آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

دلواپسان دنبال آبستراکسیون!



اخبار,اخبارسیاسی,دلواپسان


 بعد از توافق ژنو، هر گامي كه براي مذاكرات بعدي برداشته مي‌شد، حساسيت ويژه‌اي به وجود مي‌آورد. «چه خواهد شد؟» سوالي بود كه در لايه‌هاي ذهني کسانی که روند مذاکرات را دنبال می‌کردند جرقه می‌زد اما بالاخره توافق وين به دست آمد. بعد از توافق هسته‌ای وين نيز اخباري كه از كنگره آمريكا منتشر مي‌شد حساسيت ايجاد كرده بود اما برجام از سد كنگره هم گذر كرد.

 

حالا چشم‌ها به سوي مجلس ايران است كه «چه خواهد شد؟» با اين حال انتظار كشيدن براي دريافتن پاسخ اين سوال بسيار سخت است اما راه ساده‌تري هم وجود دارد. به ميان نمايندگان مجلس رفتيم و از آنها از فضاي كلي مجلس پرسيديم. براي اين كار از هر كميسيون نماينده‌اي را به صورت تصادفي انتخاب كرديم و ارزیابی فضاي كميسيون و صحن مجلس را از وی خواستيم. با اين حال از برخي كميسيون‌ها مانند كميسيون قضائي يا اجتماعي مجلس يا کسی در دسترس ما نبود يا اينكه حاضر نشدند به سوالات ما پاسخ دهند. البته در ميان سوال و جواب‌ها متوجه شديم مخالفان برجام قصد دارند آبستراكسيون كنند و جلسه راي‌گيري را از رسميت بيندازند.
 
 كميسيون عمران: كميسيون عمران 24عضو دارد. سيدبهلول حسيني نماينده ميانه معتقد است: دشمن ممكن است دنبال شيطنت‌هايي باشد اما مذاكره‌كنندگان ما انقلابي هستند و برجام به‌طور كلي قابل قبول است. احمد علي مقيمي دیگر عضو اين كميسيون هم مي‌گويد که از راي نمايندگان عضو كميسيون مطلع نيست اما اعتقاد او بر اين است كه نمايندگان كليت برجام را خواهند پذيرفت.


 کمیسیون اقتصادي: كميسيون اقتصادي نيز 24عضو دارد. ابراهيم نكو معتقد است در گزارشي كه به مجلس ارائه شده جنبه‌هاي سياسي بر مسائل فني غلبه داشته است اما قاطبه اعضای كميسيون اقتصادي با برجام موافقند. پيش‌بيني او اين است كه 90درصد نمايندگان عضو اين كميسيون به برجام راي مثبت مي‌دهند و تنها يك يا دو نفر مخالف برجام‌اند. پيش‌بيني او درباره فضای کلی مجلس نيز حاكي از حمايت 75درصدي نمایندگان از برجام است.


 كميسيون كشاورزي: كميسيون كشاورزي مجلس 23عضو دارد. هدايت‌ا... ميرمرادزهي درباره فضاي این كميسيون مي‌گويد: همه خير و صلاح كشور را مي‌خواهيم و نمايندگان عضو كميسيون كشاورزي طرفدار آن هستند كه مشكلات اقتصادي رفع شود. وی تاکید می‌کند: نمي‌توان به‌طور دقيق پيش‌بيني كرد چند نفر از اعضاي كميسيون كشاورزي له يا عليه برجام هستند اما به‌طور كلي بالاي 50درصد يعني بيش از 12 يا 13 نفر در اين كميسيون حامي برجام هستند.


 كميسيون صنايع: 27نفر عضو كميسيون صنايع مجلس هستند. درست مثل كميسيون‌هاي ديگر كه نام نماينده‌اي را به صورت تصادفي براي پاسخ دادن انتخاب كرديم سوالمان را از محمد سليماني پرسيديم. او حتي با اصرار فراوان ما هم حاضر نشد تعداد موافقان و مخالفان را پيش‌بيني كند. قرعه سوالمان به كمال‌الدين پيرموذن نماينده اصلاح‌طلب اردبيل افتاد. وی می‌گوید: در كميسيون صنايع تنها احمدي‌نژادي‌هايي مثل مهرداد بذرپاش، محمد سليماني و روح‌ا... عباسپور هستند كه مخالف برجام‌اند و مابقي اعضا از توافق هسته‌اي حمايت مي‌كنند. پيش‌بيني او اين است كه تنها 60 نفر در مجلس با برجام مخالفت کنند. پيرموذن برايمان خبر ديگري نيز داشت. به گفته او مخالفان توافق مي‌خواهند در روز راي‌گيري در مجلس حاضر نشوند تا جلسه از رسميت بيفتد!


