آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

راز سر به مهر رياست!



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, رئيس مجلس دهم


 مجلس دهم ديروز يك‌ماهه شد؛ مجلسي كه انتخاباتش در زمستان ۹۴ همگان را شگفت‌زده كرد و آرايش سياسي كشور را دگرگون ساخت. حتي انتخابات رئيس مجلس دهم هم شگفت‌انگيز بود؛ آن‌هم انتخاباتي كه دو نامزد قدر را در مقابل هم قرار داده بود: علي لاريجاني كه سابقه رياست مجلس را در كارنامه داشت و محمدرضا عارف كه روزگاري معاون اول رئيس دولت اصلاحات بود.

 

گرچه‌ انتخابات هيات‌رئيسه موقت و دائم مجلس دهم، خيلي زود برگزار شد، اما تقريبا از نخستين روزهاي سال نو، گمانه‌زني‌ها در باب رياست مجلس جديد، خوراك خبري روزنامه‌ها و مجلات و خبرگزاري‌ها شده بود. فعالان و صاحب‌نظران عرصه سياست، اندر محاسن و معايب رياست عارف و لاريجاني سخن‌ها گفتند؛ اما درحالي كه مجلس دهم، يك‌ماهگي آغاز به كارش را جشن مي‌گيرد، هنوز روند انتخابات هيات‌رئيسه مجلس دهم، محل بحث و تضارب آرا است.

 

هنوز بسياري از اصلاح‌طلبان از شكست عارف اصلاح‌طلب در برابر لاريجاني اصولگرا آن‌هم ۱۰۳ به ۱۷۳ در شگفت و البته دلخورند. حتي برخي معتقدند شخص محمدرضا عارف هم گلايه‌هاي بسياري دارد و با شكست در انتخابات هيات‌رئيسه، ترجيح مي‌دهد در ساختمان سبز پارلمان، كنج عزلت گزيند. عدم نامزدي براي رياست كميسيون آموزش و تحقيقات و عدم پذيرش پيشنهاد رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس دليل اين مدعاست؛ اما اين تنها عارف نيست كه گلايه دارد. حتي اصلاح‌طلبان هم از رفتاري كه عارف در جريان انتخاب رئيس مجلس از خود نشان داد، گلايه دارند! رفتاري كه تاكنون كسي از آن سخن به ميان نياورده بود!


ساز مخالف!
رسول منتجب نيا را يقينا مي‌توان يكي از اصيل‌ترين اصلاح‌طلبان توصيف كرد. او گرچه در مسير انتخابات مجلس دهم و همچنين انتخاب رئيس مجلس، ازجمله حاميان جدي و سرسخت ليست اميد و فراكسيون اميد بود و تا آنجا كه در توانش بود، با كلام و بيانش از اصلاح‌طلبان دفاع كرد اما حال كه چندهفته‌اي از انتخاب رئيس مجلس دهم مي‌گذرد، او نيز لب به سخن گشوده و در باب ضعف «اميدي‌ها» در جريان انتخاب رئيس، سخن به ميان آورده است.

 

منتجب نيا در تشريح علل كاهش راي عارف به ۱۰۳ راي، ضمن اشاره به موضع متفاوت اعضاي حزب كارگزاران سازندگي نسبت به رياست محمدرضا عارف، گفت: يك عامل اين بود كه بعضي از دوستان اصلاح‌طلب ديدگاه‌ها ديگري داشتند. كما اينكه بعضي از چهره‌هاي كارگزاران يا غير كارگزاران اعلام كرده بودند كه به نظر ما در شرايط فعلي اگر لاريجاني رئيس شود، به نفع جامعه و به نفع كشور است و به امنيت و آرامش و اتحاد كشور كمك مي‌كند و نگران بودند كه اگر عارف رئيس مجلس شود، حملات عليه او و مجلس افزايش مي‌يابد.

