آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

آیا راه فراکسیون اصولگرایان از اتاق رئیس مجلس می‌گذرد؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , انتخابات

 در آستانه برگزاری مرحله دوم انتخابات، نتایج دور نخست کار را به جایی رسانده که اصولگرایان حاضرند در بازی انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه از پیش بازنده باشند و دست خالی‌ خود را برای رقیب آشکار کنند، به شرطی که با حمایت حداقلی «علی لاریجانی»، موفق به تشکیل فراکسیون در مجلس دهم شوند.

به گزارش  ایلنا، ماجرای کمیته هفت‌نفره اصولگرایان که از ابتدا با دست ردِ لاریجانی روبرو شد، درپی انتشار خبری درخصوص اضافه شدن سه نفر دیگر به این کمیته، وارد مرحله جدیدی شد و با این حال، بررسی این وضعیت جدید کمیته هفت‌نفره نشان می‌دهد که هدف اصولگرایان از تشکیل فراکسیون فراگیر تا زمانی که موفق به دیدار با رئیس مجلس نهم نشوند، تامین نخواهد شد.

ابهام‌زدایی از نقش باهنر در سال‌های فقدان عسگراولادی
شاید اولین و مهمترین سوال درباره فعالیت‌های این کمیته هفت‌نفره، دلیل شکل‌گیری آن باشد. سوالی که پاسخ اصولگرایان به آن، بر روی کاغذ روشن و در عمل همراه با دشواری‌های بسیار است. با این‌حال، تا زمانی که نقش «محمدرضا باهنر»‌ در این کمیته روشن نشود، پاسخ به هیچ سوالی میسر نخواهد بود: این خاصیت باهنر است، در سال‌هایی که اصولگرایان دیگر عسگراولادی ندارند!

درحالی که سخنگو و دیگر اعضای کمیته موکداً بر عدم ورود به بحث انتخاب رئیس مجلس، مقطعی بودن فعالیت‌های کمیته و تداوم این فعالیت‌ها تا زمان تشکیل فراکسیون فراگیر اصولگرایان در مجلس دهم اصرار داشتند، وجود نام «محمدرضا باهنر» در میان سه عضو جدید کمیته که نه‌تنها همچون دیگر اعضای هفت‌گانه، پیروز انتخابات نبود؛ بلکه اساساً در انتخابات مجلس دهم نام‌نویسی هم نکرده‌بود، این سوال را ایجاد می‌کرد که آیا کمیته هفت، ده‌ یا هرچندنفره اصولگرایان قرار است فعالیت خود را پس از تشکیل فراکسیون هم ادامه دهد یا آن‌چنان که ادعا می‌شود، آغاز به کار فراکسیون، پایان کار کمیته است؟

آنچه مسلم است، همراهی مجدد باهنر با یاران شکست‌خورده‌اش یا می‌توانست در راستای هماهنگی در فعالیت‌های جریان اصولگرایی در رقابت‌های انتخاباتی بعدی همچون انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ باشد، یا به منظور حفظ پایگاه ثابت این جناح در مجلس دهم.

بخش اول این گمانه‌زنی دوپهلو را باهنر هنگامی که از نام‌نویسی برای انتخابات مجلس دهم، سر باز زد، پاسخ داده بود؛ زمانی که ناظران، این غیبت را زمینه‌ساز حضور او در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ دانستند، باهنر بدون تعارف‌های مرسوم اصولگرایانی، خستگی از حضور ۲۸ساله در مجلس و پرداختن به فعالیت‌های غیراجرایی را دلیل انصرافش عنوان کرد. اما شق دوم این گمانه، می‌توانست پاسخی دقیق به سوال درباره حضور مجدد باهنر باشد.

کمیته هفت‌نفره اصولگرایان و تلاش برای تشکیل فراکسیون فراگیر
در شرایطی که اعضای کمیته هفت‌نفره در پاسخ به سوال‌هایی که همواره در باره عملکرد و فلسفه وجودی این کمیته به‌وجود می‌آمد،‌ پاسخ‌های گنگ و بعضاً ضد و نقیض می‌دادند، چندین و چند بار به سوال نخست در این باره که آیا آغاز به کار فراکسیون، پایان کار کمیته است، پاسخی صریح دادند و در میان اظهارنظرهای متناقض درباره همه‌چیز و هر چیز، تاکید بر «موقتی‌بودنِ» فعالیت‌های کمیته هفت‌نفره اصولگرایان، ادعایی بود که علاوه بر سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیته هفت‌نفره اصولگرایان، ازسوی حمیدرضا فولادگر یکی دیگر از اعضای هفت‌گانه این کمیته نیز تکرار شد و به نظر رسید، اصولگرایان با این تاکید بر «موقتی‌بودن» فعالیت‌های کمیته، در تلاش برای «دائمی‌کردن» فعالیت‌های فراکسیون اصولگرایان در مجلس دهم هستند.

