آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

ضرورت تعامل در انتخاب ارکان مجلس دهم



 اخبار سیاسی ,خبرهای  سیاسی , رئیس مجلس

منتخبان جدید بهارستان تأکید دارند که انتخاب ارکان مجلس دهم هر چه در فضای تعاملی و همکاری انجام گیرد، شاهد مجلسی کارآمدتر و به دور از حاشیه خواهیم بود.

 با شفاف‌تر شدن طیف‌بندی‌های درونی مجلس، منتخبان مجلس دهم بیشتر از گذشته درباره چگونگی انتخاب ارکان بهارستان سخن می‌گویند. به طور معمول مهم‌ترین بحث‌ها در ابتدای هر دوره مجلس، حول و حوش تعیین ارکان اعم از رئیس، هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی است.

  محمدرضا عارف منتخب اول تهران و سر لیست جبهه امید در کنار علی لاریجانی رئیس مجلس نهم، گزینه‌های اصلی رقابت برای نشستن بر کرسی ریاست هستند. با وجود این، رقابت‌های احتمالی محدود به جایگاه رئیس نخواهد بود و 11 عضو دیگر هیأت رئیسه و بخصوص 2 نایب رئیس و ریاست کمیسیون‌ها، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات هم در نوع خود حائز اهمیت است که مجموعه‌های سیاسی حاضر در بهارستان به آنها هم چشم دارند.  نشست‌های دو ائتلاف اصلی انتخاباتی در روز شنبه نشان داد که اصولگرایان و جبهه امید اعم از اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها دو فراکسیون اصلی بهارستان را تشکیل خواهند داد و در تحولات درونی آن و بخصوص انتخابات هیأت رئیسه بیشترین تأثیرگذاری را خواهند داشت. از اظهار نظرهای منتخبان نیز چنین برمی‌آید که علی لاریجانی نامزد مورد حمایت اصولگرایان و محمدرضا عارف هم نامزد اصلی فراکسیون امید هستند.


اگرچه اعلام حمایت‌های اطرافیان از هفته‌های پیش آغاز شده است، اما دو گزینه یادشده خود تاکنون سخن مستقیمی مبنی بر رقابت با یکدیگر نداشته‌اند. این سخن علی لاریجانی در جمع منتخبان اصولگرا «نیازی به پدربزرگ‌های سیاسی بیرون مجلس نداریم» را می‌توان نشانه‌ای از آن دانست که وی هم معتقد به ساز و کارهای درون مجلس برای انتخاب هیأت رئیسه است. محمدرضا عارف نیز روز گذشته به ایسنا گفت: «این مجلس دهم است که باید در مورد ریاست تصمیم‌گیری کند.»


برخی در این میان پیشنهاد کرده‌اند که در جریان انتخاب ارکان مجلس، فراکسیون‌ها و طیف‌های سیاسی موجود در مجلس که هر کدام بخش‌هایی از جامعه را نمایندگی می‌کنند، در آن سهیم باشند. این پیشنهاد ناظر بر شیوه‌ای مرسوم است که جریان حائز اکثریت در مجلس با استفاده از برتری عددی خود مهم‌ترین مسئولیت‌ها را از آن خود می‌کند و مجموعه‌های سیاسی و فکری دیگر حتی به اندازه وزن و جایگاه خود نیز تأثیری درخور در تحولات مجلس پیدا نمی‌کنند.

منتخب اول مردم تهران در پاسخ به این پرسش که چنانچه ریاست مجلس برعهده فرد دیگری به جز جنابعالی قرار بگیرد چه رفتاری از خود نشان می‌دهید، با تأکید بر اینکه این فراکسیون اکثریت است که رئیس مجلس را تعیین می‌کند، اظهار کرد: «ما نیز همان‌گونه که شعارمان قانونمداری است، به قانون تمکین می‌کنیم؛ هرکس که رئیس مجلس شد، سایرین باید از قانون تمکین کنند.» وی همچنین درباره نحوه تعامل با علی لاریجانی گفت: «ما هر دو در دو فراکسیون مختلف هستیم که باید با یکدیگر تعامل داشته باشیم. باید تلاش داشته باشیم که در مجلس با تفاهم حرکت و کار کنیم.»


