آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

ناگفته‌هاي مولوي عبدالحميد از آزادي مرزبانان



اخبار,اخبار سیاسی,ناگفته‌هاي مولوي عبدالحميد از آزادي مرزبانان

 

اخبار سیاسی - ناگفته‌هاي مولوي عبدالحميد از آزادي مرزبانان

ما پيش از شهادت آقاي دانايي‌فر تلاش‌هاي خود را آغاز كرده بوديم اما اين گروه ادعا كرده بود كه در ازاي يك زنداني از خود كه مي‌گفتند در حوالي كرمانشاه به دست دولت كشته شده است، يك نفر از اين 5 نفر را خواهند كشت.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در گفت‌وگويي به روند فعاليت‌هاي خود براي آزادي مرزبانان ايراني اشاره كرد. گزيده اظهارات وی در گفت‌وگو با ديپلماسي ايراني در پي مي‌آيد:

نخست بايد تاكيد كنم كه گروگان‌گيري از نظر من عمل بسيار ناپسند و زشتي است و به گروگان گرفتن هر انساني نادرست است به‌خصوص زماني كه پاي مرزبان‌هايي در ميان باشد كه از مرزهاي وطن ما محافظت مي‌كنند و سعي در تامين امنيت مردم و كشور دارند. هر فردي از ما نسبت به اين موضوع احساس مسئوليت مي‌كند و ما هم زماني كه اين مرزبان‌ها ربوده شدند حسب وظيفه اسلامي، شرعي و ملي خود احساس بار مسئوليت سنگيني براي تلاش در راستاي آزادي آنها كرديم.

 

علاوه بر اين، مسئولان استان هم از من خواستند تا تلاشي را در راستاي آزادي آنها آغاز كنم. ابتدا ما هياتي را متشكل از چند ريش‌سفيد موجه، مورد قبول و معتمد براي صحبت و مذاكره با جيش‌العدل اعزام كرديم. مشخص شد كه گروه جيش‌العدل خواسته‌هاي بسيار عريض و طويلي دارند.

 

من يك جلد كلام‌ا... مجيد هم به همراه اين هيات براي اين گروه فرستادم و از آنها خواستم كه به حرمت مردم، مرزبان‌ها را آزاد كنند. هيات اعزامي ما زودتر از اينها موفق به جلب موافقت جيش‌العدل براي آزادي مرزبان‌ها شده بود اما علت تاخير در عملي شدن اين ماجرا اين بود كه گروه‌هاي ديگري هم تلاش براي آزادي مرزبان‌ها را آغاز كردند و مسائل مادي را مطرح كردند كه منجر به مقداري تاخير در انجام نهايي آزادي مرزبان‌ها شد. متاسفانه در اين مدت يكي از مرزبان‌ها هم شهيد شد اما در نهايت، تلاش‌ها پاسخ داد و چهار مرزبان ديگر آزاد شدند.

ما پيش از شهادت آقاي دانايي‌فر تلاش‌هاي خود را آغاز كرده بوديم اما اين گروه ادعا كرده بود كه در ازاي يك زنداني از خود كه مي‌گفتند در حوالي كرمانشاه به دست دولت كشته شده است، يك نفر از اين 5 نفر را خواهند كشت.

 

البته هيات اعزامي ما موفق شده بود رضايت كلي جيش‌العدل را براي عدم به شهادت رساندن آقاي دانايي‌فر جلب كند اما مساله، بروز اختلاف ميان اعضاي شورايي بود كه براي اين گروه تصميم‌گيري مي‌كند. در نهايت ناهماهنگي‌هاي داخلي جيش‌العدل و ظاهرا ورود چند گروه ديگر براي آزادي مرزبان‌ها به نحوي به شهادت دانايي‌فر منتهي شد. در مصاحبه‌هاي متفاوتي كه از جيش‌العدل پخش شد، ديديم كه آنها نيز به وجود اختلاف در ميان خود درباره به شهادت رساندن دانايي‌فر اعتراف كرده‌اند؛ بدين معنا كه افرادي جز كساني كه وعده سالم آزاد كردن مرزبان‌ها را به ما داده بودند در به شهادت رساندن وي دست داشته‌اند.

