آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

برجام يك فرصت تاريخي براي ايران و آمريكاست



اخبار,اخبارسیاسی,بهروز كمالوندي

  بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي است. وي در گذشته سفير ايران در زيمباوه و اندونزي بوده و مديريت ادارات كل ارزيابي و نظارت، امور اداري وزارت خارجه و معاونت اداره كشورهاي آمريكاي لاتين از ديگر سوابق اوست. كمالوندي پس از رياست مجدد علي‌اكبر صالحي در سازمان انرژي اتمي به عنوان سرپرست معاونت روابط راهبردي و امور مجلس (بين‌الملل) منصوب شد.

 با وي درباره آخرين وضعيت برجام گفت‌وگو كرديم كه در ادامه این گفت‌وگو را از نظر مي‌گذرانيد:
 
 در شرايط كنوني دولت آقاي روحاني در مرحله پس از برجام قرار دارد. برخي معتقدند دوران پسابرجام دوران حساس و بااهميتي است و عملكرد دولت در اين زمينه مي‌تواند مسير آينده دولت را مشخص كند. به نظر شما دولت براي مديريت پسابرجام چه رويكردهايي را بايد در دستور كار خود قرار بدهد؟
در دوران پسابرجام تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران برداشته مي‌شود.  برداشتن تحريم‌ها آثار مثبتي براي كشور به همراه خواهد داشت. با اين وجود اگر تلاش كافي از خود نشان ندهيم ممكن است با مشكلات زيادي روبه‌رو شويم. دولت آقاي روحاني بايد اولويت اصلي خود را جلوگيري از ورود كالاهاي مصرفي به كشور قرار بدهد و بين واردات و صادرات كشور تعادل منطقي ايجاد كند. يكي از پيامدهاي بسيار مهم مساله برجام ايجاد مراودات جديد اقتصادي با كشورهاي جهان است. اين مساله مي‌تواند سبب پويايي و نشاط در وضعيت اقتصادي كشور شود و بهره‌وري اقتصادي را بالا ببرد. البته قرار نيست با اجراي برجام همه مشكلات اقتصادي كشور حل شود و دولت نيز چنين وعده‌اي به مردم نداده است.

 

مشكلات اقتصادي كشور بيشتر به اهميت ندادن به بخش خصوصي بازمي‌گردد. ما بايد تلاش كنيم در مرحله اول زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور را به بخش خصوصي بسپاريم تا قدرت اقتصادي تحرك و شتاب بيشتري به خود بگيرد. بنده اميدوارم با برداشته شدن تحريم‌ها يك فضاي تنفس در كشور به وجود بيايد كه در اين فضا زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور تقويت شود و مشكلات معيشتي مردم كاهش پيدا كند. اقدامات و تعهدات ما در مساله برجام شامل سه دسته رآكتور اراك، تبادل مواد غني شده و مسائل مرتبط با غني‌سازي مي‌شود. در شرايط كنوني ما در حال آماده‌سازي برخي از كارها هستيم تا زمان اجراي برجام را كوتاه كنيم؛ ضمن اينكه در موضوع غني‌سازي نيز درصدديم مسائل را به شكل نرم‌افزاري حل كنيم.


 مساله مهم درباره برجام چگونگي تفسير و ترجمه اين توافق براي افكار عمومي است. اين در حالي است كه برخي رسانه‌ها به صورت مغرضانه تلاش مي‌كنند تفسيري ضد منافع ملي از برجام نزد افكار عمومي ارائه دهند. به نظر شما خطر تفسير نامناسب برجام را تهديد نمي‌كند؟
بنده معتقدم مساله برجام در جنبه‌هاي مختلف در نهايت به سود كشور خواهد بود. البته مساله برجام داراي ضعف‌هايي است كه مقام معظم رهبري نيز نسبت به اين ضعف‌هاي تذكرهاي لازم را ارائه كرده‌اند. اين در حالي است كه ما بايد اين مساله را بپذيريم كه توافق هسته‌اي يك داد وستد بوده و طرفين مذاكره در مقابل دريافت امتياز حاضر شده‌اند برخي امتياز‌ها را نيز واگذار كنند. آقاي روحاني تعبير مناسبي از توافق هسته‌اي ارائه كردند و عنوان كردند كه اين توافق مانند يك بازي فوتبال بوده كه ما در اين بازي سه گل به ثمر رسانديم و دو گل دريافت كرده‌ايم. دقيقا نيز اين اتفاق رخ داده است.

