آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

پایان یک مجلس،آغاز یک ابهام



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, مجلس نهم


طبق اظهارات حسین دهدشتی، نماینده آبادان در مجلس گذشته، مجالس هشتم و نهم بیشترین آمار درخواست تحقیق و تفحص‌های مجالس ‌9گانه را داشته‌اند. وی به «وقایع اتفاقیه» گفت که مجلس نهم 182 تقاضای تحقیق و تفحص داشته و مجلس هشتم 70 مورد را داراست که این آمار در همه مجالس گذشته منحصربه‌فرد است. 

 

طبق این اظهارات 70 درصد کل تحقیق و تفحص‌های مجالس 9گانه بعد از انقلاب در مجالس هشتم و نهم بوده و حدود 50 درصد این تحقیق‌ها مربوط به مجلس نهم است که این امر نشان می‌دهد درباره عملکرد دولت‌های هشتم و نهم نگرانی‌هایی وجود داشته است.

 

بر اساس این گزارش، برخی تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم یا به سرانجام نرسیده‌اند یا مثل گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بیش از زمان قانونی وقت‌گیر شده‌اند یا در همان ابتدای طرح مثل تحقیق و تفحص از شرکت نفت که بنا به ادعای مهدی موسوی‌نژاد، نماینده بوشهر در مجلس نهم که گفته بود با طرح این تحقیق و تفحص نام هزاران بابک زنجانی دیگر مطرح می‌شود، در همان ابتدای کار در نطفه خفه شده و دیگر صدایی از آن تفحص به گوش نرسیده است. البته به طور نادر تفحص‌هایی هم بودند مثل تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی که زوایای پنهان نابرابری‌ها را تا حدودی در ذهن مردم روشن کرد، ولی هنوز به صدور رای در مراجع قضائی ختم نشده و چشم‌های زیادی به محاکم قضائی دوخته شده تا با صدور رأی مناسب عاملان فسادهای مالی به سرانجام قانونی برسند.

 

البته دهدشتی تأکید دارد که از 182 تقاضای تحقیق و تفحص تنها شش مورد منجر به نتیجه و قرائت در صحن علنی مجلس شده است که جای تأمل دارد. او با طرح این پرسش نگرانی خود را به «وقایع اتفاقیه» ابراز کرد و گفت: با وجود این‌همه حساسیت نمایندگان برای انجام تحقیق و نگرانی از عملکرد دولت گذشته، چرا تنها 23 تفحص در صحن علنی به تصویب رسید و از میان این تفحص‌ها تنها شش گزارش قرائت شد؟ او همچنین بیان کرد که سه گزارش دیگر از تفحص‌ها مثل بنیاد شهید، منطقه آزاد اروند و صنعت بیمه در اواخر مجلس نهم آماده قرائت در صحن بودند ولی بنا به دلایلی در کمیسیون‌های مربوطه مانده و خاک می‌خورند.


البته بر اساس ماده 199 آیین‌نامه داخلی مجلس، مهلت انجام تحقیق‌ و‌ تفحص شش ماه است و در صورت ضرورت، با درخواست هیئت تحقیق و تفحص و تصویب هیئت‌رئیسه مجلس حداکثر تا شش ماه دیگر قابل تمدید است. پس از ارائه گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه، گزارش مذکور خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گرفته و به رأى گذاشته می‌شود.

 

در صورت تصویب نمایندگان، طرح تحقیق و تفحص به‌‌‌ همان کمیسیون تخصصى ذی‌ربط جهت رسیدگى ارجاع می‌شود و کمیسیون مؤظف است اعضای هیئت تحقیق و تفحص را به‌منظور صدور احکام به رئیس مجلس معرفى کند. هیئت تفحص حداکثر در مدت یک‌ماه پس از پایان مهلت تحقیق، گزارش خود را به کمیسیون تسلیم می‌‏کند. همچنین کمیسیون موظف است ظرف یک ماه گزارش هیئت را در جلسه مشترک اعضای کمیسیون و هیئت مطرح و گزارش نهایی را برای قرائت در مجلس برای مدت نیم‌ساعت تنظیم و پس از تصویب به هیئت‌رئیسه ارسال کند.

