آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

توضیح سخنگوی شورای نگهبان در مورد ردصلاحیت سیدحسن خمینی و مینو خالقی



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سخنگوی شورای نگهبان

 سخنگوی شورای نگهبان در مورد ردصلاحیت سیدحسن خمینی و مینو خالقی توضیح‌هایی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، نخستین نشست خبری عباسعلی کدخدایی پس از انتخاب دوباره به عنوان سخنگوی شورای نگهبان با اصحاب رسانه برگزار شد.

توضیح در مورد اختلاف‌نظر ابراهیمیان با شورای نگهبان

او در پاسخ به این سوال که اختلاف نظر ابراهیمیان با شورای نگهبان چه بود و این اختلاف‌نظرها در دوره جدید چگونه مدیریت خواهد شد، گفت: اعضا باید خودشان در مورد مطالب مربوط به خود پاسخ بدهند و بنده جسارت نمی‌کنم در حوزه آنها وارد شوم. اختلاف نظر در هر جمعی ممکن است وجود داشته باشد در کلاس درس و مجامع عالی تصمیم‌گیری این اختلاف‌نظر وجود دارد در مجلس هم یک مصوبه مخالفان و موافقانی دارد در شورای نگهبان هم چنین است.

وی افزود: نظرات موافق و مخالف در شورای نگهبان با آزادی بیان می‌شود. دلیلی ندارد چون از نظر علمی با یکدیگر اختلاف‌نظر داریم از نظر شخصی هم مشکلاتی داشته باشیم و این در معرض دید عمومی قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: ممکن است برخی همکاران نظراتی داشته باشند تصمیم‌گیری نهایی مهم است که با رای جمعی اتخاذ می‌شود و بقیه موارد را باید به فراموشی بسپاریم. امیدواریم در آینده این اشکالات وجود نداشته باشد و بهبود بیشتری در روند اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا نگرانی‌های شما نیز رفع شود.

تصمیم برای صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات زود است

کدخدایی در مورد فعالیت سیاسی احمدی‌نژاد علی‌رغم برخی پرونده‌های قضایی وی و اینکه آیا صلاحیت او در صورت حضور در انتخابات تایید خواهد شد، گفت: بنده از این پرونده‌ها بی‌اطلاعم اما گمانه‌زنی در مورد اینکه شورای نگهبان چه تصمیمی می‌گیرد، زود است. هرکس آزاد است نظرات خود را بیان کند. از این لحاظ مشکلی وجود ندارد اما هیچ‌کدام از این نظرات نباید منتسب به شورای نگهبان باشد. شورای نگهبان نظر خود را بعد از ثبت نام و در رسیدگی قانونی به وضعیت صلاحیت‌ها اعلام می‌کند.

توضیح کدخدایی در مورد ردصلاحیت مینو خالقی و سیدحسن خمینی

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه گفته می‌شود در نظرات شورای نگهبان مباحث شخصی و سیاسی جایی ندارد، اما در مواردی همچون رد صلاحیت سیدحسن خمینی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و مینو خالقی پاسخ درست و روشنی داده نشد پرسید که آیا فکر نمی‌کنید این روند باعث بی‌اعتمادی مردم به شورای نگهبان شود که کدخدایی پاسخ داد: سوال شما را در بخشی تایید می‌کنم که اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشده است اما در این بعد که نظر شورای نگهبان کارشناسی نبوده موافق نیستم. بررسی صلاحیت‌های مواردی که به آن اشاره کردید در دوره بنده نبوده البته اگر بخشی در این راستا خلاف این مشاهده شده باید به ما اطلاع بدهید.

امکان اعلام عمومی دلایل برخی ردصلاحیت‌ها وجود ندارد

وی با بیان اینکه نظر شورای نگهبان براساس مستندات پرونده‌های افراد است، گفت: به دلایلی امکان اعلام عمومی این مستندات وجود ندارد. در دوره خودم سعی کردم دلایل را به خود افراد اعلام کنم در این دوره هم حتماً به خود افراد ابلاغ شده است اما ضعف اطلاع‌رسانی را می‌پذیرم ولی در این مورد که کار کارشناسی صورت نگرفته شما هم باید قدری انصاف داشته باشید.

نامه وزارت کشور در مورد انتخابات الکترونیک نبود

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا در نامه وزارت کشور به شورای نگهبان صحبتی از انتخابات الکترونیک هم شده است، گفت: نامه را در حال حاضر در اختیار ندارم که آن را برای شما قرائت کنم، اما این نامه در مورد تعیین تاریخ انتخابات بود اگر بحثی در مورد انتخابات الکترونیکی باشد طبیعتاً باید در نامه‌ای جداگانه ارائه شود که پس از آن نظر اعضای شورای نگهبان را اعلام خواهم کرد.

