آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

10 ماه سرنوشت ساز



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , انتخابات


  کم‌تر از یک سال قرار است خروجی صندوق‌های اخذ رای، دوازدهمین ساکنان پاستور را برای 4 سال دیگر مشخص کند.

 

تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران مملو از رخداد‌ها و اتفاقات مهمی از جنس انتخابات است که در تمام آنها همواره برخی افراد در جریان‌های سیاسی و فکری موجود برای برتری یافتن بر دیگری در فضای عادی سیاسی و البته پیش از موعد نیز آواز انتخاباتی سر می‌دهند و با استفاده از انواع رویکرد‌ها سعی دارند، از مدت‌ها قبل در مسیری که در آخر به انتخابات همراه با آگاهی مردمی ختم می‌شود، رقیب را تخریب و از صحنه معادلات دور کنند. این بار نیز انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ماه سال 96 همان بزنگاه و فینال مسابقه‌ای‌ست که سوت آغاز آن با رنگ و بوی تخریب رقیب از حدود یک سال قبل به صدا در آمده است.


در گفت‌و‌گو‌های متعدد با کارشناسان سیاسی و با توجه به ارزیابی سازوکار و چگونگی برنامه‌های هر کدام از دو جریان مهم سیاسی یعنی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، می‌توان اذعان داشت که اولی مدعی‌ست که به عهد و پیمانی که در خرداد 92 بسته شد، همچنان پایبند است و هیچ گزینه‌ای غیر از روحانی را برای انتخابات خرداد 96در سر نمی‌پروراند اما دومی در فضایی پر از ابهام با سازی که نوع کوک آن درست مشخص نیست در حال تدارکات انتخابات است. به گونه‌ای که چرخش مدار انتخاباتی اصولگرایی پیرامون چهره‌های متعددی در جریان است و نمی‌توان پیشاپیش به قضاوت نشست اما به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران عرصه سیاست، هنوز مسیر سخت وحدت همان اصل مشترک اقدامات اصولگرایان در ادوار گذشته و البته این دور پیش‌رو است.


احتمال حضور در هیبتی جدید توسط اصولگرایان
سید حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو هیئت مدیره بنیاد باران در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: برگزاری هر انتخاباتی به خصوص انتخاباتی در سطح ریاست جمهوری یک اتفاق و رویداد سیاسی است و تمام جریانات سیاسی از مدت‌ها پیش نسبت به چگونگی حضور خود در آن برنامه‌ریزی می‌کنند و برای کسب آمادگی بیش از پیش برای این مهم برنامه‌ریزی می کنند.

 

وی همچنین افزود: دو جریان اصلی و شناخته شده سیاسی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به طور طبیعی نسبت به این مهم حساس‌اند و در صدد زمینه‌سازی برای حضور هرچه توانمند‌تر خواهند بود. رسولی ادامه داد: هرچند در فضای سیاسی کشور به دلیل فقدان سامانه‌های حزبی کارآمد، امر پیش‌بینی و ارزیابی تحولات سیاسی به خصوص نتایج حاصل از انتخابات کار بسیاری دشواری است. به اعتقاد وی وقایع سیاسی مهم ایران در بازه‌های زمانی کوتاه اتفاق افتاده و اکثر انتخابات مهم در 37 سال گذشته کم‌تر مورد پیش‌بینی قرار گرفته‌اند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین زمینه ادامه داد: به عنوان مثال در سال 84 سیاسیون و تحلیل‌گران کشور پیش‌بینی نمی‌کردند که محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهوری کشور برگزیده شود اما این اتفاق افتاد.

 

رسولی همچنین تصریح کرد: با توجه به دشوار بودن پیش‌بینی آنچه در آینده قرار است، اتفاق بیفتد اما به نظر می‌رسد که افراد در جریان سیاسی اصول‌گرایی در صدد خواهد بود که پس از تحمل شکست‌های اخیر با سازماندهی، گفتمان و شعار‌های جدیدی در مقابل دولت حسن روحانی صف‌آرایی کند. این عضو هیئت مدیره بنیاد باران افزود: از شواهد و قرائن نیز به خوبی پیدا‌ست که این جریان به عنوان قوی‌ترین جریان رقیب دولت یازدهم به گونه‌ای در حال برنامه‌ریزی سیاست‌های خود است که مانع از تکرار این دولت در دور دوم انتخابات شود اما می‌توان اذعان داشت که در این مسیر نیز هنوز راه بسیاری برای کسب انسجام وجود دارد. به اعتقاد این فعال سیاسی آنچه که در نوع رقابت‌ها قابل پیش‌بینی‌ست این مهم است که اصولگرایان و به ویژه جناح افراطی آنها با هدف و مقصود جلوگیری از دو دوره‌ای شدن دولت تدبیر و امید پای به عرصه رقابت‌های سیاسی آتی خواهند گذاشت.

