آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

واکنش اعضای کمیسیون امنیت ملی به اظهارات جنتی در نماز جمعه



اخبار,اخبار سیاسی,اظهارات جنتی درباره تغییرات سازمان اتمی

 

اخبار سیاسی - واکنش اعضای کمیسیون امنیت ملی به سخنان خطیب جمعه تهران :
اظهارات آیت الله جنتی درباره تغییرات سازمان اتمی تضعیف تیم مذاکره کننده است/ مدرکی درباره اخراج یاران شهید احمدی روشن وجود ندارد

جواد جهانگیرزاده، عوض حیدرپور، منصور حقیقت پور، ابراهیم آقا محمدی، احمد شوهانی، نوذر شفیعی و مهدی دواتگری از اعضای این کمیسیون به پیام نو می‏ گویند نسبت به آنچه که در نماز جمعه تهران مورد تاکید و هشدار آیت الله جنتی قرار گرفته است، کاملا بی اطلاع هستند.

معلوم نیست آخرین جملات خطیب جمعه این هفته تهران نصیحت دولت بود یا افشاگری. هر چه بود احمد جنتی گفت که بر اساس «خبرهای موثق» سازمان انرژی اتمی مشغول اخراج یاران شهید احمدی روشن است. به اعتقاد دبیر شورای نگهبان «اینها تاج سر باید باشند نباید بیکار باشند».

همین جملات کوتاه کافی بود تا خیلی‏ ها را حساس کند. حالا دیگر کم نیستند کسانی که می‏ خواهند بدانند در سازمان انرژی اتمی چه خبر است. چه کسانی اخراج شده‏ اند و تعداد آنها چند نفر بوده و چه کسی دستور اخراج آنها را داده است. حتی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم از این اتفاقی که آیت الله جنتی نسبت به آن واکنش نشان داده، بی خبر هستند.

جواد جهانگیرزاده، عوض حیدرپور، منصور حقیقت پور، ابراهیم آقا محمدی، احمد شوهانی، نوذر شفیعی و مهدی دواتگری از اعضای این کمیسیون به پیام نو می‏ گویند نسبت به آنچه که در نماز جمعه تهران مورد تاکید و هشدار آیت الله جنتی قرار گرفته است، کاملا بی اطلاع هستند.

جواد جهانگیر زاده به پیام نو می‏ گوید: «اگر اتفاق خاص و رفتاری غیر قانونی اتفاق افتاده، کمیسیون قطعا آن را بررسی می‏ کند و آماده هستیم تا آیت الله جنتی مستندات خود را به کمیسیون ارائه کنند. هر چند که بنده معتقد هستم در شرایط مذاکرات پیچیده هسته‏ ای نباید تیم‏ های دیپلماتیک و فنی هسته‏ ای خود را با این دست اظهارات تضعیف کنیم».
باید روشن شود چه کسانی اخراج شدند

عباسعلی منصوری آرانی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اما حرف‏ های بیشتری برای زدن دارد. چه آنکه سایت هسته‏ ای نطنز هم در حوزه انتخابیه او یعنی کاشان و آران و بیدگل واقع شده است.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سخنان روز جمعه آیت الله جنتی به پیام نو گفت: «در راس سازمان انرژی شخصی چون آقای صالحی قرار دارد که نشان داده فردی متعهد است و توانسته با دولت‏ های مختلفی کار کند و همین نشان می‏ دهد که حداقل شخص آقای صالحی دیدگاه جناحی به مسایل سیاست خارجی و بحث هسته‏ ای ندارد، چرا که اگر چنین بود قطعا ایشان نمی‏ توانست به طور پیوسته در سه دولتی حضور داشته باشد که سیاست‏ های کاملا متفاوتی را دنبال می‏ کنند. ایشان در جلسه مشترک خود با کمیسیون امنیت ملی هم در رابطه با اداره سازمان انرژی اتمی توضیحاتی دادند که به نظر من توضیحات کاملا قانع کننده‏ ای بود».

