آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

احمدي‌نژاد به خواب زمستاني سياسي نمي‌رود/كانديداي راديكال معرفی می کند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,احمدي‌نژاد

 درحالي كه اكثريت اصولگرايان از حذف محمود احمدي‌نژاد از گردونه رقابت‌هاي انتخاباتي راضي به نظر مي‌رسيدند اما اجماع اين جريان سياسي بر سر يك گزينه راي‌آور، بزرگان اصولگرا را با ترديدهايي مواجه كرده است. مخالفت با كانديداتوري مجدد چهره‌هاي سوخته اصولگرا و استفاده از چهره‌هاي جديد راهكاري است كه برخي از تصميم‌گيران اين جريان براي رفع ترديدهاي خود برآن تاكيد دارند.

 

راهكاري كه حسن رسولي آن را چندان موفق نمي‌داند و معتقد است ظرف شش، هفت ماه باقيمانده تبديل يك چهره كمتر شناخته‌شده به نامزدي كه بتواند با استفاده از ظرفيت تبليغاتي اصولگرايان، زمينه پيروزي اين جريان را در اين مدت زمان كوتاه فراهم سازد، بسيار بعيد به نظر مي‌رسد. اين عضو هيات مديره بنياد باران بر اين باور است كه جريان اصولگرا دوباره روي يكي از مهره‌هاي قبلا امتحان شده سرمايه‌گذاري خواهد كرد.

 

مشروح گفتگوي «روزان» با اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه مي‌آيد:

 

* با نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات 96، اصولگرايان براي رقابت با آقاي روحاني و تعيين كانديداي خود نظرات متفاوتي دارند. در جديدترين اظهار نظر برخي از تصميم گيران اين جريان با تاكيد بر عدم استفاده از مهره‌هاي سوخته، معتقدند كه كانديداهايي كه در دوره‌هاي قبل با پاسخ منفي افكارعمومي مواجه شده‌اند در ارديبهشت 96 گزينه مطمئني نيستند و نبايد دوباره آنها را مورد آزمون قرار داد. نظر شما درباره اين ديدگاه چيست؟

اين نظري است كه آقاي مهندس باهنر داده است مبني بر اينكه كساني كه يك بار روي باسكول رفته‌اند بهتر است دیگر وارد آزمون رقابت‌هاي انتخاباتي نشوند. به نظر مي‌رسد اين موضوع نقطه نظر شخصي ايشان باشد. هنوز بايد منتظر باشيم و ببينيم آيا كليت جريان اصولگرا و مراجع اصلي تصميم‌گيري اين جريان سياسي به اين سياست راهبردي مي‌رسند يا خير.

 

* اين راهبرد براي اصولگرايان نتيجه مثبتي به دنبال خواهد داشت؟

ببينيد؛ عدم استفاده از كانديداهاي آزمايش شده از قبيل آقايان دكتر قاليباف، دكتر جليلي، حداد و ولايتي در صورتي مي‌تواند به عنوان يك جهت‌گيري كارآمد باشد كه اين جريان به تعداد كافي نامزد مشهور و راي‌آور داشته باشد. در شرايط كنوني به نظر مي‌رسد از اين حيث دست اصولگرايان پر نيست.

 

* يعني در مدت زمان باقيمانده اين جريان سياسي نمي‌تواند نامزد راي آوري به جامعه معرفي كند؟

ظرف شش هفت ماه باقيمانده تبديل يك چهره كمتر شناخته شده به نامزدي كه بتواند با استفاده از ظرفيت تبليغاتي اصولگرايان، زمينه پيروزي اين جريان را در اين مدت زمان كوتاه فراهم سازد بسيار بعيد به نظر مي‌رسد.

