آخرین اخبار سیاسی

محمود مهرابی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

محمود مهرابی به اعدام محکوم شد / قوه قضائیه: قابل فرجام‌خواهی است

رسانه های رسمی اعلام کرده اند که فردی به نام محمود مهرابی به دلیل فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم شده است، اما این فرد دارای عناوین…

چینش جناحی کمیسیون‌ها



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,نمایندگان  مجلس

محمدرضا تابش: افرادی که تخصص و شایستگی لازم برای حضور در کمیسیون‌ها داشتند به دلیل گرایش جناحی، آنها را برای حضور در این کمیسیون‌ها تأیید نکردند
زهرا سعیدی: از ریاست مجلس می‌خواهم نسبت به اینکه اعمال نظر شخصی درباره تقسیم نمایندگان در کمیسیون‌ها صورت گرفته است، نگاه ویژه‌ای داشته باشند​

  موضوع عضویت نمایندگان مجلس دهم در کمیسیون‌های مورد علاقه و تخصصی‌شان یکی از موضوعاتی است که در این مجلس بیش از هر دوره دیگری بحث‌برانگیز شده و صدای اعتراض بسیاری از نمایندگان تازه وارد به مجلس دهم را درآورده است. زمانی شدت این اعتراض‌ها به اوج رسید که زهرا سعیدی، نماینده جوان مبارکه در تذکری در صحن علنی مجلس با صدایی رسا همه نمایندگان و هیئت‌رئیسه را مجبور به سکوت و گوش دادن به اعتراض خود کرد. مسئله‌ای که نمایندگان با تشویق، موافقت خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند. زهرا سعیدی طی تذکری بر اساس ماده 40 آیین‌نامه در صحن علنی مجلس، خطاب به مطهری نایب‌رئیس دوم که ریاست ساعاتی از مجلس را بر عهده داشت، گفت: دادن حق صاحبان استحقاق بدون هیچ تبعیضی به آنها عدالت است، این تعریف عدالت از زبان شهید مطهری است.

او با اشاره به این ماده از آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: چند روز پیش اعضا و رؤسای شعب، طبق همین آیین‌نامه به قرآن قسم خوردند که طبق آن عمل کنند، ولی باید دید که تخصص، تجربه و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها موردتوجه رؤسای شعب بوده یا سلیقه آنها در این انتخاب‌ها مؤثر است؟  البته محمدرضا تابش نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در این‌باره در گفت‌و‌گو با «وقایع اتفاقیه» از پشت پرده انتخاب‌های اعضا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس پرده برداشت. وی در این مورد گفت برای حضور اعضای لیست امید در کمیسیون‌ها راهبردی داشتیم و ساعت‌ها کار کردیم و تاکتیک خوبی به مرحله اجرا رساندیم ولی اجرای آنها به دلایلی عملیاتی نشد.


زیر بار حرف زور نمی‌رویم
البته زهرا سعیدی با ابراز خوشحالی از اینکه نمایندگان در این دور از مجلس به نحوی عمل می‌کنند که صدای مردم از حنجره آنها خارج می‌شود و زیر بار حرف زور نمی‌روند، به «وقایع اتفاقیه» گفت: جای خوشحالی است که نمایندگانی در این دور مجلس حضور دارند که حق و حقوق قانونی خودشان را می‌شناسند و زیر بار حرف زور نمی‌روند. بنابراین باید این رفتار را به فال‌نیک گرفت.


نماینده مبارکه در مجلس دهم افزود: این امر نشان می‌دهد که مجلس و دولت هر کدام به‌اندازه کافی توانمند هستند و حد و حدود و اختیارات قانونی خود را می‌شناسند. بنابراین معتقدم مجلسی که حرفش را بزند و زیر بار زور نرود، از حقوق مردم هم دفاع می‌کند و این مجلس در چهارسال آینده پایان خوبی خواهد داشت. بنابراین این امر باعث می‌شود اگر نمایندگان انگشت‌شماری هم باشند که به سوگندی که خورده‌اند وفادار نباشند، به گونه‌ای رفتار کنند که در برابر عدل الهی شرمساز نشوند.


