آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

حمله تندروها به موسوی لاری



اخبار,اخبارسیاسی,وزیر کشور دولت اصلاحات


 مدت‌هاست که واژگانی مثل گروه‌های فشار، خودسرها، تندروها و کلماتی از این دست وارد ادبیات سیاسی ایران شده‌اند. این افراد اغلب در هنگامه مراسم و سخنرانی‌های برخی چهره‌های سیاسی که عمدتا مرتبط با جریان اصلاح‌طلبی هستند حاضر شده و بدون داشتن هرگونه مجوز قانونی، در مقابل اجرای این مراسم مجوزدار می‌ایستند.

 

حضور این افراد را می‌توان در تجمع‌های غیرقانونی دیگری که اغلب در اعتراض به اقدام‌های سیاسی دولت‌ها و چهره‌های جریان مقابل تشکیل می‌شود، مشاهده کرد. در این میان به طور کلی، حاکمیت قانون موضوعی است که همواره از سوی همگان مورد تاکید قرار دارد. با این حال برخی چهره‌های سیاسی هنگامی که حرف‌های خود را از زبان این افراد می‌شنوند، رفتارهای حمایت‌آمیز نسبت به آن‌ها از خود نشان می‌دهند – مثل همراهی برخی نمایندگان دلواپس با متحصنان غیرقانونی مخالف برجام در مقابل مجلس – و سعی دارند آن‌ها را در زمره عامه مردم قرار داده یا با نسبت دادن الفاظ و القاب ارزشی به آن‌ها، برایشان حاشیه امنیت ایجاد کنند. شاید همین رفتارها باشد که همواره به این قانون‌شکنان فضا و مجال بروز دوباره می‌دهد، اما ماجرا وقتی عجیب می‌شود که یک نماینده مجلس، یک قانونگذار، خود خلاف جریان قانون شنا کند و بانی یک تجمع غیرقانونی در اعتراض به یک مراسم قانونی شود.


برخورد مقابله‌ای و اغلب پرخاشگرانه با جریان مخالف فکری و سیاسی، سابقه طولانی در تاریخ ایران دارد. با این حال انتظار می‌رفت و می‌رود که در نظامی که در نام خود هم جمهوریت و هم اسلامی بودن را می‌بیند، شاهد این برخوردها نباشیم. با این حال همواره هستند افراد تندرویی که از آن چه بدان اعتقاد دارند نیز جلوتر حرکت می‌کنند.

 

انتظاری که همواره از مسئولان امر می‌رود، تقبیح و مقابله با رفتارهای غیرقانونی است، اما در این میان، به مصداق «وای به روزی که بگندد نمک» ماجرا وقتی دردناک می‌شود که یک قانونگذار خودش بانی یک رفتار تندروانه غیرقانونی شود. آنچه مسلم است قانونگذاران باید به افرادی که قصد آشوب و برهم زدن مجالس قانونمند را دارند یادآور شوند که برای وارد کردن اتهام به حاضرانی که نماینده جبهه مخالف آنها هستند ارائه مستندات و مدارک محکم ضروری است. ضمن اینکه ممانعت از بروز برخوردهای فیزیکی توسط هواداران خود مهم ترین وظیفه آنها در این شرایط است، همچنین اگر از جناح مقابل خود رفتارهای مغایر با قانون مشاهده کردند، مراجعه به مراجع قضائی راهی است که به جای برخورد مستقیم پیش روی آن‌ها قرار دارد.


برخورد تندروها با تجمع اصلاح‌طلبان قرچک
در حالی که برخورد با مراسم و سخنرانی‌های قانونی، از تهدید تا عملی شدن در موارد مختلفی همچون ماجرای سخنرانی علی لاریجانی در مراسم 22 بهمن شهرستان قم، شعار علیه آیت‌الله سید حسن خمینی در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، حمله به علی مطهری – نماینده مجلس – در سفر به شیراز برای حضور در یک سخنرانی، اغتشاش در مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام سید هادی خامنه‌ای در یکی از دانشگاه‌های کشور و .... نیز در سال‌ها و ماه‌های اخیر از سوی خودسرها تکرار شده است، این بار سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در جمع اصلاح‌طلبان شهر قرچک ورامین با مقابله تندروها مواجه شد.

