مبسوط، دادن سند به دشمن است. در این گزارش از قرائت ایرانی برجام فاصله گرفته شده است.

 

من به دوستانم پیشنهاد می کنم تعارف نکنید؛ طرح بدهید و برجام را رد کنید تا مردم تکلیفشان را با شما بدانند.» همچنین این نماینده مجلس در مصاحبه ای روز گذشته اظهار داشت:« کاملا مشخص است که گزارش کمیسیون برجام مغرضانه بوده و همه این را می‌دانند؛ به نظر من گزارشی که توسط کمیسیون برجام ارائه شد در واقع قرائت آمریکایی‌ها از برجام است؛ در واقع کسانی که فکر می‌کنند مدافع حقوق ایرانیان هستند کاملا حرف‌های‌آمریکایی‌ها را زدند و این خلاف فرمایشات رهبر و خلاف هر عقل سلیمی بود.در زمان قرائت گزارش گفتند که ما حرف‌های آمریکایی‌ها را رصد کرده‌ایم و همان حرف‌ها را زدند.

 

در بحث بازدید از اماکن نظامی ما رسما اعلام کرده‌ایم که برجام مانع از ورود به اماکن نظامی است، اما در گزارش به صراحت نوشته شده که برای ما محرز است که آمریکایی‌ها می‌توانند در مراکز نظامی ما حضور یابند؛ یعنی شما دقیقا حرف سناتور آمریکایی را در گزارش برجام می‌بینید. به نظر من اینها کاملا در زمین آمریکا بازی کردند و با آمریکا برای تهیه گزارش همکاری کردند.» اما آنچه از این گزارش می توان دریافت نحوه به تحریر درآوردن کلمات و جملات است و دلواپسان کمیسیون برجام با خودکار کسی این سطور را قلم زده اند که 6 سال سپهر دیپلماسی کشور را با کلاس فلسفه اشتباه گرفته بود.

 

ادبیات گزارش کمیسیون برجام همان ادبیات تیم دیپلماسی گذشته بود و این شبهه را در افکار عمومی ایجاد کرد که نکند این گزارش ماحصل آنچه جلیلی و تیم مذاکره کننده هسته ای‌اش در پی آن بوده‌اند، است که تاجگردون در همین رابطه نیز روز گذشته با بیان اینکه گزارش کمیسیون برجام عین گفتمان تیم مذاکره کننده قبلی است خاطرنشان کرد: «حتی صحبت‌های محاوره‌ای اعضاء کمیسیون تبدیل به نوشتار شده و در گزارش هم کاملا مشخص است که متن، متن آن‌ها است. من در جلسه کمیسیون هم گفتم که می دانم این گزارش قلم تیم جلیلی است که نوشته و ارائه شده است.»


سرگردانی برجام
روز گذشته در بهارستان بعد از امروز و فردا کردن‌های فراوان اعضاء کمیسیون برجام برای خواندن ماحصل کار این کمیسیون، تنها گزارشی که بیانگر ادبیات و سبک و سیاق جلیلی و همینطور حافظ منافع دلواپسان باشد ، قرائت نشد بلکه از خانه ملت صداهایی بیرون آمد که حاکی از آن بود که اصلا این گزارش حاصل کار کمیسیون ویژه بررسی برجام نبوده است و معلوم نیست در کجا و به دست چه کسانی گزارش برجام نوشته شده است.

 

در همین راستا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به خبرنگار آفتاب یزد گفت: « این گزارش دربرگیرنده نظر تمام اعضا کمیسیون نبوده و از دل کمیسیون بیرون نیامده است. نمی دانم دقیقا کجا و توسط چه کسانی نوشته شده است اما آنچه روز گذشته در مجلس گفته شد این بود که گزارش در جایی خارج از کمیسیون ویژه به رشته تحریر درآمده است». شاید بتوان این سرگردانی گزارش برجام را هم دسته گل دیگر کمیسیون برجام که به آب داد، دانست که به راحتی توانست جایگاه مجلس نهم را در میان آحاد مردم بیش از پیش تضعیف و تحقیر کند.


برجام، تنهای تنهای تنها
یک روز قبل از آنکه گزارش برجام در صحن علنی قرائت شود، در کمیسیون ویژه جنجال های فراوانی صورت گرفت به طوری که عباسعلی منصوری آرانی روز شنبه این هفته در صفحه اینستاگرام خود اینگونه نوشت:« سلام، امروز شنبه یازدهم مهرماه در کمیسیون برجام برخلاف قاعده‌ای که قرار بود گزارش تدوین شود و مبنای آن کمیته‌ها بودند یک مرتبه گزارشی تدوین شده با ادبیات مشخص ارائه شد. من و آقای پزشکیان و تاجگردون به اعتراض جلسه را ترک کردیم چون هرچقدر هم تغییرات ایجاد می‌شد با بررسی‌ها و دیدگاهی که به برجام داشتیم خیلی فاصله داشت. ان‌شاءا... و در صورت موافقت دوستانم طی بیانیه‌ای ثبت خواهیم کرد که چه گذشت و در فرصت دیگری خواهم گفت که معاملات سیاسی بین جریانات سیاسی چگونه انجام می‌شود.

 

خداوند به تو پناه می‌برم و از تو مدد می‌طلبم.» تاجگردون دیگر عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز با اشاره به ترک جلسه این کمیسیون از سوی موافقان توافق هسته‌ای گفت: «من و چند تن از همکاران دیگر کمیسیون برجام به دلیل بی‌توجهی به روال کار، جلسه این کمیسیون را ترک کردیم.پیش‌نویس گزارش کمیسیون از توافق هسته‌ای یک سویه، بسیار سیاسی و تحریک‌آمیز بود، خارج از روال تهیه شده بود و در آن اصلا به منافع برجام توجه نشده بود.من و برخی از همکارانم که احساس کردیم در یک فضای توهین‌آمیز قرار گرفته‌ایم به خودمان اجازه ندادیم در جلسه‌ای بنشینیم که به ما توهین شود.» آنچه مبرهن است آن است که گزارش برجام در روز رای گیری در کمیسیون 7 موافق داشته که سه تای آنها جلسه را ترک می کنند و بدین ترتیب برجام، این توافق تاریخی و ماندگار در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تنهای تنهای تنها در دست دلواپسان می ماند.
مشت نمونه خروار است

 

گزارش برجام با ادبیات جلیلی، قلم زده شد. در چنین شرایطی نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون روز گذشته اعلام کرد:« گزارشی که در جلسه علنی یکشنبه مجلس قرائت شد خلاصه گزارش کمیسیون بوده و ما یک گزارش تفصیلی هم داریم که بیش از 1000 صفحه است که تمام مطالب اظهار شده در آن مستندسازی می‌شود.» حال باید گفت که اگر این گزارش که روز گذشته بعد از 170 ساعت بررسی، قرائت شد تنها خلاصه ای بیش نبوده است وای به حال روزی که قرار است گزارش تکمیلی این کمیسیون بیرون آید و تنها می توان پیش بینی کرد که تکمیلی‌اش هم همانند خلاصه اش بسان مشتی است که نمونه خروار باشد.

 

 اخبار سیاسی  -  آفتاب  یزد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------