آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

رييس مجلس : درباره مطهري و صادقي با رييس قوه قضاييه صحبت كرده‌ام



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , رييس مجلس

روزي كه با تصميم ميرزا حسين خان سپهسالار كلنگ عمارت بهارستان بر زمين خورد لابد او فكرش را هم نمي‌كرده است كه صد و چهل و پنج سال بعد علي لاريجاني رييس مجلس قرار است در آن ساختمان نخستين نشست خبري‌اش در مجلس دهم را برگزار كند. از مهرماه ١٢٨٥ كه با دستور مظفرالدين‌شاه جلسات مجلس در اين عمارت برگزار شد تا ١٦ آذر ١٣٩٥ تمام اين بيش از يك قرن بر در و ديوارهاي عمارت بهارستان كه حالا بيشتر به ساختمان مشروطه معروف است نقش بسته. درختان سر به فلك كشيده تا آنجا كه در حياط باقي مانده‌اند نمي‌گذارند قطرات باران به زمين برسند.

 

حياط آرام ساختمان مشروطه هيچ نسبتي با شلوغي ميدان بهارستان ندارد؛ با دود و آلودگي هواي تهران هم عمارت بهارستان همان‌طور آرام براي خودش گوشه‌اي كز كرده و نگاه‌هاي متعجب خبرنگاران را مي‌پايد. امتداد ديوارهاي محجوب باقيمانده از يك قرن و نيم پيش به راه پله‌اي مي‌رسد كه با كج سليقگي نرده‌اي فلزي در ميان آن كار شده. اما بالاي پله‌ها به صحن مجلس شوراي ملي منتهي مي‌شود. نرده‌هاي چوبي، ديوارهاي گچ‌بري شده و ١٢٤ صندلي قديمي كنده‌كاري شده كه در دو گروه ٢٠تايي در طرفين و ٨٤تايي در وسط خودنمايي مي‌كنند.

 

بالاي صحن هم يك صندلي براي رييس و چهارصندلي براي ديگر اعضاي هيات‌رييسه در مقابل ميزي زيبا و منبت‌كاري شده قرار گرفته است. كمي پايين‌تر هم محل نطق نمايندگان است. همانجايي كه مدرس بارها از آنجا رضاشاه را با نطق‌هاي آتشينش خطاب قرار داده بود. حيرت‌انگيز است تنفس در فضايي كه از شهيد مدرس تا مرحوم مصدق و ميرزاحسن خان مستوفي الممالك و خيلي‌هاي ديگر در آن نفس كشيده‌اند، خشمگين شده‌اند، خنديده‌اند يا درباره امتيازنامه دارسي يا تصويب حق كاپيتولاسيون گفت‌وگوهاي آتشين داشته‌اند.

 

ما خبرنگاران پشت همان صندلي‌ها نشستيم. علي لاريجاني ساعت ده و سي دقيقه صبح سكان جلسه علني را به مسعود پزشكيان نايب رييس اول سپرد و براي پاسخ به سوالات خبرنگاران وارد سالن مشروطه شد. او اين نشست را به مناسبت روز مجلس كمي با تاخير ترتيب داد. او به سوالات ٢٦ خبرنگار داخلي و خارجي جواب داد. بيشتر رسانه‌هاي سوال‌كننده از خبرگزاري‌ها و نشريات خارجي بودند و خيلي از آنها درباره برجام و بدعهدي امريكا و پاسخ ايران به آن پرسيدند. اما سوال خبرنگار اعتماد درباره يك مساله داخلي بود. اين چند وقت گذشته روزهاي پرتنشي ميان مجلس و قوه قضاييه برقرار بود. دادستان مشهد سخنراني نايب رييس مجلس را در مشهد لغو كرد و در تهران با حكم دادستاني قصد جلب شبانه محمود صادقي نماينده تهران را داشتند.

 

برنامه‌هاي ديگري هم كه وزارت كشور و دولتي‌ها به آن مجوز مي‌دهند از سخنراني‌ها تا كنسرت‌ها را دادستان‌ها در شهرهاي مختلف لغو مي‌كنند. به همين دليل سوال روزنامه اعتماد از رييس قوه مقننه كه از قضا برادر رييس قوه قضاييه هم هست درباره همين رابطه تنش‌آلود بود. اينكه اين نشانه‌ها بيانگر اين است كه برخلاف رابطه منفي كه در دور گذشته ميان «دولت» از يك سو و قواي «مقننه و قضاييه» وجود داشت، حالا در اين دوره اين رابطه منفي ميان قوه «قضاييه» با قواي «مجريه و مقننه» منتقل شده است. و علي لاريجاني خارج از فضاي رياست قوا در اين باره برادرش آيت‌الله آملي‌لاريجاني صحبتي داشته و تذكري به او داده است يا خير؟جواب لاريجاني مثبت بود. او گفت: بله، حتما در اين باره با او صحبت داشتم و قطعا تذكر به ايشان داده‌ام. من فكر مي‌كنم به اين تندي كه شما مي‌گوييد نيست. من آنقدر فضا را تيره و تار نمي‌بينم.

