آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

جانشینان احتمالی آیت الله هاشمی



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,جانشینان احتمالی آیت الله هاشمی

«هیچ شخصیتی مانند آیت‌ا...هاشمی نمی‌شود»؛ جمله‌ای است که بارها و به‌ویژه پس از ۱۹دی ماه یعنی روز رحلت آیت‌ا...‌هاشمی از سوی بزرگان بیان و بر آن تاکید شده است، اما با اعتقاد کامل به این جمله، سوال دیگری مطرح می‌شود که«آیا باید‌هاشمی را به تاریخ سپرد؟» پاسخ این سوال به‌طور حتم منفی است و همگان به این امر معترف هستند که سیاست بدون‌هاشمی معنایی ندارد و به عبارتی در آن هنگام است که باید سیاست را به تاریخ سپرد!

 به گزارش آرمان ؛سیاست‌ورزی‌هاشمی در طی چند دهه نتایج دلچسبی برای کشور داشته و نقاط اوج سیاست در آن مقاطعی بود که آیت‌ا...‌هاشمی فرمان اتومبیل سیاست را برای رسیدن کشور به بهترین مقصد در دست گرفت. اکنون این اتومبیل در گوشه‌ای پارک شده است و سوئیچ آن هم آماده چرخش است، اما مشخص نیست که چه شخصیت‌هایی لایق نشستن پشت فرمان آن و کدام یک از آنها توانایی فشردن گاز و گرفتن ترمز در موقع لزوم را دارد. باک بنزین اتومبیل آیت‌ا... هم همیشه پر بود و باز هم عقربه آن درجه‌‌ای را نشان می‌دهد که نیاز به افزودن بنزین ندارد، چرا که آماده‌سازی شرایط برای طی مسیر ایمن از ویژگی‌های بارز او بود. شاید آنهایی که با کنجکاوی از کنار اتومبیل درایت و سیاست آیت‌ا...‌هاشمی عبور می‌کنند، این سوال را مطرح کنند که تا قبل از رحلت ایشان، چه شخصیت‌هایی سوار بر این اتومبیل بودند.

 

برای پاسخ به این سوال باید نام آن شخصیت‌هایی را از نظر گذراند که ویژگی‌های رفتاری آن با آنچه مطلوب آیت‌ا... بود همخوانی دارد، شخصیت‌هایی که سختی‌ را برای راحتی مردم کشور تحمل کردند و اعتراض نکردند تا مبادا بذر ناامیدی در جامعه پاشیده شود؛ شخصیت‌هایی که حاضر هستند برای نیل به هدف بزرگی که همان ایجاد ثبات و آرامش سیاسی در کشور است به‌رغم اطلاع از پیروز نبودن در انتخابات، خود را کاندیدا می‌کنند، همانند همان اقدام بزرگی که آیت ا...‌هاشمی در سال ۹۲ کرد؛ شخصیت‌هایی که با وجود اطلاع از نداشتن تریبون‌ در برخی مجامع حقیقت‌گویی را ارجح دانستند و به عبارتی خود را قربانی حقگویی کردند و شخصیت‌هایی که بتوانند جایگاه خود را ابزاری برای عبور از قانون قرار ندهند مانند‌آیت‌ا...‌هاشمی که به‌طور طبیعی از صدور احکام قضائی برای دو فرزندش ناراحت بود، اما جز در حیطه قانونگرایی اقدامی صورت نداد و خواستارحق ویژه برای فرزندانش نشد.

 

سرنشینانی که عاقب بخیر شدند

نباید فراموش کرد که این اتومبیل هیچ‌گاه خالی نبود و در هر دوره‌ای شخصیت‌هایی با ویژگی‌های منحصر به‌فرد بر آن سوار بودند، چنان‌که زمانی مطهری، بهشتی، رجایی، باهنر و بزرگان دیگر، سرنشینان آن بودند که یک به یک پیاده شدند. این اتومبیل یک ویژگی منحصر به فرد دارد که آن هم عاقبت‌بخیری سرنشینان آن است، چنان‌که اکثر آنها در مسیر حق به شهادت رسیدند و عزت در مرگ برخی دیگر مانند آیت‌ا...هاشمی پیام عاقبت بخیری او را داشت. اکنون هم باید اشخاصی بر آن سوار شوند که رفتار و اعمالشان مانند سرنشینان قبلی منتهی به عاقبت بخیری آنها شود.