 

این اتفاق در حالی افتاد که سخنرانی موسوی لاری، دارای مجوز بود و در مقابل، تجمع اعتراض به آن چه مقابله با حضور عاملین حوادث پس از انتخابات سال 88 در قرچک مطرح شد، هیچ گونه مجوزی نداشت. نکته جالب این تجمع غیرقانونی که به درگیری، برخورد با موسوی لاری – در حدی که عمامه وی نیز از سرش افتاد – و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی انجامید، حضور سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین در جمع معترضان غیرقانونی بود؛ حرکتی که از یک عضو نهاد قانونگذاری کشور بعید به نظر می‌رسید.


راهی نرویم که چهره نظام خدشه‌دار شود
حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات که بالاخره بعد از حواشی فراوان در سالن سخنرانی حضور یافت، در سخنان خود با بیان اینکه تفکری که بگوید فقط باید از من پیروی کنی، تفکری داعشی است گفت:راهی نرویم که چهره جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار کنیم. وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم از جمهوری اسلامی به گونه‌ای دفاع کنیم که ثابت کنیم جمهوری اسلامی مساوی منطق است، خاطرنشان کرد: عده‌ای در داخل عملکردشان اینگونه نیست. موسوی لاری به عملکرد دولت قبل اشاره کرد و یادآور شد: آقای احمدی‌نژاد آمد و هشت سال کار کرد کارنامه‌اش هم مشخص است. نمایندگان مجلس هم هشت سال کار کردند کارنامه‌شان مشخص است.

 

بگذاریم مردم رای دهند اینکه دعوا ندارد. نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه اگر جامعه‌ای راه بی‌قانونی و بی‌منطقی در پیش بگیرد، مطمئنا نمی‌تواند راه درست و عقلانی را طی کند، یادآور شد: گروه‌هایی در قبل از انقلاب بودند که داعیه مبارزه با رژیم شاه داشتند اما توسل به قوه قهریه داشتند که مورد تائید حضرت امام خمینی نبود. موسوی لاری با اشاره به نگاه امام خمینی به مردم بیان کرد: امام معتقد بود مردم باید خود قضایا را تحلیل و تصمیم گیری کنند و با برخوردهای قهریه مخالف بودند و این منطق امام در بهمن ۵۷ به نتیجه و پیروزی انقلاب اسلامی رسید.

 

وی اضافه کرد: امروز در دنیا جریانات مخالف اسلام گروه‌هایی مثل داعش، طالبان و... را بنا نهاد تا با سربریدن، ترور و جلوگیری از سخنان حق می‌خواهند خود را عرضه کرده و اسلام را بدنام معرفی کنند. عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با یادآوری اینکه عده‌ای به نام دین مردم بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشند، عنوان کرد: آیا چهره واقعی اسلام این است؟ این یک الگوی جاهلی است که خود را حق معرفی می‌کند. این نوع تفکر، یاران علی ابن ابیطالب را شهید می‌کرد و امروز هم مثل همین تفکر در سوریه و شام مشهود است. موسوی لاری با تاکید بر آن که عامه مردم نظامی منطبق بر اصول اسلام و قرآن می‌خواهند و با این منطق جمهوری اسلامی پایه گذاری شد، عنوان کرد: آیا در قرن ۲۱ می‌توانیم منطق داعش را قبول کنیم؟ ما با منطق و روش دعوی داریم یا با آدم‌ها؟ وی تاکید کرد:تفکری که بگوید فقط باید از من پیروی کنی، تفکری داعشی است.

 

راهی را نرویم که چهره جمهوری اسلامی را همچون داعش جلوه دهیم. وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه یک راهی نرویم که چهره جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار کنیم، تاکید کرد: ما وظیفه داریم از جمهوری اسلامی و خون شهدا حمایت کنیم. مخالف هم حق دارد نظر دهد ولو در اقلیت باشد، البته در اعمال نظر دهی حق با اکثریت است. نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه، با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: از دوستان عزیز خواهش می‌کنم در حوزه انتخابیه خود یک نفر باید برای رفتن به مجلس از یک حزب کاندیدا شود تا بقیه همفکران نیز تمکین کنند.


