آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

خط و نشان جدید برای ظریف!



اخبار,اخبارسیاسی, محمد  جواد  ظریف

  از زمین و زمان سخن می‌گوید و توپش همیشه پراست. یک وقت هایی از فرهنگ و گاهی از سیاست و بعضی اوقات از اقتصاد و اگر هم شد از تاریخ و... خلاصه در همه زمینه‌ها صاحب نظر مآبانه! حرف می‌زند، به عنوان یک اهل فن پشت این تریبون و آن تریبون، پشت این میز و آن میز، در این دانشگاه و آن دانشگاه، حضور می‌یابد و سخنرانی‌های جنجالی به پا می‌کند و ولوله‌ای در بین مخاطبانش ایجاد.


البته گاهی حرف هایش آن قدرعجیب است که کلیپ‌ها و بخش هایی از فیلم صحبت او در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و برخی را به خنده و گروهی را به تامل و بقیه را هم به تاسف وا می‌دارد. از ادعایش درباره انگیزه ساخت کارتون "یوگی و دوستان "به قصد توهین به حضرت نوح(ع)! بگیرید تا صهیونیست دانستن کوروش کبیر! همه ازجمله کشفیات این استراتژیست فلسفه دان است.


هرچند نظر دادن جرم نیست و هر بیانی و حکایتی، قابل احترام یا لااقل شایسته گوش دادن، اما چون کسی که نام استادی را به روی خود حمل می‌کند باید اندکی با بقیه تفاوت داشته باشد، مردم توقعشان این است که از استاد، سخنانی بشنوند کارشناسانه‌تر و مستندتر و در ورای تصورات و به هم ربط دادن کلمات.


ابزار کاربردی
حتما نام استاد حسن عباسی را شنیده‌اید اگر هم نه! تصویر او را چند دقیقه‌ای بر روی کلیپ‌ها و سی دی‌ها ملاحظه کرده‌اید. او کسی است که می‌گوید غربی‌ها وی را با عنوان "کسینجر اسلامی" می‌شناسند، کسینجر اسلامی کشور ما، اگرچه حیطه نظراتش گسترده تر از یکی دو زمینه و فیلد خاص است و موضع شفافی هم در بسیاری جهات از خود بروز نمی‌دهد، اما یک نکته را به خوبی می‌توان از صحبت‌ها و جهت‌گیری‌های او دریافت و آن اینکه آب وی با اصلاحات و اصلاح طلبان در یک جوی نمی‌رود و برای همین هم معمولا، گفته هایش، مخالف آن چیزی است که جناح چپ از اوضاع جهان استنباط می‌کند.


شاید نگاه عباسی به بسیاری از موضوعات و طرح دشمن سازی‌های او در خیالاتش است که باعث شده هر بار از تئوری توطئه سخن گوید. حتی اگر درباره "چیپس و پنیر" حرف بزنیم! بازهم به خیال استاد، دست امپریالیسم و صهیونیسم و غرب در کار است تا جان فرزندان مردم را به خطر بیندازد؛ البته این گفته ما هم مبالغه نیست چرا که گویا یکی از سخنرانی‌های معروف وی درباره توطئه در مورد چیپس و پنیر بوده!


حالا ایده تئوری توطئه بر زبان این استراتژیست به عنوان ابزاری کاربردی در بسیاری از همایش‌ها و سخنرانی‌هایش جاری شده است. استاد با بهره‌گیری از این نظریه، ساعتی و دقایقی را به کلام می‌نشیند و البته این و آن را هم خطاب قرار می‌دهد و بعضی اوقات نهیبی هم به سوی دولتمردان می‌زند و در دلشان آشوب می‌کند که شما دولتمردان یازدهم، خلاف می‌روید و مراقب باشید که ما بیداریم تا سربزنگاه مچ شما را بگیریم و آن وقت شرمنده خدا و بندگانش می‌شوید!


اگر نشود، نمی‌نشینیم
اما اخیرا در جدیدترین سخنرانی! این چهره، در جمع دانشجویان رفسنجان، برجام و ظریف را هدف آماج حملات قرار داده و گفته " امیدواریم این برجام به نتیجه برسد اما اگر نشود، این دوستانی که این خنده‌های دیپلماتیک را می‌زنند آن موقع آن‌ها می‌دانند و ما! چون که ما نمی‌نشینیم که قاسم سلیمانی و حسین همدانی و یک عده آدم دیگر بروند خونشان را در سرزمین‌های دیگر برای امنیت این کشور بدهند، بعد این دوستان بگویند حالا نشد!"رجا می‌نویسد این فرد اضافه کرده: "وی (احتمالا یکی از دولتمردان) می‌گوید شش قدرت جهانی را نشاندیم پای میز مذاکره! خدا با ما یک جدال احسن کرد، یک نمونه مشکل دیگر بوجود آورد که مشخص شود تیم مذاکره‌کننده ما و تیم دیپلماسی‌مان چقدر قوی هست؛ ۵۰۰ تا حاجی ما در منا شهید شدند، ۶۵ نفر هنوز مفقود هستند؛ مایی که می‌توانستیم طی ۲۲ ماه دیپلماسی، شش قدرت جهان را پای میز مذاکره بیاوریم، این ما بودیم که اینقدر قدرت داشتیم هی‌خندیدیم. وزیر خارجه عربستان تلفن وزیر خارجه‌ ما را جواب نداد؛ به وزرای ما ویزا ندادند وزیر بهداشت دو روز پیش با مراجع دیدار کرد و گفت من با ویزای زائر رفتم نه با ویزای دیپلماتیک. این‌‌ همان سیاست خارجه‌ مقتدرانه است. "