 

چه شخصیت‌هایی می‌توانند سوار شوند

اکنون اگر نگاهی گذرا به شخصیت‌هایی شود که نشان داده‌اند از ویژگی‌هایی مانند آزادگی، تلاش برای تحقق خواست ملت، سلامت نفس، ایثار، از خودگذشتگی و... برخوردارند، نام تعداد زیادی از شخصیت‌ها مطرح می‌شود، اما برخی از آنها دارای نکات مشترک فکری و دیدگاه‌های نزدیک به آیت‌ا...‌هاشمی هستند. بنابراین با استناد به وحدت به عنوان مشخصه بارز و ضروری برای سوار شدن به اتومبیل سیاست و درایت، آنها از اولویت بیشتری نسبت به دیگران در این مقطع که نباید جای‌ خالی هاشمی احساس شود، برخوردار هستند که در ادامه به تعدادی از این شخصیت‌ها اشاره خواهد شد. نخستین گزینه برای سوار شدن به این اتومبیل آیت‌ا... سیدحسن خمینی است که پدر او هم روزی از سرنشینان اصلی اتومبیل بود.

 

صبوری و درایت او غیرقابل کتمان است و همانند آیت‌ا...‌هاشمی در برابر هجمه‌ها، سکوت می‌کند تا در زمانی که فضا آرام شد، در قامت یک مصلح به موضوع مطرح شده از سوی منتقدان، اشاره و با رفع برداشت اشتباه و سوءتفاهم‌ها و تاکید بر لزوم وحدت و جلوگیری از طرح موضوعاتی که سبب بر هم خوردن آسایش جامعه می‌شود، جامعه را به سمت کمال هدایت کند. گزینه‌ای خوب برای سوار شدن به این اتومبیل قلمداد می‌شود علی اکبر ناطق نوری است. او نشان داده که پذیرای خواسته‌های نابجایی نخواهد شد که نسبتی با تامین و تقویت منافع و مصالح ملی ندارند و در این مسیر حاضر است از بسیاری فرصت‌ها و جایگاه‌ها چشمپوشی کند که مواردی از آن در تاریخ ثبت شده است.

 

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,جانشینان احتمالی آیت الله هاشمی

در این‌باره صادق زیباکلام با بیان اینکه «ناطق نوری می‌تواند جای خالی آیت‌ا...‌هاشمی را پرکند»، اظهار کرد: نزدیک‌ترین فردی که بتوان از او نام برد «علی اکبر ناطق نوری» است. امروزه بسیاری از اصلاح‌طلبان معتدل و میانه‌رو از موضع‌گیری‌های تند خود در دهه ۷۰ فاصله زیادی گرفته‌اند. من تصور می‌کنم ناطق نوری می‌تواند تا حدود زیادی جای خالی آیت‌ا...‌هاشمی را پر کند. نباید فراموش کنیم که افرادی نظیر «حسن روحانی» و «عبدا... نوری» و در راس آنها رئیس دولت اصلاحات هم هستند که می‌توانند خلأ حضور آیت‌ا...‌هاشمی را تا حدود زیادی پرکنند.

 

ضمن اینکه حضور افراد غیرروحانی همچون علی مطهری و محمدرضا عارف که موضع‌گیری‌هایشان باعث می‌شود پس از آقای‌هاشمی خلأ ایشان تا حدودی پرشود نیز می‌تواند موثر باشد. سیدحسن روحانی اگر چه رئیس‌جمهور است، اما فارغ از جایگاهی که دارد، دارای ویژگی‌های مورد نظر برای سوار شدن به این اتومبیل است. شاید شناخت زیادی از روحانی پیش از حضور او در پاستور نبود، اما طی بیش از ۳ سال ونیمی که او در جایگاه ریاست‌جمهوری حضور دارد و سیبل هجمه مخالفان اعتدال و سنگ‌اندازان در مسیر تحقق خواست ملت شده است، نشان داده که از ظرفیت لازم برای تبدیل به الگوی مدارا و در عین حال تلاش برای تحقق خواست ملت برخوردار است. او به معنای واقعی کلمه رفتار فراجناحی دارد و ناسپاسی از ویژگی‌هایی است که با او نسبتی ندارد.

 

شجاعت حسن روحانی هم ستودنی است، چنان‌که به رغم اطلاع از روانه شدن تیر مخالفان، از گفتن واقیعت وعیان کردن تخلفات خودداری نمی‌کند. علی لاریجانی هم اگر چه روحانی نیست، اما ویژگی‌هایی دارد که او رانسبت به برخی دیگر از مردان مدعی اعتدال در رده بالاتری قرار می‌دهد. او طی چند سال اخیر استراتژی خود را به سمت فراجناحی تغییر داده است و به همین دلیل از محبوبیت خوبی برخوردار شده است. اکنون این ۴ شخصیت می‌توانند مسیر آیت ا...‌هاشمی را طی کنند و سوار بر اتومبیل تدبیر و سیاست شوند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------