آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

رئيس خبرگان در اين مجلس داراي محدوديت است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,هاشم هاشم زاده

تصميم هاشمی بر اين بود كه در انتخابات هيات رئيسه كانديد نشود؛ البته نيازي به مطرح كردن علني اين موضوع نبود، اما پس از ايجاد حاشيه‌هايي از سوي مخالفان در مورد وي و خانواده‌اش، هاشمي چنين تصميمي گرفت.

 به  گزارش  روزان  ؛هاشمي قصد داشت با اعلام عدم نامزدي براي رياست خبرگان، آرامش را ايجاد كرده و مانع از تنش‌ها شود. بر همين اساس او با اين اعلام خود تلاش كرد كه حاشيه سازي‌ها را به نوعي كنترل كند و به مخالفان اطمينان دهد كه نيازي نيست از بابت نامزدي او براي رياست خبرگان نگراني داشته باشند، تا از اين طريق آرامش در جامعه حكمفرما شود.

نكته ديگر در مورد عدم كانديداتوري هاشمي اين است كه به نظر بنده، وي پيش از هرچيز بسيار علاقه‌مند است كه جامعه از آرامش برخوردار باشد، چرا كه در آرامش مي‌توان مشكلات را حل كرد و بهانه‌اي به دشمنان نداد. بداخلاقي‌ها بر تمام مسائل اثر مي‌گذارد و هاشمي علاقه دارد كه آرامش جايگزين اين موارد شود.

از سوي ديگر، هاشمي مسئوليت‌هاي مجمع تشخيص و ساير امور را بر عهده دارد و قصدش بر آن است كه مسئوليت سنگين ديگري را بر عهده نگيرد، چرا كه سايرين مي‌توانند رياست خبرگان را بر عهده داشته باشند و خود او به ساير امور رسيدگي كند، كما اينكه در خبرگان نيز نيروهاي توانمندي حضور دارند.

عامل سوم اينكه رئيس خبرگان در اين مجلس داراي محدوديت است و اثرگذاري چنداني ندارد، مانند ديگران در صحن مجلس يك راي دارد و در هيات رئيسه نيز از يك راي برخوردار است. در اين ميان، هاشمي چنانچه رئيس مجلس خبرگان نباشد و اين مسئوليت را برعهده نگيرد، به راحتي مي‌تواند به رئيس خبرگان بيشتر كمك كند.

با عدم رياست هاشمي، احتمال ناتمام ماندن مسيري كه وي به‌واسطه انتخابات 7 اسفند آغاز كرده، تشديد می‌شود؛ مردم نبايد به دليل عدم رياست هاشمي، مايوس شوند؛ چراكه هاشمي خود را كنار نمي‌كشد و نقش خود را ايفا مي‌كند. هر كس كه رئيس خبرگان باشد، از هاشمي حمايت مي‌كند و از وي مشورت مي‌گيرد، بنابراين هاشمي اثرگذار خواهد بود و نقش وي در تعامل و مشورت با رئيس خبرگان، ايفا مي‌شود.

از سوي ديگر، هر كس كه به رياست خبرگان برسد، در اين مجلس تغييرات ماهوي ايجاد نمي‌شود، بنا هم نيست كه چنين تغييراتي ايجاد شود. هاشمي نيز چنين قصدي را ندارد، بلكه مخالفان وي تنها و تنها حاشيه سازي مي‌كنند و به وي تهمت مي‌زنند.

سئوال اين است كه در وهله نخست مگر مجلس خبرگان تا چه حد اختيارات دارد؟ رئيس خبرگان اختيار تغيير اساسي در اين مجلس را ندارد و اساسا چنين فكري نيز وجود ندارد. مخالفان هاشمي در آستانه انتخابات 7 اسفند، تهمت قصد و نيت شورايي كردن رهبري را به وي وارد كردند، اما بحث آن است كه خبرگان تاثيري در شورايي كردن و حق و اختيار چنين موضوعي را ندارد، بلكه اين موضوع وابسته به قانون اساسي است و تا قانون اساسي تغيير نكند، كسي اختيار چنين موضوعي را ندارد. مخالفان يا قانون و حقوق نمي‌دانستند و يا مغرضانه رفتار كردند و با ايجاد حاشيه و دروغگويي، تنها موجب نگراني و بيم مردم شدند.

افراد برجسته‌اي از جمله آقايان اميني، هاشمي شاهرودي، امامي كاشاني و موحدي كرماني حضور دارند كه از جمله علماي معتدل هستند و بين آنها و هاشمي حرمت دوجانبه برقرار است، اما در اين ميان برخي بيشتر به هاشمي نزديك هستند ولي در هر صورت تمامي اين افراد مورد تاييد هاشمي هستند.

واقعيت اين است كه هر كس كه به عنوان رئيس خبرگان انتخاب مي‌شود، بايد اعتدال و آرامش جامعه را رعايت كند.


هاشم هاشم زاده هريسي
*عضو خبرگان
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------