در چارچوب همین ادبیات تعاملی است که برخی از کارشناسان و منتخبان هم تأکید دارند فضای عمومی مجلس دهم نباید وارد حاشیه‌های سیاسی شود و از آنجا که هر دو گزینه مطرح شایستگی ریاست و اداره مجلس را دارند، شایسته‌تر آن است که بین فراکسیون‌ها و حتی نامزدهای مطرح رایزنی‌هایی انجام شود.

برخی در این میان پیشنهاد کرده‌اند که در جریان انتخاب ارکان مجلس، فراکسیون‌ها و طیف‌های سیاسی موجود در مجلس که هر کدام بخش‌هایی از جامعه را نمایندگی می‌کنند، در آن سهیم باشند. این پیشنهاد ناظر بر شیوه‌ای مرسوم است که جریان حائز اکثریت در مجلس با استفاده از برتری عددی خود مهم‌ترین مسئولیت‌ها را از آن خود می‌کند و مجموعه‌های سیاسی و فکری دیگر حتی به اندازه وزن و جایگاه خود نیز تأثیری درخور در تحولات مجلس پیدا نمی‌کنند.


حمایت اصولگرایان از لاریجانی
محسن کوهکن، از چهره‌های برجسته منتخب اصولگرا طرح چنین پیشنهادی را مثبت ارزیابی کرد و به «ایران» گفت: «هر چه تعامل و همکاری بین مجموعه‌های مجلس بیشتر باشد، کارآمدی مجلس هم بیشتر می‌شود.» این عضو مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری لاریجانی و عارف را گزینه‌های اصلی رقابت ریاست دانست و اعلام کرد که اصولگرایان از رئیس فعلی حمایت خواهند کرد. او توانمندی‌های مدیریتی را فاکتور لازمی برای اعضای هیأت رئیسه خواند و تصریح کرد که فراکسیون‌ها و جناح‌های حاضر در مجلس هم باید در معرفی نامزدهای خود به این مهم توجه داشته باشند.


کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس و از نزدیکان علی لاریجانی هم با اشاره به انتخابات مجلس تأکید کرده است: «حالا که شرایط عقلانیت به رسمیت شناختن یکدیگر و تعامل با یکدیگر به وجود آمده، نباید به این فضا آسیب بزنیم.»

وی درباره رئیس مجلس دهم هم با بیان اینکه در اردوگاه  لاریجانی قرار دارد، افزود: «اما معتقدم مجلس باید افکار متعادل و متمدنانه‌ای از خود نشان دهد و از گذشته نیز درس بگیرد.» منتخب مردم تهران در مجلس دهم به ایسنا گفت:  «ریاست مجلس دهم باید برعهده‌ کسی باشد که در مبارزه با جریان غیرعقلانی، منحرف و مخرب ایستادگی کرده و در این راه از همه‌ چیز خود مایه گذاشته و کفایت خود را ثابت کرده است و من معتقدم این فرد کسی جز آقای  لاریجانی نیست اگرچه قائلم که در این مسیر باید با تعامل پیش رفت و از گذشته تجربه آموخت و نباید گذاشت که فضا به نفع افراطی‌ها یا منحرفین رقم بخورد.» در سوی مقابل اعضای فراکسیون امید هم اگر چه از نامزدی عارف حمایت می‌کنند و او را شایسته ریاست می‌دانند، اما بر حفظ تعامل و پرهیز از حاشیه‌سازی در این مسیر تأکید دارند.

علیرضا رحیمی، منتخب مردم تهران در همین باره به «ایران» گفت: «برای تصمیم‌گیری درباره ارکان مجلس دهم که از مهم‌ترین موضوعات است،  رعایت دو نکته را لازم می‌دانیم؛ یکی اینکه هم برای انتخاب رئیس و هم هیأت رئیسه نیاز به آرامش و همدلی داریم بخصوص که در ابتدای شروع به کار مجلس هستیم و ما اعضای فراکسیون امید در انتخابات به مردم وعده امید و آرامش داده‌ایم.  نکته دوم از نظر وی توجه به خواسته و انتظارات مردم در جریان انتخابات است که تحت عنوان تغییر و ایجاد تحول در ارکان و ساختار مجلس خود را نشان داده است.»

