آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

واکنش ‌آيت‌الله جنتی به ماجرای «خالقی»



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, جنتی


 دبیر شورای نگهبان تفسیر آخر را ارائه کرد و گفت نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است.

 

  درحالی‌که شنیده‌ها هم حاکی از این است که هیأت حل اختلاف قوا، رأی شورای نگهبان را تأیید کرده و «مینو خالقی»، منتخب سوم مردم اصفهان در انتخابات اسفندماه، از راه‌یافتن به مجلس باز خواهد ماند؛ در دعوای بین دولت و شورای نگهبان درباره گستره دامنه نظارت استصوابی، آیت‌الله احمد جنتی دیروز گفت: «نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است و این اقدام سابقه هم داشته درباره فردی که بعد از رأی‌آوردن معلوم شد مدرک تحصیلی‌اش بی‌اعتبار است و انتخابات را شورای نگهبان ابطال کرد. بعضی ادعا می‌کنند بعد از رأی‌گیری فقط مجلس است که می‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحیت را تأیید نکند. این ادعا علاوه بر اینکه خلاف نظارت استصوابی قبل از ورود به مجلس است، تاریخ هم نشان نمی‌دهد که در مجلس اعتبارنامه‌ای را به‌جز یک مورد رد کرده باشند
و به شهادت تاریخ این جای معامله و بده‌وبستان است». 

احتمالا روی سخن آیت‌الله جنتی به «حسن روحانی» است که گفته ‌بود: «بعد از رأی مردم و صحت انتخابات، مرحله بعد دیگر اعتبارنامه باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند مداخله کند». «روحانی» دیروز هم در جمع مردم کرمان دوباره به این ماجرا پرداخت و از بدعتی جدید سخن به میان آورد. او گفت: «درباره برخی موارد که در اختیار من نبوده، دولت نظر خود را مطرح کرده است و در سخنرانی عمومی نیز اعلام کرده‌ام که روند قانونی باید دنبال شود و هنوز ناامید نیستیم و وزارت کشور در این زمینه کار خود را انجام می‌دهد. نباید اجازه دهیم بدعتی در این زمینه در جامعه ایجاد شود، زیرا مردم ما امید به آینده دارند و اگر قانون قرار باشد نقض شود، امید مردم از بین می‌رود».


در روزهای آغازین سال جاری خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آراي منتخب سوم مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان باطل شده است؛ اما دولت با آن مخالفت کرد و گفت بعد از تأیید انتخابات یک حوزه از سوی شورای نگهبان، تأیید یا رد یک نماینده بر عهده مجلس و از طریق رد یا تأیید اعتبارنامه اوست. «علی مطهری» هم از این ایده دفاع کرد و در نامه‌ای حتی وزیر کشور را در صورت صادرنشدن اعتبار‌نامه «خالقی» تهدید به استیضاح کرد. مطهری در نامه دیگری خبر از این داد که سابقه داشته بدون تأیید شورای نگهبان، وزارت کشور، رأسا اقدام به صدور اعتبارنامه کرده است.

 

کشاکش دولت و شورای نگهبان در ماجرای «مینو خالقی» به مراسم میهمانی عارف، دولت و لاریجانی هم کشید تا جایی که مشخص شد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، حامی آمدن «خالقی» به مجلس و اصولگرایان مخالف آمدن او هستند. تا جایی که «خالقی» به نشست هم‌اندیشی فراکسیون امید و ضیافت شام منتخبان مجلس که به ترتیب از سوی عارف و دولت برگزار شده ‌بود دعوت شد اما به همایش فرایند قانون‌گذاری که از سوی رئیس مجلس فعلی برای منتخبان جدید ترتیب داده‌ شده بود دعوت نشد.


در نهایت لاینحل‌ماندن مشکل باعث شد برخی نمایندگان از ایده ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف قوا خبر دهند. نخستین‌بار «احمد توکلی»، نماینده اصولگرای فعلی مجلس، روز جمعه از آن سخن گفت.