 

* پس استفاده از كانديداهاي شكست‌خورده از سوي اصولگرايان همچنان محتمل است؟

من فكر مي‌كنم برخلاف اين گفته مهندس باهنر اين احتمال وجود دارد و جريان اصولگرا روي يكي از مهره‌هاي قبلا امتحان شده مجددا متمركز شوند و سرمايه‌گذاري كنند. به هر حال دور از انتظار نيست اين جهت‌گيري مورد انتخاب اصولگرايان قرار بگيرد و از چهره‌هايي كه قابليت طرح شدن را دارا هستند، دوباره استفاده شود.

 

* شما شانس كدام‌يك از كانديداهاي اصولگرا را كه در انتخابات 92 حضور داشتند براي حضور در انتخابات 96 بيشتر مي‌دانید؟

دكتر قاليباف با استفاده از موقعيت شغلي‌ای كه دارد و باتوجه به دسترسي‌ای كه پايگاه سياسي شهرداري تهران به رسانه‌هاي گروهي دارد نسبت به ديگران از شانس بهتري براي قرار گرفتن در جايگاه نامزد انتخاباتي اصولگرايان در سال 96 برخوردار است؛ مگر اينكه استراتژي اصولگرايان از ورود به رقابت‌هاي انتخابات پيش‌رو استراتژي حفظ هويت باشد و با هدف حفظ هويت فكري و تشكيلاتي وارد ميدان شوند و هدف كسب پيروزي در مرحله دوم اهميت قرار داشته باشد.

 

در آن صورت همانند دوره‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري چهارم و پنجم كه چهره‌هايي مثل آقاي دكتر جاسبي، شيباني و مرحوم زواره‌اي با اين هدف در صحنه بودند ممكن است ساير چهره‌هاي غيرشهره نيز با اين استراتژي حفظ هويت و بقا در عرصه مبارزات انتخاباتي در دستور كار اصولگرايان قرار بگيرد و چهره‌هاي كمتر شناخته شده را وارد صحنه كنند. البته اين صحبت‌ها در حد گمانه‌زني‌هاي كارشناسي نشده اوليه است. لذا بايد اندكي صبر كنيم و ببينيم دودي از اردوگاه اصولگرايان براي مشاركت در طراحي صحنه انتخابات پرشور بلند مي‌شود يا خير.

 

* در ميان چهره‌هايي كه به عنوان كانديداهاي اصولگرايان مطرح هستند، آقايان ضرغامي و فتاح بيش از ديگر گزينه‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند، اين درحالي است كه اين دو نفر به صراحت كانديداتوري خود را تكذيب كرده‌اند البته در گفتگويي كه اخيرا آقاي ضرغامي با يكي از همكاران بنده داشته گفته كه درخواست‌هاي زيادي براي كانديداتوري‌اش از سوي اصولگرايان مطرح شده است، اما ايشان گفته تصميمي دراين خصوص ندارد نظر شما درباره اين كانديداهاي نوظهور چيست؟

به نظر من تاييد يا تكذيب كانديداتوري از سوي افراد در شرايط فعلي قابل قبول نيست؛ چراكه تا قبل از گرم شدن فضاي انتخاباتي كه احتمالا در ماه‌هاي بهمن و اسفند خواهد بود هر نوع اعلام حضور و يا تكذيب حضور انتخاباتي فاقد ارزش و اعتبار عملياتي است. در فرهنگ انتخاباتي ايران كليدواژه‌اي وجود دارد تحت عنوان احساس تكليف شرعي. براين اساس ممكن است دوستاني كه اشاره فرموديد كانديداتوري خود را تكذيب كرده‌اند، در اجابت يك تصميم تشكيلاتي، احساس تكليف شرعي كنند و با همين صراحتي كه گفته‌اند نمي‌آييم با همين صراحت به احساس تكليف شرعي خود عمل كنند و در صحنه حاضر شوند؛ لذا همان‌طور كه عرض كردم اين تاييد و تكذيب‌ها ارزش تحليلي دقيق ندارند.