 

اگر كسي گمان كند قرار است در مذاكره يك طرف به تمام درخواست‌هاي خود دست پيدا كند و طرف ديگر امتيازهاي زيادي بپردازد سخت در اشتباه است. معنا و مفهوم مذاكره نوعي بده و بستان سياسي است كه طرفين در نهايت به يك جمع‌بندي دو سر برد براي پايان مناقشات في‌مابين مي‌رسند. نگاه تقليل‌گرايانه و يك‌سويه به توافق هسته‌اي ممكن است وجاهت برجام را نزد افكار عمومي مخدوش كند. متاسفانه برخي در داده‌هاي ايران در توافق هسته‌اي مبالغه مي‌كنند و بدين وسيله تلاش مي‌كنند كليت مساله برجام را تحت‌الشعاع قرار دهند. موضوع هسته‌اي ايران يك موضوع سياسي، فني و حقوقي است.

 

كساني كه در اين زمينه صحبت مي‌كنند بايد درك عميقي از همه اين مسائل داشته باشند و شرايط خاص جهاني را مد نظر قرار دهند. جهان كنوني در حال گذار است. ابزار و وسايل ارتباط جمعي به تحولات سرعت مي‌دهد و تغييرات در حوزه‌هاي مختلفي همچون مفاهيم صورت گرفته است. در برجام آمده است كه مفاد برجام به لحاظ حقوقي نمي‌تواند زمينه‌ و سابقه‌اي براي كشوري ديگر ايجاد کند. اين نكته بسيار مثبت برجام است. نگراني قدرت‌هاي جهاني اين است كه كشور ديگري بخواهد از اين مسير به حوزه غني‌سازي و ديگر حوزه‌ها دست پيدا كند.

 

در فرايند مذاكرات ايران موفق بوده و آنچه كه مي‌خواسته به دست آورده است. در حوزه فني حتي فراتر از انتظارات به دست آورديم و همه اينها بر اثر استمرار و اصرار بر اصول به دست آمد. مي‌توان گفت به ويژه در دو سال گذشته هدايت مقام معظم رهبري مهم‌ترين شاخص در نتيجه به دست آمده بود. در شرايط كنوني كشور ما غني‌سازي مي‌كند و غني‌سازي آن محترم شمرده شده است. وقتي كشورهاي غربي عنوان مي‌كنند ايران غني‌سازي را ادامه مي‌دهد و با اين حجم و براساس برنامه و نيازهاي خودش آن را توسعه خواهد داد، واضح‌تر و صريح‌تر از اين نمي‌شود غني‌سازي ما را به‌رسميت بشناسد.

 

تمامي نكاتي كه مقام معظم رهبري مطرح كردند در راستاي تاييد برجام و چگونگي رفتار با نقاط ضعف احتمالي است كه در صورت غفلت مي‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گيرد و اگر بخواهم بگويم كه جوهره فرمايشات ايشان چه بود بايد گفت كه احتياط، احتياط، احتياط. چرا كه احتياط شرط عقل است. مقام معظم رهبري از يك طرف اجراي برجام را تاييد كردند و از طرف ديگر شروطي را كه تضمين‌كننده اجراي درست و بدون مخاطره آن است را تعيين كرده‌اند كه بايد در مسير اجرا به دقت و با جديت پيگيري شود. ما همواره رهنمودهاي مقام معظم رهبري را نصب‌العين خود قرار داده‌ايم و در اين برهه حساس از تاريخ كشور نيز با دقت و جديت هرچه بيشتر اين فرمايشات را به كار خواهيم بست.


 آيا اجراي موفقيت‌آميز برجام مي‌تواند فصل جديدي در رابطه ايران و آمريكا باشد؟
ما در گذشته درباره مسائل امنيتي منطقه مانندعراق و افغانستان با آمريكا مذاكره داشته‌ايم و اين مساله مختص به مساله برجام نيست. آمريكا و هم‌پيمانان اين كشور براي مدت زيادي تلاش كردند ايران را كنار بگذارند. اين در حالي است كه در سال‌هاي اخير متوجه شده‌اند كه بدون نقش‌آفريني ايران در معادلات منطقه‌اي و جهاني نمي‌توانند بازي را جلو ببرند و ايران بايد در تصميم‌گيري‌هاي مهم حضور داشته باشد.

 

در شرايط كنوني برجام اين فرصت تاريخي را براي هر دو كشور ايران و آمريكا نشان داده تا حسن نيت خود را نسبت به يكديگر اثبات كنند. با اين وجود بنده معتقدم كه رابطه ايران و آمريكا در آينده نمي‌تواند يك رابطه كاملا عادي باشد. با اين وجود بايد منتظر ماند و مشاهده كرد كه آمريكايي‌ها در اجراي برجام چه رفتاري از خود نشان مي‌دهند تا براساس رفتار آنها بتوان بهتر درباره آينده اظهارنظر كرد.

 

 اخبار سیاسی  - ارمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------