 

توکلی گفته بود: «در‌این‌باره برخلاف نظر برخی نمایندگان محترم، کار را نمی‌توان به مجلس واگذار کرد؛ زیرا با این نظر شورا، اساسا صدور اعتبارنامه فرد منتخب در وزارت کشور غیرقانونی است، بنابراین مجلس دهم محملی برای ورود نخواهد داشت. در‌ واقع اختلاف بین شورای نگهبان که بخشی از قوه ‌مقننه و وزارت کشور که بخشی از قوه ‌مجریه است، اختلاف بین قوای مقننه و مجریه است». «علی مطهری» هم از این ایده دفاع کرد و سپس یک منبع آگاه در دبیرخانه هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه به ایسنا گفت: «موضوع ابطال آرای یکی از داوطلبان انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در اصفهان هفته گذشته به این هیأت ارجاع شده است که نتایج بررسی‌ها ان‌شاءالله به‌زودی جهت استحضار مقام معظم رهبری مدظله‌العالی تقدیم خواهد شد».

 

«فارس» دو روز قبل به نقل از یک نماینده مجلس که نامش را منتشر نکرد، مدعی شد هیأت حل اختلاف قوا نظر خود را درباره پرونده خانم مینو خالقی، منتخب سوم حوزه انتخابیه اصفهان، اعلام کرده است. او گفته «هیأت حل اختلاف قوا در بررسی‌های خود درباره خانم مینو خالقی نظر شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت و ابطال آرای وی را تأیید کرده و حق را به شورای نگهبان داده است». این در حالی است که «حسینعلی امیری»، سخنگوی وزارت کشور، به «شرق» گفت: «هنوز هیچ‌چیز به‌طور رسمی به وزارت کشور اعلام نشده است».


دستگیری عامل انتشار عکس‌ها
درباره ابطال آراي «مینو خالقی» از سوی شورای نگهبان، شایعات مختلفی مطرح بود، از جمله بحث انتشار تعدادی از عکس‌های خصوصی او؛ اما هیچ‌وقت خبری رسمی منتشر نشد تا اینکه هفته قبل عکس‌هایی در فضای مجازی به نقل از کانال تلگرامی قیچی منتشر شد. عکس‌هایی که گفته شد منسوب به مینو خالقی است. بعد از انتشار این عکس‌ها «خالقی» آنها را جعلی خواند و گفت از انتشار‌دهنده آن شکایت می‌کند. دو روز قبل هم وزیر کشور دستور مستقیم پیگیری و برخورد با منتشر‌کنندگان عکس‌ها را که منجر به شکسته‌شدن حریم خصوصی «مینو خالقی» شده‌ بود، صادر کرد.

 

عکس‌ها برای نخستین‌بار در کانال تلگرامی«قیچی» منتشر شده ‌بودند. دیروز گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از تسنیم، نوشت: «حامد طالبی»، خبرنگار سابق فارس که گفته می‌شود مدیریت کانال قیچی را برعهده داشته ،شب گذشته بازداشت شده است؛ فارس عکس «حامد طالبی» را هم منتشر کرد. دستگیری «طالبی» در میان اصولگرایان با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است. «یاسر جبرئیلی» در کانال تلگرامی خود خطاب به وزیر کشور نوشت: «در ماجرای احضار ادمین کانال قیچی پس از دستور وزیر کشور که عکس‌های عمومی یک فرد لاقید (مینو خالقی) را به نقل از فیس‌بوک شخصی وی منتشر کرد، یک نکته بسیار مهم وجود دارد: دستگاه امنیتی و انتظامی مسئول، نشان داد که «می‌تواند» ادمین یک کانال در تلگرام را به‌راحتی شناسایی و بازداشت کند؛ اما «نمی‌خواهد» با ادمین کانال‌های شناخته‌شده‌ای که بام تا شام علیه خدا و پیامبر و انقلاب و اخلاق و ارکان نظام ناسزا می‌گویند، برخورد کند. می‌تواند، لکن نمی‌خواهد...».


دیروز همچنین جمعی از طلاب حوزه علمیه قم در نامه‌ای به «عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور، خواستار مسدودشدن کانال‌های فساد و برخورد با مدیران این کانال‌ها در شبکه‌های مجازی شدند. در نامه طلاب به وزیر کشور آمده است: «اکنون که جناب‌عالی دستور به بازداشت ادمین کانال‌هایی که متهم به ترویج فساد هستند را داده‌اید بدین معناست که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به‌راحتی می‌توانند ادمین کانال‌هایی که علنا مروج فساد و مروج مطالبی علیه نظام و انقلاب هستند را شناسایی کنند، لذا از شما درخواست می‌کنیم که این رویه به‌هیچ‌وجه متوقف نشود».

 اخبار سیاسی  -  شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------