سعیدی تصریح کرد: وقتی شعب شکل گرفتند و رؤسای آنها مشخص شدند، بر اساس اصل 40، 41 و 42 آیین‌نامه داخلی مجلس که می‌گوید تخصص افراد در رأی مهم است و در چند مرحله نیز تأکید دارد که اول توافق اهمیت دارد و بعد تخصص و سپس تجربه، طبق این روال عمل نشده است. او تأکید کرد: وقتی که بنده و سایر نمایندگان درباره پیشنهادمان دفاع می‌کردیم، به ما اعلام شد که دفاع نکنید. بنده از ریاست مجلس و شعب می‌خواهم نسبت به اینکه اعمال نظر شخصی در مورد تقسیم نمایندگان در کمیسیون‌ها صورت گرفته است، نگاه ویژه‌ای داشته باشند. نماینده مبارکه در مجلس دهم افزود: البته آقای مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشتند تذکر بنده را پذیرفتند، ولی به نظرم رأی افراد باید شاخص داشته باشد ولی آیین‌نامه این شاخص‌ها را تعیین نکرده است. هر چند که در کمیسیون‌ها امتیازبندی می‌شود ولی گزینه رأی‌گیری هم بعد از آن در آیین‌نامه آمده است.


حق نمایندگان جوان ادا شود
این نماینده جوان لیست امید در اصفهان همچنین یادآور شد: در بخش سابقه حضور در کمیسیون‌ها ایرادی وجود دارد که سن افراد در آن لحاظ نشده است و نماینده‌ای که دور اول حضور او در مجلس است و حدود 30 سال سن دارد، در این زمینه با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین به نظرم در بخش‌هایی نیاز به اصلاح قوانین است تا حق جوانان ادا شود.


او با تأکید بر اینکه سلیقه و نظر یک نفر نمی‌تواند تعیین کننده حضور یک نماینده در یک کمیسیون یا مانع حضور او در کمیسیونی دیگر باشد، گفت: اطمینان دارم که دکتر لاریجانی بر اساس حق و عدالت تصمیم‌گیری می‌کند بنابراین نسبت به این موضوع تذکر دادم و این حق را مطالبه کردم تا حق‌الناسی که از بین رفته مطالبه شود.


اشکالاتی به نوع انتخاب اعضای کمیسیون‌ها وارد است
همچنین محمدرضا نجفی که یکی دیگر از معترضان به این شیوه تقسیم افراد در کمیسیون‌ها‌ست به «وقایع اتفاقیه» گفت: اشکالات به نوع انتخاب افراد در کمیسیون‌ها وارد است و آیین‌نامه موجود سه فرض را مبنای انتخاب افراد در کمیسیون‌ها قرار داده است. نماینده تهران در مجلس دهم ادامه داد: طبق آیین‌نامه، تخصص، سابقه اجرائی و سابقه حضور در کمیسیون‌ها ملاک هستند، یعنی روسای شعب و هیئت‌رئیسه مجلس وظیفه دارند بر اساس این موارد اعضای کمیسیون‌ها را انتخاب کنند. یعنی اگر برخلاف این روند عمل شود، اقدامی غیر‌قانونی صورت گرفته است. او که کارشناس ارشد مهندسی صنایع دارد و از حضور در کمیسیون صنایع که اولویت اول او بوده است بازمانده، تصریح کرد: متأسفانه در مواردی این موضوعات لحاظ نشده و افرادی که طبق آیین‌نامه، صلاحیت حضور در کمیسیون‌های تخصصی خودشان را داشته‌اند کنارگذاشته شده‌اند.

 

نجفی ادامه داد: از طرفی افرادی که دانش مرتبط و سابقه حضور در یک کمیسیون را نداشته‌اند ولی شایسته حضور در کمیسیونی دیگر بوده‌اند در کمیسیونی که فاقد پیش فرض هایش بوده قرار گرفته است. بنابراین اعتراض‌ها وارد است و باید در همین اتفاقات رخ داده باب بازنگری آیین‌نامه به گونه‌ای تأمین شود که زمینه بروز چنین خطاهایی از بین برود. همچنین سمیه محمودی، نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس دهم با بیان اینکه هیچ اعتراضی به حضورش در کمیسیون ندارد، به «وقایع اتفاقیه» گفت: اعتراض سایر همکاران به این دلیل است که افراد بر اساس تخصص خودشان در کمیسیون‌ها قرار نگرفته‌اند و همین امر باعث ناراحتی و اعتراض‌شان شده است که البته به نظرم اعتراض بجا و درستی است.