ظاهرا از برخي نهادها و ارگان‌هاي ايران نيز افرادي براي آزادي مرزبان‌ها اعزام شده بودند. البته هيات اعزامي ما براي مذاكره با جيش‌العدل از همان ابتدا تاكيد كرده بود كه ما نه وجهي به شما پرداخت مي‌كنيم و نه مطالبه‌هاي شما عملي خواهد شد و تنها از شما مي‌خواهيم كه به حرمت مردم اين مرزبان‌ها را آزاد كنيد. بنابراين هيچ كدام از خواسته‌هاي جيش‌العدل جامه عمل نپوشيد و ما هم تاكيد كرده بوديم كه نمي‌توانيم اين خواسته‌ها را عملي كنيم.

من پيش از اين داستان هم فردي را براي گفت‌وگو با جيش‌العدل فرستاده بودم و از آنها درخواست كرده بودم كه از توسل به خشونت براي رسيدن به اهداف خود دست بردارند. همچنين به آنها تاكيد كرده بودم كه اگر به دنبال امان‌نامه براي برخي از چهره‌هاي خود هستند ما مي‌توانيم زمينه را فراهم كنيم. من در اين گفت‌وگوها تاكيد كرده بودم كه در حال حاضر فضاي بسيار مناسبي براي مشاركت اقوام و مذاهب مختلف در ايران به وجود آمده است و مي‌توانيم گفت‌وگو و مذاكره را از همان جا هم آغاز كنيد.

 

اين صحبت‌ها را پيش از اين هم با جيش‌العدل داشته‌ايم و اين‌بار هم همين پيغام‌ها را هيات اعزامي ما به گوش آنها رسانده بود. من در اين گفت‌وگوها به آنها تاكيد كردم كه فضاي گفت‌وگويي كه پيش از اين براي من هم وجود نداشت در حال حاضر براي مخالفين هم وجود دارد و دولت جديد حتي به گفت‌وگو با آمريكا هم اعتقاد دارد و بر همين اساس مي‌تواند به بهبود اوضاع در اينجا هم اميدوار بود البته من هنوز هم نااميد نيستم كه پيام‌هاي ما روي جيش‌العدل تاثير بگذارد و دست از توسل به خشونت براي رسيدن به اهداف خود بردارند.

در جريان همين داستان هم آنچه كه اين گروه مطرح كردند آزادي زنداني‌هايشان بود كه با موافقت ما روبه‌رو نشد.

حقيقت اين است كه اين گروه تا مدتي قبل حامي چنداني نداشت و حتي بر اساس اطلاعات ما سختي‌هاي مالي را هم در دوره‌اي تحمل كرده‌اند اما پس از اختلاف‌هايي كه در سوريه و عراق به وجود آمده است اين گروه هم حاميان مالي پيدا كرده است كه به آنها كمك مي‌كنند. من دقيق نمي‌دانم كدام كشورها اما مي‌دانم كه از ناحيه برخي كشورهاي عربي با آنها ارتباط‌هايي گرفته شده است.

نه افغانستان و نه پاكستان هيچ كدام توانايي مهار جيش‌العدل را ندارند. منطقه بلوچستان پاكستان 45درصد از خاك اين كشور را شامل مي‌شود و علاوه بر اينكه بخش‌هايي از آن صعب‌العبور است، مساله ديگري هم كه وجود دارد اين است كه بلوچ‌هاي پاكستان هم داعيه‌دار جدايي از اسلام‌آباد هستند و فعاليت‌هاي تجزيه‌طلبانه‌اي را دنبال مي‌كنند. پاكستان از عهده كنترل منطقه‌اي تا اين حد وسيع برنمي‌آيد.

كشورهاي غربي نه‌تنها از اين نزاع استفاده مي‌كنند كه در راستاي تقويت آن هم گام برمي‌دارند. حقيقت اين است كه اين كشورها توان حل اين موضوع را دارند اما گامي برنمي‌دارند. آمريكا، روسيه و اروپا در جهان اسلام ابتدا به دنبال تامين منافع خود و پس از آن تامين امنيت اسراييل هستند.

 

مساله عراق و سوريه را آمريكا نمي‌تواند حل كند چرا كه شايد كشورهاي غربي نفعي هم در اين بحران‌ها داشته باشند. در حال حاضر گفته مي‌شود كه گروه‌هاي تروريستي و تكفيري در عراق و سوريه فعال هستند و من هم اين نكته را قبول دارم اما اگر مردم سوريه و عراق باب گفت‌وگو با هم را باز كنند، اين گروه‌هاي تروريستي هم راهي جز ترك اين كشورها نخواهند داشت.

اخبار سیاسی - دیپلماسی ایرانی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------