 

قبل از رأی‌گیری در رابطه با گزارش نهایی، وزیر یا مقام ‌مسئول از عملکرد خود دفاع خواهد کرد؛ بنابراین دهدشتی با ابراز نگرانی خود از روند نزولی در تعداد تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم از زمان درخواست تا حصول نتیجه و قرائت در صحن علنی بیان کرد: این روند نشان می‌دهد که اتفاقاتی در حال وقوع است یا در آن فاصله رفع ابهام شده‌اند یا لابی‌هایی از طرف دولت‌های وقت صورت گرفته تا این تفحص‌ها به سرانجام نرسند. او همچنین تأکید کرد که همه پرونده‌های تحقیق و تفحص شرایط یکسانی ندارند ولی موضوع قابل توجه این است که تاکنون هیچ کدام از پرونده‌های تفحص و شکایت‌های منجر به محکومیت و مجازات نشده است.


پورمختار: اسناد کافی نیست؛ متهمان تبرئه می‌شوند
در راستای اظهارات نماینده آبادان در مجلس نهم به سراغ محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نهم که مسئول پیگیری تحقیق و تفحص‌های ارجاعی به این کمیسیون مهم و امنیتی بود، رفتیم و او در پاسخ به این پرسش که چرا گزارش تحقیق و تفحص‌های مختلف در مجلس نهم در صحن علنی مجلس قرائت نشدند و نتیجه آنها به مردم اعلام نشد، گفت: اگر در تحقیق و تفحص‌های انجام شده جرمی اتفاق افتاده باشد، پرونده به قوه قضائیه ارجاع می‌شود و این نهاد پرونده مورد نظر را بررسی کرده و فراخور تخلف و جرم اتفاق افتاده حکم صادر می‌کند.

 

ولی طبق بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که داشته ام، دلیل اینکه قوه قضائیه به نتیجه مدنظر تحقیق و تفحص‌کنندگان نرسیده است، این بود که این افراد در پرونده‌های مذکور تبرئه شدند. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نهم ادامه داد: گاهی در اسنادی که توسط گروه تحقیق و تفحص تهیه می‌شود و اتهاماتی که وارد شده است، یا اسناد کافی نیست یا این مدارک محکمه‌پسند نبوده‌اند که منجر به محکومیت افراد شوند. نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس نهم و دهم تأکید کرد: به همین دلیل بسیاری از این تحقیق و تفحص‌های مجلس نتیجه ندارند و پرونده آنها بسته شده و متهمان تبرئه  می‌شوند.


جعفرزاده: اسناد تحقیق و تفحص‌ها ناکافی نبوده‌اند
البته غلامعلی جعفرزاده نظری برخلاف اظهارات پورمختار دارد و با رد ادعای او که گفته بود اسناد و مدارک مربوط به این تحقیق و تفحص‌ها کافی نبوده است و در نهایت متهمان تبرئه شده‌اند، به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: تحقیق و تفحصی نداشته‌ایم که اسناد و مدارک آنها ناکافی بوده باشد.   نماینده رشت گفت: البته نباید فراموش کنیم که برخی تحقیق وتفحص‌ها نیاز به شرایط زمانی و مکانی خاصی دارند و در برخی پرونده‌ها حساسیت ملی باید لحاظ شود. این عضو تحقیق و تفحص از بنیادشهید بیان کرد: البته نتیجه برخی تحقیق وتفحص‌ها نباید علنی شود و منافع ملی ایجاب می‌کند نتیجه برخی دادگاه‌ها اعلام نشود.


او گفت: درباره پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید قرار است فقط رئیس این کمیته (امیر خجسته) صحبت کند و البته معتقدم هیچ یک از پرونده‌های تحقیق و تفحص شرایط مشابهی ندارند و هر کدام وضعیت خاص خود را می‌طلبند. این نماینده دور نهم و دهم مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس، پرونده‌های تحقیق و تفحص روال قانونی خود را طی می‌کنند و مردم اطمینان داشته باشند که حق و حقوق آنها تضییع نمی‌شود. جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: البته درباره تحقیق و تفحص‌ها مصالح نظام و حاکمیت باید در نظر گرفته شود. گاهی دادگاه‌های مربوط به این پرونده‌ها غیر‌علنی برگزار می‌شوند و تنها برخی از این جلسات علنی هستند.


  اخبار سیاسی  - وقایع  اتفاقیه /معصومه معظمی  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------