آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

گرم شدن تنور انتخابات



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات

 از فضای سیاسی کشور کم‌کم بوی انتخابات به مشام می‌رسد. هر چند فعالیت‌های انتخاباتی چندی است که آغاز شده است و اخبار فعالیت چهره‌ها، احزاب و جناح‌ها به گوش می‌رسد، اما تحرک‌های اخیر سیاسی نشان می‌دهد که فضای انتخاباتی در حال جدی‌تر شدن است. گمانه‌زنی درباره کاندیداهای انتخاباتی از جمله جدی‌ترین بحث‌های فضای سیاسی است. هر چند حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دولت یازدهم هنوز درباره کاندیداتوری در انتخابات 96 اعلام قطعی نکرده است، اما به نظر نمی‌رسد که دولت تدبیر و امید بخواهد مسیری را که در طول چهار سال در پیش گرفته است رها کند.

 

اظهارنظرهای برخی چهره‌های شاخص حامی دولت روحانی همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز بر تداوم مسیر دولت یازدهم در دوره دوازدهم ریاست جمهوری توسط شخص حسن روحانی تاکید دارد. در این میان عدم حضور دو نفر از کاندیداهای احتمالی قطعی شده است. محمود احمدی‌نژاد که در یک ماه گذشته اخباری درباره دیدارش با رهبر انقلاب و کسب تکلیف از ایشان درباره حضور در انتخابات مطرح شده بود، روز دوشنبه با بیان صریح رهبر انقلاب «از پشت بلندگو» و نامه‌ای که دیروز در جواب سخنان ایشان نوشت، عملا از گمانه‌زنی‌ها کنار گذاشته شد.

 

با این حال برخی کارشناسان از غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتار احمدی‌نژاد می‌گویند. محسن رضایی نیز چندی پیش اعلام کرد که نیتی برای حضور در انتخابات پیش رو ندارد. در این میان محمدرضا باهنر نیز بارها از عدم کاندیداتوری در انتخابات صحبت کرده است و عزت‌الله ضرغامی نیز تلویحا حضور خود در عرصه انتخابات را رد کرده است که صحت این اظهارات در آینده معلوم خواهد شد. در حال حاضر با حضور روحانی احتمال این که کاندیدای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را از هم اکنون روشن باشد، وجود دارد. در جمع اصولگرایان در حال حاضر نام‌هایی مثل سعید جلیلی و فتاح برای کاندیداتوری در انتخابات مطرح است.

 

بی اطلاعی نجفی از ریاستش بر ستاد انتخاباتی روحانی

در جبهه اصلاح‌طلبان تقریبا اجماع بر سر حمایت از حسن روحانی وجود دارد هر چند ممکن است گزینه‌های دیگری هم مطرح شده باشند اما سرانجام شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تصمیم اصلی را خواهد گرفت. یک عضو شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان درباره فعالیت این شورا خاطرنشان کرده است: ساز و کار هر انتخاباتی با انتخابات بعدی متفاوت است.

 

برای رسیدن به نتیجه مثبت شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان متفاوت از انتخابات مجلس دهم خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آماده می‌کند. آذر منصوری همچنین در ارتباط با علل شکل‌گیری شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان بیان کرده است: آن‌چه که مبنای تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان شد، دغدغه‌ای بود که در انتخابات گذشته پیش‌روی جریان اصلاح طلب قرار گرفت؛ با توجه به شرایط آن زمان شکل گیری ائتلاف و رسیدن به یک انسجام برایاصلاح طلبان امری ضروری بود که توانستند به آن دست پیدا کنند. از طرفی رئیس دبیرخانه کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب تاکید کرده است که واگذاری تصمیم‌گیری درباره انتخابات باید به تصویب دو سوم اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برسد. آرش حبیبی همچنین از تشکیل اولین جلسه کمیته انتخابات اصلاح‌طلب با حضور دبیران کل احزاب عضو در محل دبیرخانه این کمیته خبر داده و گفته است: در این جلسه مقرر شد که احزاب اصلاح‌طلب استانی بتوانند در ستادهای انتخاباتی استانی احزاب اصلاح‌طلب عضو شوند.

 

دیروز اخباری مبنی بر تعیین محمدعلی نجفی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی مطرح شد. با این حال محمدعلی نجفی اظهار کرد که هنوز در رابطه با ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی بحثی مطرح نشده است. وی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار برخی اخبار در خصوص ریاستش بر ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفت:  در خصوص ریاست ستاد انتخاباتی آقای روحانی هنوز بحثی مطرح نشده و اطلاعی در این رابطه ندارم.