به گفته این نماینده مجلس «اگر واقعا این اتفاق افتاده است باید روشن شود که چه کسانی جابجا و یا اخراج شدند و دلیل این جابجایی‏ ها چه بوده و در چه فرآیندی این اتفاق افتاده است». منتقدان دولت یازدهم تاکنون هیچ اطلاعات مشخص و دقیقی از آنچه که از آن با عنوان «اخراج یاران شهید احمدی روشن» یاد شده است، ارائه نداده‏ اند.

 

تنها یک تغییر در بزرگترین سایت هسته‏ ای ایران انجام شده است
عباسعلی منصوری آرانی ادامه داد: «به هر حال ادعایی که مطرح شده ادعای کمی نیست و اگر واقعیت داشته باشد باید ابعاد آن هم مشخص شود چون به هر حال به نظر می‏ رسد ضرورت خاصی داشته که از تریبون نماز جمعه تهران مورد تاکید قرار گرفته است».

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: «سایت هسته‏ ای نطنز در حوزه انتخابیه بنده است و اصلا تغییر خاص و عمده‏ ای را در آن شاهد نبودیم. فقط یک مورد تغییر رئیس سایت هسته‏ ای نطنز بوده که حکم تعویض ایشان هم قبلا و در دولت دهم توسط آقای دکتر عباسی صادر شده بود. آقای صالحی فقط حکم آقای عباسی را اجرا کرده‏ اند و هیچ اتفاق دیگری در این سایت نیفتاده است».


کارکنان سایت نطنز از تغییر رئیس سایت خوشحال هستند
به گفته منصوری آرانی «بزرگترین سایت‏ های هسته‏ ای ما سایت نطنز و فوردو هستند که هر دوی آنها زیر نظر سایت نطنز اداره می‏ شوند. در کل این دو سایت تنها همین یک تغییر و آن هم در زمان دولت آقای احمدی‏ نژاد انجام شده است».

نماینده کاشان در مجلس با اشاره به پیگیری‏ هایی که در این باره انجام داده است، گفت: «رئیس سابق سایت نطنز اختلاف مدیریتی جدی با رئیس وقت سازمان انرژی اتمی داشت و اختلاف سلیقه‏ ها زیاد بود و حتی در جلسه‏ ای که با خود من هم داشتند نیز بر این اختلاف نظرها و تاثیر آن بر کارهای سایت تاکید داشتند. من با شاغلین و دست اندر کاران و متخصصین سایت نطنز هم درباره موضوع این تغییر صحبت کرده‏ ام و آنها هم درباره این اقدام اظهار خوشحالی و خوشنودی می‏ کنند، یعنی هیچ اعتراضی تاکنون از جانب آنها شاهد نبودم».


دانشمندان هسته‏ ای کشور را به دو دسته تقسیم نکنیم
منصوری آرانی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات کمیسیون امنیت ملی در واکنش به رفتارهای غیر قانونی در سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «اگر اقدامی بر خلاف قوانین باشد قطعا آن را پیگیری می‏ کنیم، اما تغییرات مدیریتی از اختیارات رئیس سازمان انرژی اتمی است و هر وزیر و رئیس سازمانی این اختیار را دارد. اگر هم گفته‏ های خطیب جمعه تهران صحت داشته باشد هیچ امر خلاف قانونی اتفاق نیفتاده که نیاز به پیگیری داشته باشد. تا الان هم گزارشی که مبنی بر تغییرات گسترده در سازمان انرژی اتمی، آنگونه که آقای جنتی فرموده‏ اند، به دست ما نرسیده است».

منصوری آرانی با بیان اینکه «صحیح نیست که ما سازمان انرژی اتمی را به دو دسته تقسیم کنیم» ادامه داد: «اینکه بگوییم که عده‏ ای یاران شهید احمدی روشن بودند و عده‏ ای دیگر نبودند، درست نیست. معنای دیگر این حرفی که زده می‏ شود این است که تنها افراد متعهد در این مجموعه دوستان شهید احمدی روشن بودند و بقیه این تعهد را ندارند.