 

رسولی در بخشی دیگر از اظهارات خود در خصوص چگونگی برنامه هایی انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: این جریان سیاسی در سال 92 از روحانی حمایت کرد و در سال 94 و در جریان انتخابات اخیر وارد یک ائتلاف فراگیر و گسترده‌ای با حامیان رییس‌جمهوری وقت شدند. وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان از حیث عملکرد نیروهای سیاسی مدعی حمایت از دولت رییس‌جمهوری وقت دچار نوعی ابهام و تردید هستند اما باید صبر کرد و مشاهده کرد که تحولات آینده چه شرایطی را فرا‌روی این جریان سیاسی قرار می‌دهد. به اعتقاد رسولی در مقایسه با اصولگرایان، اصلاح‌طلبان حمایت بیشتری را از دولت تدبیر و امید در آینده به عمل خواهند آورد. این عضو هیات‌مدیره بنیاد باران همچنین در خصوص ارزیابی شرایط سیاسی فعلی کشور که در آن شاهد انواع و اقسام هجمه‌ها به دولت از سوی رقیبان آن هستیم، نیز گفت: مجموعه اقداماتی که در مقام ایفای نقش رقابتی از سوی منتقدین دولت روحانی هم اکنون صورت می‌گیرد دارای بخش‌های متفاوتی‌ست که قسمتی از آنها ناشی از طبیعت و ذات رقابت سیاسی است.

 

به عقیده وی بخش دیگر تخریب ها و هجمه‌ها علیه دولت ناشی از غفلت‌ها و سهل‌انگاری‌های خود دولت یازدهم است. رسولی ادامه داد: به عنوان مثال جنجال فیش‌های حقوقی می‌توانست با توجه به انبوه مفاسد مالی دو دوره دولت احمدی‌نژاد با دست پیشی که دولت روحانی می‌تواست در اختیار داشته باشد، امروز بحث حقوق‌های نجومی به عنوان ابزاری علیه دولت روحانی به کار نرود و پرچم مبارزه با فساد، رشوه، زیاده‌خواری و ویژه‌خواری همچنان در دست دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشد.

 

عقیده این فعال سیاسی اصلاح‌طلب چنین سوژه‌هایی که در سطح بسیار گسترده علیه دولت طراحی می‌شود، با نوعی سازماندهی و هشیاری پیشاپیشی قابل پیشگیری است. رسولی افزود: در عین حال در دل این جنگ‌های سیاسی و تبلیغاتی نوعی واقعیت شیرینی نهفته است و آن این است که به نظر می‌رسد با توسعه تکنولوژی ارتباطات و گسترش شبکه‌های مجازی امکان حبس اطلاعات از صاحبان قدرت گرفته می‌شود و به همین نسبت افکار‌عمومی در مقایسه با گذشته قدرت نظارتی بیشتری را کسب می‌کند. به اعتقاد وی این مهم از منظر تحقق توسعه همه‌جانبه و تعمیم حقوق شهروندی به نوعی نشانه بسیار مثبتی است.


تلاش مخالفان رقیب برای مسموم ساختن فضای سیاسی کشور
علی تاجرنیا نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به فضای سیاسی موجود در کشور و البته با توجه به در پیش بودن دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده به «ابتکار» گفت: واقعیت این است که دولت تدبیر‌و امید در سه سال گذشته موفق به انجام یک کار بسیار مهم و بزرگی شده است.

 

وی افزود: این کار مهم همانا جلوگیری از روند انهدام و نابودی در حوزه‌های مختلف است. به اعتقاد تاجرنیا به همین جهت دولت روحانی دارای کارنامه قابل قبولی از سوی جامعه است و به نظر می‌رسد که در مدت باقی‌مانده روند رشد و توسعه کشور همچنان مثبت خواهد ماند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: با توجه به تجربه دوران گذشته مبنی بر این که دولت مستقر دارای پایگاه مردمی بالایی‌ست، در نتیجه حتی از منظر خود اصولگرایان نیز پیروزی دولت روحانی در انتخابات 96 بسیار محتمل است.

 

وی ادامه داد: آن چیزی که باعث شده هجمه‌ها و تخریب‌های بسیاری علیه دولت شکل پذیرد، این است که با وجود چنین تصوری رقیب خواهان در فشار و تنگنا قرار دادن دولت یازدهم است و با درنظر داشتن نوعی امید واهی در صدد است که دولت را از ادامه مسیر منصرف کند و به عبارتی این دولت را خسته از مسائل موجود کند. به اعتقاد این نماینده پیشین مجلس تنها دلیل چنین رویکرد‌هایی از جانب رقیبان به همان دلیلی‌ست که در بالا ذکر شد، چرا که به گفته تاجرنیا مخالفان دولت به خوبی می‌دانند که هم اصلاح‌طلبان و هم اعتدال‌گرایان در سال آینده نیز وحدت و انسجام خود را پیرامون دولت روحانی حفظ خواهند کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اصولگرایان علیرغم شکست‌های اخیری که در انتخابات اخیر کسب کردند، در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده همچنان در وضعیت انشقاق و عدم هماهنگی به سر می‌برند. تاجرینا افزود: این هجمه‌ها علیه دولت جدی نیست و بیشتر به دلیل مسموم کردن فضای سیاسی جامعه است و فقط نمایانگر این مهم است که برخی از سیاسیون به منظور جلوگیری از پیروزی رقیب سیاسی خود، حتی پای منافع ملی را نیز به مسائل سیاسی باز می‌کنند.

 اخبار  سیاسی  - ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------