صحبت‌های استاد، تا حدی تند پیش رفته که از حرف‌هایش می‌توان اینگونه استنباط کرد که او حتی درگذشت هموطنانمان و حادثه تلخ منا را به آزمونی از سوی خداوند ربط داده است تا پرودگار از این طریق تیم دیپلمات‌های کشورمان از جمله ظریف را نزد مردم ذلیل کند! وی همچنین با بیان اینکه آنچه در برجام و مجلس رخ داده مهندسی بوده است در آستانه عملیاتی شدن برجام در روز 26 مهرماه، می‌گوید از فردا، هم رکود خواهیم داشت هم تورم و اضافه می‌کند "ببینید که چه طور بعضی از جناح‌های سیاسی ما خودشان را با این گزاره‌های این چنینی(احتمالا برجام و توافق ) از چشم مردم می‌اندازند و از چشم خدا."


یقه ما دست دشمن است!
وی با ادبیاتی تامل برانگیز ادامه می‌دهد: " ناظر به این قضیه که قطع نامه ۲۲۳۱ یقه‌ی ما را گرفته است و دیگر یقه‌ی ما دست دشمن هست یکی دو سال دیگر بگذرد ان شاءالله، صبر استراتژی در جمهوری اسلامی بالا هست، دوسال دیگر هم می‌گذرد و بچه‌هایی که تشک خودشان را خیس نمی‌کنند و نصف شب بلند می‌شوند و پز می‌دهند به پدر و مادرشان که هنوز خبری نیست بهش می‌گویند که شب دراز است، حالا شب دراز است، ببینیم دو سال اول چه می‌شود!"


استنباط‌ها
از صحبت‌های این استاد بلامنازع مخالف اصلاحات چند نکته را می‌توان استنباط کرد. نخست؛ دورخیزی است که احتمالا او و یاران و همفکرانش در جهت تخریب وجهه دولت در آستانه اجرای توافق برداشته اند، دیگری لحن خشن و به دور از مراودات معمول اوست که با چاشنی‌های خط و نشان توامان شده است، به گونه‌ای که با تهدید می‌گوید منتظریم تا برجام اوضاع را خوب نکند و بعد حرکاتمان را شروع کنیم!


وجالب اینجاست که هنوز عملیاتی کردن توافق کلید نخورده، این فرد در مقام کارشناسی و پیش گویی هم برآمده و از وضع بدتر اقتصاد در آینده و تشکی که خیس خواهد شد ! سخن به میان می‌آورد. او اکنون از صبر استراتژیک حرف می‌زند صبری که مطمئنا بی برنامه نخواهد بود. حرف‌های حسن عباسی یک پرسش مهم را مطرح می‌کند و آن در باره استراتژی دلواپسان، پس از روز دوشنبه یعنی آغاز عملیاتی کردن توافق است.


کلام متمردانه و سخیف برخی دلواپسان و خط و نشان‌های آن‌ها از هم اکنون به عینه هویدا گشته و این نشان از آن دارد که قرار است تا نه تنها همچنان بنای ناسازگاری در اردوی این گروه همیشه معترض به پا باشد، بلکه این مخالفت‌ها، وارد فاز عملیاتی تری هم خواهد شد آنچنان که انگار، این گروه در پشت سنگرهایشان اکنون آرام گرفته‌اند تا در زمان مقرر، هجمه، حمله و تخریب خود را آغاز کنند. جای بسی تاسف است که این عده گویی نه تنها از ناکامی کشور در حل مشکلاتی که گریبان ایران را گرفته ناراحت نمی‌شوند بلکه آرزومندانه برای افول اقتصادی میهنمان نیز منتظرند تا بلکه بتوانند با وقوع آن (ناکامی) به اهداف شخصی خود نائل آیندو البته به مثابه کودکان دلشان خنک شود!