هر تغییر در قانون انتخابات نیازمند همکاری قوای مختلف است

وی در خصوص اظهارات خود در صحن علنی مجلس در مورد تغییر رویکرد در موضوع احراز صلاحیت‌ها گفت: اعلام کردم هرگونه تغییر در قانون انتخابات نیازمند همکاری قوای مختلف است. الان سیاست‌های کلی در مجمع است و همکاری مجمع را می‌طلبد. در این راستا کارهای اساسی در حال شکل‌گیری است و مجمع نظرات خود را به اتمام می‌رساند. اگر ما سیاست‌های کلی را در فاصله کوتاهی داشته باشیم مجلس هم می‌تواند قانون را تغییر دهد.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌های کلی به این دوره برسد امیدواریم قانون جامعی برای انتخابات داشته باشیم. این منوط به فعالیت مجلس و دولت است که این قانون به انتخابات سال ۹۶ می‌رسد یا خیر.

هرگونه تخلف مورد توجه شورای نگهبان قرار می‌گیرد

وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع دریافت‌های غیرمتعارف در بررسی صلاحیت‌‌ها مدنظر شورای نگهبان قرار می‌گیرد یا خیر گفت: الان نمی‌توانم پیش‌بینی خاصی داشته باشم، چنانکه تخلفی صورت گیرد قطعاً مورد توجه اعضای شورای نگهبان قرار خواهد گرفت. ما امیدواریم در قانون انتخابات این موارد به روشنی بررسی شود تا جای تردیدی باقی نگذارد.

برگزاری جلسه برای بررسی اصلاحات قانون انتخابات با نمایندگان

او در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان در دوره فعالیت جدید خود چه رویکردی را دنبال می‌کند، گفت: در قالب صحبت‌های خود در مجلس عرض کردم که تصمیم‌گیری‌های ما به صورت جمعی است و نیاز به تصمیم همه اعضا داریم. شخص بنده تلاش می‌کنم ارتباط بیشتری با نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی داشته باشم. در راستای مباحث کارشناسی امروز بعدازظهر جلسه‌ای در راستای بررسی اصلاحات قانون انتخابات با نمایندگان خواهم داشت.

اصلاح قانون انتخابات اختیارات شورای نگهبان بحث تجاری و سود و زیان نیست

کدخدایی در پاسخ به این سوال که اگر مجلس در اصلاح قانون انتخابات اختیارات شورای نگهبان از جمله نظارت استصوابی را تغییر بدهد و این اختیارات کاهش پیدا کند آیا شورای نگهبان آن را خواهد پذیرفت، گفت: این یک بحث تجارتی نیست که دو طرف در مورد سود و زیان آن صحبت کنند. بحث در مورد اختیارات قانونی است. هر مصوبه‌ای که مجلس داشته باشد و منطبق با اصول قانون باشد شورای نگهبان از آن استقبال می‌کند و درصدد اجرای آن در می‌آید.

وی افزود: آنچه که ما در چارچوب قانون می‌توانیم انجام دهیم این است که قانون جامعی داشته باشیم تا نگرانی‌های داوطلبان برطرف شود. در این راستا با برخی کمیسیون‌ها نیز گفت‌وگو کردیم. تلاش ما بر این بوده که قانون شفافی داشته باشیم. در این راستا مسئولیت بیشتر متوجه مجلس و قانون است. شورای نگهبان قول می‌دهد تا جایی که ممکن است براساس اصول قانون اساسی پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد.

در دوره من درب شورای نگهبان روی همه باز است

کدخدایی تاکید کرد: همانطور که قبلاً شاهد بودید در دوره گذشتهٔ بنده، درب شورای نگهبان باز بود و هرکس مطلب و اعتراضی داشت می‌توانست بیاید و آن را با ما در میان بگذارد. این دوره هم همین‌گونه است وتلاش می‌شود. اگر براساس قانون دست ما بسته است و ناچاریم صلاحیت کسی را تایید نکنیم دلایل رد صلاحیت را به صورت شفاف در اختیار داوطلب قرار دهیم.

بررسی غیررسمی احکام بودجه در شورای نگهبان

او در مورد انتقاد لاریجانی به احکام دائمی برنامه گفت: بررسی به این احکام چهارشنبه در مجلس به پایان رسید. قرار شد صحبتی کنیم تا شورای نگهبان فرصت بیشتری برای بررسی داشته باشد، همانطور که می‌دانید ما دو دوره ۱۰ روزه زمان داریم تا این احکام را بررسی کنیم که گاهی فرصت کافی برای بررسی همه این قوانین وجود ندارد. این مسئله باید اصلاح شود در آینده تلاش می‌شود نظرات مجلس نسبت به این لایحه وفق قانون به یکدیگر نزدیک‌تر شود. امروز هم با دوستان مجلس صحبت کردم تا این احکام را به صورت غیررسمی دریافت کنیم و فرصت بیشتری برای بررسی شورای نگهبان وجود داشته باشد.

