آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

همنوايي «مجاهدين شنبه» با «دلواپسان»



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,انتخابات رياست‌جمهوري


آرمان - سه سال می‌گذرد از روزهايي كه مجاهدین شنبه يك به يك با كت و شلوارهاي رسمي اما نشاندن خستگي توام با شادي به ديدار روحاني مي‌آمدند تا پيروزي اش در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۲ و همچنين جلوسش بر كرسي رياست‌جمهوري را به او تبريك بگويند. جمله مشترك آنها در اين تبريك گويي هم اين بود: «خدا را شكر كه زحماتمان جواب داد و شما پيروز شديد.»

 

روحاني هم با لبخند و تكان دادن سر از آنها تشكر مي‌كرديد اما او به خوبي مي‌دانست اينان جز مجاهدين شنبه هستند. سعیدليلاز مجاهدین شنبه را اينگونه معرفي كرده است: «مجاهدین روز شنبه اصطلاحي است كه در تاريخ مشروطه يا تاريخ ۱۸ساله آذربايجان نقل كرده اند. انقلاب مشروطه در روز جمعه پيروز شد و وقتي اين پيروزي مسجل شد، برخي افراد كه نقشي در آن جنبش و پيروزي آن نداشتند، ناگهان با قطار فشنگ و چهره‌هاي انقلابي در عكس‌ها ظاهر شدند و اين طور به نظر رسيد كه اين همان‌ها بودند كه مشروطه را به پيروزي رساندند.»

 

مجاهدین روز جمعه اما در روز شنبه پس از اطمينان از پيروزي روحاني سكوت كرده و راه منزل پيش گرفتند، چون بر اين باور بودند كه به تكليف خود براي پيروزي كانديدايي كه مظهر اعتدال بود عمل كرده‌اند و ديگر نيازي نيست كه خود را در معرض نمايش عموم قرار دهند و برخي از مجاهدين روز جمعه كه رفت و آمد مجاهدين شنبه به نزد روحاني را نظاره‌گر بودند سكوت را صلاح نداشتند و به رفتار آنها اعتراض كردند. مثلا همين سعيد ليلاز از جمله افرادي بود كه نسبت به حضور مجاهدين شنبه هشدار داده و در سال ۹۴ گفت: « مجاهدین روز شنبه گرفتاري همه جنبش‌هايي است كه بعد از يك دوره سخت به موفقيت مي‌رسند. الان هم تعدادشان همان طور كه آقاي تركان نيز تاييد كرده، ‌خيلي زياد است. من اين موضوع را پيش بيني ‌و اعلام خطر نيز كرده بودم. حالا بعد از دو سال، آقاي تركان نيز موضوع مجاهدین روز شنبه را تاييد كرده است. »

 

اما تركان چه گفته بود كه ليلاز به آن اشاره داشت؟ مشاور رئيس‌جمهور گفته بود: «اينكه برخي مي‌خواهند خود را ياران اصلي دولت براي پست گرفتن معرفي كنند، براي ما قابل قبول نيست و نبايد عده‌اي از «مجاهدین شنبه» كه پس از انتخابات به رئيس‌جمهور مي‌پيوندند، پست و مقام بگيرند.» البته روحاني به خوبي در آن زمان مجاهدين روز شنبه را شناخت و در زمان چينش كابينه توجهي به آنها نشان نداد. همين رفتار روحاني بود كه انتقادات زيادي از سوي مجاهدین روز شنبه را به سمت او هدايت کرد.

 

البته قشري از مجاهدين روز شنبه كه به اراده رئيس‌جمهور بر تصميم خود آگاه بودند او را در معرض انتقادات زياد قرار دادند و برخي اميد داشتند درصورت سكوت در نيمه دولت نام آنها هم در ليست كابينه يا ليست مديران ارشد دولت قرار گيرد كه چنين نشد و حالا آنها بودند كه برطبل انتقاد از دولت كوبيده و با منتقدان شناخته شده پاستور همنوا شدند. دليلش هم اين است كه نفعي كه آنها در انتظار رسيدنش به خودشان از دولت بودند هيچ گاه به آنها نرسيد و حالا هم پيش بيني مي‌كنند در سال آخر دولت روحاني توجهي به آنها نخواهد داشت.


عملكرد ضعيف مجاهدين روز شنبه در پاستور
از ميان مجاهدين شنبه البته برخي به كرسي‌هايي در دولت راه پيدا كردند كه آن هم تشخيص و تدبير روحاني بود اما همان طور كه تصور مي‌شد نتوانستند كارنامه موفقي از خود داشته باشند و با اهداف دولت همراستا نبودند و سبب شدند تا صبوري رئيس‌جمهور به خط پايان نزديك شود چرا كه روحاني در اسفند ۹۳ با بیان اینکه «مسئولان اجرايي بايد مسئولاني باشند كه به راي مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ معتقدند»، گفت: اگر كسي اعتقاد به راي مردم ندارد، مي‌تواند در كشور كار و فعاليت كند اما نمي‌تواند مدير سطح بالاي كشور باشد يعني مردم قبول نمي‌كنند، مردم گفته‌اند، نظر ما اين است. »

 

برخي اين اظهارات رئيس‌جمهور را اتمام حجت نمايشي دانستند اما در عالم واقعيت اين اتفاق رخ داد و مديراني تغيير كردند اما مجاهدين اصلي شنبه هنوز كينه نرسيدن به جايگاه‌هاي بالا را داشتند و برخي اوقات شنيده مي‌شد بهانه هجمه به دولت از سوي آنها به دلواپسان تزريق مي‌شود يا خودشان با ژست دلسوزانه به رسانه‌هاي دلواپس به گفت‌وگو مي‌نشستند و به نام كمك فكري به دولت به ياري دلواپسان براي هجمه و تضعيف دولت مشغول بودند و البته هنوز هم هستند! رفتار اين دسته از افراد نشان داد اين گفته سعیدليلاز در كشور نمود عيني دارد. او گفته بود:«در اين كشور مجاهد روز شنبه بسيار وجود دارد. ساختار اين كشور به گونه‌اي است كه بيشتر مجاهد روز شنبه پرور است تا مجاهد روز جمعه. »

 

شگفتي اينجاست كه رسانه‌هاي مجاهدين روز شنبه در اين ايام كم از رسانه‌هاي مخالف دولت نمي‌گذارند و با تيترهاي نخست و يادداشت هايي كه منتشر مي‌كنند اتهاماتي را متوجه پاستورنشينان مي‌كنند كه اين عملكردشان غیرقابل تفسير است و بايد بدانند جامعه آگاه تر از اتاق فكر حاميان رنگي دولت است و چنين تخريب هايي در حمايت از دولت و محبوبيت روحاني تاثير منفي ندارد.


  اخبار سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------