 

شجاعی سخنگوی اعتدال و توسعه شد

با این حال حزب اعتدال و توسعه، یکی از حامیان جدی دولت تدبیر و امید، فعالیت خود را برای انتخابات به طور جدی آغاز کرده است. دیروز اسماعیل شجاعی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، به عنوان سخنگوی این حزب انتخاب شد. در جریان آخرین جلسه حزب اعتدال و توسعه، اسماعیل شجاعی عضو شورای مرکزی و رئیس کمیته تشکیلات و سازماندهی حزب اعتدال و توسعه به عنوان سخنگوی این حزب انتخاب شد. غلامعلی دهقان نیز همچنان سخنگویی دفتر سیاسی حزب را بر عهده دارد. شجاعی در اولین مصاحبه سخنگویی خود اعلام کرد که هفتمین نشست استانی حزب اعتدال و توسعه پنجشنبه هفته جاری با حضور سردبیران و نمایندگان شعب مختلف این حزب در تهران برگزار می شود. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه  در گفت‌و گو با ایسنا، با اعلام این مطلب خاطر نشان کرد: در این نشست، مسئولین بلند پایه حزب و دبیرکل حزب به سخنرانی می‌پردازند.

 

سیاست‌گذاری در مورد مسائل مهم حزب در مواجه با دو انتخابات بزرگ ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر از جمله برنامه‌های این نشست است. وی با اشاره به از سرگیری فعالیت‌های حزب اعتدال و توسعه از اسفند ماه سال 93 خاطرنشان کرد: از اسفند 93 که فعالیت مجدد حزب را در مسیر جدیدی آغاز کرده‌ایم، توسعه فعالیت‌های حزبی در کشور و همچنین گسترش تشکیلات در تمام شهرستان‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم. شجاعی ادامه داد: تشکیل کارگروه‌ها و کانون‌های تخصصی از جمله کارگروه‌های کارگری، زنان، جوانان، اقوام، اساتید، وکلا، پرستاران از جمله دیگر برنامه‌های حزب اعتدال و توسعه در دوره جدید فعالیت‌های خود است. این عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه همچنین  تاکید کرد که  حزب اعتدال و توسعه قطعا به طور کامل همانطور که اولین پیشنهاد دهنده در مورد کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات 92 بود، در این چارچوب،  همچنان در انتخابات پیش رو خود را مقید به حمایت از ایشان می‌داند.

 

کمیته انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری تشکیل شد

در جناح اصولگرا هم تحرکات انتخاباتی دیده می‌شود. اصولگرایان همچون انتخابات سال‌های 92 و 94 دم از هدفگذاری برای وحدت می‌کنند، اما در حال حاضر هر حزب و گروه این جریان، فعالیت‌های خود را به طور مستقل ادامه می‌دهد. در شرایطی که حزب موتلفه اسلامی اعلام کرده است که در انتخاباتی ریاست جمهوری 96 کاندیدای حزبی معرفی می‌کند، جبهه پیروان خط امام و رهبری که برخی اعضای موتلفه را در میان خود می‌بیند،

 

به تازگی کمیته انتخاباتی خود را تشکیل داده است. سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: کمیته انتخابات این جبهه با هدف فعالیت در محدوده انتخابات شورای شهر تهران تشکیل شد. کمال‌الدین سجادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آقایان بادامچیان، کوهکن، عبدالله رحیمی، بیگلر و بنده به همراه خانم طاهره رحیمی عضو این کمیته هستیم. وی خاطرنشان کرد: این کمیته جدیدا تشکیل شده و بزودی جلسات خود را آغاز می‌کند. این کمیته فعلا برای پی‌گیری انتخابات شورای شهر تهران تشکیل شد و استان‌ها ساز و کار خود را دارند که هنوز وارد آن بحث نشده‌ایم. سجادی در پاسخ به این پرسش که آیا بادامچیان دبیر این کمیته هستند اظهار کرد: آقای بادامچیان رئیس ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند.

 

کنگره جبهه پایداری 8 مهر برگزار می‌شود

جبهه پایداری و جریان نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی نیز فعلا گزینه‌ای مثل محمود احمدی‌نژاد را از دست داده‌اند. برای این جریان گزینه‌هایی مثل سعید جلیلی، پرویز فتاح و حتی الیاس نادران مطرح هستند. در همین راستا کنگره جبهه پایداری انقلاب اسلامی پنجشنبه هشتم مهرماه برگزار می‌شود. کنگره جبهه پایداری انقلاب اسلامی صبح روز پنجشنبه 8 مهرماه به منظور برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای شورای مرکزی برگزار می‌شود. این مراسم با دعوت از دبیران کل برخی احزاب و تشکل‌های اصولگرا و با حضور ناظرین وزارت کشور برگزار می‌شود. بنا است در این کنگره گزارش عملکرد این تشکل سیاسی و گزارش بازرسین ارائه شود و البته احتمالا بحث در مورد کاندیدای انتخاباتی این جبهه از مهم‌ترین صحبت‌های حاشیه‌ای این کنگره خواهد بود.

 

اخبار سیاسی - ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------