 

او اضافه كرد: آنها مصحلت‌سنجي مي‌كردند كه عارف در اين مرحله رئيس نشود و لاريجاني شود و اين مي‌تواند يك لنگر ثبات و استقراري براي مجلس و جامعه باشد؛ تعداد قابل‌توجهي از آنها در مصاحبه‌ها حرف زدند. آقايان عبدي، زيباكلام، كرباسچي، عطريانفر و تعدادي از گروه‌ها؛ اينها جزو اصلاح‌طلب‌ها بودند اما ديدگاه مخالفي داشتند. طبيعتا اين موثر است و تعدادي از افراد را مي‌تواند متزلزل كند يا نظرشان را برگرداند.

عارف وقت ملاقات نداد!
قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي در توضيح عامل دوم، افزود: بسياري از افرادي كه وارد مجلس شدند دوره اولشان بود و به مسائل مجلس آشنا نبودند و به كساني كه آنها را راهنمايي كنند، نياز داشتند.

 

اين نماينده سابق مجلس با اشاره به گلايه منتخبان مجلس دهم از سرليست ائتلاف اميد در تهران، تصريح كرد: آقاي لاريجاني رئيس مجلس بود و در ارتباط تلفني و حضوري منتخبان بود و نظر آنها را جلب مي‌كرد؛ اما عارف ستاد قوي نداشت كه بتواند با كانديداها ارتباط برقرار كند؛ حتي بعضي از منتخبان به ما گله مي‌كردند كه مي‌خواهيم با عارف ملاقات كنيم اما دفتر او به ما وقت نداده و گفته اين روزها فرصت ندارد! از يك‌سو دافعه بود و از يك‌سو هم جاذبه! منتجب نيا با اشاره به عدم ارتباط كافي عارف با منتخبان ليست اميد و همچنين، فقدان كاريزماي لازم در او، خاطرنشان كرد: آقاي لاريجاني سال‌ها در مجلس بود و چم‌وخم نمايندگي و ارتباط با نمايندگان را مي‌دانست اما آقاي عارف اينگونه نبود و حتي بعضي از نمايندگان گله مي‌كردند كه مي‌خواهيم وي را ببينيم اما عارف وقت نداشت و طبيعي است اين عوامل موجب ريزش آرا وي شد.


حمايت دولت از لاريجاني!
رسول منتجب نيا درعين‌حال از حمايت دولت براي رياست لاريجاني پرده برداشت. او در اين خصوص گفت: بعضي از وابستگان به دولت در انتخاب رئيس مجلس به نفع لاريجاني فعاليت و تبليغ مي‌كردند، با منتخبان تلفني يا حضوري تماس گرفته و از آنها مي‌خواستند كه به لاريجاني راي دهند.

 

با وجود اينكه آقاي روحاني اعلام كرده بود دولت بي‌طرف است، اما رسول منتجب نيا در حالي از حمايت حزب كارگزاران سازندگي ايران از رياست علي لاريجاني سخن مي‌گويد كه حسين مرعشي، سخنگو و از شخصيت‌هاي برجسته اين حزب، بارها بر حمايت حزب متبوعش از رياست محمدرضا عارف سخن گفته بود. البته مرعشي در اين مسير بر تعامل ميان عارف و لاريجاني به عنوان دو عنصر ائتلاف اميد تاكيد كرده و گفته بود: ما از آقاي عارف در قالب جبهه اصلاحات حمايت مي‌كنيم و توصيه مي‌كنيم دو طرف جدي هستند باهم همكاري‌هايي هم داشته باشند. از سوي ديگر، بعد از شكست عارف در رقابت با علي لاريجاني در جريان انتخابات هيات‌رئيسه، مرعشي توپ را به زمين حزب اعتدال و توسعه انداخت و مدعي شد: عدم پيروزي عارف در هيات‌رئيسه به دليل رفتار نمايندگاني بود كه از سوي اعتدال و توسعه معرفي شدند؛ ادعايي كه واكنش مقامات حزب اعتدال توسعه را نيز در پي داشت. مسعود شفيعي، عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه در اين خصوص گفت: تعداد كانديداهاي ما كه به‌صورت اختصاصي حمايت كرديم به تعداد انگشتان دست بود. بخش اعظم كانديداهاي اعتدال و توسعه در ليست اميد قرار داشتند كه هماهنگ با فراكسيون اميد عمل مي‌كنند!

 

اخبارسیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------