اما به راستی این گروه از دلواپسان در زمان اجرایی شدن توافق چه در پیش خواهند گرفت و مقصودشان از صبر استراتژیک چیست؟ آنها از روز 26 مهرماه که عملیاتی‌شدن توافق کلید می‌خورد چه در اندیشه می‌پرورانند؟ و اگر عملیاتی شدن برجام هم، برای حل مشکلات ممکلت افاقه نکرد آنها قراراست چه کنند که اینگونه از ساکت ننشستن‌شان دم می‌زنند؟


جنگ روانی و فرسایشی
فیاض زاهد استاد دانشگاه و فعال سیاسی در این باره به آفتاب یزد گفت: "بدیهی است که جریان دلواپس تحت شعارهای آرمانی، سعی می‌کرد مخالفین خودش را مورد حمله و انزوا قرار دهد اگرچه هم اکنون، تشت رسوایی آنان از بام افتاده و همه می‌دانند که پناه بردنشان به این روش‌ها برای پیشبرد اعمال سیاسی بوده است."


وی افزود: " همانطور که آقای لاریجانی هم اشاره کرد، آن‌چه در برجام رخ داد تصمیم کشور تلقی می‌شد و مجموعه ارکان نظام به این نتیجه رسیده بودند که بهتر است پرونده هسته‌ای ایران در همان مسیری که ژنو، لوزان و وین شکل گرفت، به سامان برسد، حال آنکه جریان دلواپس با این قبیل اعمالشان نشان می‌دهند که به منافع ملی و نظام اهمیت قائل نیستند."
فیاض زاهد اضافه کرد:" برجام یک شکست استراتژیک وحشتناک برای مخالفان بود، در بین نیروها و طرفداران آنها افراد صادقی بودند که می‌پنداشتند این جریان، دغدغه‌های ضدامپریالیسم و دفاع از آرمان دارد ولی هم اکنون پی بردند که این دغدغه‌ها، واقعی نبوده است و همه این کشمکش‌ها برای موقعیت و جمع نشدن بساط هوچی‌گری‌شان صورت می‌گرفت."


وی اضافه کرد:" آنها می‌دانند که اولین نتیجه موضوع توافق در انتخابات اسفندماه رخ خواهد داد، جریان دلواپس و کسانی که پیشگام مخالفت با فرآیند مذاکره بودند از نظر افکار عمومی مطرود هستند و قطعا آنها در انتخابات راه به‌جایی نخواهند برد برای همین بهترین استراتژی برای آنها بر هم زدن آرامش، سلب اعتماد، جنگ روانی و فرسایشی برای دولت و نظام است."


قابل پیش بینی بود
این استاد دانشگاه ادامه داد:"البته قابل پیش بینی بود که نظام مجبور شود برای منافع کلی تر حکومت، نسبت به تندروها از خود واکنش نشان دهد."


وی گفت:"پیش بینی می‌کنم اگر تندروها بخواهند همین مسیر را ادامه دهند از سوی مقامات بلندپایه با آنها برخورد شود و به آنها اجازه ندهند تا فضای آرام و امیدبخشی را که در انتخابات 92 پیش آمد خدشه دار کنند."


اخلال در نظام اقتصادی!
زاهد درباره اینکه برنامه‌های استراتژیک و عملی مخالفین پس از اجرای برجام چه خواهد بود؟ گفت:" تردیدی ندارم که این جریان با توجه به نفوذ و قدرتی که در برخی از ارکان نظام دارد در بخش اقتصاد کشور ورود کرده و نقش تخریبی خود را کلید بزند. "


وی تاکید کرد:" متاسفانه این گروه قدرت اقتصادی فراوانی دارند و در سال‌های گذشته هم از همین طریق ثروت فراوانی جمع کردند و این موضوع می‌تواند خطرناک باشد."


فیاض زاهد با تاکید بر اینکه اگر اراده کشور به اجرای توافق محکم باشد سنگ اندازی‌های این جریان چندان موثر نخواهد بود، گفت: "دولت در روزهای پس از این، کار سختی را خواهد داشت."


فیاض زاهد ادامه داد:" برجام به خودی خود موجب شکوفایی اقتصادی نمی‌شود بلکه موفقیت آن منوط به مجموعه اقداماتی چون توانمند کردن بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی، جذب سرمایه گذاری و استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور است، که تماما به اراده‌های سیاسی وابسته اند."


این فعال اصلاح طلب اضافه کرد:" متاسفانه ممکن است دولت روحانی نتواند همزمان با اجرای برجام، در حوزه سیاست داخلی هم اهداف خود را پیش ببرد و جناح رقیب به خوبی از نقطه ضعف دولت آگاه است و برای همین حسن روحانی باید مراقب پاتک خوردن از سوی دلواپسان باشد."


حال باید دید از امروز که سوت آغاز اجرایی شدن برجام به صدا در آمد تندروهای ناراحت از توافق، چه برنامه‌هایی را در ادامه پیش خواهند برد و در راستای القای خواسته هایشان از چه ابزاری بهره می‌جویند. آیا همچنان صبر استراتژیک به خرج می‌دهند و یا خط و نشان‌هایشان را به واقعیت تبدیل می‌کنند؟!

 

 اخبار سیاسی  -  آفتاب  یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------