آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

غلامحسين كرباسچي : تغييرات دولت انتخاباتي- سياسي نيست



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

هميشه با مقاومت كردن نمي‌توان امور را پيش برد

 تغيير در كابينه دولت تدبير و اميد منجر به كنار رفتن سه وزير آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و ورزش و جوانان شد. اتفاقي كه حاميان دولت دست‌‌‌كم در دو مورد آن را به فال نيك گرفته‌اند اما مخالفان دولت طي روزهاي گذشته تلاش بي‌وقفه‌اي را به كار بسته‌اند تا القا كنند دولت براي اهداف سياسي و انتخاباتي دست به تغييراتي در كابينه زده است.

 

غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران سازندگي و از حاميان جدي روحاني و حامي گزاره‌هاي اعتدال‌محور است و تلاش مي‌كند تا كارگزاران نيز بر مدار اعتدال روزگار بگذرانند. كرباسچي در واكنش به تغييرات صورت گرفته در دولت طي گفت‌وگويي با «اعتماد»، اقدام رييس‌جمهوري را درخور تقدير مي‌داند و مي‌گويد اهميتي ندارد اين اقدام بر اساس فشار بيروني بوده باشد يا جمع‌بندي شخصي رييس‌جمهور بلكه بايد به تصميمات روحاني اعتماد كرد. او حتي اگر بر اساس فشارهاي بيروني چنين تصميمي گرفته باشد، نشان داده است قرار نيست با يكدنگي و مقاومت بي‌حاصل امور را به پيش ببرد بلكه گاهي عقب‌نشيني هم لازم است. كرباسچي همچنين اطمينان دارد اين تغييرات نه با هدف انتخابات و سياسي‌كاري بلكه براي پيشبرد بهتر امور از سوي دولت اتخاذ شده است.

 

تغييراتي كه آقاي روحاني در كابينه ايجاد كرده است به دليل فشارهايي بوده كه به دولت وارد شده يا ضرورتي است كه او احساس كرده است؟

 اينكه به چه دليل تغييراتي در كابينه ايجاد شده را نمي‌دانم اما هر يك از اين دو موردي كه اشاره كرديد باشد، چندان فرقي نمي‌كند. بالاخره آقاي روحاني به عنوان رييس‌جمهور شخصي است كه بايد دولت را اداره كند و مسووليت اداره و مديريت كشور با او است. فردي با اين مسووليت اگر تشخيص دهد كه با توجه به مخالفت‌هاي درست يا نادرست و مصالح كشور بايد تغييري ايجاد شود، مبارك است. اگر كسي در جايگاه اداره كلان كشور به اين نتيجه برسد كه وزيري را تغيير دهد بايد آن را پذيرفت.

 

شما از اين تغييرات در دولت استقبال مي‌كنيد؟

نمي‌دانيم كه آقاي روحاني چه افرادي را بنا است جايگزين وزراي مستعفي كند و حتي نمي‌دانيم كه مجلس اساسا به چه كساني راي اعتماد خواهد داد. به هر حال نبايد فراموش كرد كه در دولت پيشين به دليل اينكه مجلس با وزيري مخالفت كرد، رييس‌جمهور كل وزراتخانه را منحل كرد. او وزارت راه را به دليل اينكه مجلس به وزير مورد نظرش راي نداد. منحل كرد و در حال حاضر هم يكي از گرفتاري‌هاي كشور اين است كه وزارتخانه بزرگ و غيرمتناسبي از نظر وظايف شكل گرفته است كه نمي‌تواند به همه وظايفش به درستي رسيدگي كند. در حال حاضر نيز صحبت اين است كه دوباره به دو وزارتخانه تبديل شود و وزارت راه از مسكن جدا شود. اين نمونه‌اي از يك برخورد غيراصولي بود كه رييس‌جمهور با مجلس كرده بود و دو وزارتخانه را در هم ادغام كرد.

 

آقاي روحاني چنين رفتارهاي غيراصولي و غيرعاقلانه‌اي را انجام نداده است. او مطابق با شرايطي كه دولت با آن دست و پنجه نرم مي‌كند، تشخيص داده كه برخي وزرا تغيير كنند. اگر احيانا آقاي روحاني به خاطر مخالفت‌ها هم وزيري را عوض كرده باشد، كار مذمومي نيست. اداره كشور با يكدندگي و ايستادگي بي‌جا بر سر برخي مسائل امكان‌پذير نيست. به هر حال مخالفين و موافقيني در كشور وجود دارند. رييس‌جمهوري هم موفق مي‌شود كه تدبيري با وجود شرايط و نظر مخالفان و موافقان بينديشد كه امور كشور پيش برود. اگر اين تدبير ايجاب كند كه در جايي حرفشان را بزنند يا درجاي ديگر كوتاه بيايند يا در جايي انتقادات را بپذيرند يا مسوولاني را عوض كنند، مذموم نيست، بلكه بسيار هم پسنديده است.

