آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

امریکن اینترپرایز: آیا روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 پیروز می شود؟ / فعلا کفه ترازو به نفع «شیخ دیپلمات» سنگینی می کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,روحانی

امریکن اینترپرایز نوشت: 12 ماه دیگر رئیس جمهور ایران حسن روحانی بار دیگر برابر رای مردم قرار می گیرد تا برای یک دور چهار ساله دیگر سکان هدایت دولت را در اختیار داشته باشد.

به گزارش  انتخاب ، روحانی در شش ماه گذشته چند آزمون سیاسی را پشت سر گذاشته که زمینه را برای سال آینده فراهم می کنند: اجرای پرماجرای برجام بر روی برنامه هسته ایران، انتخابات مجلس نمایندگان و مجلس خبرگان جدید ایران، بحث های جدی بر سر بودجه که جهت گیری آینده ایران را تعیین می کند.

آیا او در 2017 با چالش جدی روبرو است؟ آیا هیچ کدام از این ها ارتباطی با آمریکا دارد؟

برجام دستاورد اصلی روحانی بوده، اما اجرای توافق هسته ای از ماه ژانویه چالش بزرگی برای او بوده است. موسسات بین المللی نسبت به حضور در بخش تجاری غیر شفاف ایران تردید دارند، و تحریم های باقیمانده آمریکا در زمینه های حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر چالش های جدی برای معاملات مالی مرسوم بین المللی ایجاد کرده اند. تکنوکرات های دولت روحانی می دانند بسیاری از این مشکلات ناشی از سال ها هدایت غلط سیاست های اقتصادی ایران است.

در ایران اما سیاستمداران آمریکا را برای بی علاقگی موسسات اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری در ایران پس از برجام مقصر می دانند، و حتی امتیازات بیشتری از آمریکا برای تکمیل برجام می خواهند.

مخالفان روحانی از ناکامی برجام در ایجاد شکوفایی فوری اقتصادی برای حمله به او استفاده کرده اند، اما به نظر نمی رسد این انتقادها حمایت زیادی را جذب کرده باشد. در نهایت، ایرانی ها می دانند مشکلات ادغام دوباره در اقتصاد جهانی مساله ای نیست که در فرصت کوتاه به نتیجه برسد. در مجموع برجام نقطه مثبتی در کارنامه روحانی مانده است.

رئیس جمهور ایران با مشکلات دیگری هم برای تقویت بنیه مالی ایران روبرو است. بودجه امسال که به تاخیر بسیار ارائه شد، ماه گذشته بدون لحاظ شدن خواسته او برای کاهش هزینه های دفاعی و یارانه سرانه خانوار، تصویب شد.

بحث های مربوط به اقتصاد مقاومتی نقش مهمی در تعیین اجازه مالکیت خارجی در حوزه های انرژی، تولید و بخش های دیگر دارد.

قیمت نفت می تواند کمک بسیاری به روحانی کند که به نظر می رسد در سیر افزایش قیمت قرار داشته باشد. بودجه 2016-2017 با نفت به ارزش بشکه ای 40 دلار تنظیم شده بود؛ قیمت ها در حال حاضر حدود 50 دلار برای هر بشکه است. اینکه روحانی بتواند سرمایه بیشتری جذب کند تا رفاه عمومی در ایران را افزایش دهد مساله دیگری است، اما حداقل فضای عمل بیشتری دارد.

مجلس جدید می تواند کمک بسیاری کند. روحانی به همراه آیت الله رفسنجانی توانست با موفقیت بسیاری از مخالفان سرسخت خود را در انتخابات فوریه کنار بزند.

با وجود علی لاریجانی اصولگرای معتدل در ریاست مجلس، که روحانی با او رابط کاری قوی دارد، و با حضور معاونان اصلاح طلب تر او، رابطه دولت روحانی با این نهاد می تواند بهتر مدیریت شود.

مساله مهم آن است که ببینیم مخالفان روحانی در این فرصت باقیمانده چه رفتاری نشان می دهند. اگر بتوانند خود را به شکل گروه منظمی در آورند (که سال ها در پی آن بوده اند)، می توانند برای اهداف روحانی مربوط به مجلس خلل وارد کرده و از میانه آن نامزدی برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری را معرفی کنند.

همچنین نشانه های نگران کننده ای ای از بازگشت محمود احمدی نژاد و تلاش های او برای آزمودن شانس اندکش به گوش می رسد. اما حمایت از او برای حضور در یکی دوره دیگر ضعیف است؛ حتی بسیاری از اصولگرایان و مخالفان روحانی هم اخیرا کارنامه سوءمدیریت اقتصادی او را به باد انتقاد گرفته اند. اما پوپولیسم احمدی نژادی می تواند در صورت ملموس نبودن نتایج برجام برای روحانی در سال آینده دردسرساز شود.

در کل کفه ترازو به نفع شیخ دیپلمات سنگینی می کند، هرچند بعید است تغییر خاصی در سیاست خارجی یا داخلی ایران ایجاد کند.

نویسنده: متئو مک لینز، عضو ارشد موسسه امریکن اینترپرایز، عضو سابق و تحلیل گر ارشد در وزارت دفاع آمریکا


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------