 

به هر حال اگر ما می‏ گوییم دانشمندان هسته‏ ای سازمان انرژی هسته‏ ای را تشکیل می‏ دهند دیگر هیچ معنا ندارد که آنها را دسته بندی و ارزش گذاری کنیم. همه آنها ارزشمند هستند و اگر یکی از دانشمندان ما کنار برود یکی دیگر از همین دانشمندان جای او خواهد آمد. برنامه هسته‏ ای ما در ابعاد فنی را هم تاکنون همه نیروها با هم جلو برده‏ اند و نمی‏ توانیم بگوییم که یک دسته نقش بیشتری داشته و یک دسته نقش کمتر».


شاکله سازمان انرژی اتمی ایران بر افراد نمی ‏گردد
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در رابطه با تاثیرات این دست اظهارنظرها بر برنامه هسته‏ ای کشورمان نیز افزود: «این دست اظهارات و دسته بندی‏ ها تاثیر منفی بر دانشمندان هسته‏ ای ایران می‏ گذارد، در حالی که نمی‏ توان کتمان کرد که همه اینها به عشق نظام و کشور مشغول کار و فعالیت هستند. این دست اظهارات تضعیف قسمتی از دانشمندان ما است که اصلا نمی‏ تواند به سود ما و منافع ملی ما باشد».

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: «شاکله سازمان انرژی اتمی ایران بر افراد نمی‏ گردد. حضرت امام می‏ فرمودند که جمهوری اسلامی ایران بر روی اشخاص نمی گردد و حتی در این خصوص به خودشان هم اشاره کرده‏ اند. در حقیقت ایشان با بیان این مطلب می‏ خواستند اشاره کنند که این نظام سرشار از استعداد و نیرو و رویش‏ هایی است که نمی‏ توان آنها را به دسته و جریان خاصی محدود کرد».


ادعای اخراج، بدون سند و مدرک
این برای اولین بار نیست که بحث اخراج یاران شهید احمدی روشن از سازمان انرژی اتمی مطرح شده است. پیش از آیت الله جنتی، زهره طبیب زاده، نماینده نزدیک به جبهه پایداری در اوایل آذرماه در اظهارنظری با اشاره به همین دست اخراج‏ ها از علی اکبر صالحی خواسته بود تا پاسخگوی رفتار خود باشد.

وی در آن زمان گفته بود: «پدر شهید احمدی روشن نیز در اعتراض به این موضوع، نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشته و احتمالاً یکی از دلایل عدم حضور در جلسه تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای اعتراض به اخراج همکاران شهید احمدی‌روشن بوده است». بعدا نیز این ادعا توسط چهره‏ های دیگری چون مهرداد بذرپاش و بهرام بیرانوند نیز تکرار شد، ادعایی که حداقل در دو نوبت مورد تکذیب رسمی دولتی‏ ها قرار گرفت.

روز سی ام بهمن ماه در دو اظهار نظر جداگانه و همزمان، معاون سازمان انرژی اتمی و سخنگوی دولت این موضوع را شدیدا تکذیب کردند. در این روز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت پس از جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اخراج کارشناسان از سازمان انرژی اتمی را شایعه دانست و گفت: «این موضوع صحت ندارد، البته ممکن است از عده‌ای مهندس و مکانیک برای پروژه ای استفاده کنیم و بعد از اتمام پروژه آنها بروند و این اسمش اخراج نیست».

در همین روز اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به برخی اظهارنظرها درباره اخراج افراد از سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: «در حوزه تغییر تحولات نیروی انسانی هیچ فردی از سازمان انرژی اتمی اخراج نشده است، اگر کسی ادله یا سندی دارد می تواند به این سازمان ارسال کند».

 

آیت الله جنتی اما دو روز بعد از این تکذیب‏ ها در حالی بار دیگر بر اخراج «یاران شهید احمدی روشن» در خطبه‏ های نماز جمعه تاکید کرد که پیش از آن هیچ کدام از منتقدان دولت و چهره‏ هایی که مدعی این اقدام بودند درخواست معاون سازمان انرژی اتمی برای ارائه سند و ادله درباره این موضوع را اجابت نکردند.
اخبار سیاسی - پیام نو
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------