 

به نظر شما اين تغييرات در افكار عمومي چه تاثيري خواهد داشت؟ ارزيابي اجتماعي از بركناري و استعفاي اين چند وزير چه خواهد بود؟

بايد توجه داشت كه افكار عمومي خواهان حل مسائل كشور بدون دعوا و برخورد است. مردم عموما حساسيتي ندارند چه كسي وزير مي‌شود فقط مي‌خواهند مسائل و مشكلات‌شان حل شود. اينكه وزيري به هيچ‌وجه تغيير نكند خيلي براي افكار عمومي تعيين‌كننده نيست. بعضي از مسائل را نيز رسانه‌ها بايد براي مردم تشريح كنند. هرچقدر هم كه وزيري موفق باشد و مردم از عملكرد آن وزارتخانه راضي باشند اگر با موانعي مواجه شود كه ادامه راه برايش ناممكن باشد نبايد حتما روي ادامه كار همان وزير بايستيم. مساله اداره كشور اينطور نيست كه مثل برخي از مسائل شخصي بتوان آن را حل كرد و در هر زمان با مقاومت كردن مساله را پيش برد. اگر در جايي شرايط تدبيري را اقتضا مي‌كند، افكار عمومي هم بايد بپذيرد و همانطور كه به آقاي روحاني در سال ٩٢ راي دادند در بين اين چهار سال هم بايد به او اعتماد كنند و بپذيرند با اطلاعاتي كه رييس‌جمهور به عنوان مسوول امر دارد اين تدبير به نفع اداره كشور است.

 

يكي از شبهاتي كه وجود دارد اين است كه چرا در هفت ماه مانده به انتخابات اين تغييرات در حال صورت گرفتن است؟ اين تغيير دير هنگام چه تاثيري در راي آقاي روحاني خواهد داشت؟

من فكر مي‌كنم آقاي روحاني بيشتر از اينكه به فكر پايگاه راي‌اش باشد به فكر اين است كه مسائل و مشكلات كشور را حل كند. اگر هم آقاي روحاني چنين تدبيري مي‌كند به خاطر دغدغه اداره هر چه بهتر امور كشور بوده است. اگر آقاي روحاني موفق شود در طول اين چند ماه در وزارتخانه‌هايي كه تغييراتي ايجاد شده، شرايط بهتري را حاكم كند، اين تغييرات اثر منفي بر افكار عمومي نخواهد داشت. ممكن است در يك كار تيمي در ده دقيقه آخر يك مربي دو نفر از تيمش را از ميدان بيرون ببرد و دو نفر بازيكن جديد به آن اضافه كند. همين تدبير ممكن است باعث كسب موفقيت براي تيم شود. به مساله بايد به صورت كلان نگاه كرد. نه به نظر من اين رفتار رييس‌جمهور به هيچ عنوان انتخاباتي نيست و اداره كشور و حل مسائل و مشكلات مردم براي او از هر چيزي مهم‌تر است. اگر هم آقاي رييس‌جمهور در چند ماه آخر فردي را كه توانمندي دارد روي كار بياورد و بخشي از مسائل كشور با اين تغيير حل شود فكر نمي‌كنم افكار عمومي با آن مخالفتي داشته باشند.

 

برخي از تحليلگران جريان اصولگرا طي يك ماه گذشته متفق‌القول دوباره دم از اصولگرا بودن آقاي روحاني مي‌زنند و مي‌گويند او در حال تغيير فاز سياسي از اصلاح‌طلبان به اصولگرايان است. فحواي تحليل آنان اين است كه مطالبات اصلاح‌طلبان براي روحاني اهميتي ندارد و روحاني به زودي به پايگاه اصولگرايي باز مي‌گردد. ارزيابي شما از اين تحليل چيست؟ آيا اين احتمال وجود دارد كه روحاني از اصلاح‌طلبان عبور كند؟

من فكر مي‌كنم اين تحليل را هر كسي كه مطرح مي‌كند، خودش هم آن را قبول ندارد. به اين دليل كه اگر اصولگرايان اين تحليل را قبول داشتند كه آقاي روحاني اصولگرا است و حرف اصلاح‌طلبان برايش اهميتي ندارد، دليل نداشت كه آنقدر با آقاي روحاني مخالفت كنند و نقدهايي كه واقعا به دولت وارد نيست را نسبت به دولت مطرح كنند.