وقتی غیرقانونی‌ها توپ را در زمین مجوزداران انداختند
این در حالی است که سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، ماجرا را جور دیگری تعریف می‌کند و تلاش دارد رفتار غیرقانونی تجمع‌کنندگان را مشروع و حضور طرف مقابل با مجوز قانونی را غیرمشروع تلقی کند. این نماینده عضو جبهه پایداری با اشاره به اخبار منتشر شده درباره ناآرامی در نشست اصلاح‌طلبان در قرچک گفت: تجمع اعتراضی صورت گرفته از سوی مردم و خانواده‌های شهدا ارتباطی با سخنرانی آقای موسوی‌لاری نداشت بلکه مردم نسبت به حضور دو نفر از عناصر فتنه در آن نشست اعتراض داشتند که من هم در میان معترضین بودم.

 

وی افزود: مردم تنها با تجمع خود در آنجا و بدون هیچگونه درگیری اعتراض خود را به حضور این فتنه‌گران در نشست اعلام داشتم و اطرافیان آقای موسوی‌لاری سعی داشتند تا این اعتراض آرام را با گاز اشک‌آور و ... به یک درگیری تبدیل کنند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: این قبیل افراد به دنبال این هستند تا با ایجاد اینگونه نا آرامی‌ها زمینه فتنه دیگری را در کشور فراهم کنند و به ندا آقا سلطان دیگری نیازمند هستند والا مردم حزب‌اللهی منطقه با حفظ شئونات و به صورت آرام تنها اعتراضشان را نسبت به حضور فتنه‌گران اعلام داشتند و این اصلاح‌طلبان بودند که سعی داشتند تا این اعتراض آرام را به درگیری تبدیل کنند. نقوی‌حسینی تصریح کرد: این همایش که قرار بود با حضور اصلاح‌طلبان ورامین، قرچک و پیشوا برگزار شود تعداد حاضران آن به 50 نفر هم نمی‌رسید و از سوی دیگر من نمی‌دانم با وجود این همه مسجد و حسینیه چرا باید اینگونه نشست‌ها در هر محلی مثل چلوکبابی برگزار شود.


دستور وزیر کشور به استاندار تهران برای بررسی حادثه ورامین
در حالی که در گفته‌های نقل شده از نقوی حسینی از کشاندن وزیر کشور به دلیل این مراسم به مجلس سخن گفته می‌شود، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به محض بازگشت از سرکشی به مسیر زائران اربعین در مرزهای غربی و جنوب غربی ایران و مطلع شدن از ماجرا، در پیامی به استاندار تهران دستور بررسی حادثه ورامین و شناسائی و معرفی متخلفان به مراجع قضائی را صادر کرد.

 

وی خطاب به هاشمی، استاندار تهران نوشت: «با انتشار اخباری مبنی بر برهم خوردن تجمعی قانونی در ورامین لازم است در اسرع وقت موضوع را بررسی نموده و در صورت صحت وقوع چنین اتفاقی که نقض حقوق شهروندی و مغایر با فضای آرام همراه با همدلی و همبستگی ملی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و حماسی می‌باشد ،ضمن شناسائی متخلفین نسبت به معرفی آنها به مراجع قضائی اقدام شود».


بی‌قانونی در کشوری قانونمند قهرمانی به دنبال نمی‌آورد
رفتار این نماینده مجلس، انتقاد همکاران وی در مجلس را نیز به دنبال داشته است. ابراهیم نکو نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در این مورد به «ابتکار» گفت: در کشوری که قانون حاکم است بی‌قانونی، قهرمانی به دنبال نمی‌آورد اما برخی از روی عدم آگاهی با زیر پا گذاشتن قانون و برهم زدن محافل قانونی تلاش می‌کنند که به قهرمانی نامدار تبدیل شوند اما آنچه مسلم است مردم ایران ثابت کرده‌اند که تنها به افراد قانونمند احترام می‌گذارند.

