آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

چرا رییس مجلس از دیدار با کمیته 7نفره اصولگرایان امتناع کرد؛دو رییس ؛یک صندلی



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,علی لاریجانی و عارف

برخی در فضای مجازی از توافق دولتی ها با علی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم و محمدرضا عارف برای ریاست در مرکز پژو هش های مجلس خبر دادند.

پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر سال گذشته و کشیده شدن انتخاب برخی از کاندیدا ها به دور دوم اینک دیگر بازار تحلیل و بررسی موضوعات مختلف خبری حداقل در عرصه سیاست از تب و تاب پیشین افتاده است.


این تمهید اما هرگز به این معنا نخواهد بود که سوژه های داغ خبری از چشمان تیزبین خبر گزاری ها و تحلیل گران و کارشناسان پنهان بماند.یکی از این موضوعات داغ خبری اخیر موضوع پیشینه دار ریاست مجلس است که بلافاصله پس از اعلام نتایج به تیتر اول بسیاری از خبرگزاری ها بدل شد.


پس از گذر از این تحلیل ها باید به سوال اصلی ریاست مجلس دهم به چه کسی می‌‌رسد؟ باز گردیم.  آیا لاریجانی برای بار سوم نیز پس از ریاست مجالس هشتم و نهم، سکاندار مجلس دهم خواهد شد؟، آیا محمدرضا عارف، گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست قوه مقننه، باز هم مرد انصراف‌ها خواهد ماند و به نفع لاریجانی کنار می‌کشد؟ دولت یازدهم تمایل به ریاست لاریجانی بر مجلس دهم دارد یا عارف؟


اولین اظهارات مقامات دولتی درخصوص ریاست مجلس دهم متعلق به «علی یونسی» دستیار ارشد رئیس‌جمهور بود. وی در بهمن ماه ۹۴ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آقاي عارف نيز كانديدای رياست مجلس شدند چه شرايطي پيش خواهد آمد، گفت: «بنده معتقدم قطعا همكاري ميان عارف و لاريجاني در مجلس آتي خواهد بود. به نظر من به همان دليل كه مصلحت بود عارف به سود روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري كناره‌گيري كند در مجلس دهم نيز مصالح اصلاح‌طلبي و مجلس را در ارتباط با مديريت آن در اولويت قرار خواهند داد»


دستیار ارشد رئیس دولت تدبیر و امید با این سخنان تمایل دولت به ریاست لاریجانی بر مجلس دهم و لزوم کناره‌گیری عارف به نفع وی به دلیل آنچه به عنوان مصلحت اندیشی از آن یاد کرد، ابراز داشت.


پس از این اما بسیاری از افراد در جایگاه های مختلف در این باره اظهار نظر کردند که با مروری کوتاه می توان از تفصیل این مطلب جلوگیری کرد.


این مرور کوتاه حوادث اما همه درراستای اتفاقات اخیر در سال جدید است.چندی پیش بود که  سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیته هفت‌نفره موقت سیاستگذاری اصولگرایان در مجلس دهم شورای اسلامی،اظهار داشت: جلسه کمیته موقت هفت‌نفره اصولگرایان امروز تشکیل شد و سه موضوع در آن تصمیم‌گیری شد.


وی ادامه داد: موضوع اول نشست کمیته با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس بود که هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و فردا ساعت 10 صبح این نشست برگزار می‌شود.


سخنگوی کمیته هفت‌نفره اصولگرایان در پاسخ به این سؤال که محور دیدار صبح فردای کمیته اصولگرایان با رئیس مجلس چه خواهد بود، گفت: ما آقای لاریجانی را در مدار اصولگرایی می‌دانیم و معتقدیم که ایشان هم در فراکسیون اصولگرایان قطعاً حضور خواهد داشت بنابراین یکی از موضوعات نشست فردا همین خواهد بود که همه با هم همپوشانی داشته باشیم و همه نیروهای اصولگرا کمک کنند تا یک فراکسیون اصولگرایان اکثریتی قاطع در مجلس دهم تشکیل شود.


این اظهارات تحلیل گران را بر آن داشت تا از مفهوم و منطوق این اظهارات این طور برداشت کنند که علی لاریجانی با اصول گرایان کاملا در یک جبهه قرار گرفته است. حتی برخی از صاحب نظران تاجایی پیش رفتند که از این اظهارات اینگونه برداشت کردند که تمام اعمال پیش از انتخبات علی لاریجانی تنها یک جبهه پردازی و به قولی عامیانه رای جمع کنی بوده است.


اما دیری نپایید که تمامی این  اظهارات و برداشت های تحلیل گرانه با عدم برگزاری دیدار علی لاریجانی و کمیته اصول گرایان به دلایلی مختلفی که باز هم تحلیل گران بیان می کنند،نقش بر آب شد.


در پایان سال 94 اصول‌گرایان مجلس دهم با دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز، کمیته 7 نفره ای را برای ساماندهی امور این طیف در مجلس دهم تشکیل دادند که وظایفی همچون ساماندهی فراکسیون اصولگرایان در مجلس دهم، پیگیری وضعیت کاندیدای مورد حمایت این طیف در مرحله دوم انتخابات، نامزدهای پیشنهادی اصولگرایان برای هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس دهم برعهده اعضای این کمیته گذارده شد.


نقوی حسینی پس از برگزاری اولین جلسه این کمیته در سال 95 ، از دیدار اعضای این کمیته در روز سه‌شنبه 17 فروردین  با علی لاریجانی خبر داد بود که در همان روز این نشست به دلیل جلسه اضطراری رییس مجلس شورای اسلامی برگزار نشد.


پس از این اتفاق برخی رسانه‌ها از عدم هماهنگی با دفتر رییس مجلس برای تعیین وقت دیدار مباحثی را مطرح کردند و علت انجام نشدن این دیدار را ناهماهنگی دانستند و برخی از رسانه ها نیز به این شایعه که رییس مجلس از موضوع این دیدار خبرنداشته دامن زدند.


اما سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیته 7نفره ساماندهی امور اصولگرایان در مجلس دهم ضمن تکذیب شایعه‌های مطرح شده، گفت: این دیدار با دفتر رییس مجلس هماهنگ نشده بود بلکه با شخص علی لاریجانی هماهنگ شده بود و رییس مجلس خود شخصا به ما اعلام کرد باید برای موضوع ضروری از پارلمان خارج شود و این دیدار در زمان دیگری برگزار شود.


تحلیل گر روزان اما جدا از هرگونه این علت تراشی های ساده اندیشانه بر آن است که عدم برگزاری این دیدار می تواند بر مبنای عمیق تری تحلیل شود.


می توان این موضوع را به سادگی این گونه تحلیل کرد که علی رغم اینکه علی لاریجانی به دلایل پیشین همچنان بهترین گزینه برای ریاست مجلس  از نظر کارشناسان است اما تمایل خاصی برای ائتلاف با اصول گرایان ندارد این در حالی است که روز گذشته برخی در فضای مجازی از توافق دولتی ها با علی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم و محمدرضا عارف برای ریاست در مرکز پژو هش های مجلس خبر دادند.


 اخبار  سیاسی -  روزان /جاوید رستمی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------