آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

رسول منتجب‌نيا : روحاني در انتخاب رئيس مجلس دخالت نمي‌كند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,رسول منتجب‌نيا

 رئيس جمهور و دولت در قضيه هيات رئيسه نمي‌خواهد دخالت كند .

 حضور منتخبان مجلس دهم در سه همايش از اتفاقات جالبي بود كه روز گذشته اتفاق افتاد.

رسول منتجب‌نيا، قائم مقام حزب اعتماد ملي در گفتگو با روزان به بررسي علت برگزاري اين همايش‌ها پرداخته است. او معتقد است دو همايش اصلاح‌طلبان و اصولگرايان كه به دعوت محمدرضا عارف و آيت‌الله موحدي كرماني در دو جناح سياسي برگزار شده در شكل‌گيري فراكسيون‌هاي اصلي مجلس دهم نقش مهمي خواهد داشت.

مشروح گفتگو را در ادامه مي‌آيد:

ارزيابيتان درباره ضيافت شام شب گذشته كه به ميزباني آقاي روحاني صورت گرفت،چيست؟
قبل از اينكه به سئوال شما پاسخ بدهم اين مطلب را اشاره كنم كه روز گذشته سه همايش يا اجتماع از منتخبين قرار بوده كه برگزار شود، يكي جلسه‌اي است كه مجلس روز گذشته برگزار كرد. هيات رئيسه مجلس از كليۀ منتخبان دعوت به عمل آورده كه شركت كنند و معاون اول رئيس‌جمهور و بعضي از وزراء و مسئولين هم صحبت كرده‌اند كه ظاهراً امروز هم ادامه دارد و تبادل‌نظر مي‌شود تا مسائلي را در اختيار منتخبين ملت قرار دهند. يك جلسه ديگر آقاي رئيس‌جمهور دارند كه ضيافت شامي است كه همه منتخبين را دعوت كرده‌اند كه آنجا صحبت و تبادل‌نظر مي‌شود و آقاي رئيس‌جمهور و ديگران صحبت مي‌كنند. يك جلسه هم جلسه‌اي است كه آقاي دكتر عارف از منتخبان ليست اميد دعوت كردند. به هرحال اين اجتماعات خوب است، جلسات توجيهي است كه در آن تبادل‌نظر مي‌شود، منتخبين ملت در جريان بعضي از مسائل قرار مي‌گيرند ضمن اينكه معارفه‌اي مي‌شود بين خودشان و بين آنها و مسئولان؛ البته در كنار آن يك اقدامي هم دارد صورت مي‌گيرد در مورد فراكسيون‌هاي مجلس كه بالاخره بعد از رسميت مجلس، فراكسيون‌هاي آن شكل مي‌گيرد، قطعاً يك فراكسيون بزرگ و جديدي به نام «اميد» است كه شامل منتخبان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا است.

ضيافت چه تاثيري در روابط بين دولت و مجلس دارد؟
معارفه، تبادل‌نظر و جلسه آشنايي است كه منتخبان در جريان برخي از مسائل دولت و مجلس قرار مي‌گيرند.

در رياست مجلس هم تاثيرگذار است؟
ضيافت نخير، رئيس جمهور و دولت در قضيه هيات رئيسه نمي‌خواهد دخالت كند . رسماً هم اعلام كردند كه ما مداخله‌اي نخواهيم كرد اما جلسات ديگري كه برگزار شد، چه جلسه‌اي كه آقاي دكتر عارف برگزار كردند و جلسه‌اي كه آقاي موحدي كرماني از منتخبان اصولگرا دعوت كرده‌اند، براي شكل‌گيري فراكسيون‌هاي مجلس آينده خواهد بود، فراكسيون اميد (اصلاح‌طلبان و اعتداليون)و احتمالا فراكسيون رهروان امام و رهبري كه متشكل از اصولگرايان است.

يعني در مجلس دهم فقط شاهد شكل‌گيري اين دو فراكسيون هستيم؟

البته يك نكته‌اي كه قابل ذكر است اين است كه يك مجموعه‌اي از منتخبان رسماً موضع خودشان را اعلام نكرده اند كه اصلاح‌طلب هستند يا اصولگرا. اينها تحت عنوان مستقل وارد مجلس شده‌اند. از اينها يك تعداد افراد مستقل واقعاً مستقل هستند و جزء هيچ كدام از جناح‌ها نيستند و بايد در آينده منتظر بود آيا آنها جذب جناحي مي‌شوند و يا تا انتها مي‌خواهند استقلال خودشان را حفظ كنند.

ولي دو گروه ديگر هم وجود دارند از مستقلين، يك گروه وجود دارند كه در باطن اصلاح‌طلب هستند و گرايش اصلاح‌طلبي دارند ولي از ترس ردصلاحيت آنها تحت عنوان كانديداي مستقل وارد صحنه شده‌اند واِلا در باطن تمايل به اصلاح‌طلبي دارند و در مجلس هم قطعاً جذب فراكسيون اصلاح‌طلبان مي‌شوند . نقطه مقابلش هم يك تعدادي از مستقلين هم هستند كه در باطن اصولگرا هستند ولي چون گرايش مردم را ديدند كه مردم به اصلاح‌طلبان بيشتر است آنها موضع خودشان را اعلام نكرده‌اند، اينها چه‌بسا در مجلس جذب اصولگراها شوند. بالاخره آينده مشخص مي‌كند مستقلين جذب كدام جناح مي‌شوند و يا اينكه مستقل باقي مي‌مانند.

 

 اخبار سیاسی  -  روزان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------