آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

نبرد تحقیق و تفحص بین مجلس و معاون احمدی‌نژاد /مجلس دهم گره‌ کور تفحص از بنیاد شهید را باز می‌کند؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, تخلفات بنیاد شهید

 از روزی که نمایندگان مجلس نهم سرنخ تخلفات بنیاد شهید را دست گرفتند تا به امروز بیش از دو سال گذشته است.

 به گزارش  خبر  آنلاین  ؛سرنخی که در پیچ و خم کمیسیون، نماینده‌ها و مسئولان بنیاد شهید به یک کلاف سردرگم تبدیل شد تا جایی که دیگر نشانی از رد اصلی‌ تخلفات گسترده بنیاد شهید نیست.

نارضايتي ايثارگران، اختلاس مالي و مديريت نامطلوب در دوره رياست مسعود زریبافان- معاون احمدي نژاد در بنیاد شهید- از جمله نكاتي بودند كه بيستم خرداد سال 92 با امضاي 90 نماینده مجلس، پاي بنياد شهيد را به پرونده‌هاي تحقيق و تفحص مجلس كشاند.

تصمیم‌هاي خلاف قانون زريبافان به عنوان رئيس بنياد، مسدود كردن پرونده ایثارگران، بی‌عدالتی در نظام پرداخت ایثارگران برداشت خلاف قانون از حساب‌های ایثارگران و سپس بازگرداندن آن پس از چند‌ماه به حساب‌ها همچون واریز حقوق جامعه هدف به بانک دی و باقی ماندن آن در حساب بانک، فروش بی ضابطه برخی اماکن، در كنار تخلف‌هايي مثل فروش ساختمان‌های متعلق به بنیاد و شفاف نبودن شيوه هزينه آنها، فقدان شفافیت جریان مالی در مراکز تحت پوشش بنیاد مانند بیمارستان خاتم و همچنين افزایش میزان شکایات از بنیادشهید از جمله محورهايي بودند كه سیگنال‌های لزوم شروع تحقيق و تفحص از بنیاد شهید را به مجلس ارسال کردند.

شوكه شدن تيم تفحص از عمق تخلفات

نزدیک به یک سال از شروع تحقيق و تفحص‌ مجلس گذشته بود كه خبر گستردگی تخلف در بنیاد شهید به گوش رسيد تا جايي كه غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، موارد به دست آمده از تفحص را چنان «تلخ و گزنده» دانست كه ارائه اين گزارش در بسته‌اي محرمانه به دستگاه قضاء را راهي براي ضربه نديدن ايثارگران عنوان کرد.

«کشف اختلاس ۱۵‌میلیاردتومانی و حیف‌ومیل بیش از ۱۷۰‌ میلیارد تومان از دارایی‌های بانک دی در صرافی‌ها» از جمله نکاتی دیگری بودند که رئیس کمیته تفحص از آن پرده برداشت و  از دستگیری تعدادی از عاملان این تخلف و همچنین فرار چند تن دیگر به خارج از کشور خبر داد.

وعده های بی سرانجام برای قرائت گزارش

مستندات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، روندی طولانی را طی کرد تا اینکه سرانجام در آخرین روزهای سال 93 بود که امیر خجسته در قامت رئیس کمیته تفحص از قرائت گزارش در صحن علنی مجلس خبر داد، خبری که با وجود اعلام چندین باره‌اش در بازه‌های زمانی متفاوت، هرگز جامه عمل نپوشید تا گره‌های کور این کلاف هزار گره، محکم تر شود.

داستان تا جایی پیش رفت که سرنجام کاسه صبر خجسته لبریز شد و او در جلسه علنی سوم آذر 94 که برای نطقش پشت تریبون مجلس رفته بود، زبان به گلایه گشود و از این موضوع که هنوز پس از گذشت دو سال از تحقیق و تفحص و با وجود وعده کمیسیون اجتماعی برای تصویب گزارش این کمیته در تاریخ 24 آبان 94، این گزارش همچنان در کمیسیون تصویب نشده است تا به مرحله قرائت در صحن علنی مجلس برسد، انتقاد کرد.

