آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

مصطفی کواکبیان : عارف رغبتی برای ریاست مرکز پژوهش‌ها ندارد



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , عارف

  مصطفی کواکبیان در گفتگو با آفتاب یزد:


آقای کواکبیان این روزها موضوع تشکیل فراکسیون اعتدال مطرح می‌شود، موضوعی که می‌گویند باعث ریزش در فراکسیون امید شود، نظرتان در این باره چیست؟
ما فعلا فراکسیون واحدی هستیم ولی احتمالا اگر فراکسیون اعتدال مطرح شود، یک عده‌ای از نمایندگان نمی‌خواهند در فراکسیون امید بمانند.


گفته می‌شود که رهبری این فراکسیون را ممکن است آقای کاظم جلالی برعهده بگیرد؟
فکر نمی‌کنم آقای جلالی به دنبال فراکسیون اعتدال باشد، چون کاظم جلالی در لیست «امید» بوده و به خاطر همین هم رای آورده است و حداقل نمک‌شناس است و نمکدان هم نمی‌شکند.


در مورد بحث ریاست عارف بر مرکز پژوهش‌های مجلس چه صحبت‌هایی مطرح می‌شود؟ آیا خواهان ریاست عارف در مرکز پژوهش‌ها هستید؟با توجه به اینکه کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نهم نیز صحبت هایی درباره اینکه آمادگی دارد هر وقت به او بگویند کنار برود و جایش را به عارف بدهد، مطرح کرده ؟
ما و فراکسیون امید با ریاست آقای عارف در مرکز پژوهش‌های مجلس موافقیم اما ظاهرا خود آقای عارف تمایلی به این موضوع ندارد و تا این لحظه رغبتی به ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس نشان نداده است.


دلیل این عدم تمایل را در چه می‌دانید؟ برخی می‌گویند چون ریاست مرکز پژوهش‌ها زیرنظر آقای لاریجانی است، آقای عارف ترجیح می‌دهد که فعلا در این باره تصمیم‌گیری نکند؟
خیر، آقای عارف می‌گویند که در بحث آموزش عالی می‌توانند موفق‌تر باشند. یعنی کمیسیون آموزش را ترجیح می‌دهند.


این روزها انتقاداتی به نحوه ثبت‌نام‌ها در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود. اینکه چرا بیشترین ثبت‌نام‌ها در کمیسیون‌های امنیت و اقتصادی و بیش از سقف مجاز آن صورت گرفته است اما کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی هر کدام 3 یا 4 ثبت‌نام کننده بیشتر نداشته اند؟
در آیین‌نامه 3 عنوان تخصص، تجربه و سابقه عضویت دریک کمیسیون، به عنوان ملاک‌های قرارگیری یک نماینده در آن کمیسیون مطرح است. من و دوستانی که به عنوان رئیس شعب انتخاب شدیم نیز باید همین عناوین را در انتخاب نمایندگان و حضورشان در کمیسیون‌ها ملاک قراردهیم. اما بعضا در استقبال نمایندگان برای حضور در یک کمیسیون، مسائل دیگری هم مطرح می‌شود که البته ارتباطی با منافع شخصی‌آن‌ها ندارد. مثلا نمایندگان استان خوزستان می‌گویند چون ما در حوزه نفت‌خیز کشور هستیم بنابراین می‌خواهیم در کمیسیون انرژی قرار بگیریم و از این طریق استان خوزستان را تامین کنیم.

 

یا نماینده یک شهر صنعتی، اگرچه خودش تخصص صنعتی ندارد اما به واسطه ویژگی منطقه‌ای آن شهر، تمایل دارد تا در کمیسیون‌ صنعت و معدن جای بگیرد. بنابراین برخی از دلایل نمایندگان، علی‌رغم اینکه تخصص یا تجربه‌ای در یک کمیسیون خاص ندارند، برای حضور در آن کمیسیون قابل توجیه است. اما بعضی وقت‌ها یک پزشک می‌گوید می‌خواهم وارد کمیسیون امنیت ملی شوم یا یک نیروی امنیتی تمایل به ورود به کمیسیون بهداشت دارد، به نظرم این گونه موارد قابل توجیه نیستند.


می‌گویند،حضور در کمیسیون امنیت ملی مزایای خیلی خوبی دارد، مثلا سفرهای خارج از کشور و حقوق و مزایای بیشتر؛ آیا ارتباطی بین این موضوعات با استقبال نمایندگان و ثبت‌نامشان در کمیسیون امنیت ملی هست؟
من در چهار سالی که در مجلس هشتم و در این کمیسیون(امنیت ملی) بودم، فقط یک یا دوبار آن هم به اصرار وزیر، به خارج از کشور رفتم. ولی ممکن است یک نفر در کمیسیون فرهنگی بوده و چند بار به خارج از کشور سفر کرده باشد. این مسئله به روحیه افراد نماینده
بستگی دارد.


در کمیسیون‌های اقتصادی چه طور؟ اگر جمع کمیسیون‌های انرژی، برنامه و بودجه و اقتصاد را محاسبه کنیم بیش از 170 نفر برای این کمیسیون‌ها نام‌نویسی کردند، مطمئنا این همه اقتصاددان در مجلس نداریم!
خیر نداریم، اما خیلی از نمایندگان فکر می‌کنند که با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه می‌توانند برای تهیه بودجه شهرستانشان موثر باشند. ولی این موضوع ارتباطی به جذابیت خاص کمیسیون برنامه و بودجه ندارد. صرفا ممکن است برای بستن بودجه یکسری منفعت‌هایی نصیب شهرستان آن نماینده شود.


بنابراین کمیسیون هایی که بیشتر مورد علاقه نمایندگان هستند چندان هم بی منفعت نیستند.
بله! اما این موضوع مختص مجلس دهم نیست! از قبل هم چنین بساطی بوده است. همیشه کمیسیون‌هایی مثل امنیت پرطرفدار بوده اند. ولی به یاد دارم که در مجلس هشتم من را در کمیسیون امنیت راه نمی‌دادند! برای همین به کمیسیون فرهنگی رفتم و بعد از آنکه به قول آنها بچه خوبی! شدم گذاشتند وارد کمیسیون امنیت شوم.

 

 اخبار  سیاسی  -  آفتاب  یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------