 

وی با بیان اینکه قانونگذاران امروز باید بیشتر به قانون توجه کنند چراکه قانون‌شکنی از سوی آنها به طور قطع قابل‌قبول نیست، افزود: حادثه‌ای که در ورامین رخ داد اتفاق خوبی نبود به هر حال اگر طبق ادعای آقایان 50 نفر از افرادی که افکارشان مطابق میل آنها نبوده در این همایش حضور داشتند آیا تنها حضور این افراد می‌توانست ضرری برای آنها به همراه داشته باشد؟! و اگر هم آنها قصد قانون‌شکنی داشتند می‌بایست از طریق مراجع قانونی با خاطیان برخورد می‌شد.

 

وی افزود: در اینجا سوال من این است که آقایانی که در یک محفل قانونمند به آقای موسوی لاری حمله کردند برای این رفتار خود مجوز قانونی داشتند؟ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ما انتظار داریم در کشوری که حاکمیت قانونی در آن بالاترین میثاق است همه به قانون پایبند باشند و اگر رفتار مغایری هم ایجاد شد به جای برخورد از طریق قانون برای آن راهکاری بیابند آن هم در شرایطی که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم به همدلی و همراهی بیشتر بین گروه‌ها نیاز است. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس یادآورشد: این اتفاق باید به دقت موشکافی شده و علل و عوامل آن بررسی و شناسایی شود چراکه بحث‌های مطرح شده پیرامون این حادثه اصلا قابل‌قبول نیست آن هم در سالی که مقام معظم رهبری شعار همدلی و همزبانی مطرح فرمودند و همه موظف هستند که تحقق این مهم را سرلوحه رفتار و گفتار خود قرار دهند.


رفتار قانونگذاران در حادثه ورامین محکوم است
علی‌محمد غریبانی عضو شورایعالی اصلاح‌طلبان نیز درباره حادثه ورامین به «ابتکار» گفت: من کلیات این حادثه را محکوم می‌کنم چراکه این اقدام از سوی هر بشر عاقلی پسندیده نیست ضمن‌اینکه این رفتارها دموده شده و این حرکات وحشیانه از سیستم قبیله‌ای هم رخت بربسته و حتی در کشورهای جهان سوم هم اتفاق نمی‌افتد. دبیرکل انجمن‌اسلامی مهندسان ایران با تاکید بر اینکه منتقدان در جمع‌ها باید جواب حرف را با حرف بدهند، اظهارکرد: جای تاسف دارد که ما هر چند وقت یکبار امثال برخورد با مطهری‌ها یا این اتفاق اخیر ورامین را شاهد باشیم آن هم در جایی که می‌توان نظر افراد حاضر در جمع را شنید و از بین نظرات بیان شده آنچه با افکارمان همسو بود را انتخاب کرد یا حداقل با استنادات کافی به آن نظریه پاسخ داد کمااینکه در یزد یکی از افراد در واکنش به سخنرانی جلیلی با ارائه آمار و ارقام، اظهارات وی را خلاف مواضع رهبری دانسته و جلیلی هم در مقابل رفتار منطقی داشته است.


وای به روزی که ....
مسئولان کشور در هر سمتی که هستند نباید فراموش کنند که در سالی که مقام معظم رهبری بر ضرورت همدلی و همزبانی تاکید فرمودند نباید حرکت در خلاف این مسیر را برای رسیدن به اهداف سیاسی خود انتخاب کنند ضمن اینکه به این نکته توجه کنند که افرادی که سابقه فعالیت‌های مغایر با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشند از سوی هر مرجع قانونی محکوم بوده و نمی‌توانند مجوز قانونی حضور یا سخنرانی در همایش یا نشست‌ها را دریافت کنند؛ بنابراین برخوردکنندگان در همایش اصلاح‌طلبان نمی‌توانستند بر مبنای ابهامات خود مجری قانون شده و ضمن صدور حکم دست به مجازات هم بزنند.

 

  اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------