 

* به عنوان يك فعال سياسي بفرماييد اين گزينه‌هاي جديد مي‌توانند موقعيت آقاي روحاني را به خطر اندازند و تهديدي براي ايشان باشند؟

جريان اصولگرا كمافي‌السابق زير بار سنگين تحمل هزينه هشت سال كشور داري احمدي‌نژاد قرار دارد و تاكنون نتوانسته است گفتمان جديد و نظريه برانگيزاننده انتخاباتي و سياسي براي كسب و جذب آراي مردم ارائه كند. در حوزه عملياتي هم به دليل اينكه همه خرابكاري‌هاي دكتر احمدي‌نژاد به حساب جريان اصولگرا در حافظه افكار عمومي ايران ثبت و ضبط شده است از اين حيث نيز فاقد يك كارنامه عملكردي مثبت است؛ لذا كار براي اصولگرايان در اين مرحله، هم در حوزه نظري و هم در حوزه عملي كار بسيار دشواري است. اين دشواري به اين معنا نيست كه فكر كنيم اين جريان باتمام ظرفيتهايي كه در اختيار دارد دست روي دست بگذارد و در انتخابات آينده دچار بي عملي شود. اين جريان قطعا در انتخابات فعال خواهد شد.

 

* اما برخي بر اين باورند كه حذف محمود احمدي‌نژاد از انتخابات 96 به نفع جريان اصولگرايي تمام شده است، با اين نظر موافقيد؟

از يك نظر كناره‌گيري احمدي‌نژاد از كانديداتوري را مي‌توان به نفع اصولگرايان دانست. اين اقدام مي‌تواند براي اين جريان انسجام بخش باشد، اما از منظر ديگر باتوجه به نگاه‌هاي فردگرايانه آقاي احمدي‌نژاد اين كناره‌گيري مي‌تواند براي اصولگرايان تهديد باشد.

 

* تهديد از چه نظر! يعني آقاي احمدي‌نژاد كانديدايي وارد انتخابات خواهد كرد و با اين كار آراي اصولگرايان شكسته خواهد شد؟

تهديد از اين حيث كه ايشان همچنان به گونه‌اي رفتار كند كه همچون انتخابات مجلس دهم امكان انسجام صد درصدي اصولگرايان در عمل فراهم نشود.

 

* اين موضوع به نفع آقاي روحاني تمام مي‌شود؟

طبيعتا، بله.

 

* فكر مي‌كنيد سبد راي آقاي احمدي‌نژاد بيشتر به سمت اصلاح‌طلبان برود يا اصولگرايان؟

قطعا راي ايشان به سمت اصلاح‌طلبان نخواهد رفت. آراي شخص دكتر احمدي‌نژاد در سبد كانديداي منتسب به بخش راديكال قرار گرفت. البته آن هم نه تماما در حد 20 تا 30 درصد.

 

* پس با اين تفاسير، آقاي احمدي‌نژاد خودشان كانديدا معرفي خواهند كرد؟

من باتوجه به روحياتي كه از ايشان سراغ دارم فکر می‌کنم احمدی‌نژاد تحت هر شرايطي وارد خواب زمستاني سياسي نخواهد شد.

 

* كانديداي مورد نظر آقاي احمدي‌نژاد چه كسي است؟

نمي‌دانم، بايد رفت در حلقه ولنجك، شهرداري تهران، دانشگاه علم و صنعت، حلقه مديران دهه شصت آذربايجان غربي و منطقه نارمك.

 

* قبول داريد در حلقه شهرداري تهران آقاي احمدي‌نژاد و حاميان ايشان رابطه خوبي با آقاي قاليباف ندارند؟

بله. همين‌طور است.

 

* در اين شرايط شانس سعيد جليلي يا ضرغامي بيشتر است كه كانديداي محبوب احمدي‌نژاد معرفي شوند ؟

بستگي دارد روي كدام گزينه بيشتر تمركز كنند.

 

  اخبار  سیاسی  -  روزان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------