آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

یونسی : ابلاغیه شورای نگهبان خارج از مسئولیت آیت‌الله جنتی بود/جهانگیری برای دفاع از دولت باید تا روز انتخابات بماند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,یونسی

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: وقتی در جناح سیاسی رقیب، چندین نامزد وارد عرصه انتخابات شده‌اند، حضور آقای جهانگیری می‌تواند کمک‌کننده باشد. به نظرم او باید تا روزهای آخر در میدان باقی بماند و از دولت تدبیر و امید و عملکرد آن، دفاع کند.

علی یونسی در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره ابلاغیه اخیر دبیر شورای نگهبان مبنی بر عدم مجوز ورود اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا با بیان این که این ابلاغیه خارج از حوزه مسئولیت آیت الله جنتی صورت گرفته است، گفت: وظیفه شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است، نه قوانین عادی که دولت هم بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، به آن عمل می‌کند.

 

او تاکید کرد: البته باید یادآور شد که قوانین عادی، بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی به تایید شورای نگهبان می‌رسد و وقتی آن قانون، مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشود، ابلاغ و لازم‌الاجرا می‌شود. در مورد قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا هم به همین شکل بوده است.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به قانون شوراهای شهر و روستا عنوان کرد: قانون شوراها که توسط مجلس تصویب شده به تایید شورای نگهبان هم رسیده پس لازم‌الاجرا است. در این قانون، مجلس ناظر بر انتخابات شوراهاست و اگر تفسیری هم لازم باشد، باید توسط خود مجلس انجام گیرد.

 

او ادامه داد: پاسخ دولت، در این مورد نیز همان است که رییس مجلس داده‌اند و شوراها مکلف هستند که به قانون مصوب ابلاغی عمل کنند و ثبت نام اقلیت‌های دینی هم بر اساس همان قانون بلامانع است.

 

یونسی خاطرنشان کرد: قانونی مانند قانون شوراها نیاز به تقسیر فقهی ندارد، البته این نوع تفسیر قابل احترام است اما در جای خودش، کشور و دولت، موظف به اجرای قانونی هستند که به تصویب رسیده و تمامی  مسیرهای  تصویب و تایید را طی کرده است. لذا عمل به آن قانون، وظیفه دستگاه‌های ذیربط است.

 

او در ادامه یادآور شد: اگر جایی قانون نباشد باید به نظر فقیه عمل کرد اما هنگامی که در مواردی مانند این مورد قانون وجود دارد، نیازی به نظر فقهی نیست.

 

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در پاسخ به سوالی مبنی بر این که فکر می‌کنید رای به آقای روحانی در میان اقوام و اقلیت‌های دینی و  مذهبی چگونه خواهد بود، گفت: مشارکت این قشر از جامعه و شهروندان، در همه دوره‌های انتخابات بالا بوده و درصد خوبی را به خود اختصاص داده است، این بخش از جامعه همیشه به نامزدهایی رای می‌دهند که به خواسته‌ها و مطالبات آنان توجه عملی داشته باشند.

 

یونسی، با اشاره به عملکرد روحانی در دوره اول ریاست جمهوری‌اش، اظهار داشت: روحانی با شعار حقوق شهروندی وارد میدان انتخابات شد و بر آن نیز تاکید کرد.

 

دستیار ویژه روحانی ادامه داد: اقلیت‌های دینی و مذهبی در کشورمان همیشه خواستار این بوده‌اند که توجه به خواسته‌هایشان تحقق عملی یابد.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی گفت: پیش‌بینی می‌شود در انتخابات پیش رو بدون هیچ تبلیغاتی اقلیت‌های قومی و مذهبی به کاندیداهایی اقبال نشان دهند که توجه بیشتری به حقوق شهروندی داشته باشند نه به کسانی که مخالف آن هستند.

 

او در ادامه با اشاره به این که عده‌ای از هواداران و رقبای آقای روحانی، در پی این هستند که نظر نخبگان و بزرگان اقلیت‌های مذهبی را به خود جلب کنند، عنوان کرد: ما این رقابت و توجه به حقوق اقلیت‌ها را مبارک می‌دانیم و از آنان می‌خواهیم که تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا اعتماد مردم را جلب کنند، اما باید بدانند که صرفا دادن وعده کافی نیست بلکه باید به آن عمل هم بشود .

 

یونسی تاکید کرد: معتقدم باید همه کاندیدا قول بدهند تا به خواسته‌های قانونی اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی احترام بگذارند و این خود به مشارکت بیشتر آنان در انتخابات خواهد انجامید.

 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره پیش‌بینی خود از  آرایش سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، گفت: فکر می‌کنم که آرایش سیاسی خوبی را در کشور شاهد باشیم و تایید و رد صلاحیت‌هایی که صورت گرفت مانع از دو قطبی شدن انتخابات شد.

 

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال شاهد انتخابات حماسی و گسترده و پرشوری باشیم.

 

او درباره رد صلاحیت احمدی‌نژاد نیز گفت: با رد صلاحیت احمدی‌نژاد، کشور از غلتیدن فضای انتخاباتی به دوقطبی، رهایی و خلاصی پیدا کرد و قطعا این به نفع جمهوری اسلامی در این شرایط حساس بین‌المللی است.

 

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی درباره نامزدی معاون اول رییس‌جمهور در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: همان طور که خود آقای جهانگیری گفتند این نامزدی برای تکمیل و هم‌پوشانی با روحانی است، قطعا نامزد اصلی شخص رییس‌جمهور فعلی یعنی آقای روحانی  است.

 

او در ادامه افزود: وقتی در جناح سیاسی رقیب، چندین نامزد وارد عرصه انتخابات شده‌اند، حضور آقای جهانگیری می‌تواند کمک‌کننده باشد. به نظرم او باید تا روزهای آخر در میدان باقی بماند و از دولت تدبیر و امید و عملکرد آن، دفاع کند.

 

یونسی درباره پخش زنده مناظره‌‌های تلویزیونی میان نامزدهای انتخاباتی هم گفت:  به عنوان یک شهروند فکر می‌کنم بخشی از  شور و نشاط انتخاباتی را برگزاری زنده همین مناظره‌های تلویزیونی ایجاد می‌کند، و با توجه به درخواست همه نامزدهای رقیب، تجدیدنظری در این باره صورت گرفت و مناظره‌ها به صورت زنده برای افکار عمومی و مردم پخش می‌شود.

 

او در خاتمه تاکید کرد: انتخابات باید حماسی و  پر شور باشد لذا باید از تمامی ابزار لازم و معقول و منطقی برای تحقق این حماسه استفاده کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------