 

اگر اصولگرايان اين تحليل‌ها را مي‌كنند، به نظر من حرف خودشان را باور ندارند. از ابتداي روي كار آمدن دولت نديده‌ايم كه اصلاح‌طلبان بگويند آقاي روحاني به خاطر ما فلان كار را كرده است يا به خاطر اصلاح‌طلبان بايد فلان كار را بكند. اصلاح‌طلبان آقاي روحاني را نيروي معتدل و باتدبيري مي‌دانند كه به نفع كشور حركت مي‌كند. به همين دليل هم اصلاح‌طلبان از دولت حمايت مي‌كنند؛ نه از اين جهت كه آقاي روحاني همراه با خواسته‌هاي اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان خواسته شخصي از دولت ندارند و خواهان اصلاح مسائل كشور هستند. اگر كسي مطالبات شخصي از دولت داشته باشد نيز آقاي روحاني بايد مقابل آنها بايستد. آقاي روحاني در راستاي منافع ملي كشور اقدام مي‌كند و در اين راه اصلاح‌طلبان با او هم‌مسير هستند. در اين مدتي هم كه دولت روي كار بوده آقاي روحاني هر كاري كه برايش مقدور بوده انجام داده است و اميدواريم تا پايان دوره همين روال ادامه پيدا كند.

 

آقاي روحاني با حاكميت بر سر مسائل اختلافي و استراتژيك به يك راه‌حل و افق مشترك مي‌رسد؟

اگر تا حالا به اين افق مشترك نرسيده بود كه نمي‌توانست كار كند. اختلاف نظر ممكن است با بخش‌هاي مختلف وجود داشته باشد. اصلا درون دولت هم ممكن است اختلافاتي وجود داشته باشد اما نهايتا اگر رييس‌جمهوري سه سال و نيم در كشور دوام آورده و كشور را اداره كرده نشان از آن دارد كه ازاهداف كلان حاكميت و نظام دورنشده است مگر در اين سه سال و نيم كشور خارج از اراده حاكميت اداره شده است. همان طور كه تاكنون كشور بر اساس مصالح و اراده حاكميت اداره شده، بعد از اين هم حتما همينطور خواهد بود. آقاي روحاني هم خارج از اراده حاكميت نمي‌خواهد اداره كند.

 

دولت دوم احتمالي آقاي روحاني چه تفاوتي با دولت اولش خواهد داشت؟

دولت دوم روحاني باتجربه‌تر، با برنامه‌ها و روش‌هاي اجرايي بهتر خواهد بود. اگر دولت آقاي روحاني ادامه پيدا كند حتما از تجربيات دوره اول استفاده مي‌كند. به قول معروف نيمه دوم نيمه مربي‌ها است. آقاي روحاني هم با استفاده از تجربيات دوره اول و تجربه كار با كساني كه در دور اول با آنها همكار بوده موفق‌تر و با تدبير بيشتري مسائل كشور را مي‌تواند حل كند.

 

با توجه به فعل و انفعالاتي كه مشاهده مي‌كنيد فكر مي‌كنيد دولت چه شرايطي را مي‌گذراند؟ آيا دولت تحت فشار تندروها است؟

به هر حال اين فعل و انفعالات بر اساس تدبير دولت است و فرقي هم نمي‌كند بر اساس فشار بر دولت باشد يا نباشد. آقاي روحاني واقعيت‌ها را درك مي‌كند و بر اساس آنها عمل مي‌كند. اگر قواي ديگر يا نهادهاي تصميم‌گيرنده ديگر انتقاداتي دارند دولت بايد به آنها گوش دهد و براي برون‌رفت از شرايط و با توجه به نظر مخالفين تدبيري بينديشد.

 

آيا ضرورتي مي‌بينيد كه آقاي روحاني وزراي ديگري را هم تغيير دهد؟

من از كساني بودم كه در گذشته نسبت به برخي عملكردهاي وزارتخانه‌ها ايراد وارد مي‌دانستم و معتقد بودم اگر آقاي روحاني مي‌تواند نيروهاي بهتري را جايگزين كند حتما به مصلحت كشور است. الان هم نمي‌توانم ادعا كنم كه كار بقيه وزارتخانه‌ها بي‌عيب و نقص است. بستگي به برآوردي دارد كه رييس دولت به آن مي‌رسد. اگر آقاي روحاني بداند نيروي بهتري را مي‌تواند از مجلس و مجموعه تصميم‌گير عبور دهد اين كار را خواهد كرد و لازم است كه چنين كند.

 

  اخبار  سیاسی  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------