 

مخصوصا در شرايط فعلي كه ما مصافي در صحنه بين‌المللي داريم و مسائلي كه در حوزه اقتصاد داريم واقعا ذهن همه ما را مشغول كرده است حتما اولويت اينگونه درگيري‌ها نيست. توصيه ما هم به عزيزاني كه در مجلس هستند و هم به قوه قضاييه اين است كه فضا را سهل كنند. به هر حال ما بايد اولويت‌بندي براي مسائل كشور داشته باشيم. تلاش ما اين بوده است. گفت‌وگوهايي صورت گرفته كه هم به آرامشي برسند و هم اينكه فكر مي‌كنم ما به يك تضادهاي فردي كه مي‌توانيم از آن صرف نظر كنيم دامن نزنيم. فكر مي‌كنم بايد از مسائلي كه خيلي اهميتي ندارند صرف نظر كرده وشرايط را براي كارهاي اساسي‌تر آماده كنيم.  پاسخ‌هاي لاريجاني به سوالات ديگر را در ادامه بخوانيد:

 

  ‌ اگر بابك زنجاني همكاري‌هاي لازم را انجام مي‌داد كه به اين روز نمي‌افتاد و نظام نمي‌تواند در اين امر معطل كند و حتي در اين رابطه فرصت‌هاي كافي به وي داده شد اما اين متهم نتوانست از پس كار بربيايد. حال شنيده‌ام كه باز فرصت‌هايي به وي داده شده است تا در صورت همكاري تخفيف‌هايي به وي داده شود.

 

  ‌ در (موضوع مذاكرات هسته‌اي) در برخي بخش‌ها عجله‌اي وجود داشت... اينكه اين مذاكرات طي مدت يك سال و نيم جمع‌بندي شد، امر ساده‌اي نبود، زيرا ابعاد پرونده طي ١٢ سال ايجاد و مطرح شده بود و بايد يك زماني حل مي‌شد، از اين رو آقايان تلاش مي‌كردند كه زودتر به نتيجه برسند... به نظر ما قطعا اقدام كنگره و سنا در امريكا با چند بند از برجام در تضاد است و اين اقدامات آنها نقض توافقنامه است.

 

  ‌ به خاطر دارم كه در مذاكرات، تيم مذاكره‌كننده كشورمان اعلام مي‌كرد كه تمديد قانون ١٠ ساله پس از آنكه تمام شود، نقض برجام است، اما هيات امريكايي اين مساله را قبول نمي‌كرد و مي‌گفت كه اين مساله امتداد است و قانون‌نويسي جديد نيست، اما ما مي‌گفتيم كه اين اقدام يك وضع قانون جديد است. البته وزير امور خارجه در اين رابطه گفت كه جان كري در مذاكرات تاكيد كرده كه حق با ايران است. در اين رابطه برخي اروپاييان تفاسير متفاوتي داشتند كه در نهايت شاهديم اين ابهامات دچار بروز مشكلات شده است.

 

  ‌ در اين مورد (تمديد تحريم‌هاي ايران از سوي امريكا) بايد با حوصله و دقت رسيدگي شود و نبايد با شتاب به اين مساله پرداخت.

 

  ‌ در حال حاضر گفته مي‌شود كه چون تا پايان كار دولت يازدهم مدت زمان كمي باقي مانده است بهتر است كه خيلي به بحث استيضاح پرداخته نشود.

 

  (درباره برخوردهاي متفاوت با دولت قبلي و فعلي) نبايد يك موضوع را تبديل به تئوري كلي براي مسائل كرد. در خصوص لغو سخنراني نايب‌رييس مجلس تاكيد كردم كه اين اقدام درست نبود و اگر كسي در اين خصوص مواردي را دارد بايد از مسيرش وارد شود. البته بايد با مدير متخلف برخورد كرد. ضمن اينكه در مورد املاك شهرداري نيز اين موضوع مورد رسيدگي قوه قضاييه قرار داردعلاوه بر اين رييس مجلس به ايلنا درباره حساب‌هاي قوه قضاييه گفت: حساب‌ها به نام رييس قوه قضاييه نيست و تمامي اين حساب‌ها به نام قوه قضاييه است. آنچه وزير اقتصاد بررسي كرده و به بنده هم اطلاع دادند، اين بود كه همه حساب‌ها به نام قوه قضاييه است اما اگر كسي به دنبال چيز ديگري مي‌گردد، ما كاري با آن نداريم.

 

 اخبار  سیاسی  -  اعتماد  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------