او در نطق تند و تیز خود به تخلفات 1300 صفحه‌ای بنیاد شهید اشاره کرد و  با ارائه این گزارش به هیات رئیسه مجلس، ادامه مسیر را به اعضای هیات رئیسه مجلس سپرد و گفت که «چرا باید تعلل کنیم و به نحوی حرکت کنیم که از بیرون بگویند قدرت مجلس چه شد؟! آیا اتفاقات بیمه دی و سازمان اقتصادی کوثر و صرافی بانک دی که صدها میلیارد تومان از آن برگردانده شد، مستندات ندارد و حب و بغض است؟ آیا دست سلطانِ شکر در شرکت اقتصادی سبحان مستندات ندارد؟ فشارهای سنگین سیاسی و تطمیع و تهدیدها را تحمل کردیم و امروز مردم انتظار قرائت گزارش را دارند؛ چرا گزارش قرائت نمی‌شود؟»

اما این نطق خجسته نیز نتوانست در مانعِ آهنین قرائت نکردن گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید رسوخ کند و کورسوی امیدی برای ایثاگران باشد.

معاون احمدي نژاد در تکاپوی خلاصی از تحقیق و تفحص

این سوی میدان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، مسعود زریبافان رئیس سابق بنیاد شهید ایستاده بود، مردی که در تمام دوران بررسی تخلف سازمان تحت مديريتش، از هیچ تلاشی برای به حاشیه راندن تلاش‌های کمیته مجلس فروگذار نکرد. از شخصی جلوه دادن موضوع تا غیرواقعی خواندن تخلفات از جمله نکاتی بودند که زریبافان در سه سالی که از تحقیق و تفحص می‌گذرد؛ عموما به آنها پرداخته تا سرنوشت نامعلوم این گزارش، پرحاشیه تر شود.

او تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را «مسائل شخصی برخی افراد» معرفی و تلاش کرده است با بیان روایت‌هایی اعضای کمیته را به چالش بکشاند. آنچنان که در جایی می گوید «فردی که در بنیاد شهید همدان بود و از امکانات بنیاد در موضوع انتخابات مجلس استفاده می‌کرد بارها با تذکر من روبه‌رو شد و پس از آنکه وی توجهی به این تذکرات نکرد من وی را عزل کردم و پس از آنکه آن فرد به مجلس رفت از بنده خواست که مدیرکل خود و معاون توسعه استان را که در جریان تخلفات ایشان بوده را عزل کنم و بلافاصله ‌بنده هیأتی را به سرپرستی قائم‌ مقامم به آن استان فرستادم و آنها در گزارش خود اعلام کردند که این آقایان نه‌تنها در کار خود تخلفی ندارند، بلکه در کار خود بسیار جدی و پرتلاش هستند و لذا من نیز جواب صریح به وی دادم که ایرادی در کار مدیرکل‌ام نمی‌بینم. با این پاسخ بنده به فرد مذکور ایشان از بنده دلخور شدند و بلافاصله موضوع تحقیق و تفحص را مطرح کردند.»

هر چند این گفته‌های زریبافان هر بار با واکنش خجسته و تأکید او بر انتظار برای قرائت گزارش در صحن علنی مجلس همراه شد اما شاید نتیجه ندادن این «صبوری» برای به نتیجه رسیدن گزارش مجلس از بنیاد شهید، موجب شد تا زریبافان در آخرین موضع گیری خود، با خیال راحت و بدون هیچ هراسی از این تحقیق و تفحص سخن بگوید و نمایندگان را به حضور در دادگاه دعوت کند.

او با بیان این جمله که «متاسفانه یا خوشبختانه، تهیه کنندگان گزارش نتوانستند نظر کمیسيون اجتماعي را براي تصويب گزارششان جلب کنند»؛ از مختومه شدن این گزارش سخن گفته بود. او حاصل تلاش‌های چند سال کمیته را هیچ نشان داد و تمام تخلف‌های انجام شده در سازمانش را مربوط به دوران گذشته دانست.

زریبافان در این رابطه معتقد است که «فقط یک مورد کلاهبرداری مثلا یک مورد اختلاس صورت گرفته که فرد را (که قبل از من آنجا مشغول بود) برکنارش کردم. این کلاهبرداری نیست. دو مورد الان صورت گرفته که یکی سوء استفاده بوده که من آن مدیر را از قبل عزل کرده بودم. چراکه متوجه شدم مدیر صالحی نیست. بعد هم که از تخلفش مطلع شدیم پرونده را به دادگاه فرستادیم و خودم هم پیگیری کردم و ملاقات متعددی با دادستان داشتم. نهایتا پرونده به جریان افتاد و طرف را گرفتند و تمام پولی که گرفته بود را از او پس گرفتند. نطفه این تخلف هم قبل از من بسته شده و زمان من نبوده است ولی به زمان من منتقل شده بود. تا فهمیدم طرف را برکنار کردم. یک مورد دیگر کلاهبرداری هم وجود داشت که از بانک دی صورت گرفته بود. البته بانک دی زیر نظر رئیس بنیاد نیست، زیر نظر بانک مرکزی است.»

