آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

نخستین‌کارت زرد با طعم شکر!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , وزیر جهاد و کشاورزی

دیروز در حالی که بحث‌ها همه شیرین بود و مزه شکر داشت اما برای دولت تلخ شد، چرا که نخستین کارت‌زرد را دریافت کرد. قیمت شکر و واردات برنج، وزیر جهاد و کشاورزی روحانی را به مجلس کشاند. گرچه توضیحات وزیر کشاورزی توانست مهرداد لاهوتی و سایر نماینده ها را در مورد واردات برنج قانع کند اما توضیحات حجتی در مورد قیمت شکر نتوانست نماینده ارومیه، محجوب و سایر نماینده‌ها را متقاعد سازد، در نهایت منجر به دریافت کارت زرد وزیر کشاورزی شد.

 

وزیر در گران کردن تخصص دارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار کرد:‌ وزیر کشاورزی که طی یک هفته قیمت شکر را چند برابر کرد با همین تخصص قیمت نفت را افزایش می‌داد. نادر قاضی پور که در جلسه علنی دیروز مجلس در جریان طرح دو سوال ملی از وزیر جهاد کشاورزی سخن می‌گفت، اظهار داشت: «آآقاي وزير بگوييد شما شكر از كجا خريديد؟ شكر در محل شما چه قيمتي است؟ مثل بعضي ها شكر در محل شما ارزان است؟ آقاي وزير به ما بگوييد كدام آقازاده‌ها، كدام زالو صفت‌ها شكر داشتند و اما به مردم گران فروختند؟ چرا که در سایر نقاط قیمت شکر از ۲۳۰۰ به ۳۸۰۰ تومان رسید و معلوم نیست کدام آقا زاده‌‌های رانت‌خوار از محل سود واردات شکر ماشین‌های چند میلیاردی خریدند.»

 

این جملات برای نمایندگان تداعی کننده اظهارات رئیس دولت قبل بود که قیمت گوجه فرنگی را با محله خودش می‌سنجید. نماینده ارومیه سخنان خودش را این‌گونه ادامه داد: طبق قانون، کنترل بازار شکر بر عهده شماست اما شما با چه منطقی حواله شکر را بین کارخانجات توزیع کردید که آنها نیز این حواله را به دلال‌ها برای واردات بفروشند و همین سیاست‌ها بود که شکر در عرض ده روز گران شد و این ایام و عاشورا و تاسوعا که مردم به خیابان‌ها می‌ریزند و چایی و قند و شکر مصرف می‌کنند مجبورند شکر را گران بخرند.

 

توضیحات درباره کمبود شکر

محمود حجتی در پاسخ به اعتراض نماینده ارومیه و محجوب هم نسبت به کنترل قیمت شکر از وزیر کشاورزی سوال پرسید که وی توضیح داد در سال ۹۲ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شکر تولید شده و ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تن شکر نیز وارد شده؛ مصرف هم حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن بوده است. در سال ۹۳ تولید بهبود پیدا کرد و به ۱ میلیون و ۳۳۵ هزار تن رسید که بر اثر افزایش تولید واردات کاهش پیدا کرد. اما مشکلی که وجود داشت این بود که کارخانجات قند به جای پول به تولیدکنندگان شکر می‌دادند و این مسأله تنظیم بازار را به هم ریخت.

 

او ادامه داد: در سال ۹۴ تولید به ۱ میلیون و ۵۹۴ هزار تن رسید که امیدواریم امسال به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد. مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم کمبود کارخانجات در مناطق گرمسیری است که اگر این مشکل نبود می‌توانستیم در یک افق دو تا سه ساله از واردات بی‌نیاز شویم. در حال حاضر در خوزستان برای کشت پاییزی مشکلاتی ایجاد شده؛ دو کارخانه در این محل وجود دارد که فعالیتشان متوقف است؛ ما باید توسعه کارخانجات قند و کشت پاییزه را مدنظر قرار دهیم.

 

حجتی افزود: در سال جاری باید حدود ۶۰۰ هزار تن شکر وارد می‌کردیم که با توجه به ذخیره‌های موجود باید در خرداد و تیرماه وارد کشور می‌شد اما به خاطر ضعفی که بنده و همکارانمان داشتیم و عدم پیگیری به موقع، واردات در مرداد و شهریور انجام شد و در این زمان در بازار کسری ایجاد شد. وی گفت: همچنین مسائل دیگری نیز باعث تشدید و ایجاد مشکل شد؛ افزایش ۱۰ درصدی قیمت شکر هم در اواخر تیر و مردادماه صورت گرفت و آنهایی که شکر داشتند آن را برای لحاظ شدن این افزایش نگه داشته بودند. اما خوشبختانه حالا مشکل حل شده و امیدواریم که این بی‌دقتی دیگر پیش نیاید.

 

۳۰ هزار پرونده درباره تغییر کاربری اراضی

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال نماینده لنگرود درباره تغییر کاربری اراضی گفت: در مازندران و گیلان بیش از ۴۴۰۰ روستا برایشان طرح هادی روستایی تصویب شده است، بنابراین ما در این موضوعات کاره‌ای نیستیم. وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزار پرونده در محاکم قضائي برای برخورد با تغییر کاربری وجود دارد، افزود: گشت تغییر کاربری را راه اندازی کردیم و خوشبختانه دستگاه‌های قضائي و مرتبط هم همکاری خوبی داشته‌اند.

 

شکر به وزیر کارت زرد داد

مجلس شورای اسلامی با ۱۴۳ رای سوال نماینده ارومیه را وارد دانست و به وزیر جهاد کارت زرد داد. در پایان و پس از پاسخ‌های محمود حجتی و صحبت‌های نماینده سوال کننده نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق، و ۵۹ رای مخالف سوال دو نماینده تهران و ارومیه را در مورد قیمت شکر وارد دانستند. 

 

 اخبار  سیاسی  -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------