 كميسيون فرهنگي: كميسيون فرهنگي مجلس 12عضو دارد. مفيد كيايي‌نژاد، نماينده ساوجبلاغ در پيش‌بيني طرفداران برجام مي‌گويد: تنها يك نفر در اين كميسيون از برجام طرفداري مي‌كند كه اجازه بدهيد اسم او را نبرم. از او پرسيديم آيا اين فرد علي مطهري است؟ که با اندكي مكث پاسخ داد: اجازه دهيد اسم نبرم. كيايي‌نژاد در ارتباط با فضاي مجلس هم تاکید می‌کند: با توجه به سخناني كه مقام معظم رهبري در جمع فرماندهان و كاركنان نيروي دريايي سپاه پاسداران داشتند فكر مي‌كنم فضاي مجلس بايد براي راي ندادن به برجام مناسب باشد. وی درباره غيبت مخالفان برجام در روز راي‌گيري براي از رسميت انداختن جلسه اظهار بي‌اطلاعي كرد.


 كميسيون برنامه و بودجه: 29 عضو اين كميسيون همان‌هایی هستند كه در بررسي بودجه به کوچک‌ترین ارقام هم حساسيت نشان مي‌دادند. شايد از همين روست وقتي پيش‌بيني مي‌خواهيم بسيار با ملاحظه برخورد مي‌كنند. در اين ميان قاسم عزيزي، بعد از کلی چانه‌زني عدد مي‌دهد. در ابتداي صحبتش اشاره مي‌كند كه برآيند مجلس بر له برجام است اما راي قاطعي كه براي يك فوريتي بودن طرح كميسيون برجام به دست آمد تنها به اين خاطر بود كه نمايندگان براي بررسي طرح فرصت بيشتري داشته باشند. او مي‌گويد نمي‌تواند از كميسيون برنامه و بودجه پيش‌بيني داشته باشد اما در نهايت با اصرار فراوان مي‌گويد دوسوم مجلس به توافق راي خواهند داد.


 كميسيون بهداشت: كميسيون بهداشت 20عضو دارد. محمدحسين قرباني مي‌گويد: با توجه به فضاي كشور در داخل و عرصه بين‌المللي و زحماتي كه تيم مذاكره‌كننده برخود متحمل شده بايد كمك كرد برجام به مقصد نهايي خود برسد. وی می‌افزاید: اكثريت بسيار بالايي در اين كميسيون از برجام حمايت مي‌كنند. قربانی فضاي مجلس را هم به سود برجام مي‌بيند و معتقد است راي يك‌فوريتي براي آن بود كه نمايندگان بتوانند با فرصت بيشتري به بررسي برجام بپردازند.


 كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي: مهدي دواتگري هم معتقد است هفته آينده فضا براي تصويب نهايي طرح الزام متناسب و متقابل برجام دولت ايران در اجراي برجام كاملا آماده است. او براي پيش‌بيني آرا عددي را بيان نمي‌كند اما مي‌گويد طرح مذكور روز يكشنبه با دو سوم آرا در اين كميسيون تصويب شد. دواتگری درباره تصويب اين طرح به صورت يك فوريتي نيز تاکید می‌کند: براي دوفوريتي شدن طرح مجلس نيازمند دو سوم آرا بود كه از 247نفر حاضر در مجلس164نفر به دوفوريتي راي دادند و اين نشان‌دهنده آن است كه تنها 5 راي ديگر براي ارائه طرح به صورت دوفوريتي كافي بود. در مقابل تعداد كساني كه مايل بودند طرح به صورت يك‌فوريتي ارائه شود 61 نفر بود. به اين ترتيب فضا براي تصويب اين طرح كاملا آماده است.


 آخرين تیر مخالفان: در ميان سوالاتي كه از نمايندگان پرسيديم برخي نمايندگان از آبستراكسيون دلواپسان خبر دادند.

 

در آبستراكسيون تعداد نمايندگان حاضر در مجلس بايد از 194نفر كمتر باشد. محمدرضا خباز نماينده سابق مجلس در اين رابطه مي‌گويد: چنين اتفاقي بعيد نيست اما اين كار كاملا غيراخلاقي است. وی می‌افزاید: از آن دست نمايندگاني كه گزارش برجام را خارج از مجلس تهيه كردند بعيد نيست چنين كاري انجام دهند. با اين وجود خباز معتقد است همه در آبستراكسيون شركت نخواهند كرد.

 

به گفته او «با انجام آبستراكسيون اين گروه انگشت‌نما مي‌شوند چراكه تنها تعداد اندكي در آبستراكسيون شركت خواهند كرد. اين افراد چون مي‌دانند کاری از پیش نخواهند برد، مي‌خواهند در آخرين لحظات مجلس دست به اقدامي انتحاري بزنند اما اين حركت جواب نمي‌دهد چون همه آنهايي كه به دو فوريت طرح راي ندادند براي آبستراكسيون با آنها همراهي نخواهند كرد و از آنجايي كه تصويب طرح نيازمند نصف به علاوه يك راي است اتفاق نامناسبي نخواهد افتاد و اين گزارش تصويب خواهد شد. بنابراين آبستراكسيون آخرين تیر آنهاست.»


 اخبار سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------