آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

سیاسی شدن جمع‌آوری سانتریفیوژها درست نیست



اخبار,اخبارسیاسی,مذاکرات هسته‌ای

  مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت:‌ سیاسی کردن و رسانه‌ای کردن جمع آوری سانتریفیوژها و تحت فشار قرار دادن همکاران ما در سازمان انرژی اتمی کار درستی نیست. این فشار ممکن است کار را به عقب بیاندازد و ما را در زمان محدود و فشار زمانی قرار دهد که این خود می‌تواند سبب آسیب به سانتریفیوژها شود. به همین دلیل این کار باید با ملاحظات فنی انجام شود.

حمید بعیدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ابتکار، در حاشیه بازدید از غرفه ابتکاردر نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به این سوال که تعهدات و اقدامات ایران و ارائه گزارش آژانس بازه زمانی خاصی دارد و چه زمانی پرونده ایران بسته می شود گفت: به طور کلی وقتی که ما تمام تعهداتمان را بطور کامل اجرا بکنیم آژانس اجرای این تعهدات را گزارش می‌کند و با این گزارش طرف مقابل باید تعهدات متقابل را اجرا کند. البته مدت زمان معینی برای این کار تعیین نشده اما بطور طبیعی بدلیل اینکه ما مایل هستیم که از طولانی شدن دوره تمهیدات برای اجرای خودداری بکنیم، چون که ضرورتی برای این مدت زمان وجود ندارد.

 

طبیعی است اگر بتوانیم هر چه زودتر با توجه به اقداماتی که طرف مقابل برای اجرای تعهداتش بر می‌دارد ما هم بتوانیم تعهداتمان را در مدت زمان کوتاه تری انجام دهیم طبیعتا بهتر است.

 

البته شتاب و عجله‌ای هم در کار نیست به آن معنا که با در نظر گرفتن تمام سیاست‌های نظام در عین حال سعی می‌کنیم در زمان کوتاه به زمان اجرا برسیم.برای این کار سلسله اقدامات مفصلی در جریان است که هم شامل اینکه پرونده ادعاهایی که سال‌های سال علیه ایران مطرح است در زمینه اینکه ایران در حوزه‌های غیرصلح آمیز کارکرده، بتوانیم پرونده آن موضوعات را در آژانس ببندیم. مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ادامه داد: اقدامات خوبی انجام شده و در واقع بر اساس زمان بندی که توافق شده این کار صورت خواهد گرفت و پیش بینی ما این است که در حدود اواسط ماه دسامبر به طور کلی پرونده آن بسته شود. این یکی از اقداماتی است که در واقع باید انجام شود.

 

بر این اساس که ما این اطمینان را پیدا کنیم که دیگر قرار نیست که این ادعاهای نادرست که سال‌های سال علیه ایران مطرح و تکرار می‌شد با زهم تکرار شود. در کنار آن در حوزه‌های مختلف غنی سازی، راکتور اراک و کلیه حوزه‌های تاسیسات اتمی ما، سازمان انرژی ایران مسئولیت دارد که شرایط فنی را بگونه‌ای مهیا کند که ما در یک دوره آرام و با ملاحظات فنی بتوانیم به زمان بندی مناسبی و به آن نقطه‌ای که در برجام در نظر گرفته شده است برسیم.


فشار رسانه‌ها ممکن است کار را به عقب بیاندازد
از موضوع جمع آوری سانتریفیوژها و رسانه‌ای شدن آن از مذاکره کننده ارشد هسته‌ای پرسیدیم که اینگونه پاسخ داد: تعداد سانتریفیوژها، وضعیت اراک و فوردو و تاسیسات دیگرمان باید به آن حدی برسد که در برجام تعریف شده است. بر این اساس سازمان انرژی اتمی ما وظایف خودش را انجام می‌دهد. این بحثی که اخیرا رسانه‌ای شده در مورد جمع آوری سانتریفیوژها اساسا بحث درستی نیست چون که اصلا قرار نیست که همه سانتریفیوژها جمع آوری شود. وی ادامه داد: تعداد زیادی از سانتریفیوژها به شکل موجود به فعالیتشان ادامه می‌دهند و سانتریفیوژهایی که قرار است در محل‌های نگهداری انبار و نگهداری شوند، یعنی آنهایی که اضافه هستند، مثلا سانتریفیوژهایی که در نطنز هستند و نصب هم نشدند باید به محل‌های نگهداری مورد نظر منتقل شوند.

 

بعیدی نژاد متذکر شد: این انتقال بدلیل حساسیت سانتریفیوژها باید در یک زمانبندی مناسبی صورت بگیرد بگونه‌ای که سانتریفیوژی آسیب نبیند. بنابر این سیاسی کردن و رسانه‌ای کردن آن و همچنین تحت فشار قرار دادن همکاران ما در سازمان انرژی اتمی که مثلا چرا این کار را شروع کردید و یا نباید این کار را شروع بکنید کار درستی نیست. این فشار ممکن است کار را به عقب بیاندازد و ما را در زمان محدود و فشار زمانی قرار دهد که این خود می‌تواند سبب آسیب به سانتریفیوژها شود. به همین دلیل این کار باید با ملاحظات فنی انجام شود و نباید این کار را سیاسی و رسانه‌ای کرد و بعد تحت فشار این کار را انجام دهیم.


از هر فرصتی برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کنیم
در نهایت از حمید بعیدی نژاد در مورد اینکه آیا در حاشیه‌های نشست وین دو برای حل بحران سوریه که در شنبه آتی برگزار می‌شود در مورد مذاکرات هسته‌ای و برجام دیدار و گفتگویی صورت می‌گیرد پرسیدیم که پاسخ داد: معمولا در هر فرصتی که فراهم شود و امکان آن وجود داشته باشد با توجه به آنکه موضوعات متعددی برای رسیدن به مرحله اجرای برجام لازم است و باید در این زمینه‌ها هماهنگی شود در هر فرصتی که پیش بیاید سعی می‌کنیم که از این فرصت‌ها استفاده شود. وی افزود: اگر زمانبندی مذاکرات نشست وین در موقعیتی باشد که چنین زمانی را برای ما فراهم کند قطعا از آن برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کنیم.


اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------