آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

صالحی: صنعت هسته‌ای کشور وارد فاز جدیدی شد کرینکو: راکتورهای جدید بالاترین ایمنی را دارند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,صالحی

معاون رییس‌جمهور گفت: صنعت هسته‌ای ایران وارد فاز جدیدی از نظر گستردگی فعالیت شد.

به گزارش  ایسنا، دکتر علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری مشترک با سرگی کرینکو گفت: امروز نقطه عطفی در صنعت هسته‌ای کشور است و این صنعت وارد فاز جدیدی از نظر گستردگی فعالیت شد.

سرگئی کرینکو، رییس روس اتم نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: ما امروز دو جشن داریم که یکی جشن تحویل کامل واحد اول بوشهر است. نیروگاه بوشهر ده‌ها سال قبل با طرح آلمانی شروع و سال‌ها متوقف بود و هیچ کس این اراده را به خرج نداد که چنین طرحی را دنبال کند اما همکاران روسی و ایرانی توانستند یک کار ناممکن را ممکن کنند. در ۲۰۱۵ این واحد موفق‌ترین واحد در صنعت هسته‌ای در دنیا معرفی شد.

او ادامه داد: جشن دوم احداث دو واحد جدید نیروگاهی است و این پروژه حکایت از همکاری استراتژیک دو کشور است. ما برای ساخت ۸ بلوک نیروگاهی با سازمان انرژی اتمی ایران تفاهم داریم که امروز کار ساخت دو واحد را شروع می‌کنیم. این پروژه بالاترین استاندارهای ایمنی بعد از حادثه فوکوشیما را دارد.

کرینکو ادامه داد: این واحدها استانداردهای ایمنی غربی و آژانس را نیز دارد. نمونه واحدهای جدیدی که قرار است ساخته شود قبلا اجرا شده‌اند. سهم مشارکت ایران در این پروژه رو به افزایش خواهد بود چرا که متخصصان ایرانی در واحد اول تجربیات خوبی را به دست آوردند.

وی گفت: همکاری ما محدود به ساخت نیروگاه نیست بلکه در تولید ایزوتوپ پایدار و تولید سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

این مقام روس گفت: واحدهای بعدی نیروگاه هم سمبل خوبی از استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای خواهد بود.

صالحی نیز در پاسخ به سوالی درباره صرفه اقتصادی واحد اول نیروگاه بوشهر و واحدهای دیگر گفت: هر واحد هزار مگاواتی معادل ۱۱ میلیون بشکه نفت صرفه اقتصادی دارد. اگر نفت را ۴۰ دلار در نظر بگیریم یعنی ۴۴۰ میلیون دلار در سال صرفه جویی و هزینه اداره یک نیروگاه خیلی کم‌تر از این مبلغ است. و به لحاظ زیست‌محیطی بسیار برای کشور موثر است. اگر سه نیروگاه در مقطعی فعالیت کنند یعنی  ۳۳ میلیون بشکه نفت در سال صرفه‌جویی می‌کنیم.

کرینکو در پاسخ به سوالی گفت: ما با ایران فعلا تفاهم‌نامه داریم و انتقال تکنولوژی در این چارچوب اتفاق می‌افتد و هدف بزرگی هم هست. پرسنل ایرانی که امروز بهره‌برداری ایمن انجام دادند تحت آموزش دقیق در سال‌های دراز قرار گرفتند و همین طور این اتفاق در صنایع ایرانی صورت گرفت و اگر کشور دیگری بخواهد در این مسبر گام بردارد باید مرحله به مرحله این روند را طی کند و البته باید معاهده منع اشاعه در این همکاری‌ها ضمانت شود. ما معتقدیم تجربه و تخصص ایرانی‌ها نه فقط در صنعت نیروگاهی بلکه در صنایع دیگر هم استفاده شود.

صالحی نیز تاکید کرد: همکاری ایران و روسیه در چارچوب ان.پی.تی است و این همکاری‌ها صرفا در جهت استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و منشا نگرانی برای کسی نیست و به ویژه به کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کردیم که می‌توانیم یک کمیته مشترک علمی با متخصصان‌شان داشته باشیم تا مسایل ایمنی و توسعه هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهیم.

کرینکو، رییس روس اتم در پاسخ به این پرسش که در صورت فشارهای خارجی روسیه چقدر به تعهداتش طبق قرارداد پایبند خواهد ماند؟ اظهار کرد: با تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر نباید چنین سوالی در ذهن‌ها خطور کند. روسیه همیشه تعهداتش را کامل انجام می‌دهد و در ساخت واحد اول این را به اثبات رساندیم. ما مشکلات واقعی و مصنوعی ایجاد شده زیاد داشتیم اما این واحد موفق در حال فعالیت است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز درباره مزایای ساخث نیروگاه‌های جدید در بوشهر برای استان بوشهر گفت: قرار است به واسطه ساخت این نیروگاه‌ها ۲۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین تولید شود و این مساله اثرات قابل توجهی برای استان بوشهر خواهد داشت. هم‌چنین برق استان بوشهر تامین می‌شود.

کرینکو درباره دو واحد جدید نیروگاهی و ضرورت ایمنی هسته‌ای آن گفت: راکتورهای جدید دارای سیستم‌های passive (سیستم‌های غیرفعال "بدون نیاز به برق") برای ایمنی هستند. این سیستم برای عملکرد خودش به عملکرد پرسنل متکی نیست و حتی در مقابل اشتباه پرسنل درست عمل می‌کند. حتی اگر نیروگاه بوشهر در شرایط فوکوشیما قرار گیرد دیگر آن حوادث اتفاق نمی‌افتد یعنی به طور طبیعی حرارت از قلب دفع خواهد شد. استفاده از سیستم‌های passive منحصر به فرد در واحدهای جدید این نیروگاه تاییدیه بین‌المللی علاوه بر تاییدیه ایران و روسیه را دریافت کرده است. هم‌چنین وجود بلوک‌های مرجع دلیل ایمنی این واحدهاست. این تکنولوژی در جاهای دیگر از جمله در هند تجربه شده است و امتحان خود را پس داده اند.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------