در این راستا، پس از آن‌که فولادگر، عضو اصفهانی کمیته هفت‌نفره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر این‌که هدف از تشکیل کمیته ایجاد انسجام هرچه بیشتر میان اصولگرایان در مرحله دوم انتخابات و تشکیل فراکسیون است، یادآور شد:"بعد از انتخابات قصد داریم فعالیت اصلی‌مان را با تشکیل فراکسیون اصولگرایان و در چارچوب این فراکسیون، در راستای انتخاب اعضای هیات‌رئیسه و تشکیل کمیسیون‌ها به انجام برسانیم"، سخنگوی این کمیته نیز بر موقتی بودن فعالیت‌های کمیته تاکید کرد و به ایلنا گفت: "کمیته هفت‌نفره موقت است و هیچ نقشی در انتخاب رئیس نخواهد داشت و به محض تشکیل فراکسیون اصولگرایان، این فراکسیون با رای اعضا، رئیس و نواب رئیس را انتخاب خواهد کرد."

در واقع اصولگرایان حاضر شدند در بازی انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه از پیش بازنده باشند و مشت‌های خالی‌شان را برای رقبا آشکار کنند، به شرطی که با حمایت حداقلی «علی لاریجانی»، موفق به تشکیل فراکسیون در مجلس دهم شوند.

با این حال، اعضای کمیته فارغ از بحث از پیش‌تعیین شده موقتی‌بودن عمر کمیته‌شان، در اظهارنظر درباره دیگر مسائل، آن‌چنان یکدل و یک‌صدا نبودند. در واقع با وجود آن‌که سخنگوی این کمیته پس از تکذیب چندین و چند باره مدعیاتش درباره دیدار با لاریجانی، بلاخره پذیرفت که به‌جای این‌که بار دیگر با اظهارنظری کوتاه‌مدت، برای دقایقی دست بالا را برای کمیته‌اش جفت و جور کند و منتظر تکذیبه دفتر رئیس مجلس بنشیند، سکوت اختیار کند، این‌بار فولادگر با ورود به میدان اظهارنظرهای بی‌پایه، ‌ مدعی شد: «دیدار کمیته هفت‌نفره با لاریجانی پس از سفر مسکو انجام می‌شود.» دیداری که با وجود گذشت چندین روز از بازگشت رئیس مجلس به کشور، نه برگزار شده و نه قرار است برگزار شود.

راه اصولگرایی از اتاق رئیس مجلس می‌گذرد!
در این میان، از یک‌سو اضافه شدن سه عضو مشورتی به کمیته هفت‌نفره که از قضا به پیشنهاد شورای ائتلاف اصولگرایان انجام گرفت و به‌ویژه حضور باهنر در میان این سه‌نفر که گویا برای پرکردن جای خالی یک بزرگ‌ترِ صاحب وزانت سیاسی به کمیته آمده‌بود، و از دیگر سو تاکید صادقانه سخنگو و اعضای کمیته هفت‌نفره بر موقتی‌بودن فعالیت‌های کمیته و عدم ورود به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶، بار دیگر این گمانه‌زنی را قوت بخشید که اصولگرایان تمامی دار و ندارشان در سه‌دوره گذشته مجلس را در معرض فنا می‌بینند و حاضرند برای حفظ پایگاه فراکسیونی‌شان در مجلس دهم، تلخی شکست در مرحله اول که تاحدودی ناشی از عدم همراهی لاریجانی با آن‌ها بود را فراموش کنند و بار دیگر پشت در اتاق آقای رئیس بست بنشینند؛ تا مگر رئیس مجلس نهم و نامزد ریاست مجلس دهم، آن‌ها را به حضور بپذیرد؛ که اگر بپذیرد!

بازی برد-برد لاریجانی
حال به نظر می‌رسد، لاریجانی که به گفته یکی از نزدیکانش حاضر به دیدار با هیچ‌یک از دو گروه چپ و راست نیست. ضمن آنکه گفته می‌شود حاضر است با هر نامزد پیروز و شکست‌خورده‌ای که عنوان اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی و گرایش‌های سیاسی‌اش را پشت در بگذارد، تشکیل جلسه بدهد، بهترین شیوه بازی را برگزیده‌است: بازی برد-بردی که در آن می‌توان با همه ائتلاف کرد و درعین حال، با هیچ‌کس هم هم‌پیاله نشد.


 اخبار سیاسی  -  ایلنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------