آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

تـكروي پدرخوانده‌هاي اصولگرا ؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اصولگرایان

 غلامرضا مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز از برگزاري «سه جلسه انتخاباتي كميته انتخابات جامعه روحانيت مبارز» خبر داد كه با محوريت «مسائل مربوط به انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده» برگزار شده است و البته منظور از انتخابات، تنها انتخابات رياست‌جمهوري است و«بررسي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر فعلا در دستور كار كميته انتخابات جامعه روحانيت مبارز قرار ندارد و اين كميته تاكنون در اين رابطه ورود نكرده است.»

 

بايد تاكيد كرد كه برگزاري جلسات و نشست‌هاي نهادها و مجامع سياسي دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در ماه‌هاي باقي‌مانده تا انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم امري است قابل انتظار. جلساتي كه اعلان رسمي آنان حكايت از اين دارد كه رقابت انتخاباتي به ويژه در ميان اصولگرايان نه تنها آغاز شده كه با جديت در جريان است.

 

غيبت پدرخوانده در جلسات جامعه روحانيت!

مصباحي مقدم با اعلان خبر برگزاري جلسات انتخاباتي مجمع روحانيت مبارز، در پاسخ به سوالي درخصوص همكاري مشترك جامعه روحانيت و جامعه مدرسين حوزه علميه قم براي انتخابات گفت:«كميته انتخابات مجمع روحانيت هنوز سازوكاري براي همكاري با جامعه مدرسين تدوين نكرده است.» اين در حالي است كه سخنگوي جامعه روحانيت مبارز چندي پيش درباره همكاري جامعه روحانيت با جامعه مدرسين حوزه علميه در انتخابات سال ۹۶ تصريح كرد كه «جامعتين به‌طور عمده در انتخابات خبرگان معنا پيدا مي‌كند كه آن را پشت سر گذاشتيم، البته اگر بخواهيم وارد مسائل انتخابات ۹۶ شويم مستلزم آن است كه مجددا نشست مشتركي برگزار كنيم.»

 

اين نشست مشترك با گذشت چند ماه هنوز انجام نشده است و اين امر بر ابهامات موجود پيرامون تعامل و همگرايي اين دو نهاد مي‌افزايد چرا كه بسياري بر اين باورند كه جامعه مدرسين حوزه علميه قم «پدرخوانده» تشكيلات روحانيت است و در بسياري از امور و به ويژه در بحث انتخابات رياست‌جمهوري نقش تعيين‌كننده‌اي در انتخاب مصاديق دارد و بر اين اساس تعيين نشدن‌سازو كار براي همكاري جامعه روحانيت با جامعه مدرسين در شرايطي است كه جامعه روحانيت سه جلسه درباره مسائل انتخاباتي داشته و در اين جلسات موضوعات اصلي و مبنايي انتخابات سال ۹۶ را مورد ارزيابي قرار داده است، جلساتي كه خروجي آن معرفي نامزد يا نامزدهاي اصولگرايان و ترسيم سازوكارهاي انتخاباتي است. طولاني شدن روند برگزاري نشست مشترك ميان دو نهاد تاثيرگذار اصولگرا نخستين احتمالي را كه به ذهن متبادر مي‌سازد، ايجاد شكاف و اختلاف ميان آنهاست، اتفاقي كه در انتخابات‌هاي گذشته هم رخ داد و وقوع مجدد آن دور از ذهن نيست.

 

آغاز يا پايان اختلافات؟

گفتني است چندي پيش اختلاف درون تشكيلاتي در جامعه روحانيت مبارز بالا گرفت و آيت‌ا... موحدي كرماني در واكنش به اظهارات مصباحي مقدم مبني بر اينكه «جامعه روحانيت مبارز از حضور اعضاي باسابقه و برجسته خود مانند آيت‌ا... هاشمي و آقاي روحاني در جلسات استقبال مي‌كند» و اينكه «حضور آيت‌ا... هاشمي و روحاني در جلسات موجب ارتقاي جايگاه سياسي جامعه روحانيت است» اعلام كرده بود كه مواضع جامعه روحانيت را خود وي به عنوان دبيركل اين جامعه اعلام خواهد كرد و گفته بود: «ايشان [مصباحي‌مقدم] حرف‌هاي خودشان را مي‌زنند و مواضع جامعه روحانيت، مطلبي است كه من به عنوان دبيركل مي‌گويم.»

 

اينجا بود كه اختلافات و شكاف در اين جامعه نمايان شد. اختلافي كه نه به دليل حضور يا عدم حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس‌جمهور در جلسات است، بلكه نشات گرفته از تمايل برخي از اعضا به كانديداتوري مجدد روحاني در انتخابات و حمايت از رئيس دولت تدبير و اميد است و عدم تمايل برخي ديگر به او و اصرار بر سر معرفي يك نامزد اصولگرا. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اعلام برگزاري جلسات انتخاباتي جامعه روحانيت و بحث تعيين سازوكار همكاري با جامعه مدرسين اعلام نظر سخنگو است يا كليت جامعه روحانيت. اگر چنين باشد يعني اختلافاتي كه مصباحي مقدم آن را «شيطنت رسانه اي» خوانده بود به پايان رسيده است و ديگر بايد منتظر خروجي جلسات ماند و اعلام نامزد مورد توافق اين جامعه.

 

اخبار  سیاسی -   آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------