تفاوتی بین اصلاح‌طلبی و اصولگرایی قائل نیستیم نیست

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی اعضای شورای نگهبان را متهم به سیاسی‌کاری می‌کنند، گفت: برای شورای نگهبان تفاوتی بین اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست هر دو خدمتگزار به نظام هستند. شورای نگهبان نظرات را در چارچوب قانون و مقررات اعلام می‌کند گاهی ممکن است این مسئله شبهه‌هایی ایجاد کند اما از نظر ما فرقی بین اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست و همه را به یک چشم نگاه می‌کنیم. قطعاً فعالیت سیاسی به آن معنا که مدنظر شماست نباید در شورای نگهبان وجود داشته باشد اما باید کار کارشناسی و فقهی فارغ از مسائل سیاسی وجود داشته باشد.

توضیح سخنگو در مورد ثبت‌نام دوازده هزار نامزد

سخنگوی شورای نگهبان در مورد ثبت‌نام ۱۲ هزار داوطلب در انتخابات مجلس دهم گفت: از این میزان ثبت نام می‌توان به عنوان اقدامی مثبت تعبیر کرد که نشان از علاقمندی مردم به حضور در جایگاه‌های عالی نظام داشت. نباید همیشه تعبیر منفی داشته باشیم اما برای داشتن نظامی جامع نیازمندیم که مکانیزم‌های روشنی را تعریف کنیم. متاسفانه این مکانیسم ها به خوبی در نظر گرفته نشده است امیدواریم در نظام جامع شرایط به گونه‌ای باشد که هم به استقبال مردم پاسخ منفی ندهیم و هم انتخابات را به‌گونه‌ای برگزار کنیم که مصلحت مردم در آن باشد.

توضیح در مورد رابطه هیات نظارت با دبیر شورای نگهبان

در ادامه خبرنگاری از کدخدایی پرسید که رابطه هیات نظارت با اعضای شورای نگهبان چگونه است. شنیده شده این هیات زیر نظر دبیر شورا فعالیت دارند. سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: اعضای مرکزی هیات نظارت توسط اعضای شورای نگهبان و با رای‌گیری انتخاب می‌شوند. هیات مرکزی نیز با رای‌گیری هیات‌های استانی را انتخاب کرده و آنها نیز با همان رای‌گیری‌ هیات‌های نظارت شهرستان‌ها را تعیین می کند. در دوره بنده نیز همین‌طور بود.

نظر شورای نگهبان در مورد تاسیس مناطق آزاد تجاری

او در پاسخ به این سوال که نظر شورای نگهبان در مورد تاسیس مناطق آزاد تجاری چیست، گفت: شورای نگهبان همچون انتخابات در مورد مصوبات هم پیشاپیش نظر نمی‌دهد. اطلاعی از این مصوبه ندارم و این مصوبه هنوز برای شورای نگهبان نیامده است. در زمان لازم در این خصوص اظهارنظر خواهیم کرد.

دستور اول جلسه شورای نگهبان انتخاب هیات رئیسه بود

کدخدایی همچنین با اشاره به جلسات شورای نگهبان در هفته گذشته گفت: دستور اول این جلسه انتخاب هیات رئیسه شورا بود که روز چهارشنبه گذشته آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر، آقای علیزاده به عنوان قائم‌مقام و بنده به عنوان سخنگو انتخاب شدیم.

بررسی نامه وزیر کشور در خصوص تاریخ انتخابات، دستور بعدی جلسه شواری نگهبان

او با بیان اینکه دستور بعدی جلسه شورای نگهبان در مورد نامه وزیر کشور در خصوص تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس بود گفت: در این جلسه نظرات اعضا مطرح شد و مقرر شد معاون اجرایی بررسی‌های بیشتری داشته باشد و با دستگاه‌های مختلف مذاکره کند و نتیجه آن در جلسه آتی ارائه و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در این جلسه دو مورد از مصوبات هیات وزیران مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس قانون اصلاح اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن اشکال شکلی داشت که دولت به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی در این مورد اقدام کرده بود که اعضا آن را صحیح ندانستند و خواسته شد که این استناد عوض شود تا اعلام نظر شورای نگهبان در جلسه آینده را داشته باشیم.

او گفت: همچنین موضوع اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک را در دستور کار داشتیم که قبلاً نظر شورای نگهبان این بود که در ماده ۱۵۱ قانون پنجم توسعه مقرر شده صندوق حمایت از صنایع نوین اساسنامه‌اش به تصویب مجلس برسد. در حالی که هیات وزیران سنبت به این مسئله اقدام کرده بود و این موضوع مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد.

کدخدایی خاطرنشان کرد: دستور بعدی جلسه در مورد نظرات فقها در خصوص نامه‌های دیوان عدالت بود که از تاریخ دوم تیرماه این نامه‌ها به شورا ارسال شده بود که از این میان ۱۰ مورد خلاف شرع تشخیص داده نشد، ۵ مورد خلاف شرع شناخته شد و یک مورد به دلیل اشکال در مستندات اعاده شد و قرار شد بعد از رفع اشکال‌ها مجدداً‌در دستور کار قرار گیرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------