رحیمی با بیان اینکه فراکسیون‌های مجلس هنوز فعالیت رسمی خود را شروع نکرده‌اند، تصریح کرد: «با شکل‌گیری فراکسیون‌ها، قدم‌های بعدی منتهی به انتخاب هیأت رئیسه روشن‌تر می‌شود که به نظر می‌رسد هم امکان تعامل و رایزنی بین مجموعه‌های سیاسی مجلس وجود دارد و هم امکان رقابت سازنده و سالم. این عضو فراکسیون امید همچنین سهیم شدن سلایق مختلف مجلس در مسئولیت‌ها و ارکان آن براساس وزن و تعداد کرسی‌های خود را مثبت ارزیابی کرد.»


رحیمی:با شکل‌گیری فراکسیون‌ها، قدم‌های بعدی منتهی به انتخاب هیأت رئیسه روشن‌تر می‌شود که به نظر می‌رسد هم امکان تعامل و رایزنی بین مجموعه‌های سیاسی مجلس وجود دارد و هم امکان رقابت سازنده و سالم. این عضو فراکسیون امید همچنین سهیم شدن سلایق مختلف مجلس در مسئولیت‌ها و ارکان آن براساس وزن و تعداد کرسی‌های خود را مثبت ارزیابی کرد.

بهرام  پارسایی، دیگر عضو فراکسیون امید و  منتخب شیراز نیز با بیان اینکه سلایق مختلفی در مجلس حضور دارند، به «ایران» گفت: «با این حال دو طیف اصلی نمایندگان فراکسیون امید و اصولگرایان هستند که رقابت هیأت رئیسه هم بین آنها رقم خواهد خورد.»  وی با بیان اینکه هر دو گزینه مطرح شایسته ریاست هستند، اظهار امیدواری کرد که عارف و لاریجانی خود با تعامل و رایزنی به یک جمع‌بندی برسند چرا که برای حل مشکلات موجود نیازمند تعامل بیشتر در بین طیف‌های سیاسی و همچنین مجلس و دولت هستیم. او همچنین با بیان اینکه هیأت رئیسه فقط در شخص رئیس خلاصه نمی‌شود، گفت:  «شیوه منطقی آن است که طیف‌های مختلف حاضر در مجلس براساس جایگاه خود در هیأت رئیسه هم نماینده داشته باشند.چرا که در غیر این صورت عملاً بخش‌هایی از نمایندگان حذف می‌شوند.»


محمدرضا تابش، از نمایندگان شاخص اصلاح‌طلب مجلس دهم اما خیلی صریح‌تر مواضع تعاملی فراکسیون امید را مطرح کرد و به «عصر ایران» گفت:  «ما براساس عدالت و انصاف و سهمی که دوستان اصولگرا دارند، مسئولیت‌های مهم در مجلس دهم را تقسیم  می‌کنیم و البته تحقق این موضوع به تعامل اصولگرایان هم بستگی دارد.» منتخب مردم اردکان با بیان اینکه فراکسیون امید اکثریت را در مجلس آینده خواهد داشت، در مورد اینکه آیا این فراکسیون  برای همه پست‌های هیأت رئیسه مجلس نامزد معرفی می‌کند یا خیر گفت: «این موضوع بستگی به تعامل اصولگرایان با ما دارد زیرا ما دل‌مان می‌خواهد انصاف و عدالت را رعایت کنیم و نمی‌خواهیم کسی حذف شود.» تابش تأکید کرد: «استراتژی اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تعامل است و امیدواریم اصولگرایان نیز این تعامل را مد نظر داشته باشند.» بدین ترتیب به نظر می‌رسد با وجود رقابت‌های دو طیف اصلی موجود در مجلس دهم بر سر کسب کرسی‌های بیشتر در ارکان مهم بهارستان، هر دو طرف بر رعایت انصاف، به رسمیت شناختن یکدیگر و پرهیز از حاشیه‌های اختلاف‌انگیز تأکید دارند و این نقطه قوتی است برای مجلس.


 اخبار  سیاسی  -  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------