صادق طباطبایی نژاد، نماینده اردستان در مجلس دهم نیز در این‌باره به «وقایع اتفاقیه» گفت: اعتراض‌ها درباره تعیین تکلیف مازاد بعضی از کمیسیون‌ها‌ست که تعیین تکلیف آن با رؤسای شعب است. البته چون تشخیص افراد متفاوت است و نظر انسانی ممکن است همراه با خطا باشد، درباره این خطای انسانی اعتراض‌هایی وجود دارد.


این نماینده دور دهم خاطرنشان کرد: البته قرار شد آیین‌نامه داخلی مجلس بازبینی شود و خطای موجود درباره چند نفری که اعتراض جدی دارند، برطرف شود.


لیست امید به کمیسیون‌های تخصصی راه داده نشدند
ولی محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب چند دور مجلس دراین‌باره در گفت‌وگو با وقایع اتفاقیه، موضوعات قابل توجهی مطرح کرد. تابش که از باسابقه‌های مجلس دهم است درباره دلیل عدم حضور اعضای لیست امید در بعضی کمیسیون‌های تخصصی به وقایع اتفاقیه گفت: در ابتدا نیروهای متخصص و معتبر لیست امید را در جایی که جبر زمانه آنها را می‌فرستد قرار ندادیم، بلکه اول این نیروهای متخصص را برای کمیسیون‌های تخصصی و مهم معرفی کردیم ولی همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم آنها را برای حضور در آن کمیسیون‌ها تأیید نکردند. او با تأکید بر اینکه همه کمیسیون‌ها از جمله شوراها، فرهنگی و اصل 90 مثل سایر کمیسیون‌ها برای لیست امید از اولویت و اهمیت برخوردار بود، افزود: البته همه کمیسیون‌های مجلس جزو اولویت‌های لیست امید بوده و از نظر بنده هیچ کمیسیونی نسبت به کمیسیون دیگر ارجح‌تر نیست اما متناسب با تخصص‌های عمومی نمایندگان باید در آن کمیسیون‌ها عضو شوند.

 

تابش تأکید کرد: تاکتیک ما این بود که در کمیسیون‌های تخصصی، افراد متخصص حضور داشته باشند و نسبت به مردم اتمام حجت شود. البته پیش‌بینی می‌کردیم که آنها را برای حضور در برخی کمیسیون‌ها رد خواهند کرد و کمیسیون‌های دیگر را پر می‌کنند و طبق این پیش‌بینی، همین اتفاق افتاد و افرادی که تخصص و شایستگی لازم برای حضور در کمیسیون‌ها داشتند به دلیل گرایش جناحی، آنها را برای حضور در این کمیسیون‌ها تأیید نکردند.


عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر در کمیسیون شوراها و فرهنگی، اکثریت را خواهیم داشت اما از آنجایی‌که در شعب اقلیت بودیم و تنها یک نایب‌رئیس حضور داشت اما توانستیم در تعامل با اکثریت، موفقیت‌هایی به دست آوریم. هرچند که تأکید می‌کنم با یک طیف از نیروهای لیست امید، سیاسی برخورد شد.


البته اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس دهم درباره اعتراض برخی نمایندگان در مورد عملکرد روسای شعب در چینش اعضا در کمیسیون‌ها گفت که رؤسای شعب قرار است اولویت دوم نمایندگان را برای عضویت در کمیسیون‌ها مورد ارزیابی قرار داده و در مواردی که اولویت دوم کمیسیون‌های مورد نظر نمایندگان معترض جایی داشته و سقفش پر نشده باشد، در آن کمیسیون‌ها عضو می‌شوند و در موارد دیگر نیز درباره آنها رأی‌گیری خواهد شد.


اخبار  سیاسی - وقایع  اتفاقیه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------