او دفاع از حقوق ایثارگران را جز افتخاراتش معرفی کرده و می گوید «در رابطه با بانک دی، وقتی از کلاهبرداری مطلع شدم معاونم را موظف کردم و گفتم شما شده نیمی از وقتت را بگذارید برای این پرونده که حقوق ایثارگران. بالاخره حکم قضایی را گرفتیم و رفتیم شرکت که 5 نفرشان خارج از کشور بودند. آنها را بازداشت کردیم و آوردیم و اموال را به صورت ملک از آنها پس گرفتیم».

البته زریبافان دست از کنایه زدن به اعضای کمیته تحقیق و تفحص برنداشته است و در رابطه با قرائت نشدن گزارش کمیته مذکور در مجلس و به ثمر نشستن پیگیری‌های اعضای کمیته، گفته است: «اينکه شما نتوانستید کميسيون اجتماعی را براي تصويب گزارشتان متقاعد کنید، اشکال از من است؟ اینکه می‌گویید فشارهای سیاسی مخوف نگذاشتند، آیا این توهین به نماینده‌هاي مجلس نیست؟»

مجلس دهم  از تحقیق و تفحص بنیاد شهید گره گشایی می‌کند؟

درگیر شدن زریبافان با اعضای کمیته تحقیق و تفحص در حالی این روزها علنی تر شده است که به نظر می رسد پرونده قرائت نشده بنیاد شهید، نکات تاریک و پر حاشیه‌ای دارد و منتظران قرائت این گزارش را بیش از پیش حساس تر کرده است.

گزارشی که بنا به گفته خجسته بخاطر فشارهای قرائت نشد «دست‌هایی در پشت پرده سعی دارد، از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، جلوگیری شود اما ما تا انتها ایستاده‌ایم و کوتاه نخواهیم آمد.»

وی اما این نوید را داده که این موضوع در مجلس دهم پیگیری خواهد شد، نکته ای که با شروع مجلس جدید تنها با هیاهوی پرحاشیه زریبافان، در این سوی میدان نبرد مجلس و بنیاد شهید همراه شده است و مجلس دهم هنوز رسما به پرونده بنیاد شهید ورودی نداشته است. چرا که در مقابل جديدترين اظهارنظر زريبافان، اعضاي کميته تحقيق و تفحص هيچ موضعي نگرفتند. خجسته که پذيرفته بود در اين باره با خبرآنلاين گفت و گو کند، در چند روز گذشته ديگر پاسخ تماس‌هايش را نداد. غلامعلی جعفرزاده ایمن ابادی ديگر عضو کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید هم اعلام کرد که بهتر است اين موضوعات در فضاي رسانه اي پيگيري نشود تا به سرانجام برسد. به گفته وي، زریبافان تا زمان صدور حکم پرونده بنیاد شهید می تواند بگوید بی گناه است. او در واکنش به اينکه زیبافان گفته بود حتي یک حبه قند از سازمان بنیاد شهید نبرده است، گفت: اشتباه عمده ما این است که فکر می کنیم اگر خودمان نبردیم پس مدیریت ما درست بوده، ولی سوء مدیریت ما باعث شده چنین اتفاقی بیفتد. به دلیل نوع مدیریت و در زمان ایشان اتفاقاتی افتاده که انکار ناپذیر است. در زمان مدیریت ایشان خسارت هایی وارد شده که مستندات آن هم موجود است. اینکه در  دوره ایشان نبوده، این کذب محض است. در دوره ایشان از نگاه ما تخلف صورت گرفته و این موضوع مشهود است.

او با رد اين نظر که تحقیقات این پرونده مهم به جایی نرسیده است، گفته بود: فقط باید اجازه بدهید در زمان خودش مشخص شود و قول می دهم که رد نخواهد شد. ولی اشکال بسیار، بسیار بزرگی در این باره پیش آمد که آن ورود رسانه ها بود. برای همین بیخودی حساس و سری شد. جعفرزاده در پاسخ به سوالي که به زمان دادگاه بررسی به تخلفات بنیاد شهید اشاره داشت هم گفت: به خدا اگر بگویم و اینها را بنویسید به سود انها تمام می شود.

اين موضع گيري مي‌تواند مقدمه‌اي باشد بر پيگيري بي حاشيه اين موضوع در مجلس دهم. چنانچه کميسيون اجتماعي اين مجلسف اين تفحص را بپذيرد، با توجه به اينکه مراحل تحقيق به پايان رسيده، قرائت آن در صحن علني، چندان دور نخواهد بود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------